Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blue Balloon skrev (20 timer siden):

"Din jævla guling" er krenking/rasisme/mobbing. Og vi skjønner alle sammen at du får ikke automatisk 3 år i fengsel for å kalle kona di "jævla guling", uten at det er noe mer i en større sammenheng som ligger bak. Heldigvis finnes det fornuft i rettsystemet, og ting vurderes etter alvorlighetsgrad, så folk ikke blir straffa på så tynt grunnlag som du sier her. Hvis du snur det rundt, så kan du kalle henne for "jævla hviting", men hun kan ikke kalle deg det samme, så da går det vel opp i opp. Det du kommer med her er bare tull.

Jeg skrev ikke automatisk 3 år i fengsel. Jeg skrev "kan" og "opptil 3 år". Det er en korrekt påstand.

Eksempelet var bare noe jeg dro ut av ræva for å vise et poeng. Selvsagt får ingen realistisk sett 3 år for noe sånt. Trudde du jeg mente det?

Anonymkode: 01bdf...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Ja, jeg trudde du mente det, når jeg så måten du skrev på, og ellers ikke kjenner deg. Det er jo utrolig mange folk som tror mye rart. 

Men nå blir jeg litt usikker på hva du prøver å poengtere.. Hørtes ut som du mente at loven var urettferdig og ikke lik for alle, og at man må være veldig forsiktig med hva man sier pga vi ikke har ytringsfrihet? Vi skjønner tydeligvis begge at man ikke blir straffa for å kalle kona "jævla guling", så kanskje du har et annet eksempel å dra ut av ræva som viser poenget?

Nå vet ikke jeg hva slags lov du sikter til. Men regner med det ikke står noe spesifikt om å kalle kona for jævla guling der. Men heller noe slikt som at rasisme og krenkende uttalelser kan straffes opptil 3 år? Som du sier, det står "kan" og "opptil". Er ikke det her fair og rettferdig da? Man blir ikke straffa for bagateller som å kalle noen et stygt ord 1 gang. Det vurderes etter hvor alvorlig det er, og i VIRKELIG ille tilfeller så kan du bli straffa.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...