Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tartufo skrev (På 29.10.2024 den 21.43):

Seriøst? Mener du virkelig dette? Hvis du tror de fleste som ikke tok koronavaksinen er konspirasjonsteoretikere, har du virkelig misforstått betydningen av ordet! Vet du hva en konspirasjonsteori er?

STOR forskjell på å "ikke ta koronavaksinen" og det å sitte å kverulere i det uendelige på forskjellige nettfora om vaksinen!

Anonymkode: 187da...8ac

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

STOR forskjell på å "ikke ta koronavaksinen" og det å sitte å kverulere i det uendelige på forskjellige nettfora om vaksinen!

Anonymkode: 187da...8ac

Det er aldri greit å kalle noen for noe de ikke er! 

Dette hadde heller aldri blitt noen lang diskusjon uten en motpart, så å kalle kun den ene parten for kverulerende, blir også feil. 

Endret av Tartufo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (4 timer siden):

Koronavaksinen har hatt bivirkninger mange har slitt med og noen har faktisk dødd. 

Jeg tok 2 vaksiner, men har ikke lyst til å verken ta en til eller ha corona. Begge kan ha sin konsekvens og med begge kan ting gå bra. Det er ikke sånn at det bestandig må være et trygt alternativ bare fordi en er en medisin og en er en sykdom, medisiner har bivirkninger noen ganger fatale. 

Syns det høres ut som du ikke tror på sunn skepsis. 

Noen dør også av å drikke vann, spise peanøtter eller liknende. Det er ikke ut fra det grunnlag for å si at hverken vann eller peanøtter er farlig. Og selvsagt vil alle kunne ha en allergisk reaksjon på en vaksine, akkurat som man kan få det av hva som helst annet. Det er en mikroskopisk risiko det er verdt i da i de fleste tilfeller, fordi man bare ikke kan unngå slike risikoer uansett og risikoen for et problem ved å ikke vaksinere seg er langt større enn sjansen for å få store proble,er som følge av vaksinen.

Rosakatt skrev (4 timer siden):

En ting som jeg ikke har sett det blitt snakk om og kun er en tanke. I tiden etter vaksinen, så har 3 i min familie(jeg er en av dem) fått panikk angst og forverret mental helse, som vi ikke har opplevd før. Det kan være tilfeldig, men det er også samtidig så rart. Kanskje panikk angst er smittsomt? Kanskje det er noe annet? 

Syns også det er så mye kvinnehelse problemer rundt endemetriose, pocs, mensen forstyrrelser. Å det kan bare være at det er åpenhet, men samtidig mistenker jeg det kan ha klusset med hormoner siden Jørgensen fikk evig mensen etter vaksina. Blir jo redd det har gjort noe med kroppene våre. Men om det har tror jeg ikke det var intensjonelt. De hadde bare ikke tid til å lage en trygg vaksine og siden så mange verden over tok den, vil jo bivirkningene komme frem i lyset, også fordi det er informasjon alle i samme båt har lyst på. 

Det finnes ingen logisk grunn til at en vaksine skulle forårsake noe sånt, så det kan en se bort fra til en både har et rasjonale for hvorfor det er en god hypotese å anta en sammenheng, og en har data nok til å bekrefte den. Jeg kjenner forøvrig ingen som har fått forverret psykisk helse og har tatt vaksinen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 20.10):

Jeg føler at kun bestemte meninger kan sies uten store sosiale konsekvenser. Derfor holder jeg ofte kjeft.

Anonymkode: 1ee60...061

Det betyr ikke at det ikke er ytringsfrihet. Det er sunn og helt nødvendig sosial korreksjon. 

Anonymkode: 724c5...cfd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det betyr ikke at det ikke er ytringsfrihet. Det er sunn og helt nødvendig sosial korreksjon. 

Nettopp. Og utsagnet du siterer er jo ellers nøytralt rundt om det gjelder det "politisk korrekte" eller "politiek ukorrekte". Noen vil unngå å være politisk korrekte for å unngå sosiale konsekvenser, også. Men, vi kan ikke designet et samfunn rundt at folk ser spøkelser og tror de mister jobben om de ytrer meningen sin i avisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror ikke at det er bra å gi «sosiale konsekvenser» for alle mulige utspill man ikke liker. Hvis du ikke liker vaksiner så si ifra. Jeg skal prøve å argumentere saklig mot deg men ikke gi deg noen «sosial korreksjon».

Anonymkode: 31d48...502

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.07):

Full ytringsfrihet har vi ikke nei, det har vi lover mot 

Anonymkode: df2cb...cac

Heldigvis for det.

Anonymkode: 61ff2...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har overhodet ingen ytringsfrihet.  Venstresiden har lagt beslag på den.  De bestemmer hva som er etisk innafor og politisk korrekt.  Forsøk på bryte dette blir slått ned på.  Dette ser vi også her i KG.

Ingen i den politiske verden tørr å utfordre dette i frykt for å bli stemplet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 10.01):

Det er da ikke noe som er nødvendig. Det er dumhet og jantelov. Du har ingen myndighet til å "korrigere" andre voksne. 

Ikke bli overrasket over at det er mobbing i skolene når du selv mobber.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er da ikke noe som er nødvendig. Det er dumhet og jantelov. Du har ingen myndighet til å "korrigere" andre voksne. 

Ikke bli overrasket over at det er mobbing i skolene når du selv mobber.

Så hvis meningen min er ulik din har jeg ikke lov å ytre den, fordi jeg da «korrigerer» og «mobber»? Er det bare du som skal ha ytringsfrihet? 

Anonymkode: f4d6e...f68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så hvis meningen min er ulik din har jeg ikke lov å ytre den, fordi jeg da «korrigerer» og «mobber»? Er det bare du som skal ha ytringsfrihet? 

Jeg har lov til å si at månen er en gul ost.

Du har lov til å si at det er en latterlig mening, og henvise til steiner som NASA har hentet fra månen.

Ingen av oss bør ringe hverandres arbeidsgiver og prøve å ta fra hverandre jobben, organisere at studenter nekter å møte i undervisningen min, eller at kolleger vil jobbe med deg. Ingen bør ringe til lilleputtlaget jeg trener og prøve å overbevise om at det er farlig for barna å ha meg som forbilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lov til å si at månen er en gul ost.

Du har lov til å si at det er en latterlig mening, og henvise til steiner som NASA har hentet fra månen.

Ingen av oss bør ringe hverandres arbeidsgiver og prøve å ta fra hverandre jobben, organisere at studenter nekter å møte i undervisningen min, eller at kolleger vil jobbe med deg. Ingen bør ringe til lilleputtlaget jeg trener og prøve å overbevise om at det er farlig for barna å ha meg som forbilde.

Tja, dersom du mener jorda er flat, Hitler er konge og homofile bør utryddes så synes jeg de reaksjonene er innafor. Jeg har lov å ytre at jeg som student ikke ønsker en slik foreleser, eller at barnet mitt ikke skal ha en trener som mener dette.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, dersom du mener jorda er flat, Hitler er konge og homofile bør utryddes så synes jeg de reaksjonene er innafor. Jeg har lov å ytre at jeg som student ikke ønsker en slik foreleser, eller at barnet mitt ikke skal ha en trener som mener dette.

Hvorfor kan ikke en flat earther trene barnet ditt i fotball? Hva i huleste har de to tingene med hverandre å gjøre?

Jeg har hatt en kommunist som professor. Han står milelangt unna meg politisk men han var en flott foreleser. Burde vi ha kansellert ham? Sagt at «slike kommunister gjør oss utrygge»? Eller bør universitetet fostre toleranse for meninger?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.51):

Jeg tenker at vi egentlig har det, men at det er visse yrker man ikke bør uttale seg helt fritt i. Som lærer føler jeg at jeg ikke åpent kan si at jeg synes at vi begynner å få et problem med alle innvandrerne som bedriver kriminalitet i landet; også i min egen by. Dette fordi jeg underviser barna til disse. Men underviser helt klart også barn som ikke har foreldre i denne kategorien. Jeg synes dette er et vanskelig tema. 

Jeg synes også at det er vanskelig å måtte holde inne med hvor ille det er med ressursmangel i skolen der jeg jobber. Jeg er redd for at hvis jeg uttaler meg om det, så vil jeg stille bakerst i køa hvis jeg søker meg til en ny skole i kommunen. 

Anonymkode: 8911d...4a4

Her synes jeg du har ett godt poeng.

Jeg er nok en av dem som raskt tar innvandrere i forsvar (kommer an på hva som er gjort, og hvor systematisk noe er).

Men jeg sluttet i stor grad å ytre meg etter jeg gikk inn i yrket jeg er i. Helt annet yrke enn deg. Men opplever det likt. Kan ikke si hva jeg mener i tilfelle jeg tråkker noen på tærne, som igjen skal gjenspeile seg i arbeidslivet. Har blitt en vandrende diplomat som bare sier meningene mine bak lukkede dører. Tror ikke det er så bra at vi som samfunn blir sånn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Disse tingene påvirker ikke hvordan folk er som trener eller foreleser. Det kommer jo ikke opp i det hele tatt.

Anonymkode: 55265...545

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Disse tingene påvirker ikke hvordan folk er som trener eller foreleser. Det kommer jo ikke opp i det hele tatt.

Anonymkode: 55265...545

Det kan du ikke si. Er man ekstrem på et felt følger ofte andre ekstreme meninger og holdninger med det. Flat eartheren vil antakelig også være mot vaksiner og «Big Pharma», ikke en jeg vil skal være nær mitt barn, Hitler-dyrkerne har sannsynligvis et negativt syn på homofile og jøder, f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg sagt ja uten å nøle. Nå ser jeg at man får kraftige reaksjoner dersom man mener noe annet enn det som er politisk korrekt fra venstresiden. Det ser man tydelig på saken om utvidelse av abort. Kritiske stemmer som belyser etikk og fosterets vern blir tydelig dysset ned. Det får ikke spalteplass i media. Man får kun høre en side hele veien. Det gjelder mange saker i norsk media. 

Anonymkode: 723e4...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan du ikke si. Er man ekstrem på et felt følger ofte andre ekstreme meninger og holdninger med det. Flat eartheren vil antakelig også være mot vaksiner og «Big Pharma», ikke en jeg vil skal være nær mitt barn, Hitler-dyrkerne har sannsynligvis et negativt syn på homofile og jøder, f.eks. 

Hvorfor kan ikke en fotballtrener være mot vaksiner og big pharma?

Jeg tror at du trenger å ta et oppgjør med egen illiberalitet.

Målet er ikke at en fotballtrener skal ha de samme politiske ståstedene som meg. Målet et at han skal lære ungene å spille fotball.

Målet er ikke at en professor skal være enig med meg i alt. Tvert imot så tenker jeg at professorer gjerne skal ha kontrære meninger, å utfordre oss i vårt tankesett.

Denne ideen om at «hvis du ikke tenker som oss så kan vi ikke være i samme rom» er en elendig tanke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...