Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For ingen vaksinerte smittet videre 🤣🤣

Anonymkode: ee3bb...a60

Å fy faen, jeg gremmes over å være norsk 🤦

Anonymkode: 93a99...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ytringsfriheten i Norge er ganske bra. Men vi så noen skumle tendenser under covid der de som satte spørsmålstegn ved noe av det myndighetene sa ble sensurert, bl.a. her på kvinneguiden. 

For min del handler ytringsfrihet om mye mer enn at man risikerer fengsel for å si feil ting.  Det handler også om at man for muligheten til å ytre seg. 

La oss ta et hypotetisk eksempel der 3 selskaper styrer 90% av kommunikasjonen på internett, har man da virkelig reell ytringsfrihet om disse selskapene rotter seg sammen med et politisk parti for å sensurere meningene til motstanderne? Jeg vil si nei, selv om det ikke er noen som risikerer fengsel.

Anonymkode: b17c3...9ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns ytringsfriheten i Norge er ganske bra. Men vi så noen skumle tendenser under covid der de som satte spørsmålstegn ved noe av det myndighetene sa ble sensurert, bl.a. her på kvinneguiden. 

For min del handler ytringsfrihet om mye mer enn at man risikerer fengsel for å si feil ting.  Det handler også om at man for muligheten til å ytre seg. 

La oss ta et hypotetisk eksempel der 3 selskaper styrer 90% av kommunikasjonen på internett, har man da virkelig reell ytringsfrihet om disse selskapene rotter seg sammen med et politisk parti for å sensurere meningene til motstanderne? Jeg vil si nei, selv om det ikke er noen som risikerer fengsel.

Enda en som ikke vet hva ytringsfrihet er. Hvor vanskelig kan det være?

Du kan selvsagt ikke forlange å ytre deg på enhver plattform, da må du følge forumet/avisas/radiokanalens/bloggens osv regler. Du står derimot helt fritt til å skape din egen plattform og ytre deg om hva som helst (innenfor loven) på den. 

Og eksempelet ditt er så hypotetisk at det ikke er verd å kommentere engang. 

Anonymkode: f4d6e...f68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enda en som ikke vet hva ytringsfrihet er. Hvor vanskelig kan det være?

Du kan selvsagt ikke forlange å ytre deg på enhver plattform, da må du følge forumet/avisas/radiokanalens/bloggens osv regler. Du står derimot helt fritt til å skape din egen plattform og ytre deg om hva som helst (innenfor loven) på den. 

Og eksempelet ditt er så hypotetisk at det ikke er verd å kommentere engang. 

Beklager for at det hypotetiske eksempelet mitt var hypotetisk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager for at det hypotetiske eksempelet mitt var hypotetisk.

Ser du sliter med leseforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ser du sliter med leseforståelsen.

Joda, skjønte at du ikke var noe glad i å sette ting på spissen for å få fram et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 11.25):

Ikke nødvendigvis. Jeg, for eksempel, er for ytringsfrihet så lenge den ikke forherliger vold, oppfordrer til forbrytelser og lignende. Jeg har imidlertid flere ganger merket de sosiale konsekvensene av å ikke mene det samme som gruppen. For eksempel, i FAU. Ingen kontroversielle meninger, bare uenig med majoriteten. Det hadde vært helt greit hvis de bare fikk gjennom viljen sin, og ble ferdig med det - det er slik demokratiet fungerer. Men det er fullstendig unødvendig av majoriteten å bære nag, iverksette sosiale sanksjoner og lignende BARE for å stilne den som er uenig.

Anonymkode: 1ee60...061

Men det du skriver om her har fortsatt ingentikg med ytringsfrihet å gjøre…

Anonymkode: 4a9d0...e98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det spiller ingen rolle hva du mener og føler at ytringsfrihet «handler om». Ytringsfrihet er det det er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (På 21.9.2024 den 12.31):

Hva er verre enn rettslige følger i det samfunnet vi lever i nå? Da snakker vi jo faktisk og hva som helt konkret er LOV å si og ikke.

Må innrømme at jeg får litt mark av dere anti-wokere. Dere kjemper jo selv om definisjonsmakt i disse debattene for øvrig.

Men disse følgene er da grundig belyst tidligere i tråden, det er da bare å lese seg opp?

Synd at du får mark, men du må jo bare akseptere at ikke alle andre liker wokeismen din.

Anonymkode: 316df...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som mener vandalisme for 2,4 mill går under ytringsfriheten. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/miljoaktivist-tiltalt-far-millionkrav-etter-tagging-av-klima-og-miljodepartementet/s/5-95-2050946

"Ifølge Fridtjof Klareng Dale vil retten til å ytre seg stå sentralt når han førstkommende mandag må møte i Oslo tingrett, tiltalt for grovt skadeverk på statens eiendom."

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det spiller ingen rolle hva du mener og føler at ytringsfrihet «handler om». Ytringsfrihet er det det er. 

Ikle ukjent begreper som utvikler seg for å følge med på tiden man lever i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men disse følgene er da grundig belyst tidligere i tråden, det er da bare å lese seg opp?

Synd at du får mark, men du må jo bare akseptere at ikke alle andre liker wokeismen din.

Ja og bla. Klart jeg aksepterer anti-wokeres sutringsfrihet selv om den gir meg mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er en som mener vandalisme for 2,4 mill går under ytringsfriheten. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/miljoaktivist-tiltalt-far-millionkrav-etter-tagging-av-klima-og-miljodepartementet/s/5-95-2050946

"Ifølge Fridtjof Klareng Dale vil retten til å ytre seg stå sentralt når han førstkommende mandag må møte i Oslo tingrett, tiltalt for grovt skadeverk på statens eiendom."

Idiotisk. Denne læreren mener altså at det var ingen annen måte han kunne ha ytret seg på enn ved å helle maling på en bygning han ikke eier. Han burde slå seg sammen med 2-åringene, så kan de gå rundt å trasse sammen.

Det er det som jeg ofte synes er problemet med de som klager over ytringsfrihet her i Norge; de fremstår så ekstremt lite intelligente og reflekterte. Hva blir igjen av sivilisasjonen dersom alle skal oppføre seg som Dale og ødelegge andres ting dersom det er noe de ikke er enig i. Da blir det jo evig krig.

Anonymkode: ec2b1...271

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Idiotisk. Denne læreren mener altså at det var ingen annen måte han kunne ha ytret seg på enn ved å helle maling på en bygning han ikke eier. Han burde slå seg sammen med 2-åringene, så kan de gå rundt å trasse sammen.

Det er det som jeg ofte synes er problemet med de som klager over ytringsfrihet her i Norge; de fremstår så ekstremt lite intelligente og reflekterte. Hva blir igjen av sivilisasjonen dersom alle skal oppføre seg som Dale og ødelegge andres ting dersom det er noe de ikke er enig i. Da blir det jo evig krig.

Ja la oss generalisere de som er bekymret for yttringsfriheten utifra en vandalist som bruker yttringsfriheten som unnskyldning for å drive hærverk. Virker ekstremt intelligent ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja la oss generalisere de som er bekymret for yttringsfriheten utifra en vandalist som bruker yttringsfriheten som unnskyldning for å drive hærverk. Virker ekstremt intelligent ;)

Min antagelse om at en manglende refleksjonsevne (og dermed intellektuell utfoldelse) ofte samsvarer med en større følelse av at ytringsfriheten er under press, er ikke kun basert på denne saken alene. Det er bare å ta en titt på mange av innleggene her i denne tråden også. Mangler ikke på eksempler.  😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (5 timer siden):

Ja og bla. Klart jeg aksepterer anti-wokeres sutringsfrihet selv om den gir meg mark.

Wokerne er jo de som sutrer mest av alle 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lava Anne skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke sutring at man er mot kansellering. Det er jo ytringsfrihetsforkjemperne som har lagt til rette for at dere wokerne har en fullstendig risikofri arena å kringkaste de forskrudde ideene deres på. Og så vil dere kaste de som har gitt dere alle disse mulighetene under bussen. Ikke rart at noen tar til motmæle da, selv om det gir straff i en eller annen form (både fengsel og sosial fordømmelse f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (16 minutter siden):

Wokerne er jo de som sutrer mest av alle 

Det er jeg virkelig ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoneZone

Ytringsfrihet betyr ikke at du skal kunne si hva du vil uten konsekvenser. Du kan si hva du vil men det er enkelte ting som slår tilbake på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LoneZone skrev (2 minutter siden):

Ytringsfrihet betyr ikke at du skal kunne si hva du vil uten konsekvenser. Du kan si hva du vil men det er enkelte ting som slår tilbake på deg.

Og hvorfor det? Jo, fordi noen bestemmer ovenfor andre hva som er rett og galt. De som er for abort for eks skal tvinge frem dette og ingen skal få si imot dem. Fordi bare dem har "rett". Hvis noen sier de ikke vil ta abort for det er et liv, da blir man rivd i filler innpå her for eks. 

Anonymkode: 77ea0...5e8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...