Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (6 timer siden):

Det er ikke så mange som blir dømt for hatefulle ytringer. Jeg husker bare ei frisørdame og Lysglimt. Det som begrenser mest er vel konsekvenser sosialt og på jobb. 

Er det så rart at det får sosiale konsekvenser når du mener at andre skal behandles på en måte det store flertallet mener er forkastelig?

Selvsagt ser andre mennesker ned på de som eksempelvis mener at homofili bør forbys eller at homofili er ekkelt. De som mener det, mener at samfunnet skal begrense andres livskvalitet. Svaret fra flertallet er at slike tanker aksepterer vi ikke. Sier du de høyt, er konsekvensene at andre ser ned på deg. Det er full ytringsfrihet i praksis. Men selvsagt ikke så morsomt for den som står avklede tilbake som en idiot.

Endret av Brunello
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard skrev (58 minutter siden):

Spørsmålet i tråden er også hva folk opplever.

Nei, det er ikke en del av loven om ytringsfrihet, men som professor K.M. Larsen sier rett ut, så omfatter ordet "ytringsfrihet" mer enn formelle lover.

For å sitere Ytringsfrihetskommisjonen igjen:

"Når det gjelder ytringsfriheten i arbeidslivet finner kommisjonen en urovekkende utvikling"

De bruker ordet "ytringsfrihet" på samme måte som meg.

Og så har man andre professorer og eksperter som lener seg på vårt faktiske lovverk. 

Hva en helt ramdom professor sier om ytringsfriheten har ingen ting å gjøre med vårt lovverk og endrer ikke vår rett til ytring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Er det så rart at det får sosiale konsekvenser når du mener at andre skal behandles på en måte det store flertallet mener er forkastelig?

Selvsagt ser andre mennesker ned på de som eksempelvis mener at homofili bør forbys eller at homofili er ekkelt. De som mener det, mener at sasampfunnet skal begrense andres livskvalitet. Svaret fra flertallet er at slike tanker aksepterer vi ikke. Sier du de høyt, er konsekvensene at andre ser ned på deg. Det er full ytringsfrihet i praksis. Men selvsagt ikke så morsomt for den sommerprogram avklede tilbake som en idiot.

Sosiale konsekvenser er ikke rart, men det gjør jo at noen som tror de har meninger som ikke blir likt holder kjeft. Så det legger et lokk på en del grums, men grumset blir jo ikke borte. Når den med feil meninger forstår at hen er med likesinnede så vil grumset gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (16 minutter siden):

Og så har man andre professorer og eksperter som lener seg på vårt faktiske lovverk. 

Hva en helt ramdom professor sier om ytringsfriheten har ingen ting å gjøre med vårt lovverk og endrer ikke vår rett til ytring. 

En random professor i rettsvitenskap fra UIO... . Hadde det bare vært én.

Problemet ditt er at alle andre også bruker ordet "ytringsfrihet" på samme måte som meg. Inkludert Ytringsfrihetskommisjonen.

Jeg har nå postet 3-4 kilder som snakker om ytringsfrihet på arbeidsplassen. Det er aldri snakk om at Staten er den som går inn og straffer ytringene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (12 timer siden):

Det er det minste problemet, kanselerings kulturen er blitt slik nå at man risikerer jobben sin om man har meninger utenfor PK meninger. Da er ytringsfriheten borte, og der er den i Norge i stor grad.

Dersom det du sier her er sant, da er jo ytringsfriheten borte fordi folk har gjort seg for avhengig av jobben, sjefen eller de som gir de penger. Derfor tør de ikke si det de mener fordi de er redde for å miste jobben, men for ubrukelige eller for redde eller hva det måtte være til å finne noe annet/starte noe selv.

Da blir det feil å gå rundt å klage på andre for det. Da må man gjøre seg mindre avhengig av de som forsøker å legge føringer for hva du skal mene. Ellers blir man aldri tatt seriøst av andre - og dermed vil de heller ikke ta det du sier seriøst. Det er jo det som er poenget: Ingen som lytter ikke til de som ikke har noe å vise til, som ikke har fått til noen ting med egne hender, men allikevel klager og syter som de skulle ha vært prinsessen på erten - og tror de automatisk fortjener både det ene og det andre. Det er jo bare flaut.. 

Anonymkode: ec2b1...271

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 15.05):

Eller gjør du ikke det? Hvorfor? 

Anonymkode: e12fd...e87

Hva er fullstendig ytringsfrihet ?

Er det å brenne koranen foran en moske og å skjelle ut sjefen din i full offentlighet ?

Anonymkode: c28e2...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (35 minutter siden):

Sosiale konsekvenser er ikke rart, men det gjør jo at noen som tror de har meninger som ikke blir likt holder kjeft. Så det legger et lokk på en del grums, men grumset blir jo ikke borte. Når den med feil meninger forstår at hen er med likesinnede så vil grumset gro.

Mye bra kunst som kan komme ut av grums. Det handler også mye om hvordan folk velger å ytre seg. Man trenger ikke alltid si ting bokstavelig talt, rett frem, med ord. Man kan også få utløp for opplevelser og tanker gjennom andre uttrykk. Men det gidder ikke disse folkene som messer om at de ikke har ytringsfrihet.

Jeg tror det handler mye om ego her. At mange folk ikke vil innrømme (for seg selv) at det er dem selv som burde gjøre ting på en annen måte i eget liv. De ønsker at andre skal forandre seg fordi de ikke vet hvordan de selv skal forandre seg.

Når man går inn i en endringsprosess uten at det er en autoritet, en sjef eller en lærer som viser en veien, møter en automatisk på frykten for det ukjente, frykten for døden, djevelen selv. Jeg tror mange enda ikke har evnene som skal til for å klare denne reisen gjennom eget mørke. Så derfor klager de på andre i stedet. Med det er egentlig et uttrykk for svakhet/hjelpeløshet, ikke styrke eller sannhet.

Anonymkode: ec2b1...271

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva er fullstendig ytringsfrihet ?

Er det å brenne koranen foran en moske og å skjelle ut sjefen din i full offentlighet ?

Anonymkode: c28e2...b15

Når man ytrer seg på den måten så tester man om man kan framkalle reaksjoner.  Om represalier  kommer eller ikke er vanskelig å si.

Mange ytringer er ofte en anmodning om reaksjon. Den klassiske er Marco Materazzi  sine hatefulle ytringer om Zidanes mor og søster i VM finalen. Han oppnådde voldelig reaksjon,  Zidane ble utvist og Italia vant.

Jeg tror flere av Lysglimts tvilsomme ytringer stiller i den klassen. Han har oppnådd reaksjon , blitt litt  kjendis, og til slutt fikk han også reaksjon fra  rettsvesenet.  Rampestreker belønnes ofte  med oppmerksomhet. De rampete får kanskje for lite oppmerksomhet generelt og spesielt når de gjør fine ting.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en høyt profilert homofil bekjent på Facebook som nylig var fullstendig SJOKKERT over at en KRF politiker i sør hadde skrevet at personsøker angrepet mot Hezbollah terrorister var "imponerende". Det var ikke måte på hvor aldeles grusomt og groteskt det var at noen kunne skrive noe sånt!

Jeg hadde så lyst til å skrive noen ord tilbake hva han selv tror ville skje med sånne som han - homofile - hvis Hezbollah fikk kloa i han, men måtte la være. Han er omringet av godhetsposører på venstresiden, så jeg hadde nok fått hørt det. Håper vi etterhvert finner en vaksine mot Stockholm syndromet, for det herjer vilt i Norge for tiden.

Anonymkode: 9222e...fe9

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fullstendig ytringsfrihet" kan du ikke ha i et fungerende samfunn. For da må f.eks drapstrusler være tillatt…

Jevnt over er ytringsfriheten i Norge relativt bra.

Du har alltids noen litt skumle tendenser i Strl. §185, (og tidligere §135a). Hvor langt unna er vi f.eks å kunne straffes for å si at folk med Y-kromosom, kuk og baller ikke er kvinner?

Men jo, jevnt over likevel bra.

Anonymkode: c1152...d5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Fullstendig ytringsfrihet" kan du ikke ha i et fungerende samfunn. For da må f.eks drapstrusler være tillatt…

Jevnt over er ytringsfriheten i Norge relativt bra.

Du har alltids noen litt skumle tendenser i Strl. §185, (og tidligere §135a). Hvor langt unna er vi f.eks å kunne straffes for å si at folk med Y-kromosom, kuk og baller ikke er kvinner?

Men jo, jevnt over likevel bra.

Anonymkode: c1152...d5a

Men drapstrusler har det noe med ytringsfrihet å gjøre? Ellers er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg på dialekt,  innlegg av permanent utestengt bruker og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 14.41):

Absolutt ikke!

mine tanker om islam og innvandring blir hysjet ned

Anonymkode: b4121...da1

Men får du lov til å ytre deg i aviser om det? Religions og tro/tankefrihet er jo grunnleggende i Norge på papiret. Abid Raja tok det opp i debatten forrige toorsdag. Det at folk har ulike religioner er positivt, men måten noen muslimer praktiserer på bryter klart med ytringsfriheten for kvinner

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ikke lov til å si at det finnes råtne samfunn, og råtne kulturer, med råtne innbyggere. Som vi henter til vårt eget land. That's why. Sannheten må fornektes. Da er vi langt unna ytringsfrihet. Etter min målestokk.

https://www.vg.no/sport/i/Mnj0lm/stjernene-dukket-opp-paa-nba-i-abu-dhabi-arrangementet-faar-kritikk

Anonymkode: 7f93f...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2024 den 13.33):

Det som jeg finner interessant og som berøres såvidt i denne tråden er at det norske samfunnet står konformitet sterkt. Og avvik fra normen enten det er meninger, livvsstil og valg dømmes ofte hardt. Gjennomsnittspersonen er veldig skeptisk og fiendtlig innstilt til alle som velger annerledes. En skal være veldig snøblind for å ikke kunne se dette. For mange er oppvokst med at Norge er best i verden og at normen derfor må være den beste og eneste måten å leve på. Alt annet er ..rart, provoserende og unødvendig. 

Det å skille seg ut på noen som helst måte, f.eks noe så enkelt som klær, vil føre til negative reaksjoner. Og det er bermerkelsesverdig hvor komfortable nordmenn er med å irettesette andre her i landet. Mens et forsøk på det samme ellers i verden ville ført til en skyllebøtte, knytteneve eller verre. Prøv det samme i Frankrike. 

https://inyheter.no/24/12/2022/nordmenn-er-konforme-og-lider-av-det/

Anonymkode: 5040d...265

Har hørt en teori på dette. Nordmenn er livredde for å bli utstøtt av gruppa. Det ble relatert til hardt klima, og historisk sett sparsomme ressurser. 
I klartekst: Ble du i hine hårde dager utstøtt fra gruppa di, overlevde du ikke vinteren. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 8.19):

For meg handler ytringsfrihet like mye om at den skal være konsekvent. Det er den dessverre ikke.

Hva tenker du om dette?

Hentet fra Chat GPT i dag:

1:
image.thumb.png.6c9f90cc05d2c456d494e9a68f020bfe.png

image.thumb.png.3c091ecb80ecaece865c53a5121e333c.png

Anonymkode: fba1c...ef2

Dette har jeg også prøvd. 
Chat GPT er redd for å få en fatwa mot seg 🤫

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2024 den 18.54):

For å ytre meg: du ble beskyttet av dem rundt deg som brukte munnbind og tok vaksine. 

Anonymkode: 4ae3a...546

For ingen vaksinerte smittet videre 🤣🤣

Anonymkode: ee3bb...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at vi må være så politisk korrekte at man ikke får sakt noe. Man kan heller ikke si noe på islam eller at noen innvandrere har gjort noe. Dersom du ikke synes at noe woke er bra så blir du nesten jagd ut av byen med høygafler. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (På 21.9.2024 den 12.47):

Hvorfor sier ikke folk meningene sine egentlig? Jeg har testet det i sosiale sammenhenger, med kontroversielle meninger om vindkraft/rovdyr etc.Det skjedde absolutt INGENTING ubehagelig. Folk bare 'Ah, mmm ok, skjønner'

Så er spørsmålet: I for eksempel USA gir folk blanke f*** i om han/hun ikke blir likt på grunn av en mening, så hvorfor kan vi ikke ha den samme innstillingen her?

Amerikanerne har en helt annen kultur. Det er et land bygd opp av dissidenter som ble forfulgt ut av Europa, basically. Der blir du vel heller populær om du tør å si noe «upopulært»

I Norge er det motsatt. Å bryte ut av flokken kunne få alvorlige konsekvenser i kalde og karrige Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...