AnonymBruker Skrevet 16. september #81 Del Skrevet 16. september Så lenge du har de "rette" meningene. Det skal ikke så mye til før en risikerer sosial ekskludering som kan ramme nettverk og jobb. Anonymkode: 5040d...265 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #82 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei Si at toåringen sitter fremovervendt i bilen, og du sables ned! Si at du stemmer Frp, og du fryses ut. Si at du liker Listhaug, og du dømmes som dum. Si st du ikke liker fisk, og du kalles barnslig. Si at du spiser snop hver dag, og du stemples som usunn, lat og feit. Jeg sier minst mulig! Anonymkode: 59797...fd7 Si at du ønsker å være hjemme med barna i Norge og du blir sett skikkelig ned på. Si du spiser på MC Donald’s og det anses vel som ren omsorgssvikt Si barna får se tv hver dag før barnehagen Min mor var faktisk sjokkert da hun kom på besøk hos en barnefamilie og mannen tok seg en øl etter jobb på en fredag kl 16.30. Det var skammelig! Ta botox og du anses som stokk dum, men dersom du trener og fremstår « frisk», går all galskap som godt skjulte spiseforstyrrelser under radaren. Norge har ikke rom for annerledeshet og det er veldig mye dobbeltmoral her, særlig når det kommer til feminisme Anonymkode: 1e00f...fbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #83 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie. Anonymkode: 1717a...20e Og hvis man mener at en biologisk mann som har skiftet kjønn på papiret, ikke bør delta i kvinneidrett grunnet fair play, er man en TERF og farlig. Anonymkode: 1ee60...061 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #84 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke et følelsesspørsmål? Jeg har høy grad av ytringsfrihet i Norge. Fullstendig er den ikke (særbehandling av enkelte ytringer som kan krenke andre). At enkelte ytringer vil gi betydelige sosiale sanksjoner, har ikke egentlig noe med ytringsfrihet å gjøre. Anonymkode: 9d7f6...a30 Joda, det har alt med ytringsfrihet å gjøre (min ytring). Anonymkode: 316df...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #85 Del Skrevet 16. september Vi har eigentlig stort sett det. Men folk er veldig fordomsfulle og lite okay med folk som velje eller tenkje annleis. Det er eit anna tema. Er bekjent med nokon som bur i eit minihus. Nesten alle synest det er dust. Eg synest det er kult. Du står faktisk fritt til å ytra deg om innvandring. Men det er kun rette meiningar som ikkje føre til sanksjonar i sosial forstand. Det var berre eit eksempel eg synest innvandring er ein fin ting som beriker landet vår. Eg er motstander av vindkraft og blir stempla som ditten og datten. At eg er motstander av arbeidsplassar og innovasjon og blabla. Det er ganske lite vi ikkje kan ytre. F.eks tjaaa. Tenkja ut noko absurd. - Som å dela ein guide for å begå eit perfekt mord. Norges lover går før fri ytring. - Vigrid og Den Nordiske eit eller anna motstands allianse har blitt sensurert. Men dei får faktisk i overraskende stor grad faktisk lov til å ytre seg. Anonymkode: e7707...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #86 Del Skrevet 16. september "Freiheit ist immer Freiheit der Anderdenkenden." ("Frihet er alltid frihet for ham som tenker annerledes") Rosa Luxemburg. I Norge er det stor grad av ytringsfrihet, men liten grad av personlig frihet. Du blir ikke fengslet av å ytre dine meninger, men det kan få konsekvenser for ditt liv. Anonymkode: 93a99...d06 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #87 Del Skrevet 16. september Brunello skrev (1 time siden): Ikke annet enn at du ikke forstår åpenbar ironi. Ja, du har gjort det klart gjentatte ganger at du mener det - åpenbart nedlatende å gjenta seg selv uten å evne gjensidig kommunikasjon. Synd for deg. Anonymkode: 4ae3a...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #88 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og med det ene eksemplet du viser til så har man svart på spørsmålet: Nei, man har ikke ytringsfrihet i Norge per definisjon. Det er nok med ett eneste eksempel for å motbevise de som påstår at vi har ytringsfrihet i Norge. Anonymkode: 316df...c31 Måten du svarer på understreker mitt poeng. Takk! Anonymkode: 5d6db...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #89 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): "Freiheit ist immer Freiheit der Anderdenkenden." ("Frihet er alltid frihet for ham som tenker annerledes") Rosa Luxemburg. I Norge er det stor grad av ytringsfrihet, men liten grad av personlig frihet. Du blir ikke fengslet av å ytre dine meninger, men det kan få konsekvenser for ditt liv. Anonymkode: 93a99...d06 Nettopp. Man kan bli frosset ut av vennegjengen, få problemer med å få jobb på mindre plasser der jobbene som regel gis til bekjente, og så videre. Anonymkode: 1ee60...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #90 Del Skrevet 17. september (endret) Men ytringer er ikke handlinger , poenget er å kunne ytre absolutt alt uten straff, da først har man ytringsfrihet . De som ikke forstår hvorfor har ikke mye intelligens. Anonymkode: 904e7...11d Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 28. september av Perelandra 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #91 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp. Man kan bli frosset ut av vennegjengen, få problemer med å få jobb på mindre plasser der jobbene som regel gis til bekjente, og så videre. Anonymkode: 1ee60...061 Det er konsekvenser av ytringer, har ingenting med ytringsfrihet i loven. Ingen skal straffes av lovverket for sine ytringer ( når paragraf 185 fjernes). Sosiale følger er man selv ansvarlig for. Anonymkode: 904e7...11d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 17. september #92 Del Skrevet 17. september Straff er mer enn fengsel og bøter. Så slik har vi ikke absolutt frihet til å si hva vi vil, eller være hvem vi vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #93 Del Skrevet 17. september Sveits skrev (41 minutter siden): Straff er mer enn fengsel og bøter. Så slik har vi ikke absolutt frihet til å si hva vi vil, eller være hvem vi vil. I så fall finnes ikke ytringsfrihet et eneste sted i hele verden. Anonymkode: 01bdf...bca 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 17. september #94 Del Skrevet 17. september (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I så fall finnes ikke ytringsfrihet et eneste sted i hele verden. Anonymkode: 01bdf...bca Slik sett gjør den ikke det. Men det er grader av ytringsfrihet. En blir ikke skutt for meningene sine i Norge. Jeg har bare "riktige" meninger jeg altså, men jeg ser da at mange meninger blir møtt med en voldsom fordømmelse. Det er ikke greit. Slik som disse som er redd for vaksiner. Jeg er ikke det, men jeg har lyst til å høre hva de har å fortelle. Hvis jeg skal be de om å holde kjeft og kalle de for konspihoder kan jeg gå glipp av ett godt poeng eller to. Om vi ikke hører på de blir de klin forbanna, de låser seg helt og radikaliseres. Jeg tenker folk må få prate ut om alt rart de har på hjertet. Slik går verden fremover. Som f.eks at noen turte å si at gud er bullshit, på 60-tallet og at å være homo er greit å være, på 80-tallet? Da skulle du være skikkelig modig. Endret 17. september av Sveits Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #95 Del Skrevet 17. september Sveits skrev (3 minutter siden): Slik sett gjør den ikke det. Men det er grader av ytringsfrihet. En blir ikke skutt for meningene sine i Norge. Jeg har bare "riktige" meninger jeg altså, men jeg ser da at mange meninger blir møtt med en voldsom fordømmelse. Det er ikke greit. Slik som disse som er redd for vaksiner. Jeg er ikke det, men jeg har lyst til å høre hva de har å fortelle. Hvis jeg skal be de om å holde kjeft og kalle de for konspihoder kan jeg gå glipp av ett godt poeng eller to. Om vi ikke hører på de blir de klin forbanna, de låser seg helt og radikaliseres. Jeg tenker folk må få prate ut om alt rart de har på hjertet. Slik går verden fremover. Som f.eks at noen turte å si at gud er bullshit, på 60-tallet og at å være homo er greit å være, på 80-tallet? Da skulle du være skikkelig modig. Det eneste er at noen meninger vokser i en alvor fart og ikke handler om vaksiner, men om mennesker, som rasisme. Å om de på liv og død bestandig skal få være respektløse mot andre uten konsekvens på oppførselen sin, så blir det utrygt for dem de har formeninger om, samtidig som at det som sagt kan vokse seg til noe som noen vil akte mot andre utifra. Også det at å ikke lære respekt og omtanke for andre, vil ha konsekvenser for hvordan en blir motatt også. selv om ingen er alene om å ha slemme meninger og sikkert finner hverandre. Anonymkode: 422bb...9f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #96 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er konsekvenser av ytringer, har ingenting med ytringsfrihet i loven. Ingen skal straffes av lovverket for sine ytringer ( når paragraf 185 fjernes). Sosiale følger er man selv ansvarlig for. Anonymkode: 904e7...11d Men blir de sosiale følgene for store, så mister man mulighet til å ytre annet enn mainstream meninger i offentligheten. Selv om det etter loven ikke krenker ytringsfrihet, så blir jo konsekvensene på lang vei de samme. Anonymkode: 1ee60...061 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september #97 Del Skrevet 17. september Heldigvis har vi ikke full ytringsfrihet. Det er rett og slett ikke alt som bør ytres. Anonymkode: b0080...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 17. september #98 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men ytringer er ikke handlinger , poenget er å kunne ytre absolutt alt uten straff, da først har man ytringsfrihet . De som ikke forstår hvorfor har ikke mye intelligens. Anonymkode: 904e7...11d En ytring er selvfølgelig en handling. Å prate og skrive er handlinger. Å fremme en trussel, å true noen, er en handling, å gi et kompliment er en handling, etc. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 17. september #99 Del Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det eneste er at noen meninger vokser i en alvor fart og ikke handler om vaksiner, men om mennesker, som rasisme. Å om de på liv og død bestandig skal få være respektløse mot andre uten konsekvens på oppførselen sin, så blir det utrygt for dem de har formeninger om, samtidig som at det som sagt kan vokse seg til noe som noen vil akte mot andre utifra. Også det at å ikke lære respekt og omtanke for andre, vil ha konsekvenser for hvordan en blir motatt også. selv om ingen er alene om å ha slemme meninger og sikkert finner hverandre. Anonymkode: 422bb...9f9 Ja, la oss ta rasisme da. F.eks mot de som tror på islam eller er fra et land der de har muslimsk styresett. Noen mener at disse vil "ta over Europa" og innføre sjarialov. Selv Abid Raja. Han skreiv inn til avisa om dette og blir møtt med flere motinnlegg. Og slik kan vi nøste opp i det hele. Er ikke det greit da? Selv er jeg handikappet og jeg skal love deg det at mange synes handikapp er det ekleste som finnes. Ingen sier det høyt, det bare hviskes og tiskes. Helt til det blir innafor å avlive meg under et f.eks fascistisk styresett. Er det ikke bedre at vi tar diskusjonen først som sist? Hvorfor vemmes folk? Hva kan det komme av? Ingen sier at de vemmes av handikappede høyt, men vi burde gi rom for det. Så kan vi ha en åpen diskusjon om menneskets forakt for svakhet og hvorfor det er slik. Jeg synes jeg fortjener det, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 17. september #100 Del Skrevet 17. september Ja, vi har ytringsfrihet, etter min mening. Og plattformene for ytringer er blitt enda flere etter Internett. Sånn sett har vi en mye mer demokratisert samtale enn før, der flere kan høres og ikke bare politikere og de som fikk sine innlegg publisert i en avis. Å ha ytringsfrihet er ikke å ikke møte motbør. Sosiale sanksjoner vil alltid finnes. Kan ikke se for meg en tid i livet mitt hvor det har vært greit å si absolutt alt uten at andre svarer på en eller annen måte. Det betyr ikke at jeg synes at offentlige samtaler eller debatter nødvendigvis er gode. Er masse skitkasting, personangrep, usakligheter osv. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå