Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 15.05):

Eller gjør du ikke det? Hvorfor? 

Anonymkode: e12fd...e87

På ingen måte.. Man kan ikke si noe uten at det må være politisk korrekt. Da blir du kalt homofobi, rasist, nazist eller det som verre er. Ytringsfriheten er død. 

Anonymkode: c0cbc...06f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 22.57):

Det er kun ytringsfrihet for sosialister.

Anonymkode: cad4b...cf1

Du mener nok de som har politisk korrekte meninger, dvs. meninger som ikke støter noen. 

Sosialist er det definitivt ikke kostnadsfritt å stå fram som.

Anonymkode: 4d1c5...ff0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Noe er så åpenbart at det ikke er nødvendig å forklare.

Som sagt, nedlatenhet mestrer du!

Anonymkode: 4ae3a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt, nedlatenhet mestrer du!

Anonymkode: 4ae3a...546

Det er det du som er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange misforstår litt hva ytringsfrihet er. Det er retten til å ytre seg, ikke retten til å ytre seg uten å få motbør. Å få svar og kritikk av meningene våre, er noe vi må tåle om vi skal ytre oss offentlig.

Og så klart "politisk korrekte" meninger er lettere å ytre - hele poenget med slike uttalelser er jo at de ikke skal fornærme noen. Det er det "politisk korrekt" betyr.

I sosiale medier blir det ofte mye "støy" når noen ytrer seg, spesielt om noe kontroversielt, men det betyr ikke at man ikke har ytringsfrihet. Det var nok langt mindre ytringsfrihet bare for noen tiår siden. Bare det at hvem som helst kan nå "hele verden" med meningene sine er jo egentlig fantastisk for ytringsfriheten. Før internett måtte man skrive en tekst som var god nok til å bli tatt inn på trykk i en avis, og det er det et mindretall av befolkninga som klarer, så det begrensa jo ytringsfriheten ganske kraftig.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er det du som er. 

Jeg stiller et spørsmål som du gjør narr av. Jeg forklarer saklig hvorfor jeg spurte, du gjør igjen narr. Jeg påpeker at du gjør narr, og du peker på meg. 

Var det mer du hadde å kritisere meg for i dag? 

Anonymkode: 4ae3a...546

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg stiller et spørsmål som du gjør narr av. Jeg forklarer saklig hvorfor jeg spurte, du gjør igjen narr. Jeg påpeker at du gjør narr, og du peker på meg. 

Var det mer du hadde å kritisere meg for i dag? 

Anonymkode: 4ae3a...546

Ikke annet enn at du ikke forstår åpenbar ironi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mange misforstår litt hva ytringsfrihet er. Det er retten til å ytre seg, ikke retten til å ytre seg uten å få motbør. Å få svar og kritikk av meningene våre, er noe vi må tåle om vi skal ytre oss offentlig.

Og så klart "politisk korrekte" meninger er lettere å ytre - hele poenget med slike uttalelser er jo at de ikke skal fornærme noen. Det er det "politisk korrekt" betyr.

I sosiale medier blir det ofte mye "støy" når noen ytrer seg, spesielt om noe kontroversielt, men det betyr ikke at man ikke har ytringsfrihet. Det var nok langt mindre ytringsfrihet bare for noen tiår siden. Bare det at hvem som helst kan nå "hele verden" med meningene sine er jo egentlig fantastisk for ytringsfriheten. Før internett måtte man skrive en tekst som var god nok til å bli tatt inn på trykk i en avis, og det er det et mindretall av befolkninga som klarer, så det begrensa jo ytringsfriheten ganske kraftig.

Tror de fleste vet dette. Ytringer er ikke handlinger, så ord burde aldri kunne straffes som paragraf 185 åpner opp for. Det er lovt å hate, men ikke å handle ut fra hatet.

Anonymkode: 904e7...11d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et følelsesspørsmål?

Jeg har høy grad av ytringsfrihet i Norge. Fullstendig er den ikke (særbehandling av enkelte ytringer som kan krenke andre).

At enkelte ytringer vil gi betydelige sosiale sanksjoner, har ikke egentlig noe med ytringsfrihet å gjøre.

Anonymkode: 9d7f6...a30

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har de "rette" meningene. Det skal ikke så mye til før en risikerer sosial ekskludering som kan ramme nettverk og jobb. 

Anonymkode: 5040d...265

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei

Si at toåringen sitter fremovervendt i bilen, og du sables ned!

Si at du stemmer Frp, og du fryses ut.

Si at du liker Listhaug, og du dømmes som dum. 
 

Si st du ikke liker fisk, og du kalles barnslig.

Si at du spiser snop hver dag, og du stemples som usunn, lat og feit. 
 

Jeg sier minst mulig!

Anonymkode: 59797...fd7

Si at du ønsker å være hjemme med barna i Norge og du blir sett skikkelig ned på.

Si du spiser på MC Donald’s og det anses vel som ren omsorgssvikt

Si barna får se tv hver dag før barnehagen

Min mor var faktisk sjokkert da hun kom på besøk hos en barnefamilie og mannen tok seg en øl etter jobb på en fredag kl 16.30. Det var skammelig!

Ta botox og du anses som stokk dum, men dersom du trener og fremstår « frisk», går all galskap som godt skjulte spiseforstyrrelser under radaren. 

Norge har ikke rom for annerledeshet og det er veldig mye dobbeltmoral her, særlig når det kommer til feminisme

Anonymkode: 1e00f...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie.

Anonymkode: 1717a...20e

Og hvis man mener at en biologisk mann som har skiftet kjønn på papiret, ikke bør delta i kvinneidrett grunnet fair play, er man en TERF og farlig.

Anonymkode: 1ee60...061

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mange AB over som har vørri dom nok te å kommentert i tråden her!

kæ fan æ d me folk? Vi har IKKE ytringsfrihet i norge. Ikke F om vi har. Alle har lov at ytra sin mening som dem sier! Men det har ikke vi nordmenn. Kurwa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baratheon skrev (1 time siden):

Vel, om du hadde fulgt med i timen, så hadde du visst at jeg har sagt vi ikke har full ytringsfrihet. Og godt er det, for full ytringsfrihet brukes alltid som skjold og sverd av fascister og deres likemenn.

Betydningen av ytringsfriheten er straffrihet. At du velger å inkorporere «fri for konsekvenser fra dine medborgere», får du ta ansvar for selv.

Jeg inkorporer ingen ting, men viser til definisjonen.

Jeg følger helt fint med i timen.

Tar egentlig ikke folk som babler om fascister seriøst. De døde ut på 40-tallet for det meste. Kanskje du må følge med litt i timen heller?

Anonymkode: 316df...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke et følelsesspørsmål?

Jeg har høy grad av ytringsfrihet i Norge. Fullstendig er den ikke (særbehandling av enkelte ytringer som kan krenke andre).

At enkelte ytringer vil gi betydelige sosiale sanksjoner, har ikke egentlig noe med ytringsfrihet å gjøre.

Anonymkode: 9d7f6...a30

Joda, det har alt med ytringsfrihet å gjøre (min ytring).

Anonymkode: 316df...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eigentlig stort sett det. 

Men folk er veldig fordomsfulle og lite okay med folk som velje eller tenkje annleis. Det er eit anna tema. Er bekjent med nokon som bur i eit minihus. Nesten alle synest det er dust. Eg synest det er kult.

Du står faktisk fritt til å ytra deg om innvandring. Men det er kun rette meiningar som ikkje føre til sanksjonar i sosial forstand. 

Det var berre eit eksempel eg synest innvandring er ein fin ting som beriker landet vår. 

Eg er motstander av vindkraft og blir stempla som ditten og datten. At eg er motstander av arbeidsplassar og innovasjon og blabla.

Det er ganske lite vi ikkje kan ytre. F.eks tjaaa. Tenkja ut noko absurd.

- Som å dela ein guide for å begå eit perfekt mord. Norges lover går før fri ytring.

- Vigrid og Den Nordiske eit eller anna motstands allianse har blitt sensurert. Men dei får faktisk i overraskende stor grad faktisk lov til å ytre seg. 

 

Anonymkode: e7707...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Freiheit ist immer Freiheit der Anderdenkenden." ("Frihet er alltid frihet for ham som tenker annerledes") Rosa Luxemburg. I Norge er det stor grad av ytringsfrihet, men liten grad av personlig frihet. Du blir ikke fengslet av å ytre dine meninger, men det kan få konsekvenser for ditt liv.

Anonymkode: 93a99...d06

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Ikke annet enn at du ikke forstår åpenbar ironi.

 

Ja, du har gjort det klart gjentatte ganger at du mener det - åpenbart nedlatende å gjenta seg selv uten å evne gjensidig kommunikasjon. Synd for deg. 

Anonymkode: 4ae3a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og med det ene eksemplet du viser til så har man svart på spørsmålet: Nei, man har ikke ytringsfrihet i Norge per definisjon. Det er nok med ett eneste eksempel for å motbevise de som påstår at vi har ytringsfrihet i Norge.

Anonymkode: 316df...c31

Måten du svarer på understreker mitt poeng. Takk! 
 

 

Anonymkode: 5d6db...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Freiheit ist immer Freiheit der Anderdenkenden." ("Frihet er alltid frihet for ham som tenker annerledes") Rosa Luxemburg. I Norge er det stor grad av ytringsfrihet, men liten grad av personlig frihet. Du blir ikke fengslet av å ytre dine meninger, men det kan få konsekvenser for ditt liv.

Anonymkode: 93a99...d06

Nettopp. Man kan bli frosset ut av vennegjengen, få problemer med å få jobb på mindre plasser der jobbene som regel gis til bekjente, og så videre.

Anonymkode: 1ee60...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...