AnonymBruker Skrevet 16. september #61 Del Skrevet 16. september (endret) Spørsmålet i tittelen er: Har vi fullstendig ytringsfrihet i Norge. Nei, det har vi ikke. Det er det ingen land som har. Og i Norge har vi ganske mange begrensninger i ytringsfriheten. Både lovmessige og ikke lovmessige. En av definisjonene som er brukt mest er f.eks. "Ytringsfrihet er retten til å si sin mening uten å bli straffeforfulgt – og uten å bli utsatt for trusler eller vold." Det er svært lett å bli utsatt for trusler (og forsåvidt vold) i Norge hvis man har upopulære meninger. Du prøver å begrense det til "straffrihet", og da er du dessverre på jordet. Og slutt å sleng på barnslig belærende fjas som i den siste setningen din, da mister du bare respekt. Anonymkode: 316df...c31 Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 28. september av Perelandra 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #62 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man kan si at man har ytringsfrihet i Norge, men jeg opplever at man går mer over til personangrep og selv fysiske angrep på meningsmotstandere nå enn før. Jeg var sjokkert vitne til en pro-Israel som ble banket opp mens politiet så på. I Norge i 2024. Anonymkode: 5d6db...b7f Og med det ene eksemplet du viser til så har man svart på spørsmålet: Nei, man har ikke ytringsfrihet i Norge per definisjon. Det er nok med ett eneste eksempel for å motbevise de som påstår at vi har ytringsfrihet i Norge. Anonymkode: 316df...c31 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #63 Del Skrevet 16. september Ikke i det hele tatt. Det har skjedd en stor forandring de siste ti-årene. Før var det godtatt å ha ulike meninger. I klassen kunne en diskutere og argumentere. Nå har woke endret dette. Anonymkode: 27810...0eb 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 16. september #64 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Norge har veldig strenge normer. Anonymkode: 1e00f...fbf Faktisk strengere enn mange muslimske land. Det som forverrer alt er at mange tror vi er best i verden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #65 Del Skrevet 16. september Fru Uperfekt skrev (50 minutter siden): Vi har ytringsfrihet i Norge men den er begrenset Vi har ytringsfrihet med noen få velbegrunnede unntak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #66 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Javel? Kan du dokumentere dette? Eller er det kun en mening? Anonymkode: 4ae3a...546 Er du en av de som trenger flagg for å forstå ironi? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #67 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei Si at toåringen sitter fremovervendt i bilen, og du sables ned! Si at du stemmer Frp, og du fryses ut. Si at du liker Listhaug, og du dømmes som dum. Si st du ikke liker fisk, og du kalles barnslig. Si at du spiser snop hver dag, og du stemples som usunn, lat og feit. Jeg sier minst mulig! Anonymkode: 59797...fd7 Men da bruker jo andre nettopp sin ytringsfrihet for å uttale meningene sine. Anonymkode: 4ae3a...546 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #68 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei Si at toåringen sitter fremovervendt i bilen, og du sables ned! Si at du stemmer Frp, og du fryses ut. Si at du liker Listhaug, og du dømmes som dum. Si st du ikke liker fisk, og du kalles barnslig. Si at du spiser snop hver dag, og du stemples som usunn, lat og feit. Jeg sier minst mulig! Anonymkode: 59797...fd7 Dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Anonymkode: 01bdf...bca 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #69 Del Skrevet 16. september Brunello skrev (5 minutter siden): Er du en av de som trenger flagg for å forstå ironi? Ironi kan være utfordrende i skriftlig form. Også muntlig, om man ikke kjenner hverandre. På et forum med totalt ukjente uten kontekst, kroppspråk og tonefall: så å si umulig å vite hvorvidt noen mener noe ironisk. Men å være nedlatende, det klarer du å formidle. Anonymkode: 4ae3a...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #70 Del Skrevet 16. september Man kan bøtelegges og fengsles for ting man sier, så total ytringsfrihet har vi ikke. Noen av unntakene støtter jeg, som at man ikke kan true folk på livet. Det jeg ikke liker er at trusler mot visse typer grupper av mennesker (bestemt av staten) gir strengere eller mildere straff. Det er veldig diskriminerende. Anonymkode: 01bdf...bca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #71 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ironi kan være utfordrende i skriftlig form. Også muntlig, om man ikke kjenner hverandre. På et forum med totalt ukjente uten kontekst, kroppspråk og tonefall: så å si umulig å vite hvorvidt noen mener noe ironisk. Men å være nedlatende, det klarer du å formidle. Anonymkode: 4ae3a...546 Noe er så åpenbart at det ikke er nødvendig å forklare. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #72 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 15.05): Eller gjør du ikke det? Hvorfor? Anonymkode: e12fd...e87 På ingen måte.. Man kan ikke si noe uten at det må være politisk korrekt. Da blir du kalt homofobi, rasist, nazist eller det som verre er. Ytringsfriheten er død. Anonymkode: c0cbc...06f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #73 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 22.57): Det er kun ytringsfrihet for sosialister. Anonymkode: cad4b...cf1 Du mener nok de som har politisk korrekte meninger, dvs. meninger som ikke støter noen. Sosialist er det definitivt ikke kostnadsfritt å stå fram som. Anonymkode: 4d1c5...ff0 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #74 Del Skrevet 16. september Brunello skrev (3 minutter siden): Noe er så åpenbart at det ikke er nødvendig å forklare. Som sagt, nedlatenhet mestrer du! Anonymkode: 4ae3a...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #75 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som sagt, nedlatenhet mestrer du! Anonymkode: 4ae3a...546 Det er det du som er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 16. september #76 Del Skrevet 16. september Mange misforstår litt hva ytringsfrihet er. Det er retten til å ytre seg, ikke retten til å ytre seg uten å få motbør. Å få svar og kritikk av meningene våre, er noe vi må tåle om vi skal ytre oss offentlig. Og så klart "politisk korrekte" meninger er lettere å ytre - hele poenget med slike uttalelser er jo at de ikke skal fornærme noen. Det er det "politisk korrekt" betyr. I sosiale medier blir det ofte mye "støy" når noen ytrer seg, spesielt om noe kontroversielt, men det betyr ikke at man ikke har ytringsfrihet. Det var nok langt mindre ytringsfrihet bare for noen tiår siden. Bare det at hvem som helst kan nå "hele verden" med meningene sine er jo egentlig fantastisk for ytringsfriheten. Før internett måtte man skrive en tekst som var god nok til å bli tatt inn på trykk i en avis, og det er det et mindretall av befolkninga som klarer, så det begrensa jo ytringsfriheten ganske kraftig. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #77 Del Skrevet 16. september Brunello skrev (Akkurat nå): Det er det du som er. Jeg stiller et spørsmål som du gjør narr av. Jeg forklarer saklig hvorfor jeg spurte, du gjør igjen narr. Jeg påpeker at du gjør narr, og du peker på meg. Var det mer du hadde å kritisere meg for i dag? Anonymkode: 4ae3a...546 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september #78 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg stiller et spørsmål som du gjør narr av. Jeg forklarer saklig hvorfor jeg spurte, du gjør igjen narr. Jeg påpeker at du gjør narr, og du peker på meg. Var det mer du hadde å kritisere meg for i dag? Anonymkode: 4ae3a...546 Ikke annet enn at du ikke forstår åpenbar ironi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #79 Del Skrevet 16. september Uanonym bruker skrev (2 minutter siden): Mange misforstår litt hva ytringsfrihet er. Det er retten til å ytre seg, ikke retten til å ytre seg uten å få motbør. Å få svar og kritikk av meningene våre, er noe vi må tåle om vi skal ytre oss offentlig. Og så klart "politisk korrekte" meninger er lettere å ytre - hele poenget med slike uttalelser er jo at de ikke skal fornærme noen. Det er det "politisk korrekt" betyr. I sosiale medier blir det ofte mye "støy" når noen ytrer seg, spesielt om noe kontroversielt, men det betyr ikke at man ikke har ytringsfrihet. Det var nok langt mindre ytringsfrihet bare for noen tiår siden. Bare det at hvem som helst kan nå "hele verden" med meningene sine er jo egentlig fantastisk for ytringsfriheten. Før internett måtte man skrive en tekst som var god nok til å bli tatt inn på trykk i en avis, og det er det et mindretall av befolkninga som klarer, så det begrensa jo ytringsfriheten ganske kraftig. Tror de fleste vet dette. Ytringer er ikke handlinger, så ord burde aldri kunne straffes som paragraf 185 åpner opp for. Det er lovt å hate, men ikke å handle ut fra hatet. Anonymkode: 904e7...11d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #80 Del Skrevet 16. september Det er ikke et følelsesspørsmål? Jeg har høy grad av ytringsfrihet i Norge. Fullstendig er den ikke (særbehandling av enkelte ytringer som kan krenke andre). At enkelte ytringer vil gi betydelige sosiale sanksjoner, har ikke egentlig noe med ytringsfrihet å gjøre. Anonymkode: 9d7f6...a30 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå