Gå til innhold

Føler du at du har fullstendig ytringsfrihet i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (På 19.8.2024 den 0.05):

Ja, fengslene er fulle av høyre-side sympatisører som har holdt taler og skrevet avisinnlegg.

Javel? Kan du dokumentere dette? Eller er det kun en mening? 

Anonymkode: 4ae3a...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste en artikkel i Aftenposten akkurat nå. Den handler om Ukraina og at de vil ha raketter for å skyte inn i Russland. Putin truer med alvorlige konsekvenser. Under artikkel er det noen kommentarer. Noen mener at Ukraina burde fått lov til å skyte vilt og få mye mer våpen og noen sier at Russland har 5000 atomvåpen og man dermed må tenke seg om. En sier at Ukraina kunne inngått avtale med Russland i Istanbul. Jeg trykker liker på den, og føler meg litt paranoid etterpå. 

For det er ikke en akseptabel mening. Det føles ut som jeg går mot regimet. Jeg føler meg på en måte utsatt. Jeg er ikke vokst opp med den følelsen. Den har kommet forsterket de siste tiårene, der å ha meninger angående ulike saker kan koste deg dyrt. Der du ikke skal ha noen andre meninger enn den som forfektes.

Vi ser det jo med Twitter og Facebook hvordan de fikk dem til å endre algoritmer og hvordan de sensurere og lager disse radikale venstregruppene som nå er regjeringspolitikk. 

Anonymkode: 77a89...787

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 2.53):

Jeg gikk uten maske gjennom hele pandemien. Valgte å bruke visir på jobb som sjefen bestilte fordi jeg sa jeg kom til å sykmelde meg hvis han påtvang meg munnbind gjennom en hel arbeidsdag.

Heldigvis slapp jeg påtvunget vaksine som så mange andre måtte. 

Pandemien bekreftet alle mine negative tanker om samfunnet vi lever i og menneskene rundt meg. 

Anonymkode: 53cd0...762

For å ytre meg: du ble beskyttet av dem rundt deg som brukte munnbind og tok vaksine. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie.

Anonymkode: 1717a...20e

Men da utøver jo motparten sin ytringsfrihet. Skal det bare gjelde deg? 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Klart vi har ytringsfrihet i Norge, de som påstår noe annet er nok helst litt enkle folk som liker å si hva de vil uten å bli stilt kritiske spørsmål. Ytringsfrihet betyr å kunne si sine meninger uten å risikere å bli straffet for det, folk i Norge blir faktisk ikke rettslig straffet for å ytre sine meninger. Om det ikke hadde vært ytringsfrihet i norge så hadde jeg faktisk flyttet til et annet land, det vil jeg oppfordre alle til å gjøre om de mener det ikke er ytringsfrihet.

Anonymkode: c80e1...225

Du kan bli straffet i norge for ytringer etter §185 som direkte motsir §100. Det er problemet, §185 må fjernes!

Anonymkode: 904e7...11d

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante med denne tråden, er hvor mange som åpenbart ikke vet hva ytringsfrihet er🙄

Anonymkode: d49de...698

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I norge har vi IKKE ytringsfrihet på andre måter enn på papiret. Våre nye "soft shell" lamdsmenn har ytingsfrihet og alt mulig annet på sin side. Jeg er ikke rasist, men har hatt 6 år i et "yrke" hvor det besto seg i å dille med slik drit, og ja jeg kaller det drit fordi det er det dèt er. Tvers igjenom og det da. Om en nordmann åpner kjeften så drar dem rasismekortet på flekken og dem får medhold.

I Norge er det borgerkrig innen 10 år om vår flotte regjering ikke snart setter ned foten. Sann min ord.

Hilsen en som somsagt har hatt med slik drit å gjøre 6 år.

anonym her gitt.

Anonymkode: 38822...32c

Mulig du har og får rett, men om du uttaler deg på denne måten - dårlig språk og skrivefeil -  blir du ikke tatt seriøst! Om du endrer litt på dette kan du få dine erfaringer fram på en måte som mottas seriøst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si at man har ytringsfrihet i Norge, men jeg opplever at man går mer over til personangrep og selv fysiske angrep på meningsmotstandere nå enn før. Jeg var sjokkert vitne til en pro-Israel som ble banket opp mens politiet så på. I Norge i 2024. 

Anonymkode: 5d6db...b7f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig du har og får rett, men om du uttaler deg på denne måten - dårlig språk og skrivefeil -  blir du ikke tatt seriøst! Om du endrer litt på dette kan du få dine erfaringer fram på en måte som mottas seriøst. 

Der kom skrive polisen på banen ja.

kan nok ikke rettskriving så bra pga soleklare ting, men jeg kan ting som er en stor fordel andre steder. Som innen 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der kom skrive polisen på banen ja.

kan nok ikke rettskriving så bra pga soleklare ting, men jeg kan ting som er en stor fordel andre steder. Som innen 10 år.

Jeg undergraver ikke dine erfaringer, tvert imor sier jeg jo at du muligens har rett. (Ingen kan bevise fremtiden, så derfor "muligens").

Jeg er ikke skrive polis personlig, men understreker at dårlig språk ikke gjenspeiler kunnskap, og dermed blir man ikke så lett trodd. Sånn er det bare. Men erfaringene dine kan altså være verdifulle. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan si at man har ytringsfrihet i Norge, men jeg opplever at man går mer over til personangrep og selv fysiske angrep på meningsmotstandere nå enn før. Jeg var sjokkert vitne til en pro-Israel som ble banket opp mens politiet så på. I Norge i 2024. 

Anonymkode: 5d6db...b7f

Se siste episode Av “Makta” Det er med arkivopptak fra Dagsrevyen. Dette var ikke uvanlig. 

Det som kansje er nytt, er at det typisk ikke ender med at politiet er de mest voldelige lenger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg leste en artikkel i Aftenposten akkurat nå. Den handler om Ukraina og at de vil ha raketter for å skyte inn i Russland. Putin truer med alvorlige konsekvenser. Under artikkel er det noen kommentarer. Noen mener at Ukraina burde fått lov til å skyte vilt og få mye mer våpen og noen sier at Russland har 5000 atomvåpen og man dermed må tenke seg om. En sier at Ukraina kunne inngått avtale med Russland i Istanbul. Jeg trykker liker på den, og føler meg litt paranoid etterpå. 

For det er ikke en akseptabel mening. Det føles ut som jeg går mot regimet. Jeg føler meg på en måte utsatt. Jeg er ikke vokst opp med den følelsen. Den har kommet forsterket de siste tiårene, der å ha meninger angående ulike saker kan koste deg dyrt. Der du ikke skal ha noen andre meninger enn den som forfektes.

Vi ser det jo med Twitter og Facebook hvordan de fikk dem til å endre algoritmer og hvordan de sensurere og lager disse radikale venstregruppene som nå er regjeringspolitikk. 

Anonymkode: 77a89...787

Da føler du deg nettopp paranoid. Mange kommer med slike meninger, personen som skrev kommentaren du trykket på for eksempel. Kommentaren ble ikke fjernet. Det har også blitt publiser en del tilsvarende saker i avisene. 

Men folk må jo få si i mot deg? Mange (meg for eksempel) mener det er mye farligere å gi Russland frie tøyler til å angripe naboland enn å støtte Ukraina med våpen. Det må vi jo få si, ellers er det oss som ikke har ytringsfrihet. 

Anonymkode: cb39a...b71

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg undergraver ikke dine erfaringer, tvert imor sier jeg jo at du muligens har rett. (Ingen kan bevise fremtiden, så derfor "muligens").

Jeg er ikke skrive polis personlig, men understreker at dårlig språk ikke gjenspeiler kunnskap, og dermed blir man ikke så lett trodd. Sånn er det bare. Men erfaringene dine kan altså være verdifulle. 

Skjønner hva du mener veldig godt, men håper også at du skjønner meg da jeg skrev skrive polis da det liksom er normen her inne. Vent til jeg blir full, da skriver og snakker jeg som en prest av en eller anna grunn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei

Si at toåringen sitter fremovervendt i bilen, og du sables ned!

Si at du stemmer Frp, og du fryses ut.

Si at du liker Listhaug, og du dømmes som dum. 

Si st du ikke liker fisk, og du kalles barnslig.

Si at du spiser snop hver dag, og du stemples som usunn, lat og feit. 

Jeg sier minst mulig!

Anonymkode: 59797...fd7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei

Jeg sier minst mulig!

Har ikke andre ytringsfrihet til å si hva de mener om meningene dine?
Og har du noen gang blitt fengslet for dem?

Anonymkode: 6aeed...0ad

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei. Fordi hvis man ytrer upopulære meninger, som at det blir for mye innvandring, så er man rasist. Og hvis man er skeptisk til koronavaksine, så er man gal vaksinemotstander med tinnfolie.

Anonymkode: 1717a...20e

Det at folk setter merkelapper på deg fordi de er uenige i det du sier/skriver betyr ikke at du ikke har ytringsfrihet. Hvis du mener det stopper deg fra å ytre noe du egentlig ønsker å si, er det du som er mentalt svak. Da er det dine egne tanker og følelser som holder deg tilbake fra å ytre deg, ikke lovverket. Ganske viktig forskjell!

Anonymkode: ec2b1...271

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei

Jeg sier minst mulig!

Men det at du sier minst mulig er jo tydeligvis fordi du er redd for andre ytringsfrihet! Kanskje du helst skulle ha vært diktator slik at du kunne si hva du ville uten at noen andre kunne svare tilbake?

Anonymkode: ec2b1...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke rasist, men

😂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei

Jeg sier minst mulig!

Slitsomt med reaksjoner på dine ytringer der altså… At benytter seg av sin ytringsfrihet betyr ikke at du ikke har ytringsfrihet. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...