Gå til innhold

Arrogante holdninger her inne mot mennesker som må handle billig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes at forfatteren Terry Pratchett skrev noe veldig bra om fattigdom;

«The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.»

Anonymkode: 4384e...b6c

Dette er den rikes privilegium og den fattiges paradoks. Det er dyrt å være fattig fordi den fattige må spare lenge for å ha nok penger til å kjøpe de produktene som varer i årevis. Og hen trenger både klær og sko i mellomtida også. Men det finnes mange nyanser mellom sko til halvannen månedslønn eller noen tiere på Temu. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du burde da begynne å se på innholdet blant annet på det du spiser, det er kun forskningen og monopolet på maten som stopper det. Norges gruppen bestemmer hva du får spise og de styrer etter penger og ikke innhold i produktene. 

Anonymkode: 6ed18...a27

Google whataboutism ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fantastisk med Norge er at man ikke trenger å bry seg filla om hva andre mener. Man kjøper det man vil/har råd til hvor man vil.

En annen ting som er så fantastisk med Norge er at det finnes forum som Kvinneguiden hvor man kan spy ut eder og galle - HELT anonymt :D

 

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett om det er Temu, juleribba eller klær som diskuteres, virker det som om noen ikke forstår at prisen på en vare er viktigst for mange. "Det må man bare ta seg råd til" svares det. Eller "man sparer ikke inn på dette" Hva om man må? 

Er det snørrunger med rike foreldre som svarer her innr? Blendet av en slags ideologi om at de skal redde jorden. Eller er virkelig noen så virkelighetesfjerne at de ikke skjønner at høye renter, matpriser og strømpriser gjør at mange får dårlig råd. 

Da er det faktisk nødvendig å handle f eks turndrakt på Temu, ikke til 10 ganger prisen som blir "anbefalt" i en annen tråd her. Eller kjøpe juleribba i lavprisbutikk eller Sverige, ikke hos en eller annen dyr lokal slakter. For ikke å snakke om fisk og fiskeprodukter, masse nedsettende kommentarer om de som kjører billige, frosne ferdigprodukter i lavprisbutikker, og ikke går til fiskehandleren, kjøper fisk til femhundre kroner kiloen, og lager mat fra "bunnen av". For nettopp dette kjennetegner de mest intolerante her inne, en avsky for folk som ikke lager mat "fra bunnen av" 

Anonymkode: ca448...25f

Jeg er hverken en snørrunge siden jeg er over 50, eller har rike foreldre (De er begge langt over 80 og minstepensjonister etter et langt liv i arbeid for å bygge landet liksom), eller kjemper med en ideologi men jeg er nok en av de som gjerne betaler ti kroner mer for bedre kvalitet på et produkt og ikke skjønner meg på mennesker som handler på temu eller andre tilsvarende "søpplesider"  hvor det overhode ikke er noen kontroll på ting som barnearbeid, arbeidsforhold, hvor stoffet varene kommer fra like gjerne er bygget på morderne slaveri osv. Og for min del er svenskehandel forbundet med ekstra kost i å reise for å handle, det blir noe annet om du har en times tid til grensa liksom, jeg skjønner det - men igjen, hva VET du om produktet du kjøper da? Jeg sier ikke at alt man får i butikk her hjemme nødvendigvis er skapt under bedre forhold MEN jeg vet at om det er en norsk bonde som har stått for avlingen er det bedre for dyra stort sett enn om det er import om ikke annet. 

Anonymkode: 1947b...3b9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (3 minutter siden):

Google whataboutism ;) 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/syrlig-stikk-mange-eksperter/78827711

Gammelt nytt, kommer stadig saker i mediene angående denne gruppen. Antall små bedrifter og bønder som blir kneblet på vei inn, men økologisk mat burde vært lettere å få tak i for alle. Da kan vi snakke ribbe som kommer fra gode hold og ikke når konkurrerer mot gårder som ikke er regulert av mattilsynet. 

Anonymkode: 6ed18...a27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

99% av norske griser ser aldri solen. Jeg kaller ikke akkurat det et verdig liv. Vi kjøper gris som går utendørs av en lokal bonde. De årene vi ikke har råd til å kjøpe av han, spiser vi ikke gris. Enda verre å kjøpe gris i frysedisken i Sverige 😢 Antibiotikaresistente bakterier vil kunne drepe alle, ikke bare de som bidrar ved å kjøpe dyr oppfôret på antibiotika.

Har du ikke råd til ordentlig kjøtt, har du ikke råd til kjøtt. 

Anonymkode: d9654...1d0

Et typisk eksempel på arrogant holdning. Rett og slett.. 

Anonymkode: ca448...25f

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er hverken en snørrunge siden jeg er over 50, eller har rike foreldre (De er begge langt over 80 og minstepensjonister etter et langt liv i arbeid for å bygge landet liksom), eller kjemper med en ideologi men jeg er nok en av de som gjerne betaler ti kroner mer for bedre kvalitet på et produkt og ikke skjønner meg på mennesker som handler på temu eller andre tilsvarende "søpplesider"  hvor det overhode ikke er noen kontroll på ting som barnearbeid, arbeidsforhold, hvor stoffet varene kommer fra like gjerne er bygget på morderne slaveri osv. Og for min del er svenskehandel forbundet med ekstra kost i å reise for å handle, det blir noe annet om du har en times tid til grensa liksom, jeg skjønner det - men igjen, hva VET du om produktet du kjøper da? Jeg sier ikke at alt man får i butikk her hjemme nødvendigvis er skapt under bedre forhold MEN jeg vet at om det er en norsk bonde som har stått for avlingen er det bedre for dyra stort sett enn om det er import om ikke annet. 

Anonymkode: 1947b...3b9

Da har du virkelig en utfordring. For eksempel den bobilen eller pc'n du skriver dette på. Hvor kommer "innmaten" til den fra? For eksempel mineralene den er gjort av? Hvis du ikke vet dette, burde ikke du, hvis du følger eget resonnement, la være å kjøpe mobil, tv og all elektronikk. Som stort sett uten unntak kommer fra Kina og lignende land. 

Anonymkode: ca448...25f

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/syrlig-stikk-mange-eksperter/78827711

Gammelt nytt, kommer stadig saker i mediene angående denne gruppen. Antall små bedrifter og bønder som blir kneblet på vei inn, men økologisk mat burde vært lettere å få tak i for alle. Da kan vi snakke ribbe som kommer fra gode hold og ikke når konkurrerer mot gårder som ikke er regulert av mattilsynet. 

Anonymkode: 6ed18...a27

Vi snakker om to forskjellige ting. Det jeg snakker om er skadelige kjemikalier i lavkvalitetsprodukter fra Kina. 

At kjedene, med sine egne merkevarer (EMV), er negative for utvalget i norske butikker er jeg ikke uenig i. At EMV overtar butikkhyllene mer og mer er lett å se. Det er heller ingen tvil om at så fort EMV har fått fotfeste, så øker kjeden prisene . Og slik har vi monopolet gående. Å være en bevisst forbruker på dette området er en viktig politisk handling. Men, og dette er viktig; EMV strider ikke mot matsikkerheten. Det er akkurat samme krav til innholdet i kjøttdeig fra First Price som fra Gilde. 

 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen «må» handle turndrakt på Temu, det finnes et betydelig antall helt nye eller pent brukte turndrakter på Finn og Tise til langt lavere pris enn på Temu. Noen gies til og med bort.

Anonymkode: 5cc63...b7f

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Hvor mange er det som faktisk trenger noe fra Temu?:klo: Hva gjorde i så fall disse folkene før Temu og andre Kina-leverandører?

Det med avsky for folk som ikke lager mat fra bunnen tror jeg er noe du innbiller deg. De fleste bruker frossenprodukter og halvfabrikata nesten daglig, spesielt hvis de har dårlig tid. Det er kun de mest fanatiske som uttaler seg , derfor kan "debatten" virke noe skjev. De fleste bryr seg ikke om hva andre spiser til middag, eller om ribba er kjøpt i Sverige eller på Rema.

AliExpress, Wish og Ebay har eksistert lenge før Temu kom. Folk som ikke har råd, handlet der. Folk må jo få gjøre som de ønsker med pengene sine. Vi kan ikke kreve eller hetse de som kanskje har dårligere råd enn oss andre.

Til den ene av hobbyene mine kjøper jeg kun materialer fra disse butikkene samt at jeg også kjøper fra andre utenlandske butikker. Her i Norge er det et elendig utvalg av slike ting og det er sinnsykt dyrt.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også ubrukte og knapt brukte klesplagg på Finn og Tise til en billig penge. Jeg solgte nettopp en bluse fra Gant som var brukt to ganger, for kr. 70.

Anonymkode: 5cc63...b7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Hvor mange er det som faktisk trenger noe fra Temu?:klo: Hva gjorde i så fall disse folkene før Temu og andre Kina-leverandører?

Det med avsky for folk som ikke lager mat fra bunnen tror jeg er noe du innbiller deg. De fleste bruker frossenprodukter og halvfabrikata nesten daglig, spesielt hvis de har dårlig tid. Det er kun de mest fanatiske som uttaler seg , derfor kan "debatten" virke noe skjev. De fleste bryr seg ikke om hva andre spiser til middag, eller om ribba er kjøpt i Sverige eller på Rema.

Tja, jeg har en venninne som snur på hver eneste krone - hver eneste måned. Hun har for første gang på åresvis kjøpt seg noen nye klær og litt nytt interiør osv til leiligheten etter at hun fant Temu. Hun har IKKE storhandlet og «haulet» som veldig mange andre. Før Temu hadde hun ikke kjøpt seg noe nytt - spesielt ikke til leiligheten på år og dag. 

Man kan si mye rart om Temu. Har bestilt derfra en gang selv av nysgjerrighet, og jeg kommer neppe til å gjøre det igjen. Men jeg unner faktisk venninnen min denne gleden i å endelig kunne unne seg selv noe. Selv om det er fra Temu…..

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

99% av norske griser ser aldri solen. Jeg kaller ikke akkurat det et verdig liv. Vi kjøper gris som går utendørs av en lokal bonde. De årene vi ikke har råd til å kjøpe av han, spiser vi ikke gris. Enda verre å kjøpe gris i frysedisken i Sverige 😢 Antibiotikaresistente bakterier vil kunne drepe alle, ikke bare de som bidrar ved å kjøpe dyr oppfôret på antibiotika.

Har du ikke råd til ordentlig kjøtt, har du ikke råd til kjøtt. 

Anonymkode: d9654...1d0

Han har ikke lov til å slakte selv og selge til privatpersoner

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullvott skrev (50 minutter siden):

Vi snakker om to forskjellige ting. Det jeg snakker om er skadelige kjemikalier i lavkvalitetsprodukter fra Kina. 

At kjedene, med sine egne merkevarer (EMV), er negative for utvalget i norske butikker er jeg ikke uenig i. At EMV overtar butikkhyllene mer og mer er lett å se. Det er heller ingen tvil om at så fort EMV har fått fotfeste, så øker kjeden prisene . Og slik har vi monopolet gående. Å være en bevisst forbruker på dette området er en viktig politisk handling. Men, og dette er viktig; EMV strider ikke mot matsikkerheten. Det er akkurat samme krav til innholdet i kjøttdeig fra First Price som fra Gilde. 

 

https://www.aftenposten.no/bolig/i/opK4JR/sjekk-at-du-ikke-har-helseskadelige-leker-paa-barnerommet

Er ikke uenig med deg når det kommer til barneleker/hudprodukter eller elektroniske varer fra Temu. Ikke alle produkter i lekebutikkene er like sikre men de må igjennom stikkprøver i Norge, det gjør ikke varene fra Temu så jeg støtter heller ikke dette når du blander kjemikalier og tungmetall i produkter for barn. 

Men når noen begynte å blande inn kjøtt i Norge så er det andre giganter som tar seg av de små bedriftene og tar all konkurranse bort. Norges gruppen tjente 2.9 milliarder i 2022, men norske bønder må ha to inntekter for å klare seg. 

Anonymkode: 6ed18...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/bolig/i/opK4JR/sjekk-at-du-ikke-har-helseskadelige-leker-paa-barnerommet

Er ikke uenig med deg når det kommer til barneleker/hudprodukter eller elektroniske varer fra Temu. Ikke alle produkter i lekebutikkene er like sikre men de må igjennom stikkprøver i Norge, det gjør ikke varene fra Temu så jeg støtter heller ikke dette når du blander kjemikalier og tungmetall i produkter for barn. 

Men når noen begynte å blande inn kjøtt i Norge så er det andre giganter som tar seg av de små bedriftene og tar all konkurranse bort. Norges gruppen tjente 2.9 milliarder i 2022, men norske bønder må ha to inntekter for å klare seg. 

Anonymkode: 6ed18...a27

En bruker skrev i går i en annen tråd om hvordan denne kontrollen med varer foregår. For å få barer inn i Europa og inn i Norge, så krever det bare at man kan fremvise et papir på varene. Så slipper varene inn. Hva som står på disse papirene har ikke jeg undersøkt. Men så mye info kan det ikke være når vi ser at varer med kjemikalier som stadig dukker opp både hos Cubus, HM, Lindex og i lekebutikker. Eller for den del i matvarer. 
Det Temu gjør er ikke ulovlig, de selger og sender varer til Europa. Ingen har stoppet dem. 
Det hele minner om for x antall år siden, før internett ble oppfunnet, nesten, da holdt noen aktivister på slik Temu folket gjør i trådene på kg. De herjet på i aviser, med løpesedler, med aksjoner der de stanset folk utenfor butikkene og stanset varer inn både i landet og til butikkene, hvilken butikk jeg snakker om? Jo, body shop.
Ikke vet jeg heller hva som skjer med alle de bananene som kom i samme kasse som dop og ble beslaglagt på bananlageret. Spiser vi bananer som har doprester? 

Anonymkode: cf5a7...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen «behøver» en turndrakt av dårlig kvalitet fra Temu, samme hva du måtte innbille deg selv, TS. Det finnes flust av rimelige turndrakter til salgs på Finn, Tise og kjøp og salg grupper på FB. Noen av de er til og med helt ubrukt. Det finnes absolutt ingen grunn til å få sendt en turndrakt hit med fly fra Kina. Med tanke på klimaavtrykk er det som å tisse på seg for å holde seg varm.

Eksempelet med ribbe fra Sverige holder heller ikke vann, med mindre du bor rett ved grensen, da transportkostnaden dit typisk vil koste mer enn å kjøpe ribbe på butikken. For å spare inn transportkostnaden må man fylle handlevogna med tobakk og alkohol, og da faller argumentet om å «ikke ha råd til ribbe på butikken» på sin egen urimelighet… 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig med trådstarter. Angående juleribba. Irriterer meg når bønder og Senterpartiet snakker om at ribba er for billig. Det er forakt for de som har dårlig råd. 

Anonymkode: 98982...bc4

«Forakt for de som har dårlig råd», faktisk… 🙄 Jeg tenker at forakt for dyret samt forventningen om at bonden skal jobbe gratis er hakket værre…

Anonymkode: 8a8ae...4a8

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er enig med trådstarter. Angående juleribba. Irriterer meg når bønder og Senterpartiet snakker om at ribba er for billig. Det er forakt for de som har dårlig råd. 

Anonymkode: 98982...bc4

Hvem skal betale at for at du skal få billig ribbe da, mener du? Skal bonden jobbe gratis? Grisene ha det (enda) verre enn de har det i dag? Maten proppes med antibiotika så bonden slipper veterinærkostnader, med påfølgende antibiotikaresistente bakterier som kommer til å koste helsevesenet dyrt? 

Anonymkode: d9654...1d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En bruker skrev i går i en annen tråd om hvordan denne kontrollen med varer foregår. For å få barer inn i Europa og inn i Norge, så krever det bare at man kan fremvise et papir på varene. Så slipper varene inn. Hva som står på disse papirene har ikke jeg undersøkt. Men så mye info kan det ikke være når vi ser at varer med kjemikalier som stadig dukker opp både hos Cubus, HM, Lindex og i lekebutikker. Eller for den del i matvarer. 
Det Temu gjør er ikke ulovlig, de selger og sender varer til Europa. Ingen har stoppet dem. 
Det hele minner om for x antall år siden, før internett ble oppfunnet, nesten, da holdt noen aktivister på slik Temu folket gjør i trådene på kg. De herjet på i aviser, med løpesedler, med aksjoner der de stanset folk utenfor butikkene og stanset varer inn både i landet og til butikkene, hvilken butikk jeg snakker om? Jo, body shop.
Ikke vet jeg heller hva som skjer med alle de bananene som kom i samme kasse som dop og ble beslaglagt på bananlageret. Spiser vi bananer som har doprester? 

Anonymkode: cf5a7...61c

Takk du tok mitt poeng her ser jeg, folk som boikotter og protesterer fordi alle andre gjør det mentalitet. Enda så ser de bort ifra hele bildet og fokuserer kun på ett punkt fordi dette har fått mediedekning den ene uken. Det florerer kjemikalier rundt oss hele tiden, men bevissthet rundt det er jo bra. Men hva forbruker gjør med denne informasjonen og hvilken forutsetninger de har blir neppe avgjort i en diskusjon på Kvinneguiden. Tar med meg en dop banan, takk. 

Anonymkode: 6ed18...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med kjøp på Finn.no, kjøp heller brukt ect. 
Hva har dere tenkt å gjøre når apekoppene / Mpox sprer seg mer? 
Mpox kan spre seg via håndklær og sengetøy, da kan de og spre seg via brukte klær/klær som e prøvd i et prøverom, før koppene har brutt ut? (Men alt dette er ikke skikkelig kartlagt enda). Alt tøy tåler heller ikke kokvask. 
Å kjøpe brukt, gjør jeg i massevis, men jeg kjøper aldri brukte klær. Der finnes både skabb og annet som kan spre seg via klær. 
 

Luksusfellen, og Silje Sandmæl, hva sier hun der at hun selv, privat gjør, når hun handler med Luksusfellen kandidatene? Jo, hun handler First price, hun handler billigvarer på matbutikkene. 
Står en familie mellom valget å få mat på bordet 7 dager i uka og å bare ha middag noen dager i uka, så tror jeg jeg vet at de da velger First price fremfor middag få dager i uka. Ikke alle kan fiske og jakte maten sin selv. 
En her som mente at man måtte sette dyrevelferd fremfor å få mat på bordet. Hva om familien må velge mellom billigmiddag og ingen julemiddag? Eller ingen julegaver tilbarna? Noen er så korttenkte at de knapt kan være tørr bak ørene. 

Anonymkode: cf5a7...61c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere med kjøp på Finn.no, kjøp heller brukt ect. 
Hva har dere tenkt å gjøre når apekoppene / Mpox sprer seg mer? 
Mpox kan spre seg via håndklær og sengetøy, da kan de og spre seg via brukte klær/klær som e prøvd i et prøverom, før koppene har brutt ut? (Men alt dette er ikke skikkelig kartlagt enda). Alt tøy tåler heller ikke kokvask. 
Å kjøpe brukt, gjør jeg i massevis, men jeg kjøper aldri brukte klær. Der finnes både skabb og annet som kan spre seg via klær. 
 

Luksusfellen, og Silje Sandmæl, hva sier hun der at hun selv, privat gjør, når hun handler med Luksusfellen kandidatene? Jo, hun handler First price, hun handler billigvarer på matbutikkene. 
Står en familie mellom valget å få mat på bordet 7 dager i uka og å bare ha middag noen dager i uka, så tror jeg jeg vet at de da velger First price fremfor middag få dager i uka. Ikke alle kan fiske og jakte maten sin selv. 
En her som mente at man måtte sette dyrevelferd fremfor å få mat på bordet. Hva om familien må velge mellom billigmiddag og ingen julemiddag? Eller ingen julegaver tilbarna? Noen er så korttenkte at de knapt kan være tørr bak ørene. 

Anonymkode: cf5a7...61c

Om det er meg du sikter til, har jeg aldri sagt at man skal sette dyrevelferd fremfor å få mat på bordet. Det er stråmannsdiskusjon.

Jeg sa at man skal sette dyrevelferd foran å kjøpe billigst mulig gris, og har man ikke råd til det har man ikke råd til å kjøpe gris. Er ganske mye annet man man kan spise enn gris. Jeg gikk hvertfall 10 år uten å spise gris da vi ikke kunne ta oss råd. Spiste oss mette hver dag gjorde vi likevel 😊

Anonymkode: d9654...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...