Gå til innhold

Kjøkkenhage i skrått terreng

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst på kjøkkenhage med blant annet jordbæråker og potetland. Men hele tomta er slak bakke eller skråning, ingen flate områder utenom selve parkeringen. Har ikke råd å leie gravemaskin og planere. 

Så til det jeg lurer på, kan jeg lage jordbær og potetland selv om det blir i slak bakke?  

Anonymkode: f891d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ikke råd å leie gravemaskin og planere. 

Gjør det for hånd? 

Anonymkode: d0b23...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slak bakke er fint til poteter og gulrøtter. Da renner vannet. 

Anonymkode: 5e289...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Slak bakke er fint til poteter og gulrøtter. Da renner vannet. 

Anonymkode: 5e289...b7d

ltfutt skrev (26 minutter siden):

Vi har poteter og jordbær i en helning. Det går fint det

Tusen takk for deres erfaringer. Når en Google bilder av kjøkkenhager, potetland osv finner jeg bare bilder av flate flotte hager, så mistet litt motet. Men kanskje jeg bare må prøve da 🙂 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gjør det for hånd? 

Anonymkode: d0b23...39b

Hvordan mener du?  Er et mål skrånende tomt, ser for meg at planering vil være å flytte/tilfører masser slik at tomta blir i platåer, mulig med støttemurer imellom,Det er ikke en jobb jeg får til for hånd..   Men kan sikker få til noen små bedd, men ser for meg at jeg ville bruke litt mer areal om jeg først skulle ha grønnsaker og bær. 

Ts

Anonymkode: f891d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset jeg vokste opp i ligger i en skråning, det er planert og lagd plen rundt huset, men resten av tomta er (ganske bratt) bakke. Vi hadde stor kjøkkenhage, grønnsaker vokser like fint i helning og det kan være en fordel med tanke på drenering som noen over sier. Om du har behov for å kjøre med traktor eller tunge maskiner kan det være et problem om det er veldig bratt, men at det ikke er flatt gjør ingen verdens ting. Lykke til med hagen!

Anonymkode: 2d37c...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøkkenhage i skråning. Riktignok ikke en veldig stor hage. Jeg har gravd ned pallekarmer i skråningen.  Men det blir jo omfattende om du skal ha storproduksjon. Pallekarmer til jordbær (så det er lett å sette over fuglenett, men potetene rett i skråninga, kanskje? På Instagram kan man søke på hashtagger og få opp tips for skråninghage.

Anonymkode: 47139...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt poteter rett i jorda i skråning. God drenering for vann og potetplantene stortrives.

Anonymkode: be7a4...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...