Gå til innhold

Noen som har kjøpt seg ned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i vurderingen på å selge huset og kjøpe oss en billigere bolig.

Vi er en familie på 5, eier i dag en bolig på 300kvm til rundt kr 12.000.000,- Trives godt her, har superfin sjøutsikt og stor hage. Men ser vi bruker mye tid på hus, rengjøring  og hagearbeid. De få sommerdagene vi får på Vestlandet brukes til div vedlikehold av hus/hage. Et boligbytte ville gitt oss mer tid til andre ting og ikke minst mye større økonomisk frihet. Vi elsker å reise, spise ute og generelt kose oss. Vi har det ikke trangt nå, drar fortsatt på to sydenturer i året ol- men hadde vi kunnet hadde vi hatt ønske om å reise mer, spise mer ute og generelt finne på ting sammen.

Ønsker å flytte 10 min unna, da er det mer sentralt mtp buss, jobb, ungdomsskole og videregående. Ved å halvere boligarealet hadde vi vært tilnærmet gjeldfri, fått mindre hage å vedlikeholde og areal å rengjøre. Ulempe: minstemann må bytte barneskole ( og vi mister sjøutsikt) barna får mindre soverom. Kan selvfølgelig vente med boligbytte til minste begynner på ungdomsskole (det blir den samme uansett hvor vi bor) men da faller argumentet med økonomi og mer sentralt område bort. Det er nå barna bor hjemme og vi kan bruke tid og penger på å f.eks reise osv. 

Noen som har erfaringer med å kjøpe seg ned? Har det vært verdt det?

Anonymkode: e1be7...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har solgt meg ned fra rundt 170 millioner i London til rundt 20 millioner i Oslo. Det var absolutt verdt det. Ikke bare at vi ble gjeldsfri, men faktisk finansiell fri. Kjekt å være pensjonist i midten av 30 årene.

Ikke det svaret du kanskje leter etter men men ...

Anonymkode: 684c3...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er planen min, og det er også derfor jeg håper at boligprisene eksploderer i Oslo fremover 🤞😃

Anonymkode: d76dc...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er i vurderingen på å selge huset og kjøpe oss en billigere bolig.

Vi er en familie på 5, eier i dag en bolig på 300kvm til rundt kr 12.000.000,- Trives godt her, har superfin sjøutsikt og stor hage. Men ser vi bruker mye tid på hus, rengjøring  og hagearbeid. De få sommerdagene vi får på Vestlandet brukes til div vedlikehold av hus/hage. Et boligbytte ville gitt oss mer tid til andre ting og ikke minst mye større økonomisk frihet. Vi elsker å reise, spise ute og generelt kose oss. Vi har det ikke trangt nå, drar fortsatt på to sydenturer i året ol- men hadde vi kunnet hadde vi hatt ønske om å reise mer, spise mer ute og generelt finne på ting sammen.

Ønsker å flytte 10 min unna, da er det mer sentralt mtp buss, jobb, ungdomsskole og videregående. Ved å halvere boligarealet hadde vi vært tilnærmet gjeldfri, fått mindre hage å vedlikeholde og areal å rengjøre. Ulempe: minstemann må bytte barneskole ( og vi mister sjøutsikt) barna får mindre soverom. Kan selvfølgelig vente med boligbytte til minste begynner på ungdomsskole (det blir den samme uansett hvor vi bor) men da faller argumentet med økonomi og mer sentralt område bort. Det er nå barna bor hjemme og vi kan bruke tid og penger på å f.eks reise osv. 

Noen som har erfaringer med å kjøpe seg ned? Har det vært verdt det?

Anonymkode: e1be7...084

Fem mennesker ned på mindre areal?

Her synes jeg faktisk barna skal taes med på familieråd. 
Må da være mye enklere å kjøpe seg hjelp med rengjøring og hagearbeid? 

Anonymkode: 9aad7...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har gjort det pga samlivsbrudd. Vi solgte huset i fjor og jeg kjøpte meg leilighet. 

Mindre utgifter og mindre arbeid. 

 

Anonymkode: bb07b...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, solgte meg ned fra 90 kvm hjørneleilighet med hage, til en 60 kvm leilighet i blokk da datteren min flyttet ut. Er nå gjeldfri og ble sittende igjen med drøye 500’ på bok. Begge leilighetene er i samme område, ca 5 min fra hverandre. 

Anonymkode: fb03c...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fem mennesker ned på mindre areal?

Her synes jeg faktisk barna skal taes med på familieråd. 
Må da være mye enklere å kjøpe seg hjelp med rengjøring og hagearbeid? 

Anonymkode: 9aad7...aee

Hvordan vil dette gi familien bedre økonomi?

Anonymkode: b9cb5...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et kvalmt i-landsproblem. Hvordan skal vi klare å være enda mindre bærekraftige og bruke enda mer penger på oss selv?

Anonymkode: 1b2e2...ebc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har solgt meg ned fra rundt 170 millioner i London til rundt 20 millioner i Oslo. Det var absolutt verdt det. Ikke bare at vi ble gjeldsfri, men faktisk finansiell fri. Kjekt å være pensjonist i midten av 30 årene.

Ikke det svaret du kanskje leter etter men men ...

Anonymkode: 684c3...876

Drømmer er gratis:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har solgt meg ned fra rundt 170 millioner i London til rundt 20 millioner i Oslo. Det var absolutt verdt det. Ikke bare at vi ble gjeldsfri, men faktisk finansiell fri. Kjekt å være pensjonist i midten av 30 årene.

Ikke det svaret du kanskje leter etter men men ...

Anonymkode: 684c3...876

Så utrolig deilig! Hvordan har dere investert overskuddet? (Spør fordi jeg vurderer det samme, men vil sitte igjen med mindre overskudd enn dere). 

Anonymkode: 8e834...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri flyttet skolebarn av den grunn. 

Anonymkode: 6d798...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville aldri flyttet skolebarn av den grunn. 

Anonymkode: 6d798...800

Det kommer helt an på barnet. Vi har ett der dette hadde vært null problem, og ett vi ikke hadde flyttet.

Anonymkode: 0f0f9...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gjort det, men tenker på det samme. Har muligheten nå som yngste begynner på ungdomsskole.

Anonymkode: 0f0f9...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så utrolig deilig! Hvordan har dere investert overskuddet? (Spør fordi jeg vurderer det samme, men vil sitte igjen med mindre overskudd enn dere). 

Anonymkode: 8e834...145

Global indeksfond. Rundt 200k på fastrente og sparekonto, slik at vi ikke trenger å selge fondsandeler hver måned. 

Anonymkode: 684c3...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker på å gjøre det. Kjøpte en stor enebolig da minstemann var baby.. tenkte vel kanskje da at det muligens kunne bli 3 barn. Men det blir 2 barn på oss gitt. Og vi ser at eneboligen er for stor. Mye vedlikehold - og ingen av oss er hverken flinke til det, har tid eller spesielt interessert.

Så ja.. blir mulig vi gjør det men må komme noe bra, mindre som samtidig er nyere med grei standard. -og innenfor samme område , da vi ikke ønsker å flytte barna til annen skole

Anonymkode: 66cd6...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...