Gå til innhold

Trakke på dørstokken eller stige over?

Fjaselina

Anbefalte innlegg

Daria skrev (9 timer siden):

Det er en problemstilling jeg aldri noensinne har tenkt over eller hørt om...

Den var ny for meg også, men tror jeg alltid har tråkket over nå i voksen alder siden det gjerne gjør vondt under føttene å tråkke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis DETTE er noe som irriterer samboeren din så bør han løfte blikket for reelle problemer i livet. Fy flate for en ufattelig sløkket ting å henge seg opp i.

Forøvrig så gir jeg f om jeg tråkker på dørstokken eller ei. Jeg går inn, også ut igjen. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 9587e...48c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første svigermor var som TS beskriver, opptatt av at dørstikken skulle passes på side den var av mahogny og lett ble akdd og var dyr og flott osv osv - en form for statussymbol FØR man kom inn om du vil.. 
Men, jeg ser jo at dørstokken på vaskerommet som vi bruker som inngang er helt forjævlig stygg og mishandlet mens den i hovedinngangen som ikke min mann bruker (det er han som trør på alt uten hensyn både parkett og dørstokk egentlig) er mye penere - så jeg tror TS sin partner har et poeng - om man tar vare på ting og behandler det pent varer det lengre.. 

Anonymkode: 741ba...68c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråkker aldri på dørstokken, men har aldri lært at det er galt, det føles bare mer naturlig å gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bare små barn som er korte i beina som trår på dørstokken. Vi andre trør over både pga slitasje og skitt. 

Anonymkode: 60b6b...6d9

Slitasjedelen makes sense, men skiten? Jeg vasker over alle dørkarmer inkl dørstokken + håndtak hver gang jeg vasker gulvet som er ca hver tiende dag. Regner med folk flest vasker over ting som er synlig skitten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er også opptatt av at vi ikke skal trø på dørstokken, men gjelder bare ytterdør. 

Anonymkode: 89316...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke blitt opplært til verken den ene eller den andre måten å gjøre det på, men helt automatisk tråkker jeg aldri på dørstokken (hvis det ikke er ved et uhell), siden det både er ubehagelig og jeg da som oftest "faller ned" fra dørstokken, noe som også er veldig ubehagelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært et tema, noensinne.

Men, jeg tråkker alltid over, fordi jeg synes det er mest naturlig å gjøre. I leiligheten jeg bor i nå er det helt flate dørstokker, bortsett fra inngangsdøren, som har litt høyere. Det er en helt ny leilighet og jeg antar grunnen er at det skal være lett for mennesker med for eksempel rullestol å komme inn og ut av rommene.

Anonymkode: be130...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et oppussingsobjekt nå, og det er tydelig at tidligere beboere har tråkket oppå terskelen. Det er stor slitasje, så det er tydelig høydeforskjell fra ytterkantene og til der det går ned på midten.

På badet er terskelen vridd etter at mange står på den og vipper ned når de skal ut. Tok litt tid før jeg forstod hvorfor den er vridd, men etter å ha hatt en del besøk i sommer har jeg fått sett hva folk gjør. 

Anonymkode: 05b10...c1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 18.8.2024 den 0.57):

Det er en problemstilling jeg aldri noensinne har tenkt over eller hørt om, og jeg aner ikke hva jeg faktisk. Teor jeg hadde ledd om noen hadde gjort en sak ut av å skulle oppdra meg om noe sånt...

Det hadde du neppe, om du fikk det inn fra barnsben.

Anonymkode: 2d2c0...fe0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på dørstokk som en hindring, så det blir jo helt naturlig å trå over.  Hvis jeg ser en stokk i veien, så trår jeg også over, i likhet med andre hindringer. Hva er poenget med å tråkke på ?

Anonymkode: 86f05...92d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 10.26):

Slitasjedelen makes sense, men skiten? Jeg vasker over alle dørkarmer inkl dørstokken + håndtak hver gang jeg vasker gulvet som er ca hver tiende dag. Regner med folk flest vasker over ting som er synlig skitten? 

Bor man på steder med mye snø, så risikerer man raskt at det samler seg såpass mye snø/is i løpet av en dag at døren ikke går skikkelig igjen. 
Samme om man bor/jobber slik at man ofte har søle, grus, jord, gress eller lignende under skoene. 

Jeg vasker også over dørstokker innimellom, men det er uendelig mye lettere trø over de... 
Jeg holder ikke døra åpen når det er -20 grader eller kraftig snøvær utenfor får å vaske terskelen, med mindre det er absolutt nødvendig. 

Anonymkode: 14f16...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...