Gå til innhold

Trakke på dørstokken eller stige over?

Fjaselina

Anbefalte innlegg

Min kjære er lett irritert  på meg fordi eg trakkar på dørstokken. Han har blitt oppdratt til at dørstokken ikkje skal trakkast på, det "rette" er altså å stå på golvet inne og gå ut uten å stige på dørstokken. Og omvendt på veg inn, sjølvsagt.

Dette har eg aldri fått instruks om i min oppvekst. Er det vanlig? Har eg ikkje vakse opp i ein møblert heim?

Erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han har snåle foreldre. 

Jeg unngår å tråkke på dørstokker fordi det vanligvis gjør vondt under føttene, men tror ikke det finnes noen offisiell 'dørstokketikette'...

Anonymkode: c40c4...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (8 minutter siden):

Min kjære er lett irritert  på meg fordi eg trakkar på dørstokken. Han har blitt oppdratt til at dørstokken ikkje skal trakkast på, det "rette" er altså å stå på golvet inne og gå ut uten å stige på dørstokken. Og omvendt på veg inn, sjølvsagt.

Dette har eg aldri fått instruks om i min oppvekst. Er det vanlig? Har eg ikkje vakse opp i ein møblert heim?

Erfaring? 

Aldri hørt om dette dilemmaet :D 

Tror jeg tråkker over dørterskelen om jeg ikke har sko på, med sko på tråkker jeg nok på den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trør alle på stokken hver gang blir den slitt ned, og det kan bli trekk osv.. Dvs det er vel ikke så problematisk i dag som for over hundre år siden eller mer.. eventuelt på gamle gårder for ikke fullt så lenge siden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Trør alle på stokken hver gang blir den slitt ned, og det kan bli trekk osv.. Dvs det er vel ikke så problematisk i dag som for over hundre år siden eller mer.. eventuelt på gamle gårder for ikke fullt så lenge siden.

Det er på grunn av slitasje han har fokus på det, ja;) Og ikkje der det er metall etc, men lakka tre som blir stygt. Eg slit med å ta steget over dørstokken utan å tenke veldig på det;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal trå over dør terskelen, ja de tåler jo noe gange, men over tid så gir det etter

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke over det, gjør det som passer meg der og da. Den kan jo byttes hvis den blir så slitt. 

Anonymkode: fdf5f...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble opplært til å tråkke over dørstokken, ikke på. Har ikke lært det videre til barna. 

Anonymkode: 19b74...fbe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt noe om, og ante ikke at det var noe folk tenkte over engang. Vil si jeg kommer fra et meget møblert hjem. 😅

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker som regel over. Blir det et veldig unaturlig skritt tråkker jeg sikkert på.

Anonymkode: 9674b...ce0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjaselina skrev (1 time siden):

Erfaring? 

Tråkker alltid på dørstokken, etter å ha lært at man ikke tråkker på dørstokken. 
Altså, det skjedde et skifte etter å ha flyttet inn i nybygg. Dørstokkenene har list på hver side av seg. De listene var satt fast med spiker, spikeren kom bittelitt ut, langt nok til at sokken hektet seg fast i spikeren og jeg fløy inn i rommet mens fot og sokk hang igjen i spikeren. Det bel slutten på å ikke tråkke på dørstokken, selv om listene nå er skrudd fast med senker skrue. 

Obs, heter det ikke dørterskel? 

Anonymkode: 2516c...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker alltid over. Sitter i fra barndommen for å slippe børste bort snøkladder for å få lukket døren.

Anonymkode: 14f16...633

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tråkker alltid på dørstokken, etter å ha lært at man ikke tråkker på dørstokken. 
Altså, det skjedde et skifte etter å ha flyttet inn i nybygg. Dørstokkenene har list på hver side av seg. De listene var satt fast med spiker, spikeren kom bittelitt ut, langt nok til at sokken hektet seg fast i spikeren og jeg fløy inn i rommet mens fot og sokk hang igjen i spikeren. Det bel slutten på å ikke tråkke på dørstokken, selv om listene nå er skrudd fast med senker skrue. 

Obs, heter det ikke dørterskel? 

Anonymkode: 2516c...f9f

Det heiter sikkert både dørterskel og dørstokk, mest dørstokk på mi nynorske dialekt;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg trur eg unngår å tråkke på dørstokken når det er flatt på begge sider, men eg har ein ide om at eg trakkar på dørstokken dersom det er eit trinn ned eller opp på andre sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en problemstilling jeg aldri noensinne har tenkt over eller hørt om, og jeg aner ikke hva jeg faktisk. Teor jeg hadde ledd om noen hadde gjort en sak ut av å skulle oppdra meg om noe sånt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er helt naturlig å ikke tro på den.. om jeg er opplært til det eller ikke vet jeg ikke, men hvorfor i all verden skal man tråkke på knappe 10 cm opphøyning på gulvet? Det er jo bare ubehagelig, og er veldig enkelt å unngå..

Anonymkode: f7caa...a4d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare små barn som er korte i beina som trår på dørstokken. Vi andre trør over både pga slitasje og skitt. 

Anonymkode: 60b6b...6d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...