Gå til innhold

Skvetten unghund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unghund på 8 mnd som bjeffer mot folk/hunder som kommer litt brått på eller som oppfører seg «rart», og feks robotgressklippere eller hvis det plutselig står noe nytt et sted han er vandt til å gå.

Ellers ikke en spesielt nervøs hund. Virker ikke redd folk sånn generelt (blir glad når han får oppmerksomhet feks på dyrebutikk, veterinær, på besøk osv). Reagerer ikke på lyder. Men skikkelig pinlig når han bjeffer på folk og er redd det skal sette seg som en vane eller at det ligger en underliggende nervøsitet mot folk bak (det er stort sett et eller annet som er skummelt som han bjeffer på hver dag)

Tips til hvordan jeg kan jobbe med dette? Er det noe som kan gå over av seg selv? Han har egentlig alltid reagert med bjeffing på skumle ting, men synes kanskje han har blitt verre nå siden sommeren 🤷‍♀️

Anonymkode: f9cfa...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye miljøtrening har du jobbet med tidligere når den var liten valp?

Anonymkode: e3934...12a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor mye miljøtrening har du jobbet med tidligere når den var liten valp?

Anonymkode: e3934...12a

Synes det er vanskelig å si om jeg har gjort for lite. Men har hatt fokus på det fra dag 1. Han var med rundt om kring i nabolaget, på bytur, besøk, har fått hilse på forskjellige folk og hunder osv! Veldig dyktig oppdretter som også har gjort en god jobb fram til vi tok over da han var litt over 8 uker. Fokuserer fortsatt på å ta han med ulike plasser der det er litt liv og røre - og han er ikke påvirket av slike miljø i det hele tatt. Men plutselig er det ting han synes er skummelt/som han skvetter av. Rister det fort av seg da. Er bare det at han reagerer før han tenker, og er generelt sett en veldig vokal hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det er vanskelig å si om jeg har gjort for lite. Men har hatt fokus på det fra dag 1. Han var med rundt om kring i nabolaget, på bytur, besøk, har fått hilse på forskjellige folk og hunder osv! Veldig dyktig oppdretter som også har gjort en god jobb fram til vi tok over da han var litt over 8 uker. Fokuserer fortsatt på å ta han med ulike plasser der det er litt liv og røre - og han er ikke påvirket av slike miljø i det hele tatt. Men plutselig er det ting han synes er skummelt/som han skvetter av. Rister det fort av seg da. Er bare det at han reagerer før han tenker, og er generelt sett en veldig vokal hund.

Skjer det mest når dere er ute å går i nærheten av der dere bor? Hunden min bjeffer på andre hunder når vi er ute å går i område der hvor vi bor, men bryr seg ikke om andre hunder eller mennesker når vi er ute på tur andre steder, som skogen eller parken. Tenker at det kan være pga han vil beskytte området sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (3 minutter siden):

Skjer det mest når dere er ute å går i nærheten av der dere bor? Hunden min bjeffer på andre hunder når vi er ute å går i område der hvor vi bor, men bryr seg ikke om andre hunder eller mennesker når vi er ute på tur andre steder, som skogen eller parken. Tenker at det kan være pga han vil beskytte området sitt..

Ikke utelukkende i nærheten, men definitivt oftest! Kanskje det er noe i det🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at han er i sin første spøkelsesalder, da vil det bli bedre etterhvert👍🏼😄

Anonymkode: 2133c...fe1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke utelukkende i nærheten, men definitivt oftest! Kanskje det er noe i det🤯

Jeg vil tro det ja, jeg har prøvd alt for at det skal bli bedre..men det nytter ikke. Han klikker så fort han ser andre hunder når vi er ute å går i området nærmere der vi bor. Har dessverre ingen gode tips, men ville bare si at jeg sliter med noe av det samme. Han er 5 år. Håper hunden din kan bli bedre på passering ved hjelp av positiv trening🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan gå gjennom en spøkelsesalder 1-2 ganger de første to årene. I tillegg er det mye hormoner og endringer i kroppen og hodet i unghunder.

Om han reagerer på noe nytt i miljøet, ikke gjør en sak ut av det. Ikke prøv å lokk han nærmere tingen. La han se på det, la han gå nærmere om han vil eller gå videre om han ikke ønsker å undersøke. Neste gang dere går forbi den samme tingen, så vil han sannsynligvis være litt modigere og kanskje sjekke det ut.

Når det kommer til bjeffing på folk/hunder som kommer litt brått, forhold deg rolig der og. Det høres ut som om han skvetter? Prøv å være litt i forkant. Om du er mer bevisst på miljøet og ser før han om noen kommer, så kan du si "bra" og gi en godbit akkurat når du ser at han ser personen/hunden. Poenget her er at han skal lære A: positiv assosiasjon til fremmede folk og hunder, og B: at han skal snu fokuset mot deg når han ser folk og hunder, og når han skvetter litt av ting.

Ikke tenk at det er pinlig at han bjeffer litt på folk. Hunder bjeffer, det skjer. Bjeffer han bare et par ganger, eller fortsetter han til de er borte? 

Fortsett med miljøtreningen, men, hvor mye ro-trening ute i miljøet gjør dere? Absolutt den beste miljøtreningen man kan gjøre med hunden sin, er å slenge seg ned en plass og bare la hunden observere uten å måtte ha en interaksjon med alt som foregår rundt. Om han er i en liten spøkelsesperiode nå, så kan det være greit å slakke litt av på hilsing og alt det der, og bare sett dere ned plasser og slapp av og la ham finne roen ute. 

Anonymkode: 8cc00...df9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på "Fra bølle til bestevenn" 🙂

Anonymkode: d5386...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg gått inn og trent sladretrening. Hold god avstand til objektene/hundene du vet hunden din bjeffer på, og belønn for å observere uten å reagere! Etterhvert som hunden slapper av, kan du korte ned avstanden. Her er det veldig viktig å være presis i belønning, ellers mister hele treningen sin effekt! 

Anonymkode: b1e7b...9de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en skvetten unghund her å. Man er en trygg hund ellers ser jeg. Men smeller det ei dør eller noe når vi er ut så ser jeg han skvetter. Men han bjeffer ikke. Og er det til folk når dem kommer litt brått på. Men når vi har han med på plasser som det er mye folk så er han rolig igjen. Har ikke hatt noe miljøtrening for hver gang vi har meldt oss på kurs så har det blitt avlyst. Men har prøvd så godt vi kan selv da. Har møtt andre hunder. Har leka med dem. Og tatt han med der der er mye folk også. Men når vi er alene og går tur så skvetter han en del. Men han er ikke stressa. Ser fornøyd ut. Så jeg trur det går over når han blir eldre. Er en rolig hund når han er hjemme alene også. 

Anonymkode: de64b...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...