Hele Skrevet 16. august 2024 #1 Skrevet 16. august 2024 (endret) Hei dere. Jeg lurer på om noen andre her søker eller har søkt ny jobb mens du er/har vært gravid? Kontekst: Jeg hadde et jobbintervju for noen dager siden. Alt gikk bra, også på slutten sier hun dette: «Statistisk sett i din alder, skal du jo kanskje få barn en gang, og da må du jo ut fra oss i en periode og vi må skaffe en vikar på kort varsel. Jeg skal være så ærlig å si at det er negativt, din alder. Samtidig som at jeg aldri har latt det være avgjørende.» Så sitter jeg der da, 6 uker gravid, sykemeldt fra min nåværende jobb pga elendig arbeidsmiljø. Ble ikke fristet til å jobbe der akkurat. Flere av vennene mine sier det er ulovlig å si slike ting. valgene mine er: 1 fortsette å være sykemeldt og søke masse jobb og håpe på å få en bedre jobb selv om det kan ta tid og jeg kan begynne å få synlig gravidmage snart. 2 ta den jobben om jeg blir tilbudt stillingen. Skal på 2. gangs intervju og virker som de ønsker min utdanning og erfaring. vet ikke om jeg klarer enda en dårlig sjef hvor det blir styr og skyldfølelse og dårlig stemning fordi jeg skal ut i permisjon. Hadde dere vurdert å ta en jobb hvor lederen sa dette på førstegangsintervju? Pils vær grei, er litt nedbrutt allerede 😅 Endret 16. august 2024 av Hele 3
Maleficenta Skrevet 16. august 2024 #2 Skrevet 16. august 2024 Hele skrev (1 minutt siden): Hei dere. Jeg lurer på om noen andre her søker eller har søkt ny jobb mens du er/har vært gravid? Kontekst: Jeg hadde et jobbintervju for noen dager siden. Alt gikk bra, også på slutten sier hun dette: «Statistisk sett i din alder, skal du jo kanskje få barn en gang, og da må di jo ut fra oss i en periode og vi må skaffe en vikar på kort varsel. Jeg skal være så ærlig å si at det er negativ, din alder. Samtidig som at jeg aldri har latt det være avgjørende.» Så sitter jeg der da, 6 uker gravid, sykemeldt fra min nåværende jobb pga elendig arbeidsmiljø. Ble ikke fristet til å jobbe der akkurat. Flere av vennene mine sier det er ulovlig å si slike ting. valgene mine er: 1 fortsette å være sykemeldt og søke masse jobb og håpe på å få en bedre jobb selv om det kam ta tid og jeg kan begynne å få synlig gravidplager snart. 2 ta den jobben om jeg blir tilbudt stillingen. Skal på 2. gangs intervju og virker som de ønsker min utdanning og erfaring. vet ikke om jeg klarer enda en dårlig sjef hvor det blir styr og skyldfølelse og dårlig stemning fordi jeg skal ut i permisjon. Hadde dere vurdert å ta en jobb hvor lederen sa dette på førstegangsintervju? Pils vær grei, er litt nedbrutt allerede 😅 Sykt useriøst å si. Det er ikke lov og heller ikke lov å spørre om man er gravid eller tenker på å bli det. Usikker selv på hva jeg hadde gjort. Ville gjerne fortsatt å søke på annet 15 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #3 Skrevet 16. august 2024 Jeg hadde gått tilbake til min vanlige jobb og tatt meg sammen. Du klarer fint å jobbe der frem til permisjon. Herregud Så hadde jeg søkt nye jobber i permisjonen Anonymkode: f9a74...abf 10 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #4 Skrevet 16. august 2024 Ta jobben med best lønn. Er de useriøse og gir deg skyldfølelse fordi du skal ha barn søker du ny jobb i permisjon. Da får du mest permisjonspenger. Anonymkode: 66264...bcb 13 1
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2024 Maleficenta skrev (4 minutter siden): Sykt useriøst å si. Det er ikke lov og heller ikke lov å spørre om man er gravid eller tenker på å bli det. Usikker selv på hva jeg hadde gjort. Ville gjerne fortsatt å søke på annet Takk for svar, det hjelper 🩷 1
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta jobben med best lønn. Er de useriøse og gir deg skyldfølelse fordi du skal ha barn søker du ny jobb i permisjon. Da får du mest permisjonspenger. Anonymkode: 66264...bcb Haha, liker tankegangen din! Skal tenke på det! Takk for svar 6
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg hadde gått tilbake til min vanlige jobb og tatt meg sammen. Du klarer fint å jobbe der frem til permisjon. Herregud Så hadde jeg søkt nye jobber i permisjonen Anonymkode: f9a74...abf Jeg har veldig lyst til det, tro meg. Men, det har ikke mulighet til, da det er mobbing på jobb og det er ikke bra for babyen i magen heller. Bryr meg mest om babyen akkurat nå, og er selvsagt viktig at jeg også har det bra. Ikke at du bryr deg med den kommentaren der tydeligvis😅 5 8
Rucula Skrevet 16. august 2024 #8 Skrevet 16. august 2024 Hele skrev (4 minutter siden): Haha, liker tankegangen din! Skal tenke på det! Takk for svar Husk at det er aldri lurt å brenne bruer..... du vet aldri når deres stier igjen vil krysses. Og det er dumt å ikke kunne bruke tidligere leder som referanse 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #9 Skrevet 16. august 2024 Har ikke noe godt råd, men hadde vært frista til å spørre om de altså bare ønsker å ansatte menn over 40? Anonymkode: 16dce...3c0 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #10 Skrevet 16. august 2024 Hele skrev (1 minutt siden): Jeg har veldig lyst til det, tro meg. Men, det har ikke mulighet til, da det er mobbing på jobb og det er ikke bra for babyen i magen heller. Bryr meg mest om babyen akkurat nå, og er selvsagt viktig at jeg også har det bra. Ikke at du bryr deg med den kommentaren der tydeligvis😅 Det skal vel fryktelig mye til for at babien blir skadet. Utrolig at legen din gir deg 100% sykemelding for noe sånt. Hva med å gå tilbake på jobb og ta tak i situasjonen selv. Gravide i Norge tåler så sinnsykt lite hilsen 2 barnsmor Anonymkode: f9a74...abf 6 1 5
Agatha Skrevet 16. august 2024 #11 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde gått tilbake til min vanlige jobb og tatt meg sammen. Du klarer fint å jobbe der frem til permisjon. Herregud Så hadde jeg søkt nye jobber i permisjonen Anonymkode: f9a74...abf Hvorfor skal hun gjøre det? Skal man ikke få søke seg jobb mens man er gravid?
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2024 Rucula skrev (1 minutt siden): Husk at det er aldri lurt å brenne bruer..... du vet aldri når deres stier igjen vil krysses. Og det er dumt å ikke kunne bruke tidligere leder som referanse Er litt det jeg også tenker på. Har jo allerede gitt beskjed til nåværende at jeg mistrives pga miljø, og da kommer han med mer drit gang på gang. Så er kanskje lurt å i alle fall gjøre det jeg kan for at neste jobb har en god leder jeg kan bruke som referanse? Hvis de er diskriminerende kan jo det tyde på dårlige holdninger, og da kanskje ikke være det smarteste å gå inn i frivillig mtp gode referanser i fremtiden. Vet ikke jeg.. 2
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det skal vel fryktelig mye til for at babien blir skadet. Utrolig at legen din gir deg 100% sykemelding for noe sånt. Hva med å gå tilbake på jobb og ta tak i situasjonen selv. Gravide i Norge tåler så sinnsykt lite hilsen 2 barnsmor Anonymkode: f9a74...abf Ta tak i situasjonen hvordan? Har du noen gode råd til meg? 1
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #14 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har ikke noe godt råd, men hadde vært frista til å spørre om de altså bare ønsker å ansatte menn over 40? Anonymkode: 16dce...3c0 Haha, den var ikke dum 😅 kanskje jeg skal gjøre det slik om jeg velger å avslå
petterm Skrevet 16. august 2024 #15 Skrevet 16. august 2024 (endret) Hele skrev (37 minutter siden): «Statistisk sett i din alder, skal du jo kanskje få barn en gang, og da må du jo ut fra oss i en periode og vi må skaffe en vikar på kort varsel. Jeg skal være så ærlig å si at det er negativt, din alder. Samtidig som at jeg aldri har latt det være avgjørende.» Jeg skjønner at dette føles ugreit, men det hun sier er jo riktig, rent statistisk. Hun kunne holdt kjeft, men det er en "risiko" for arbeidsgiver å ansette unge kvinner. Det er også en viss risiko å ansette både kvinner og menn med barn. Samtidig vil nok mange arbeidsgivere ønske seg unge kvinner for å få flere kvinner i miljøet - nettopp for å unngå å ende opp med kun menn over 40. Jeg vil anbefale at du går på 2. gangs intervju og tar det derifra. Hvis du får jobben så er de i alle fall forberedt på at du vil kunne bli gravid, så det er ikke sikkert det blir dårlig stemning. Endret 16. august 2024 av petterm 2 2 1
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #16 Skrevet 16. august 2024 petterm skrev (19 minutter siden): Jeg skjønner at dette føles ugreit, men det hun sier er jo riktig, rent statistisk. Hun kunne holdt kjeft, men det er en "risiko" for arbeidsgiver å ansette unge kvinner. Det er også en viss risiko å ansette både kvinner og menn med barn. Samtidig vil nok mange arbeidsgivere ønske seg unge kvinner for å få flere kvinner i miljøet - nettopp for å unngå å ende opp med kun menn over 40. Jeg vil anbefale at du går på 2. gangs intervju og tar det derifra. Hvis du får jobben så er de i alle fall forberedt på at du vil kunne bli gravid, så det er ikke sikkert det blir dårlig stemning. Enig med at hun kunne holdt kjeft 😂 men ja, jeg tenker uansett å dra på 2. gangsintervju og se om jeg får et bedre inntrykk. Takk for hyggelig og konstruktivt svar. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #17 Skrevet 16. august 2024 Jeg (k) skjønner faktisk godt arbeidsgivere i denne situasjonen. Det er ikke populært å mene men jeg gjør det. Vi hadde ei som var gravid på jobbintervju uten at det var merkbart og det gjekk ut over både kollegaer og bedriften når hun endelig sa det. Hun kom aldri tilbake etter permisjon (hun ønsket å fortsette men det var så mye greier med helsen at det var ikke noe å satse på). Og vi ansatte da en annen fra et eksternt firma som gjør at vi slipper slike situasjoner. Muligens kynisk tankegang men en arbeidsplass må fungere utover å ha forståelse for at folk blir og er gravid. Anonymkode: cdf31...e15 7 2
Hele Skrevet 16. august 2024 Forfatter #18 Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg (k) skjønner faktisk godt arbeidsgivere i denne situasjonen. Det er ikke populært å mene men jeg gjør det. Vi hadde ei som var gravid på jobbintervju uten at det var merkbart og det gjekk ut over både kollegaer og bedriften når hun endelig sa det. Hun kom aldri tilbake etter permisjon (hun ønsket å fortsette men det var så mye greier med helsen at det var ikke noe å satse på). Og vi ansatte da en annen fra et eksternt firma som gjør at vi slipper slike situasjoner. Muligens kynisk tankegang men en arbeidsplass må fungere utover å ha forståelse for at folk blir og er gravid. Anonymkode: cdf31...e15 Det skjønner jeg godt. Jeg også kunne vært kynisk og ikke sagt noe (jeg er veldig tidlig gravid så har ikke sagt det til faren min engang. Pluss at arbeidsgiver har faktisk i følge loven ikke rett til å vite det før du er langt på veg). Men, jeg personlig føler det blir feil, spesielt siden det virker som om de trenger noen NÅ, og da er jo mitt inntrykk at siden jeg er gravid, kanskje ikke jeg er den rette å ansette for dem, siden jeg vil gå ut i permisjon om 7 mnd. Men ansetter de meg vel vitende om at jeg er 30 og kvinne, betyr jo det at de kan ta den risikoen for å få min utdanning og erfaring. Men hva skal vi gravide kvinner gjøre da?😅 Er det noen som sier dette til en mann på jobbintervju kanskje? 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #19 Skrevet 17. august 2024 Menn over 40 er aldri borte fra jobb så det er jo selvfølgelig de man ansetter. Anonymkode: 58ea0...999
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #20 Skrevet 17. august 2024 Ja så satt du der da gravid og intervjuer hadde rett. Ja for du sa vel ifra at du er gravid? Anonymkode: 391a3...94f 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå