AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #41 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk endelig et menneske uten tunnelsyn! p For noen år siden ble alle butikkhyller ryddet for alle Natusan produkter. Da hadde produkter blitt teste, og testen viste innhold av farlige stoffer. Jeg huske Rikke hva, nå. For ikke så mange år siden, var det en liten plastikk giraff alle babyer skulle ha. Om giraffen gikk i stykker eller ble klippet opp husker jeg ikke. Men inni disse giraffene som var brukt av babyer til å ha i munnen, så fant de mengder av svært helseskadelig svartsopp. (Altså en fellesbetegnelse på muggsopper der man vet at de utgjør en høy risiko for helseskade, men man ikke har analysert hvilken soppfamilie den tilhører). Så har vi alle tåteflaskene som har vært brukt i årevis, også de i Norge, som plutselig ble testet og man fant uhelgide og helseskadelige stoffer i dem. Skal vi forby alt, flytte ut i en steinhytte i skogen og leve av det naturen måtte gi? Det er alternativet, men det går og an å bruke sunn fornuft, si ja takk til noe, og nei takk til noe annet. Vi lever i en farlig verden, alternativet er å slutte å leve, men det er i grunnen ikke noe alternativ. Se og til Sverige. De skulle begynne å produsere batterier, for å avlaste produkter fra Kina. Nå er fire personer døde. Alle jobbet på samme fabrikken og ingen forstår hvorfor de er døde. Dere som skal gjøre alt så veldig riktig, kan dere reise til Kina og alle andre steder dere mener systemene er feil, og rydde opp? Det hjelper så lite at dere sitter på kg og bare skriver. Anonymkode: 6b332...ea4 Hva er så galt å bo i steinhytte? Kanskje vi av og til bør ta et steg eller to tilbake. Om du har sett programmet "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" på tv, så er det mange som lever sunt og lykkelig av omtrent bare hva vår rike natur gir oss! Alt her i livet er ikke bare shopping shopping shopping! Kloden tåler det heller ikke! Temu eksisterte ikke for femti år siden, men folk klarte seg vitterlig like bra om ikke bedre for det! Så vekk med Temu. Anonymkode: 00bae...371 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #42 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk endelig et menneske uten tunnelsyn! p For noen år siden ble alle butikkhyller ryddet for alle Natusan produkter. Da hadde produkter blitt teste, og testen viste innhold av farlige stoffer. Jeg huske Rikke hva, nå. For ikke så mange år siden, var det en liten plastikk giraff alle babyer skulle ha. Om giraffen gikk i stykker eller ble klippet opp husker jeg ikke. Men inni disse giraffene som var brukt av babyer til å ha i munnen, så fant de mengder av svært helseskadelig svartsopp. (Altså en fellesbetegnelse på muggsopper der man vet at de utgjør en høy risiko for helseskade, men man ikke har analysert hvilken soppfamilie den tilhører). Så har vi alle tåteflaskene som har vært brukt i årevis, også de i Norge, som plutselig ble testet og man fant uhelgide og helseskadelige stoffer i dem. Skal vi forby alt, flytte ut i en steinhytte i skogen og leve av det naturen måtte gi? Det er alternativet, men det går og an å bruke sunn fornuft, si ja takk til noe, og nei takk til noe annet. Vi lever i en farlig verden, alternativet er å slutte å leve, men det er i grunnen ikke noe alternativ. Se og til Sverige. De skulle begynne å produsere batterier, for å avlaste produkter fra Kina. Nå er fire personer døde. Alle jobbet på samme fabrikken og ingen forstår hvorfor de er døde. Dere som skal gjøre alt så veldig riktig, kan dere reise til Kina og alle andre steder dere mener systemene er feil, og rydde opp? Det hjelper så lite at dere sitter på kg og bare skriver. Anonymkode: 6b332...ea4 Er alt i din verden enten svart eller hvitt? Man må ikke reise til Kina for å rydde opp, dersom man styrer unna å handle på Temu, Shein og andre kjeder hvor produktene rett og slett er for billige til å være et godt kjøp. Men det er ikke ulovlig å handle på Temu, så da gjør man det om man ønsker. Valget om man gjør det, eller ikke, genererer ikke noe annet man må eller bør gjøre - for så inkonsekvente i våre handlinger er faktisk vi mennesker. Folk må gjerne kjøpe turndrakt på Temu for min del, min beste venninne kjøper stadig ting på Temu, og koser seg med det. Jeg gjør ikke det. Hun trener jevnlig, jeg gjør ikke det. Vi gjør ulike valg i livet, og ingen kan være helt konsekvente i alt de gjør. Men siden du spør, ts. Det er for lett å kjøpe turndrakt et annet sted enn på Temu, så jeg ville valgt det bort. Anonymkode: 4e195...cc6 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #43 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har aldri vært paranoid. Kan resten av kloden bruke det, kan vi også. Dere er så fanatiske i hatet deres at det grenser til det komiske. Hvorfor vil dere ikke svare når vi påpeker at Temu ikke er en bedrift, men en plattform med flere uavhengige butikker? Nei, det unngår dere. Anonymkode: 9514d...891 At alt fra Temu og Kina er ren gift, er en svertekampanje, da folk har sluttet å handle akkurat de samme produktene på Nille, Normal og H&M o.l til 10 ganger prisen. Det er jo ikke bra for norsk økonomi at flere velger å handle i utlandet. Forstår desperasjonen. Anonymkode: a16fc...2e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #44 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ikke meg du siterte. Barn lager ikke elbil-batterier. Men de utvinner kobolt som brukes i batterier i gruver i Afrika (husker ikke hvilket land) og her er det dessverre en del barnearbeid. Så inn-direkte er dette riktig. Anonymkode: 00bae...371 Kongo. Anonymkode: a16fc...2e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #45 Del Skrevet 17. august 2024 mommyaka skrev (47 minutter siden): Vel kan si jeg eier el bil og er ikke kjep høy. Gi meg gjerne fakta om barn som lager el bil batterier https://amnesty.no/hun-arbeider-mindre-enn-20-kr-dagen Anonymkode: a16fc...2e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #46 Del Skrevet 17. august 2024 Har kjøpt badetøy, undertøy og masse annet til hele familien på Temu. Ingen ha ennå fått så mye som et utslett enda. Handlet tilsvarende varer på Ali Express i 15 år. I følge mørkemenn her inne skulle jeg vært dau nå. Nei, jeg hadde overhodet ikke vært bekymret. Det er så mye idiotisk tullsnakk om Temuvarer på KG, at det går over i det latterlige. Anonymkode: fad2b...772 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #47 Del Skrevet 17. august 2024 Hvis du liker kjemikalier og kreft kjøper du ting som skal sitte inntil kroppen, gjerne mens du svetter for bedre absorbsjon av godsakene. Du har INGEN kontroll hva som faktisk befinner seg i disse plaggene, hadde styrt glatt unna. Anonymkode: 7764c...b82 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #48 Del Skrevet 17. august 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har kjøpt badetøy, undertøy og masse annet til hele familien på Temu. Ingen ha ennå fått så mye som et utslett enda. Handlet tilsvarende varer på Ali Express i 15 år. I følge mørkemenn her inne skulle jeg vært dau nå. Nei, jeg hadde overhodet ikke vært bekymret. Det er så mye idiotisk tullsnakk om Temuvarer på KG, at det går over i det latterlige. Anonymkode: fad2b...772 Du skjønner det at du blir ikke forgiftet over natta av kjemikalier...sant? Hvorfor sluttet vi f.eks med bly i vannrør, bensin, maling osv? Spoiler retorisk hosthost Tenk å leke med helsa til familien sin for å spare småpenger, det er idioti på ett helt nytt nivå 😂 Anonymkode: 7764c...b82 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #49 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har kjøpt badetøy, undertøy og masse annet til hele familien på Temu. Ingen ha ennå fått så mye som et utslett enda. Handlet tilsvarende varer på Ali Express i 15 år. I følge mørkemenn her inne skulle jeg vært dau nå. Nei, jeg hadde overhodet ikke vært bekymret. Det er så mye idiotisk tullsnakk om Temuvarer på KG, at det går over i det latterlige. Anonymkode: fad2b...772 Folk var ikke bekymra for å røyke på 50-60 tallet heller. Til og med reklame for sigaretter i ukeblader på 70-tallet. Så gikk tiden og plutselig oj,- dette er jo farlig! I dag eksploderer tilfeller av hudkreft. Er ikke sikkert at alt dette kommer av soling? Tiden får vise, men godt at folk har fornuft nok til å avstå disse varene fra fjerne Østen. Du tar sjansen, og det er greit. Anonymkode: 00bae...371 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 17. august 2024 #50 Del Skrevet 17. august 2024 (endret) mommyaka skrev (2 timer siden): For å si det sånn...dere som eks er redd for hormonforstyrrende ting i klær..hvor mange av dere bruker niva og denne typen solkrem til barna? Dette? Forbrukerrådet har analysert barneklær hos de største kleskjedene og funnet hormonforstyrrende kjemikalier i klær fra HM, Cubus, KappAhl og Zara. Det fant de også i seks kosebamser. – Det er urovekkende at hvert tredje barneplagg vi sjekket og kosebamser inneholder stoffer med egenskaper som kan være skadelige. Barn sutter og tygger på lekene sine og er spesielt sårbare for disse kjemikaliene. Dette er stoffer som ikke bør finnes i barneklær eller leker, sier forbrukerdirektør Randi Flesland. Forbrukerrådet ber nå miljøvernminister Tine Sundtoft få på plass et handlingsplan for bedre forbrukerbeskyttelse og strengere regulering av giftstoffer i hverdagsprodukter. Skumle bamser Stoffet Nonylfenoletoxilat, som ble funnet i bamsene, brytes ned til det hormonforstyrrende stoffet nonylfenol. Forskere frykter hormonforstyrrende kjemikalier kan være årsak til raskt økende omfang av ulike kreftformer, nedsatt forplantningsevne, diabetes type 2, fedme og ADHD. – Farlige stoffer i hverdagsprodukter er et økende problem. Det er helt uakseptabelt at forbrukerne skal bære denne risikoen på vegne av bransjen, sier Randi Flesland. – Når framstående forskere roper varsko om hva hormonforstyrrende stoffer kan gjøre med helsa vår, må politikere og produsenter våkne. Norske myndigheter må legge betydelig mer press på EU for å forby stoffene, samtidig som bransjen må starte utfasingen straks, sier https://dinside.dagbladet.no/fritid/skremmende-funn-okt-risiko-for-barn/81336603 ( mat) Eller vaske du baby din med denne? Blant de ti sjampoene i testen som inneholder kjemikalier som er mistenkt å være hormonforstyrrende, finner vi også produkter for barn. En av testtaperne er barnesjampoen Natusan No More Tangles Kids Shampoo. Denne inneholder stoffet BHT, som er mistenkt å være hormonforstyrrende.3. juni 2024 Og dere tror temu er ille? Nei er mye i Norge som også er ille, men det er ikke akkurat vanskelig å finne ut av mye av det.... men ikke alltid. F.eks har messing-ting på Biltema bly. Endret 17. august 2024 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #51 Del Skrevet 17. august 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Vel kan si jeg eier el bil og er ikke kjep høy. Gi meg gjerne fakta om barn som lager el bil batterier Jeg snakker ikke om at de lager dem. De høster kobolt. https://www.motor.no/aktuelt/du-kan-forlange-svar-om-kobolt-og-barnearbeid/209987 https://elbil.no/fremdeles-store-problemer-i-kobolt-industrien/ https://filternyheter.no/elbil-racet-bilgigantene-har-lenge-visst-om-barnearbeid-lite-er-gjort/ Anonymkode: 9514d...891 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #52 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du skjønner det at du blir ikke forgiftet over natta av kjemikalier...sant? Hvorfor sluttet vi f.eks med bly i vannrør, bensin, maling osv? Vis skjult innhold retorisk hosthost Tenk å leke med helsa til familien sin for å spare småpenger, det er idioti på ett helt nytt nivå 😂 Anonymkode: 7764c...b82 Jeg leker overhodet ikke med helsa til mine kjære. Jeg tror derimot ikke på idiotiske konspirasjonsteorier. Anonymkode: fad2b...772 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #53 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Folk var ikke bekymra for å røyke på 50-60 tallet heller. Til og med reklame for sigaretter i ukeblader på 70-tallet. Så gikk tiden og plutselig oj,- dette er jo farlig! I dag eksploderer tilfeller av hudkreft. Er ikke sikkert at alt dette kommer av soling? Tiden får vise, men godt at folk har fornuft nok til å avstå disse varene fra fjerne Østen. Du tar sjansen, og det er greit. Anonymkode: 00bae...371 Bare tull å sammenligne med røyking. Poenget er at et klesplagg blir ikke mer giftig om du kjøper det på Temu, enn andre steder. Alle klær blir stort sett laget på de samme steder. Anonymkode: fad2b...772 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #54 Del Skrevet 17. august 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Ville du kjøpt turndrakt til barnet ditt på temu? Tenker litt på kreftfremkallende stoffer. Anonymkode: c052c...459 Nei. Aldri. Ikke når jeg vet at sjansen er stor for at det finnes mengder av hormonforstyrrende stoffer, spesielt til barn og unge i utvikling? I tillegg til at det i tillegg er høy sannsynlighet for kreftfremkallende stoffer og andre farlige kjemikalier. Jeg har også sluttet å kjøpe brukte klær som ikke har merkelapper fra merker jeg allerde kjenner til, til mine barn, for jeg innså at folk selger Temu, Shein og AliExpress på Finn og Facebook Marketplace også... Anonymkode: 30f10...576 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 17. august 2024 #55 Del Skrevet 17. august 2024 (endret) Vask plagget før bruk, noe man bør gjøre uansett hvor man handler fra. Å spørre her inne på KG om Temu er som å be om å bli halshugd. Gud forby om noen med lite penger skulle finne på å skaffe seg noen av tingene disse KG'erne betaler 10 ganger for i Norge. 😆 Endret 17. august 2024 av frivis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #56 Del Skrevet 17. august 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at et klesplagg blir ikke mer giftig om du kjøper det på Temu, enn andre steder. Alle klær blir stort sett laget på de samme steder. Anonymkode: fad2b...772 Dessverre, så er det en økt fare for at klær fra Temu er giftgere enn klær fra for eksempel Only. Litt flåsete eksempel, men la oss si at jeg lager blåfarge til tøy, og jeg er uheldig og får alt for høye verdier av farlige stoffer i fargeblandingen min. Jeg kan ikke lage klær som skal selges via EUs butiker, for EU har et regelverk som regulerer slike ting. Men jeg kan fortsatt tjene noen kroner på fargestoffet mitt, ved å bruke det til klær som selges i uregulerte markeder, som Temu, Shein og AliExpress. Og siden alt jeg bryr meg om er penger, så gjør jeg jo heller det enn å ikke få brukt blåfargen min til noe... Kan også være billigere å bruke en giftig rødfarge, så hvis det kan bli solgt på Temu, så tjener jeg fortsatt penger, selv om jeg likevel produserer tøy med en dyrere ikke-giftig farge for markedet i EU. Og ikke bare fargestoffer, men også selve materialene stoffene er laget av.. Som ikke blir mindre giftige ved vask. Jeg tar i hverfall ikke sjansen på slikt til mine barn som fortsatt er i utvikling. Anonymkode: 30f10...576 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 17. august 2024 #57 Del Skrevet 17. august 2024 Jeg lurer meg på hva mine foreldre gjorde, siden jeg har kreft nå. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #58 Del Skrevet 17. august 2024 Stor pike skrev (5 minutter siden): Jeg lurer meg på hva mine foreldre gjorde, siden jeg har kreft nå. De handlet heeeelt sikkert på Temu, selv om den ikke fantes da. 1 000 styrkeklemmer til deg ❤️ Anonymkode: 9514d...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #59 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg snakker ikke om at de lager dem. De høster kobolt. https://www.motor.no/aktuelt/du-kan-forlange-svar-om-kobolt-og-barnearbeid/209987 https://elbil.no/fremdeles-store-problemer-i-kobolt-industrien/ https://filternyheter.no/elbil-racet-bilgigantene-har-lenge-visst-om-barnearbeid-lite-er-gjort/ Anonymkode: 9514d...891 Se der ja. Da nle det stilt Anonymkode: 9514d...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #60 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dessverre, så er det en økt fare for at klær fra Temu er giftgere enn klær fra for eksempel Only. Litt flåsete eksempel, men la oss si at jeg lager blåfarge til tøy, og jeg er uheldig og får alt for høye verdier av farlige stoffer i fargeblandingen min. Jeg kan ikke lage klær som skal selges via EUs butiker, for EU har et regelverk som regulerer slike ting. Men jeg kan fortsatt tjene noen kroner på fargestoffet mitt, ved å bruke det til klær som selges i uregulerte markeder, som Temu, Shein og AliExpress. Og siden alt jeg bryr meg om er penger, så gjør jeg jo heller det enn å ikke få brukt blåfargen min til noe... Kan også være billigere å bruke en giftig rødfarge, så hvis det kan bli solgt på Temu, så tjener jeg fortsatt penger, selv om jeg likevel produserer tøy med en dyrere ikke-giftig farge for markedet i EU. Og ikke bare fargestoffer, men også selve materialene stoffene er laget av.. Som ikke blir mindre giftige ved vask. Jeg tar i hverfall ikke sjansen på slikt til mine barn som fortsatt er i utvikling. Anonymkode: 30f10...576 Dette er bare en konspirasjonsteori og antagelse. Og direkte feil. Temu har eget EU kontor. Hver vare følges opp av en ansvarlig. Temus varer skal følge EUs regulativ. At de enda ikke har lykkes med alle varer, betyr jo ikke at dette er totalt uregulert. Når Temu blir litt mer "varme i trøya" tipper jeg alt vil være på stell. Kanskje blir det den tryggeste nettbutikken av dem alle? Med det fokus de har fått på seg, ser jeg ikke bort fra det. Anonymkode: fad2b...772 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå