Gå til innhold

Katten min har gått opp i vekt etter at jeg kuttet ut "Kiwitørrfor", og begynte med Hills/ Royal Canin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten vår er kastrert utekatt på 5 år og har fått Purina tørrfor fra kiwi hele livet, har vært fornøyd med det og vært ganske normalvektig.

I vinter begynte jeg å lese meg opp på forskjellen mellom dagligvare tørrfor kontra det man får kjøpt i dyrebutikk/dyrlegen, og skjønte at det blir som om vi mennesker skulle ha spist loff og junkfood til alle måltider istedenfor grønnsaker og proteiner.

Jeg begynte å prøve ut diverse fôr fra dyrebutikken for å se hva han likte, og han likte alt!

Han likte Hills sitt tørrfor for kastrerte katter og vanlig for til katter 1-6 år, og kornfritt med høy % råprotein.

Maten har stått fremme hele dagen slik som han var vant  med kiwi maten, men katten har est ut og nå må vi begynne på slankefor.

Er ikke dette merkelig?

Anonymkode: 854aa...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei hørtes ikke merkelig ut. Mengde, egenvekt  og energitettheten i maten er avgjørende. 

Anonymkode: 5a76f...1e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis maten står fremme hele dagen så er det ikke rart om katten blir feit hvis den småspiser hele dagen. Det er sikkert mer næring og kalorier i det nye foret du bruker, derfor eser katten ut fordi den trenger ikke så mye mat eller at det står fremme hele dagen

Anonymkode: c406a...e3a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil dmstabilisere seg.

Hills er veldig bra for.

Anonymkode: 7ab7a...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trenger nok mindre av det nye fôret for å få i seg nok næring. Mål/vei opp etter det som står på posen og så justerer du etterhvert som du ser hva som skjer med vekta på dyret

Anonymkode: 7b8eb...a8a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis maten står fremme hele dagen så er det ikke rart om katten blir feit hvis den småspiser hele dagen. Det er sikkert mer næring og kalorier i det nye foret du bruker, derfor eser katten ut fordi den trenger ikke så mye mat eller at det står fremme hele dagen

Katter skal jo ha maten stående fremme hele dagen, så lenge de ikke skal slanke seg.

Hvis jeg spiser to brødskiver med røkt ørret og egg på til frokost, så holder jeg meg mett i timesvis og blodsukkeret mitt er stabilt.

Spiser jeg kjeks, potetgull, druer og en God Morgen yoghurt full av sukker som innholder mer kalorier enn egget og den røkte ørreten, er jeg sulten igjen etter 30 til 60 minutter.

Derfor tenker jeg at det er logisk at katten spiser mindre av den sunne maten som inneholder næring og proteiner, er det ikke det da?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mer næring i disse skikkelige forene, så hvis katta har "fri tilgang" til det, sier det seg selv at katta blir større.. Følger du foringstabellen på posen? 

Anonymkode: 0ec5e...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Derfor tenker jeg at det er logisk at katten spiser mindre av den sunne maten som inneholder næring og proteiner, er det ikke det da?

Skal ikke garantere at katter ikke har et HELT anderledes system enn hunder, men her spiser hundene samme mengde uansett hvilket for, så vi må bruke foringstabellen på de forskjellige typene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Katter skal jo ha maten stående fremme hele dagen, så lenge de ikke skal slanke seg.

Jeg har hatt 3 katter som alle ble nesten 20 år. Alle hadde blitt smellfeite hvis de hadde hatt fri tilgang til mat hele dagen. De måte ha faste måltider for å ha en normal kroppsvekt, men så var de steriliserte og ikke super aktive. Så hvis jeg var deg hadde jeg vurdert å begrense katten sin tilgang til tørrfor eller se om det finnes et kvalitetsfor som er mer fattig på kalorier. Det er ikke bra for folk eller katt å være overvektig

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er mer næring i disse skikkelige forene, så hvis katta har "fri tilgang" til det, sier det seg selv at katta blir større.. Følger du foringstabellen på posen? 

Jeg har ikke gjort det fordi jeg har ikke visst at katter blir tjukkere av kvalitetsfor.

Naboen min forer katten sin med Hills tørrfor, og hun har fri tilgang til mat dagen lang og er slank.

Nå har jeg kjøpt vektkontroll slankefor til katten min, og døgnporsjon er maks 60 gram, og det er for lite synes katten.

Når han kommer inn etter 8-24 t ute er han kjempesulten, og da er 30 gram ingenting, for han sluker maten og vil ha mer. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er vant med ubegrenset tilgang, og har spist hva den har hatt behov for. Katten vet ikke at det nye foret har annerledes innhold, og spiser akkurat som før. Kanskje mer hvis smaken på dette er bedre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (23 minutter siden):

Katten er vant med ubegrenset tilgang, og har spist hva den har hatt behov for. Katten vet ikke at det nye foret har annerledes innhold, og spiser akkurat som før. Kanskje mer hvis smaken på dette er bedre. 

Jeg trodde at det regulerte seg selv, og regnet med at kvalitetsfor har høyere andel proteiner og fett som gjør katten lettere mett?

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten din er et rent rovdyr, det er ikke du som menneske. Du kan ikke sammenligne din opplevelse av å spise mat med kattens, dere har ulike forutsetninger og fordøyelser. 

Fra naturens side er katten lagd for å gasse seg på mat, så sove dypt og lenge, gjerne repetere dette til byttet er spist opp for så gå sulten til den nedlegger nytt bytte. 
Systemet dens registrerer ikke næringstetthet og kvalitet på samme måte. De fleste katter vil ikke fungere på fri tillgang rett og slett fordi de ikke er aktive nok til å tåle fri tillgang på fôr av den kvaliteten eller næringstettheten de fleste fôr er.

Anonymkode: 8ae6b...35b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hills er ikke et godt fôr. Som med royal canin, pøser de ut ulike typer og oversvømmes hyllene, og bruker mye gryn på markedsføring. Men foret er ikke bra. Kan faktisk hende purina var sunnere. Det man typisk mener med dagligvarefòr er friskies og whiskas og slikt, som er veldig dårlig. Vet ikke nøyaktig hva du har kjøpt fra Hills, men jeg sjekket en del sorter her, og ofte er mais første ingrediensen, som betyr at fôret har 30-40% mais.

Legger til denne igjen, og håper noen ser det denne gangen.

Bedre kattemat.png

Anonymkode: 943dd...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg har god erfaring med Acana og Nutrima. Pluss våtfôr fra Bozita. Pelsen er helt silkemyk 🥰

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hills er ikke et godt fôr. Som med royal canin, pøser de ut ulike typer og oversvømmes hyllene, og bruker mye gryn på markedsføring. Men foret er ikke bra. Kan faktisk hende purina var sunnere. Det man typisk mener med dagligvarefòr er friskies og whiskas og slikt, som er veldig dårlig. Vet ikke nøyaktig hva du har kjøpt fra Hills, men jeg sjekket en del sorter her, og ofte er mais første ingrediensen, som betyr at fôret har 30-40% mais.

Legger til denne igjen, og håper noen ser det denne gangen.

Bedre kattemat.png

Han har fått kornfritt for med råprotein fra Purizon og jeg syntes at han spiste mindre da, men i dyrebutikken sa de at det kan gi problemer med urinveiene og de anbefalte heller Hills eller Royal Canin

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, de gjorde vel det ja. Anbefaler det som de har mye av, uten nødvendigvis kunnskapen om hvorfor.

Jeg vet ikke kjempemye om fôr, men etter samtaler med ulike ansatte på musti butikker, så vil jeg påstå de visste mindre. Man må rett og slett lese seg opp selv, og stole på seg selv.

Med mindre det er en medisinsk årsak, så handler urinveiene ofte om at pus ikke drikker nok vann. Her hjelper våtfôr fordi det inneholder ca 80% væske. Vannskåler andre steder enn der maten står hjelper også. Min katt drikker mye fra en skål i en vinduskarm.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...