Gå til innhold

Spørsmål om ikke-binære utøvere i OL (IKKE hets!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere utøvere i årets OL, blant annet Nikki Hiltz, er ikke-binære. Samtlige av dem konkurrerte i kvinneklassen. Slik jeg forstår begrepet "ikke-binær", er det en person som enten anser seg som noe annet enn mann eller kvinne, eller har "flytende" kjønnsidentitet. Her er definisjonen jeg fant: "Ikkje-binær er personar som identifiserer seg med eit anna kjønn enn kategoriane mann og kvinne, som identifiserer seg med begge desse kjønnskategoriane, eller som opplever at kjønnsidentiteten er flytande og i endring gjennom livet".

Så, hvordan velger de hvilken klasse de skal delta i, når de ikke anser seg som mann eller kvinne? Og hvorfor konkurrerer de alltid i kvinneklassen? Jeg lurer oppriktig, siden jeg ikke vet så mye om ikke-binære.

Anonymkode: 6632f...14b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testo nivåer lave nok til kvinneklassen og det er lettere å slå en kvinne enn en mann

Anonymkode: 2343a...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Testo nivåer lave nok til kvinneklassen og det er lettere å slå en kvinne enn en mann

Anonymkode: 2343a...433

Det forstår jeg. Men hvordan klarer de å velge kvinneklassen, hvis de ikke identifiserer seg med kvinnekjønnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det per dags dato bare to klasser i OL, menn og kvinner. Og for noen er nok sporten de er lidenskapelig opptatt av viktigere enn å ha en ikke-binær klasse. At alle som er ikke-binære konkurrerer i kvinneklassen kan være så enkelt som at alle er født kvinner og har ikke gått gjennom noen hormonell behandling. 

Anonymkode: e1b08...0df

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De deltar enten i dame eller herreklassen, avhengig av hvor mye testosteron de har i kroppen. Det ville vært bedre å ha egen klasse for ikke-binære enn å ha de konkurrere med feil kjønn, men det er nok for få ikke-binære OL-utøvere til at det skal være en reel mulighet.

Anonymkode: a6f5f...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikki Hiltz er en biologisk født kvinne. Og konkurrerer selvsagt i kvinneklassen, helt uavhengig av at hun identifiserer seg som både mann og kvinne. 

H*n har jo sagt at h*n vil starte med hormoner etter at h*n har avsluttet karrieren sin.  

Endret av Hannah80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 14.24):

Flere utøvere i årets OL, blant annet Nikki Hiltz, er ikke-binære. Samtlige av dem konkurrerte i kvinneklassen. Slik jeg forstår begrepet "ikke-binær", er det en person som enten anser seg som noe annet enn mann eller kvinne, eller har "flytende" kjønnsidentitet. Her er definisjonen jeg fant: "Ikkje-binær er personar som identifiserer seg med eit anna kjønn enn kategoriane mann og kvinne, som identifiserer seg med begge desse kjønnskategoriane, eller som opplever at kjønnsidentiteten er flytande og i endring gjennom livet".

Så, hvordan velger de hvilken klasse de skal delta i, når de ikke anser seg som mann eller kvinne? Og hvorfor konkurrerer de alltid i kvinneklassen? Jeg lurer oppriktig, siden jeg ikke vet så mye om ikke-binære.

Fancy ordspill er hva det er. Du kan føle deg som noe eller identifisere deg som noe, men alt dette er irrelevant, kjønn er en ganske definitiv ting. XX og XY er klassene det konkurreres i og du konkurrerer i den klassen som reflekterer kromosomene dine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I OL konkurreres det ikke i «kromosom klasser». Hva man synes og mener i saken er det samme, men OL har tillatt transkjønnede utøvere konkurrere i mange år. Derfor er hva du føler og identifisere deg som relevant, bare du oppfyller en del krav de har satt. 

Ikke-binære går forøvrig ikke alltid på hormoner. Det varierer fra person til person. 

Anonymkode: e1b08...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...