Gå til innhold

Sønn på 18 er ufør og bor hjemme. Hva med min bostøtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er smålig med det jeg spurte om? Det er jo klart at noe av hans trygd skal da være med å betale for hus og hjem. Mener du han skal spare alt og bo gratis, mens mor mister botillegg?

Anonymkode: 15e67...e1d

Spørsmålet du stilte viste at du syntes det var urimelig at ungdommen kunne spare penger i løpet av videregående. Men det kan alle som er lærlinger og bor hjemme også gjøre.

At en person med inntekt kan betale noen av utgiftene blir noe annet, og det kan ungdommen helt klart med uføretrygd. Så håper jeg det finnes en egnet omsorgsbolig barnet etterhvert kan flytte inn i, og at mor beholder bostøtten mens de venter på plass.

Anonymkode: 6d9ba...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull. Ingen som er friske nok til og gå på skole får uføretrygd . 

Anonymkode: 1c571...838

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og der sluttet jeg å tro at det du kom med kanskje var sannferdig 

Anonymkode: 939b3...f0e

Kanskje åpne øynene litt og se hva som foregår i samfunnet? Man kan få uføretrygd mens man går på vgs, jo. 

Så kan man jo diskutere hvor heldig det er at noen automatisk blir uføre når de fyller 18. Det er mange der ute med diagnose psykisk utviklingshemming som faktisk har større arbeidsevne enn 50 prosent, der uføretrygd ved 18 år har hemmet dem i stedetfor å hjelpe dem ut i arbeid. Det er trist at vi som samfunn bare tar det som en selvfølge at PU = kan ikke jobbe. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jo.: 

Helt vanlig at personer med f.eks. downs eller andre former for psykisk utviklingshemming går på videregående skole. De har krav på det på lik linje med andre. Kjenner til flere som går i tilrettelagt klasse. Uføretrygd har de krav på fra de fyller 18 år, og ofte får de tilbud om inntil fire år på skole.

Anonymkode: 8fe82...b54

Kan også få tilbud om et femte år på vgs. :)

Anonymkode: 1e065...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 20.46):

Han går på VGS ja. så jeg har forsøgeransvar 

Anonymkode: 6c712...1ac

Du har ikke lenger forsørgeransvar så lenge han har egen inntekt

Anonymkode: b8701...682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Spørsmålet du stilte viste at du syntes det var urimelig at ungdommen kunne spare penger i løpet av videregående. Men det kan alle som er lærlinger og bor hjemme også gjøre.

At en person med inntekt kan betale noen av utgiftene blir noe annet, og det kan ungdommen helt klart med uføretrygd. Så håper jeg det finnes en egnet omsorgsbolig barnet etterhvert kan flytte inn i, og at mor beholder bostøtten mens de venter på plass.

Anonymkode: 6d9ba...894

En lærling jobber... 

Og tjener som regel ikke 19000 i mnd heller. 

Anonymkode: cf864...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan også få tilbud om et femte år på vgs. :)

Anonymkode: 1e065...4ff

Så flott! ☺️

Anonymkode: 8fe82...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En lærling jobber... 

Og tjener som regel ikke 19000 i mnd heller. 

Anonymkode: cf864...b38

En lærling er fremdeles under utdanning, det er ikke en vanlig jobb. 

Anonymkode: 5f199...cf3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo.: 

Helt vanlig at personer med f.eks. downs eller andre former for psykisk utviklingshemming går på videregående skole. De har krav på det på lik linje med andre. Kjenner til flere som går i tilrettelagt klasse. Uføretrygd har de krav på fra de fyller 18 år, og ofte får de tilbud om inntil fire år på skole.

Anonymkode: 8fe82...b54

Kan gå opptil 5 år, men år 4 og 5 må søkes om for seg. 

De må få uføretrygd får å få mulighet til tilrettelagt arbeid. 

Anonymkode: 6c712...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En lærling jobber... 

Og tjener som regel ikke 19000 i mnd heller. 

Anonymkode: cf864...b38

Som regel får de høyere lønn etter endt læretid. Det får ikke en med trygd!!

Anonymkode: 6c712...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han går på skolen og bor hjemme, men får full lønn fra staten?

 

Anonymkode: 15e67...e1d

Du vet at "gå på skolen" kan være å lære seg grunnleggende ferdigheter for å klare seg selv også? Aht- avdelinger finnes. 

Anonymkode: 19a83...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han få innvilget ufør allerede når han er bare 18 år og ikke har prøvd seg i arbeidslivet en gang eller har han en medfødt diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan han få innvilget ufør allerede når han er bare 18 år og ikke har prøvd seg i arbeidslivet en gang eller har han en medfødt diagnose?

Du forstår vel også at barnet selvsagt har enten en medfødt diagnose eller en skade? Selvsagt, det sier seg selv. Det er mange som virkelig ikke trenger å "prøve seg i arbeidslivet" før man vet at de ikke kan forsørge seg selv. 

Anonymkode: 19a83...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er jo bare tull. Ingen som er friske nok til og gå på skole får uføretrygd . 

Anonymkode: 1c571...838

Mange går på tilrettelagt avdeling og lærer seg hverdagslivstrening. Eller kanskje ikke det engang. Men de er på skolen likevel. 

Anonymkode: 19a83...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan gå opptil 5 år, men år 4 og 5 må søkes om for seg. 

De må få uføretrygd får å få mulighet til tilrettelagt arbeid. 

Anonymkode: 6c712...1ac

Det stemmer (eller, man trenger strengt tatt ikke å ha fått uføretrygd enda, men må ha fått arbeidsevnen vurdert som varig nedsatt for å få VTA). Jeg skrev tilrettelagt klasse da, ikke tilrettelagt arbeid. :)

Anonymkode: 8fe82...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Når man er ufør så betyr det jo at man har 0 arbeidsevne?

Anonymkode: f2c49...184

Nå går de fleste på videregående. Samme hvor alvorlig diagnose, eller funksjonshemming de har. Noen av de vil aldri kunne komme seg ut i arbeidslivet. 

Sønnen min har autisme og tourettes, går i spesialgruppe, der er de 6 elever, og 2-3 ansatte. Han går 3,5 time om dage, 5 dager i uken, og tar drosje til og fra skolen. Jeg håper virkelig vi kan klare å finne en liten jobb til han. Men han vil ikke klare å jobbe 100%. Så han må ha uføretrygd og. Nå er han bare 17 år, så er ikke aktuelt ennå. 

Anonymkode: f5d1e...5d2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...