Gå til innhold

Sønn på 18 er ufør og bor hjemme. Hva med min bostøtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis han går på vgs men har uføretrygd så har han jo egen inntekt så da legger de begge inntektene til grunn. Regner med du er ufør og siden du mottar uføretrygd? Tviler på dere får noe bostøtte, dere har jo en ok samlet inntekt med to minstesats ufør, det han får nå er jo mer enn hva du fikk før han ble 18 og det er jo mye mer enn det du ville fått i bostøtte.

Anonymkode: 05a0d...e99

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han går på vgs men har uføretrygd så har han jo egen inntekt så da legger de begge inntektene til grunn. Regner med du er ufør og siden du mottar bostøtte? Tviler på dere får noe bostøtte, dere har jo en ok samlet inntekt med to minstesats ufør, det han får nå er jo mer enn hva du fikk før han ble 18 og det er jo mye mer enn det du ville fått i bostøtte.

Anonymkode: 05a0d...e99

 

Anonymkode: 05a0d...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hæ? Han er ufør allerede som 18-åring, men går på VGS?

Anonymkode: e459d...c4b

Ufør pga diagnose. Helt vanlig dette. For å få hjelp til tilrettelagt jobb må en være ufør.

Anonymkode: 6c712...1ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han går på VGS ja. så jeg har forsøgeransvar 

Anonymkode: 6c712...1ac

Han går på skolen og bor hjemme, men får full lønn fra staten?

 

Anonymkode: 15e67...e1d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ufør pga diagnose. Helt vanlig dette. For å få hjelp til tilrettelagt jobb må en være ufør.

Anonymkode: 6c712...1ac

Når man er ufør så betyr det jo at man har 0 arbeidsevne?

Anonymkode: f2c49...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1. oktober fører ikke inntekten til hjemmeboende 18 og 19 åringer til reduksjon i bostøtte

Anonymkode: 714db...d55

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra 1. oktober fører ikke inntekten til hjemmeboende 18 og 19 åringer til reduksjon i bostøtte

Anonymkode: 714db...d55

Så sønnen til ts kan da spare ca.19000 i måneden ved å bo gratis hos mamma, og gå på vidergående med full lønn fra staten? 

 

Anonymkode: 15e67...e1d

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når man er ufør så betyr det jo at man har 0 arbeidsevne?

Anonymkode: f2c49...184

Det er mange som får uføretrygd og likevel jobber. 

Anonymkode: d855e...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vurdert å passe på pengene hans hvis jeg var deg TS. Hvis ikke du gjør det allerede.

Han bør bidra inn i husholdningen, men du skal selvsagt passe på at han får både mat, klær og kjærlighet. Han må betale for seg sånn at dere har råd til å bli boende. 

Anonymkode: c4f7a...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra 1. oktober fører ikke inntekten til hjemmeboende 18 og 19 åringer til reduksjon i bostøtte

Anonymkode: 714db...d55

Link til påstanden din?

Anonymkode: bf9aa...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så sønnen til ts kan da spare ca.19000 i måneden ved å bo gratis hos mamma, og gå på vidergående med full lønn fra staten? 

 

Anonymkode: 15e67...e1d

Du høres… misunnelig ut? På noen som udiskutabelt er så syk at det aldri er håp om å komme ut i ordinært arbeidsliv. Sannsynligvis snakker vi stor og inngripende funksjonshemning. Dette er det mest smålige jeg har hørt på lenge…

Anonymkode: 6d9ba...894

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Link til påstanden din?

Anonymkode: bf9aa...68e

Det er fakta, ikke en påstand 

 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18150773/mer-penger-til-husbanken-i-revidert-nasjonalbudsjett?publisherId=2823375&lang=no
 

Bostøtte

Det er flere konkrete tiltak i avtalen som styrker bostøtten. Boutgiftstaket skal økes med 4000 kroner per år for alle mottakere fra og med 1. juli, med første utbetaling i august. Kostnaden er beregnet til 85 millioner kroner i 2024. Regjeringen skal utrede endringer i boutgiftstaket innen revidert budsjett i 2025.

I tillegg ligger følgende endringer inne:

  • Avkorting av inntektene til hjemmeboende 18- og 19-åringer i bostøtten skal fjernes. Familier skal ikke få mindre bostøtte fordi familiemedlemmer som er 18 og 19 år gamle tjener egne penger. Endringen trer i kraft fra 1. oktober.
  • Egenandelsberegningen skal forenkles fra 1. juli.
  • Alle bostøttemottakere som ikke har oppvarming inkludert i husleie/fellesutgifter skal få et tillegg i boutgiftene. I dag gjelder tillegget kun alders-, uføre- og etterlattepensjonister. Endringen trer i kraft fra 1. oktober.
  • Husbanken skal, i samarbeid med NAV, se på en løsning for å skjerme inntekten til mottakere av arbeidsavklaringspenger eller dagpenger i måneder der de får tre utbetalinger og dermed får redusert eller ingen bostøtte.

Anonymkode: 714db...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du høres… misunnelig ut? På noen som udiskutabelt er så syk at det aldri er håp om å komme ut i ordinært arbeidsliv. Sannsynligvis snakker vi stor og inngripende funksjonshemning. Dette er det mest smålige jeg har hørt på lenge…

Anonymkode: 6d9ba...894

Hva er smålig med det jeg spurte om? Det er jo klart at noe av hans trygd skal da være med å betale for hus og hjem. Mener du han skal spare alt og bo gratis, mens mor mister botillegg?

Anonymkode: 15e67...e1d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Han er ufør allerede som 18-åring, men går på VGS?

Anonymkode: e459d...c4b

Ikke uvanlig det, hvis det er snakk om en kurantsak. F.eks. Downs syndrom.

Anonymkode: 8fe82...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 9.03):

Så det vil si at ingen får bostøtte om de er to med inntekt? Trudde kanskje det var en forskjell på samboer og ens barn.

Anonymkode: 6c712...1ac

Hvorfor skulle det være forskjell?

Anonymkode: 00356...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 9.03):

Så det vil si at ingen får bostøtte om de er to med inntekt? Trudde kanskje det var en forskjell på samboer og ens barn.

Anonymkode: 6c712...1ac

Det er vel ingen ung ufør som får bostøtte alene lenger heller? Årsinntekten er for høy etter uførereformen , og at de skulle endre det til bruttoinntekt om de vant valget har ennå ikke skjedd. 

Anonymkode: 1c571...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han går på VGS ja. så jeg har forsøgeransvar 

Anonymkode: 6c712...1ac

Dette er jo bare tull. Ingen som er friske nok til og gå på skole får uføretrygd . 

Anonymkode: 1c571...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han går på VGS ja. så jeg har forsøgeransvar 

Anonymkode: 6c712...1ac

Og der sluttet jeg å tro at det du kom med kanskje var sannferdig 

Anonymkode: 939b3...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull. Ingen som er friske nok til og gå på skole får uføretrygd . 

Anonymkode: 1c571...838

Jo.: 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke uvanlig det, hvis det er snakk om en kurantsak. F.eks. Downs syndrom.

Anonymkode: 8fe82...b54

Helt vanlig at personer med f.eks. downs eller andre former for psykisk utviklingshemming går på videregående skole. De har krav på det på lik linje med andre. Kjenner til flere som går i tilrettelagt klasse. Uføretrygd har de krav på fra de fyller 18 år, og ofte får de tilbud om inntil fire år på skole.

Anonymkode: 8fe82...b54

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når man er ufør så betyr det jo at man har 0 arbeidsevne?

Anonymkode: f2c49...184

Nei, det betyr det absolutt ikke. Man kan ha en restarbeidsevne når man er uføretrygdet. Noen er også uføretrygdet, fordi at de ikke har inntekstevne.

Jeg er ung ufør, i hovedsak på grunn av manglende inntekstevne pga sykdom. Jeg studerer på universitet, og kan kanskje komme meg inn i en 30, 40 eller 50% stilling - men jeg vil aldri klare 100%. Dermed ble det søkt om 100% istedenfor 50%.

Anonymkode: 986b6...6c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...