AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #21 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kan ikke sammenlignes. Å ikke ha regler, kontra å ha regler som absolutt ikke fremmer sikkerhet, men er bygget på gamle fordommer gavner ingen. Jeg er helt sykdomsfri, har alltid vært det. Men blodet mitt var ikke bra nok pga partners kjønn. Og lista er lang over elementer som ikke har noe rot i virkeligheten og de fleste blitt bevisst å være fordommer.. Jeg gir ikke blod her i Norge, selv om jeg nå er "godkjent". Anonymkode: e722a...1e3 Men de arbeider jo med saken, så hvilke fordommer er det du snakker om? Anonymkode: cdf05...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #22 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Til uthevede: Hæ? Du mener blodbankene skal la være å be folk som oppfyller kravene om å gi blod, fordi det er enkelte som ikke kan gi blod? Det skal komme en endring i karantenereglene for homofile menn, og helsemyndighetene jobber med saken. Det tar den tiden det tar fordi de skal kunne stå inne for at prosedyrene blir så trygge som overhodet mulig, og det gjelder jo alt annet innen helsevesenet også. Ingen grunn til at det skal løses annerledes i denne saken. Det er til alles beste at dette arbeidet utføres grundig. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/menn-som-har-sex-med-menn-ma-vente-med-a-gi-blod Anonymkode: cdf05...718 Hovedgrunnen til at de rundt meg ikke gir blod (og at jeg heller ikke gjør det), at det på mindre steder ikke er tilrettelagt for blodgivning uten at det koster blodgiver masse penger og tid. Anonymkode: face9...a02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 16. august 2024 #23 Del Skrevet 16. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Så vidt jeg vet blir blodet testet. Som sagt er kriteriene for å gi blod opp til de som sitter på riktig medisinsk kompetanse å vurdere, og kan selvsagt ikke baseres på enkeltpersoners prinsipper. Og takk og lov for det, for å gi blod er ikke en menneskerett. Det er ikke diskriminerende å utelate enkelte grupper fra å gi blod så lenge det foreligger saklig grunn til det. Hvilken kompetanse har du til å vurdere disse retningslinjene? Det er mye jeg synes er teit også, men i de fleste tilfeller er det en god grunn til at ting er som de er. Så får de med riktig kompetanse vurdere når og hvordan slike ting kan forbedres. Anonymkode: cdf05...718 De kan ha så mye kompetanse de vil, men de kan ikke klage på at de har for få blodgivere når kriteriene er som de er. Vil de ha mitt blod, så må de slutte å diskriminere single og homofile. Ferdig snakka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #24 Del Skrevet 16. august 2024 Knirke skrev (5 minutter siden): De kan ha så mye kompetanse de vil, men de kan ikke klage på at de har for få blodgivere når kriteriene er som de er. Vil de ha mitt blod, så må de slutte å diskriminere single og homofile. Ferdig snakka. Og fler. Anonymkode: e722a...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #25 Del Skrevet 16. august 2024 Knirke skrev (1 time siden): De kan ha så mye kompetanse de vil, men de kan ikke klage på at de har for få blodgivere når kriteriene er som de er. Vil de ha mitt blod, så må de slutte å diskriminere single og homofile. Ferdig snakka. Et merkelig prinsipp, men deg om det. Anonymkode: cdf05...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 16. august 2024 #26 Del Skrevet 16. august 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Ja, du får gjerne et inntrykk om det er høyt eller lavt, men eksakte tall får du ikke. Du vil altså ikke få vite hva som er lav eller hva som er høyt. Anonymkode: fedf2...8ea Jeg har da flere ganger sett plansjer om.øbsket beholdning og faktisk beholdning. Er de falske de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #27 Del Skrevet 16. august 2024 Knirke skrev (1 time siden): De kan ha så mye kompetanse de vil, men de kan ikke klage på at de har for få blodgivere når kriteriene er som de er. Vil de ha mitt blod, så må de slutte å diskriminere single og homofile. Ferdig snakka. Buhu. Anonymkode: 36ca9...547 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #28 Del Skrevet 16. august 2024 On 8/16/2024 at 12:55 AM, AnonymBruker said: Ja, du får gjerne et inntrykk om det er høyt eller lavt, men eksakte tall får du ikke. Du vil altså ikke få vite hva som er lav eller hva som er høyt. Anonymkode: fedf2...8ea Det er eksakte tall, og de markerer de ulike blodtypene og deres tall i rødt for å vise hvilke blodtyper som mangler. Og det vil aldri være "høyt", men akkurat passe. Det er ikke vits å ha for høy beholdning, da blod som ikke brukes innen én måned kastes. Kilde: Jobbet i to ulike blodbanker. Anonymkode: 1220f...0d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #29 Del Skrevet 17. oktober 2024 Knirke skrev (På 16.8.2024 den 15.18): De kan ha så mye kompetanse de vil, men de kan ikke klage på at de har for få blodgivere når kriteriene er som de er. Vil de ha mitt blod, så må de slutte å diskriminere single og homofile. Ferdig snakka. Selvfølgelig kan de klage på at de har få blodgivere, selv om kriteriene er strenge. De må være strenge for å unngå unødvendig risiko for mottaker av blodet. Vi kan ikke bare teste blodet, og tro at alt er i skjønneste orden. For at vi skal kunne detektere smitten, må det være en gitt mengde i blodet. Selv om vi ikke kan detektere sykdom, betyr det ikke at blod er trygt å gi. Blodbanken diskriminerer ikke homofile eller single. Single er selvsagt velkomne til å gi, så lenge det er 6 måneder siden siste nye partner. Homofile er i risikosonen, derfor kan de på nåværende tidspunkt ikke gi blod. Nei, blodbanken kan ikke vite om partneren har vært utro. Det er derfor ikke risikofritt å bli transfundert. Blodgivning er tillitsbasert. Anonymkode: fedf2...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #30 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 23.15): Blodbankbeholdningen er faktisk hemmelig! Anonymkode: fedf2...8ea Hvorfor er det interessant dor deg hvor mye blodbanken har på lager? Lagerbeholdningen regnes ut etter antatt behov. Blod er ferskvare, og kan ikke lagres i veldig mange uker. Å tappe blod fra blodgivere for så å kaste det er bortkastede ressurser. De fleste tilfellene der det er for lite blod, så blir blodgivere innkalt, når det ikke er nok, som etter større katastrofer, så brukes media. Meg bekjent så har ingen dødd i Norge fordi blodbanken har vært «utsolgt» for blod. Blodtype 0, Rhesus minus er universal giverblod. Har blodbankene rikelig av denne blodtypen så klarer de å hjelpe alle som trenger blodoverføring. Anonymkode: 5c7f5...7ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #31 Del Skrevet 17. oktober 2024 Knirke skrev (På 16.8.2024 den 10.35): Sikkerhet? Hvem som helst kan jo sitte og ljuge om hvor mange sexpartnere de har hatt. En fast blodgiver som har vært utro mot kona vil jo vekke mistanke om han plutselig slutter å gi blod, så det lønner det seg jo best å holde kjeft. Test blodet for sykdommer, så snakker vi sikkerhet. Å avvise folk på grunnlag av antall sexpartnere og legning har ingenting i 2024 å gjøre. De bør i det minste ta imot blodet, takke pent og heller bruke det til noe annet enn pasienter (forskning, undervisning etc) Jeg gir gjerne blod, men ikke i Norge (btw jeg er frisk og har fast partner igjennom 10 år) HIV, Hepatitt, osv. kan ta flere måneder før det har nådd et nivå hvor det vises på prøver. Så mange kan smittes selv om blodet testes. Derfor ekskuderer man risikogrupper. Anonymkode: 7519d...971 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #32 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 12.13): Nei, å gi blod er ikke menneskerett. Men å klage over at det er for lite blod når kriteriene er veldig strenge, er heller ikke menneskerett. Det er ingen saklig grunn å utelukke en homofil mann som har vært gift med samme partner i 15 år. Overhodet ingen. Anonymkode: face9...a02 Jo, for det er ganske god dokumentasjon på at partnerbytte og swinging er mye vanligere hos homofile par, det samme er også hiv og andre sykdommer blant homofile. Anonymkode: e096d...ccd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #33 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor er det interessant dor deg hvor mye blodbanken har på lager? Lagerbeholdningen regnes ut etter antatt behov. Blod er ferskvare, og kan ikke lagres i veldig mange uker. Å tappe blod fra blodgivere for så å kaste det er bortkastede ressurser. De fleste tilfellene der det er for lite blod, så blir blodgivere innkalt, når det ikke er nok, som etter større katastrofer, så brukes media. Meg bekjent så har ingen dødd i Norge fordi blodbanken har vært «utsolgt» for blod. Blodtype 0, Rhesus minus er universal giverblod. Har blodbankene rikelig av denne blodtypen så klarer de å hjelpe alle som trenger blodoverføring. Anonymkode: 5c7f5...7ae Og ditt poeng er? Det var et utsagn. En fun fact. Deal with it! Det er for øvrig interessant for meg å vite blodbeholdning, så vet jeg om jeg må kjøpe inn blod eller ikke eller kalle inn flere givere. Jeg vet også om det er nok blod over helgen og helligdager. Det er interessant for meg å vite blodbeholdningen, for dersom vi i perioder har pasienter som bruker mye blod, må vi sørge for å ha en litt høyere beholdning enn ellers. Og en liten korreksjon. Blodbeholdning er ikke direkte hemmelig, men blodbanker deler ikke ut informasjon detaljer om blodbeholdningen, med mindre det er nødvendig. Dersom informasjon om lave blodbeholdninger blir offentliggjort, kan det skape unødvendig panikk i befolkningen, selv om situasjonen kan håndteres trygt av helsemyndighetene. Offentligheten mangler ofte innsikten til å forstå hva som er kritisk lavt, og hva som er innenfor akseptable svingninger i beholdningen. I stedet for å skape unødig bekymring, er det mer effektivt at helsemyndighetene og blodbankene styrer donasjonsoppfordringer basert på deres vurderinger av behovene. Hvis spesifikke tall om blodbeholdning ble delt offentlig, kan det påvirke folks donasjonsadferd på en ugunstig måte. For eksempel, hvis folk fikk vite at det er overskudd av en blodtype, kan de føle at det ikke er nødvendig å donere, selv om blod alltid trengs på lang sikt. Dette kan føre til en feilfordeling av donasjoner som kan gjøre det vanskeligere å balansere beholdningen over tid. Blant annet... Det finnes og flere grunner til at blodbanken ikke ukritisk deler ut blodbeholdning. Anonymkode: fedf2...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2024 #34 Del Skrevet 18. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): HIV, Hepatitt, osv. kan ta flere måneder før det har nådd et nivå hvor det vises på prøver. Så mange kan smittes selv om blodet testes. Derfor ekskluderer man risikogrupper. Anonymkode: 7519d...971 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo, for det er ganske god dokumentasjon på at partnerbytte og swinging er mye vanligere hos homofile par, det samme er også hiv og andre sykdommer blant homofile. Anonymkode: e096d...ccd Yes, helt korrekt begge to! Veldig bra! Anonymkode: fedf2...8ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 21. oktober 2024 #35 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 19.26): Selvfølgelig kan de klage på at de har få blodgivere, selv om kriteriene er strenge. De må være strenge for å unngå unødvendig risiko for mottaker av blodet. Vi kan ikke bare teste blodet, og tro at alt er i skjønneste orden. For at vi skal kunne detektere smitten, må det være en gitt mengde i blodet. Selv om vi ikke kan detektere sykdom, betyr det ikke at blod er trygt å gi. Blodbanken diskriminerer ikke homofile eller single. Single er selvsagt velkomne til å gi, så lenge det er 6 måneder siden siste nye partner. Homofile er i risikosonen, derfor kan de på nåværende tidspunkt ikke gi blod. Nei, blodbanken kan ikke vite om partneren har vært utro. Det er derfor ikke risikofritt å bli transfundert. Blodgivning er tillitsbasert. Anonymkode: fedf2...8ea Tillitsbasert, ja… Bare ikke tillit til homofile🙄 Du kan si akkurat hva du vil, men jeg gir ikke blod slik reglene er i dag av prinsipp, selv om jeg er frisk og innenfor kriteriene. Jeg gir gjerne blod i utlandet der folk faktisk setter pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #36 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 7.54): Også? Jeg donerer ikke blod Anonymkode: 5ffab...080 Hva donerer du, da? Anonymkode: 8b5e8...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå