Gå til innhold

Hei. Kan forsikringsselskapet kreve penger tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utbetaling på 1,5 million i kapital pga ble uføre. Vært uføre i 10 år før jeg begynte å gradvis jobbe, etter 15 år er jeg oppe i 80%, men de vil ha penger tilbake. Er dette rett? Står ikke noe i forsikringspapirene om det heller. De pengene kom jo godt med når inntekten gikk ned og det ble en buffer jeg stadig måtte ta fra pga reduksjon i inntekten. 

Anonymkode: c856b...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig rart ut. Hvilket selskap er dette? Skal summen indeksreguleres eller hvordan sier de at tilbakebetaling skal foregå?

Anonymkode: 298af...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres merkverdig ut, ta kontakt med advokat. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres veldig rart ut. Hvilket selskap er dette? Skal summen indeksreguleres eller hvordan sier de at tilbakebetaling skal foregå?

Anonymkode: 298af...9bb

If

Anonymkode: c856b...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres veldig rart ut. Hvilket selskap er dette? Skal summen indeksreguleres eller hvordan sier de at tilbakebetaling skal foregå?

Anonymkode: 298af...9bb

Fikk  en telefonsamtale, husker bare de sa tilbakebetale omtrent, det svartnet i hodet mitt men de sa den summen som ble utbetalt 😢

Anonymkode: c856b...247

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg visst dette så hadde jeg jo aldri ville begynt å jobbet å pådra meg en så stor gjeld som bare vil gi meg enda dårligere økonomi, men igjen ville det vært svindel. Jeg prøver så godt jeg kan å jobbe 

Anonymkode: c856b...247

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke fått dette skriftlig? Hva hvis du f.eks blir verre og bare kan jobbe 50% om noen år- skal forsikringen betale tilbake til deg da?

Jeg er i samme situasjon, dvs har fått utbetaling men arbeider 80% nå som følge av bedre helse. Men ikke hørt noe om tilbakebetaling. 

 

Anonymkode: 298af...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regress er en seig ting.

Anonymkode: dfca7...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du få klarhet i at kravet er reelt, hva kravet er og på hvilket grunnlag kravet bygges på.

Deretter snakker du med advokat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fishy ut å få slike ting over telefon. Tipper det er svindel, noen som vet om utbetalingen som vil plage deg elns.

Anonymkode: b5b68...1e6

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Utbetaling på 1,5 million i kapital pga ble uføre. Vært uføre i 10 år før jeg begynte å gradvis jobbe, etter 15 år er jeg oppe i 80%, men de vil ha penger tilbake. Er dette rett? Står ikke noe i forsikringspapirene om det heller. De pengene kom jo godt med når inntekten gikk ned og det ble en buffer jeg stadig måtte ta fra pga reduksjon i inntekten. 

Anonymkode: c856b...247

Som vanlig; et spørsmål uten noen relevant informasjon for å vurdere spørsmålet. 
Har du fått utbetalt uføreforsikring for tap i fremtidig inntekt? Noe som er helt vanlig, da kan forsikringsselskapet kreve pengene tilbake når du selv klarer å ha en inntekt og ikke er ufør 100% lengre, det burde vel si seg selv? 
 

Du må lese hv grunnlaget for tilbakebetaling er. Finne forsikringsutbetalingspapirene dine, og se hva utbetalingen skal dekke. Deretter må du tenke deg og med hensyn til hva som er annerledes i dagm når d7 jobber 80% og på tidspunktet du fikk utbetalingen. 
 

Står det ingenting om at du er pliktig til å melde fra dersom situasjonen din endrer seg i brevet der du får vedtak om utbetaling? 
 

I verste fall, så kunne/kan? du endt opp med en sak om forsikringssvindel, fordi du ikke har meldt fra om at du ikke lenger er 100% ufør, men jobber 80%. Forsikringen har vel og gjort en beregning da utbetalingen ble gjort, på fremtidig inntekt, er inntekten din høyere eller lavere enn den inntekten forsikringen har tatt høyde for den gang da? Det er og av betydning for saken. 
 

Skal du sloss mot et forsikringsselskap i en slik sak, så løper du til advokat og får hjelp. 

Anonymkode: 0fd45...b8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått engangsutbetaling som uførforsikring så gjelder det for varig uførhet. Hvis du kunne motta den først og så jobbe så ville det være gunstig men også feil. Hadde du valgt månedlig utbetaling i stedet så må du opplyse om du kommer i arbeid igjen slik at de kan stoppe utbetaling. Les forsikringsavtalen

Anonymkode: c250b...4f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Meg over som var i lignende situasjon men arbeider 80% nå. Jeg fikk riktignok bare utbetaling på 40% ufør

Jeg ringte forsikringsselskapet mitt nå for å høre om de måtte ha beskjed om endret stillingsprosent. Han jeg pratet med kunne ikke svare, skulle ringe meg tilbake 

Anonymkode: 298af...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 Meg over som var i lignende situasjon men arbeider 80% nå. Jeg fikk riktignok bare utbetaling på 40% ufør

Jeg ringte forsikringsselskapet mitt nå for å høre om de måtte ha beskjed om endret stillingsprosent. Han jeg pratet med kunne ikke svare, skulle ringe meg tilbake 

Anonymkode: 298af...9bb

Du trenger da ikke ringe om dette, som skrevet over alt skal stå i papirene dine. Finn de frem og les. 
 

På Nav sine papirer står det alltid at du er pliktig til å melde fra dersom det skjer endringer i situasjonen som er av betydning for ytelsen. Helt vanlig. Skal man først bli ufør og så begynne og jobbe igjen, så kan man ikke få i både pose og sekk, og på den måten berike seg. 

Anonymkode: 0fd45...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting om at man skal melde fra dersom man blir bedre (dette kan jo også svinge i perioder)

 

I mitt tilfelle står det ”Dersom uføregraden eller funksjonsevnen senere skulle forverre seg, eller Nav fatter
vedtak om en høyere uføregrad, ber vi om at du kontakter oss igjen slik at vi kan ta stilling til om du har krav på ytterligere erstatningsutbetaling.“

 

Men man kan jo bli livredd hvis det er sånn at man plutselig skal få telefon om å betale tilbake over 1.000.000,- kr slik TS har fått, da skal jeg heller spørre en gang for mye. 

Anonymkode: 298af...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Står ingenting om at man skal melde fra dersom man blir bedre (dette kan jo også svinge i perioder)

 

I mitt tilfelle står det ”Dersom uføregraden eller funksjonsevnen senere skulle forverre seg, eller Nav fatter
vedtak om en høyere uføregrad, ber vi om at du kontakter oss igjen slik at vi kan ta stilling til om du har krav på ytterligere erstatningsutbetaling.“

 

Men man kan jo bli livredd hvis det er sånn at man plutselig skal få telefon om å betale tilbake over 1.000.000,- kr slik TS har fått, da skal jeg heller spørre en gang for mye. 

Anonymkode: 298af...9bb

Nekter forøvrig å tro at forsikringsselskapet bare ringer om en slik sak. De har nok sendt x antall brev først, uten å få svar.

Anonymkode: 0fd45...b8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du trenger da ikke ringe om dette, som skrevet over alt skal stå i papirene dine. Finn de frem og les. 
 

På Nav sine papirer står det alltid at du er pliktig til å melde fra dersom det skjer endringer i situasjonen som er av betydning for ytelsen. Helt vanlig. Skal man først bli ufør og så begynne og jobbe igjen, så kan man ikke få i både pose og sekk, og på den måten berike seg. 

Anonymkode: 0fd45...b8b

Nei, TS bør henvende seg til jurist. Å spørre de som tjener på din lidelse er bare dumt. 

Når det er snakk om så store summer må TS forhøre seg med jurist om hva som står i avtalen, om avtalen er gyldig og om avtalen bør utfordres 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (6 timer siden):

Nei, TS bør henvende seg til jurist. Å spørre de som tjener på din lidelse er bare dumt. 

Når det er snakk om så store summer må TS forhøre seg med jurist om hva som står i avtalen, om avtalen er gyldig og om avtalen bør utfordres 

TS må betale en jurist, altså ikke en advokat, for å lese en avtale hun skal kunne lese og forestå selv ?  Ja, ja, mye råd på lite vet. 

Anonymkode: 0fd45...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg (ikke ts) pratet med forsikringen min. De skal ikke ha tilbakebetalt noe om jeg arbeider mer

Anonymkode: 298af...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...