Gå til innhold

Orker dere følge opp krevende kjøpere på bruktmarked som feks Finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei.

Min erfaring er at de folka der ender med å gi skambud eller bare forsvinne når betalingen skal gjennomføres etter avtalt handel. En gang pakka jeg til og med, tilpasset innpakning for å spare porto, før jeg ble ghosta. Tok med meg lærdom fra den, da, så det var vel verdt den bortkasta tiden.

Så jeg spør bare tydelig nå, vil du kjøpe eller ikke? Er det met rot da blokkerer jeg så jeg slipper å møte på dem igjen.

Relevante spørsmål stilt på ryddig måte svarer jeg selvfølgelig på. 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du ta bilde i daglys?

Hva er målet fra bryst og ned?

Røyker du?

Har du hund?

Har den nupper?

etc……

Anonymkode: d868e...458

Det kan du vet opplyse om fra start. 

Anonymkode: 66cff...1f1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at man ikke gidder å vise plagg på fra alle mulige vinkler når man selger billig!

Men å skrive hva plagget er laget av + mål i annonsen er vel ikke så krevende?

Mange av oss vil jo gjerne vite hva hvilke materialer et plagg består av før man bestemmer seg om det er aktuelt, og mål kan være til hjelp når man ikke har anledning til å prøve. 

Anonymkode: e47bf...45e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå i svaret ditt lenger ned at du har skrevet dette i annonsen, da burde jo det være nok for kjøper her! Men synes at de som bare legger ut et bilde og skriver null om materiale, størrelse eller eventuell slitasje ikke bør bli overrasket over spørsmål. 

Anonymkode: e47bf...45e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så nå i svaret ditt lenger ned at du har skrevet dette i annonsen, da burde jo det være nok for kjøper her! Men synes at de som bare legger ut et bilde og skriver null om materiale, størrelse eller eventuell slitasje ikke bør bli overrasket over spørsmål. 

Anonymkode: e47bf...45e

Når jeg kjøper brukte plagg så googlet jeg alltid merket og plagget på nett. 
 

Der finner jeg alt av info jeg trenger og det tar meg et par minutter istedenfor å vente på svar fra selger. 

Anonymkode: c4047...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt er jo ikke kjente merker, eller varer fra denne sesongen? Og i de mest informasjonsknappe Finn- eller Tise-annonsene står det jo bare "bluse", ikke butikk eller merke en gang. 

 

Anonymkode: e47bf...45e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dere som må vite alle detaljer rundt det dere skal kjøpe bør virkelig heller handle i butikk. Skjønner om det er dyre ting, men da bør man heller avtale å komme og se det? 

Kjøper man noe billig og brukt må man bare ta noen sjanser av og til. Jeg gjør det når jeg kjøper ting på den måten, det har ført til et par bomkjøp kanskje, men mange flere gode kjøp. Vet jeg i noen tilfeller da har fått tilslag fordi jeg kommuniserer kort og greit mens andre som har meldt seg krever en masse tid og energi mens de vurderer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du mener folk skal risikere å kaste penger ut av vinduet og sitte igjen med søppel bare fordi du ikke gidder lage en skikkelig annonse? Gi det bort i stedet da vel. "Det er jo ikke akkurat en lønning" du taper ved å gi det bort...

Anonymkode: 06b32...ba5

Folk sitter ikke igjen med søppel fra meg. Jeg har flere kvalitetsmerker fra Gabor, Tamaris, by TiMo, Carla F ,floyd, Bianco og fra de kjente kjedene som Monki, Zara , H & M m.m. Jeg har gode beskrivelser og over 100 tiere på vurderingene. Kaste ut pengene?? De tjener faktisk på å kjøpe fra meg. Jeg syntes det er kjekt å selge billig, det er for alle liksom. Men da orker jeg ikke alt for mye mas om unødvendige detaljer på rekke og rad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner hvis det er en bil eller noe av verdi.

Det jeg snakker om er barer for 500<
 

Jeg selger et plagg til 120 kroner og nå har «kjøper» sendt enda flere spørsmål.

Vi snakker nå 10-12 meldinger att og frem, nye bilder, nye spørsmål..

Om tid er penger.. så er dette tap.

Jeg selger ikke søppel, så dette går meg på nervene.

Anonymkode: d868e...458

Vurderer hver enkelt kjøper for seg selv. Får en magefølelse på hvem som betyr trøbbel og stanser dem noen ganger med å blokkere dem. 
 

Solgte en hang noe, og personen betalte inn for varen på Vipps. Men hun betalte ikke portoen, som vi hadde avtalt. Når jeg da forble taus, så kom det melding at hun skulle betale for portoen når varen var mottatt. Da sendte jeg Vipps beløpet i retur og blokkerte kjøperen. Sånne folk bruker jeg ikke tid på. 
 

Solgte ett klesplagg. Der hadde jeg en dårlig følelse men lot handelen gå. Tre uker senere får jeg melding fra kjøper at hele foret var løsnet i plagget og at alt var ødelagt, hun hadde hatt plagget i tre uker, uten å gi beskjed om at der, etter hennes mening, var en feil på plagget. Plagget var ikke mye brukt, og kjøpt mindre enn 1. år tidligere. Og fullstendig feilfritt da det ble sendt. Hva hen har gjort med det vet ikke jeg. Hen sendte heller ikke bilder som underbygde påstandene hennes. Jeg hadde bilder av fra før sending og har beholdt finnannonsen. 
Hva hen ville jeg skulle gjøre, gi hen pengene tilbake og si at hen kunne beholde varen, ikke vet jeg. Men jeg har hørt om flere som bruker den fremgangsmåten når de kjøper på Finn. 
 

Så har du igjen de som skal ha bilder opp og i mente. Noen ganger så skriver jeg at jeg har ikke bilde fordi tingen står på hytta el. Og derfor ikke blir fraktet hjem før jeg vet hvor tingen skal. Så har du et geni, som skal ha tingen, men det betinger at hun får bilde nå. Hun vil ikke hente en random ting hun ikke vet hvordan ser ut, og tingen kan jo være fullstendig ødelagt… så kommer en ranom utskjelling, for å bruke hennes uttrykk. Da blokkerer jeg og sier takk og farvel. 
 

Men dette er ikke bare på Finn.no man kan oppleve. Også i salgsgrupper på Facebook, finnes disse menneskene som gjør deg helt matt av hva de klarer å finne på. Selv på Vipps går det nå an å skrive lange meldinger der en blir utskjelte måter en bare ikke trodde var mulig. 

Anonymkode: 09259...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (4 timer siden):

Relevante spørsmål svarer jeg gjerne på. Det tar meg noen sekunder. Bedre det enn en misfornøyd kjøper.

MEN. En ting jeg aldri gjør er å holde av eller selge uten forhåndsbetaling. Folk får være sikker når de "kjøper". Har også flere ganger meldt interesse for ting, feks. en sofa, og så får man til svar - den er holdt av allerede dessverre. Så går det noen dager og de sender melding: Hei, den ble aldri hentet. Er du fortsatt interessert? Det er man selvsagt ikke. 

Det er jeg helt enig i. Irriterende både med folk som ber meg om å holde av og andre som holder av ting slik at interesserte kjøpere må vente på at denne liksom skal bestemme seg... Nei, har man ikke bestemt seg, så får man vente med den risikoen det har. Ikke beslaglegge ting på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du må komme de i forkjøpet og skrive utdypende annonsee tenker jeg. 

Gode bilder, gode mål, god beskrivelse på eventuelle mangler og stand, så slipper de mase. 

Noen skriver jo bare hva de selger i overskriften, så stopper annonsen der, da må en kanskje mase litt.

Anonymkode: ae515...3e7

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan du vet opplyse om fra start. 

Anonymkode: 66cff...1f1

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men alt er jo ikke kjente merker, eller varer fra denne sesongen? Og i de mest informasjonsknappe Finn- eller Tise-annonsene står det jo bare "bluse", ikke butikk eller merke en gang. 

 

Anonymkode: e47bf...45e

Man skulle kanskje tro at det hjelper, men min erfaring er at mange ikke leser annonseteksten.

Nedenfor kommer et ekte eksempel fra forrige uke  (om enn noe anonymisert) som handler om en av mine finn-annonser. Tingen som er til salgs koster ca 100 kroner. Den kan knuses, og er vanskelig å pakke godt for frakt. Med grundig innpakking, pluss reise for innlevering til transport, vil jeg altså bruke urimelig mye tid og ressurser for en liten pengesum. 

I annonsen min står det: "<tingen> kan hentes på <sted>.  Sendes ikke. Vi kan også avtale å møtes på strekningen A-B." 

Likevel får jeg spørsmål om jeg sender, og da jeg høflig svarer nei til det, presterer vedkommende utrolig nok å spørre hvor jeg bor. :murvegg:

Men til spørsmålet i hovedinnlegget: Ja, jeg svarer alle og har til nå ikke ghostet noen. Men det hender jeg drøyer litt med å svare til de mest krevende kjøperne. Særlig hvis jeg har fått mer normale forespørsler på samme ting samtidig. Da får man jo sjansen til å svare at tingen er solgt istedenfor å drive og dille med smådetaljer. 

Anonymkode: c8a85...920

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

nlegget: Ja, jeg svarer alle og har til nå ikke ghostet noen. Men det hender jeg drøyer litt med å svare til de mest krevende kjøperne. Særlig hvis jeg har fått mer normale forespørsler på samme ting samtidig. Da får man jo sjansen til å svare at tingen er solgt istedenfor å drive og dille med smådetaljer. 

Anonymkode: c8a85...920

Slik "krevende" kjøpere er det ofte greit å holde seg unna, da sjansen er større for at det blir problemer med dem i ettertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet rundt dette med å skrive bedre annonser. Da henviser jeg bare til annonsen. 

På oppfølgende spørsmål skriver jeg "all info i annonsen", og hvis noen andre er tidligere på ballen om at de faktisk vil kjøpe, så går det til den personen. Har spart meg mye irritasjon. 

Anonymkode: f533e...1ec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Jeg har gjort det avogtil, men har lært å lage annonsene gode nok  til at masse ytterligere spørsmål kan anses som piss.

Kun 1 av kaaaaanskje 20 folk med spørsmål ender i salg. Man merker litt forskjell på spørsmålene og. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan du ta bilde i daglys?

Hva er målet fra bryst og ned?

Røyker du?

Har du hund?

Har den nupper?

etc……

Anonymkode: d868e...458

Dordi skrev (14 timer siden):

Jeg stopper kommunikasjon med en gang jeg ser trenden med mas fra kjøper . Jeg selger kjempebillige, flotte klær- til innbrudds pris faktisk - 50 og 100 kroner. Så hvis noen begynner med " hvor er den kjøpt? Kan du sende flere bilder - helst på kroppen? Har du bedre lys på bilder? Kan du ta nærbilder av den og den detaljen? Er det flere som har brukt plagget ? OSV. Folk får ta sjansen for gi vekk- priser, uten for mye spørsmål - er ikke akkurat en lønning de skal legge på bordet her.

Dere får nok solgt det uansett, likevel er dette dårlig salgskultur. Det er vanlig å opplyse hvor det er kjøpt, til hvilken pris, hvor godt brukt det er, og bilder i dagslys er en selvfølge, slik at en kan se skader, nupper m.m.

Anonymkode: f533e...1ec

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kommer med en million spørsmål, slutter jeg å svare. De er ikke interessert i varen jeg selger. De har ikke en gang lest innlegget mitt, da de spør om ting som allerede er skrevet. Tror de er ensomme. Jeg ønsker ikke å ha en lang samtale om et par gardiner fra Kid. Det finnes andre arenaer for mennesker som ønsker å chatte. 

Anonymkode: 273b1...15e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

takinova skrev (4 timer siden):

Relevante spørsmål svarer jeg gjerne på. Det tar meg noen sekunder. Bedre det enn en misfornøyd kjøper.

MEN. En ting jeg aldri gjør er å holde av eller selge uten forhåndsbetaling. Folk får være sikker når de "kjøper". Har også flere ganger meldt interesse for ting, feks. en sofa, og så får man til svar - den er holdt av allerede dessverre. Så går det noen dager og de sender melding: Hei, den ble aldri hentet. Er du fortsatt interessert? Det er man selvsagt ikke. 

Denne synes jeg ikke er like svart-hvitt. Jeg lar den første som tar kontakt om henting få gjøre det, flere er faktisk så frekke at de møter opp i døra til og med og får likevel ikke hentet. 

Jeg skriver først til de andre som har tatt kontakt "det var en som kontaktet meg før deg, hvis det ikke blir hentet tar jeg kontakt om du fremdeles er interessert", og så gjør jeg det hvis kjøpet ikke går gjennom. Mange er interessert på andre forsøk. 

Hva er det du mener er galt med dette? 

Anonymkode: f533e...1ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde spurt røyker du om det ikke er oppgitt i annonsen så tenker jeg det er ok å skrive ja eller nei. Men er enkelte som vil at man skal måle lengden på diverse (selv om størrelse er oppgitt), noen som vil man skal prøve på feks kjole og ha høye hæler på😂 Sa til ei at jeg er for feit for kjolen nå og da hørte jeg ikke mer. Det var en vintage kjole som jeg brukte da jeg var 15 og er i slutten av 30-årene nå med en helt annen kroppsfasong. Føler det er mye mas på enkelte billige klær. Ei endte opp å få en dunjakke gratis til slutt fordi hun klagde i etterkant. Fant et pittelite hull som jeg ikke hadde sett, inne i jakken. Var ikke noe estetisk eller funksjonell feil. Men gadd ikke mer mas fra den kjøperen. Var mye styr i forkant også så burde egentlig styrt unna. 

Anonymkode: 7c20c...fc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Denne synes jeg ikke er like svart-hvitt. Jeg lar den første som tar kontakt om henting få gjøre det, flere er faktisk så frekke at de møter opp i døra til og med og får likevel ikke hentet. 

Jeg skriver først til de andre som har tatt kontakt "det var en som kontaktet meg før deg, hvis det ikke blir hentet tar jeg kontakt om du fremdeles er interessert", og så gjør jeg det hvis kjøpet ikke går gjennom. Mange er interessert på andre forsøk. 

Hva er det du mener er galt med dette? 

Anonymkode: f533e...1ec

Jeg forstår bare ikke at du gidder å holde av til folk når du tydeligvis har erfaring med at de ikke dukker opp eller ombestemmer seg. Om jeg var interessert i noe forleden dag, og får en oppfølgingsmelding på at "hei, de hentet ikke, så nå kan du få lov å komme" - så er jeg sannsynligvis ikke lengre interessert.

Når jeg kjøper noe, så betaler jeg det asap og så henter jeg etterpå, så det ikke er tvil om at jeg vil ha varen.

Enda verre er det når noe skal gis bort. Da pleier jeg bare å sette det ute og så skrive at første som kommer til adressen tar det med seg.

Men alle sin smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår bare ikke at du gidder å holde av til folk når du tydeligvis har erfaring med at de ikke dukker opp eller ombestemmer seg. Om jeg var interessert i noe forleden dag, og får en oppfølgingsmelding på at "hei, de hentet ikke, så nå kan du få lov å komme" - så er jeg sannsynligvis ikke lengre interessert.

Når jeg kjøper noe, så betaler jeg det asap og så henter jeg etterpå, så det ikke er tvil om at jeg vil ha varen.

Enda verre er det når noe skal gis bort. Da pleier jeg bare å sette det ute og så skrive at første som kommer til adressen tar det med seg.

Men alle sin smak. 

Jeg "holder ikke av". Men det er vel naturlig at når det gjelder større ting som møbler at en bare avtaler henting med en om gangen, og tar betaling der og da. Eller tar du betalt i forkant også på møbler? Der vil jo de fleste se det de kjøper før de forplikter seg. 

Anonymkode: f533e...1ec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...