Gå til innhold

Føler dere som spiser en del prosessert og rødt kjøtt dere dårlige i formen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir veldig uvel av fiber. Så jeg har kuttet ut det over tid. Nå spiser jeg null fiber og etter et liv med avføringsproblemer har jeg nå ingen.

Rødt kjøtt og prosessert kjøtt (+ innmat, egg og fullfete meieriprodukter)gir meg stabil energi, stabilt humør, hjernetåken har forsvunnet, muskler og ledd gjør ikke lenger vondt, jeg sover bedre og mye mer. 

Anonymkode: 4fe1e...f94

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg blir veldig uvel av fiber. Så jeg har kuttet ut det over tid. Nå spiser jeg null fiber og etter et liv med avføringsproblemer har jeg nå ingen.

Rødt kjøtt og prosessert kjøtt (+ innmat, egg og fullfete meieriprodukter)gir meg stabil energi, stabilt humør, hjernetåken har forsvunnet, muskler og ledd gjør ikke lenger vondt, jeg sover bedre og mye mer. 

Tar du elektrolytter? 

Anonymkode: bba17...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg spiste slik før, tilogmed 100% vegansk. La på meg, ble slapp og svimmel. Klarte knapt annet enn å bruke mange timer på å lage vegansk mat. På det meste gikk det 1 kg grønnsaker og 800 gr frukt i tillegg til bønner og linser og jeg ble aldri energisk nok til å klare å gå tur, vaske klær og andre viktige gjøremål. Bare to timer etter hvert måltid ble jeg svimmel og sulten igjen.

Det er helt vannvittig at man nå anbefaler så store mengder med frukt og grønt samt belgvekster hver dag. Det er ikke hva kroppen trenger.

Anonymkode: 691dd...87d

Enig! Recovering eks-veganer gjennom mange år her, som har lyst til å rive meg i håret av de tullete kostholdsrådene fra myndighetene. 

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Høres ut som om du kanskje ikke tåler bønner? 

Jeg spiser også 100% vegansk, og har gjort det i 21 år nå. Har enda ikke opplevd noe av det du beskriver. Matlaging bruker jeg nesten ingen tid på, og ser ikke helt hvorfor det skal ta lenger tid å lage et måltid uten kjøtt enn med kjøtt?

Det er selvfølgelig hva kroppen trenger. Hovedsakelige plantebaserte dietter (fra vegansk/vegeteriansk til typisk mediterranean diet), vinner hver gang når det kommer til helse.

Anonymkode: 0305e...772

Noen er kanskje mer utsatt for å ikke tåle belgfrukter enn andre, vet ikke. Men belgfrukter sammenlignet med kjøtt mtp næring, vinner alltid. Kjøtt er det vi er ment å spise fra naturens side, sannelig ikke bønner. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tar du elektrolytter? 

Nei, får i meg alt jeg trenger fra maten, slik vi har utviklet oss til å gjøre. Kroppen klarer å ta opp mer av mineralene når man ikek spiser planter. Planter inneholder stoffer som hemmer opptak.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, får i meg alt jeg trenger fra maten, slik vi har utviklet oss til å gjøre. Kroppen klarer å ta opp mer av mineralene når man ikek spiser planter. Planter inneholder stoffer som hemmer opptak.

Helt riktig. Godt å høre at det er flere som forstår dette. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

"Det er helt vannvittig at man nå anbefaler så store mengder med frukt og grønt samt belgvekster hver dag. Det er ikke hva kroppen trenger" 

Dette skrev du, også presterer du å anklage meg for noe jeg ikke gjør, men du selv gjør. Om du leser igjen, så sier jeg ikke at vegansk kosthold er bedre for alle, men at plantebasert kosthold (fra vegansk til mediterranean, det vil si kosthold med mye fiber og ingen til litt kjøtt) er de kostholdene som viser best helsegevinst.

Meningene mine er bygget på forskning og statistikk. Du kan ta deg en ringerunde til diverse forskningsinstitutt og universiteter om du ønsker å kalle noen tåpelige og idiotiske. Men først er det kanskje greit å fokusere på å lese litt grundigere, så du slipper å argumentere mot påstander som ikke engang er lagt frem. 

Anonymkode: 0305e...772

Lær deg anonymkoder før du angriper og anklager noen for å skrive noe de ikke har skrevet. Den du siterte skrev ikke dette. Det gjorde derimot jeg. Og jeg har ikke anklaget deg for noe jeg heller. 

Men om jeg skal si noe, så er det naivt av deg å tro at forskning er den hele og fulle sannhet all den tid det er lagt inn enorme mengder med penger for å kjøpe "forskningsresultater" som store firma deretter tjener penger på, men det er en annen diskusjon.

Anonymkode: 691dd...87d

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser en del rent kjøtt, skulle gjerne spist mer, men har ikke råd til det. Fyller opp frys når venner har vært på jakt. Bearbeidet kjøtt holder jeg meg langt borte fra. Er ikke interessert i å få meg alt dette fabrikkerte som ikke ligner mat (fra en typisk pølse) naturlig aroma, hydrolysert vegetabilsk protein (mais), startkultur, antioksidant e301, farge e120. krydder er bestrålt), dekstrose, krydder (inkl. chili), løk, hvitløk, sukker, stabilisator e451, surhetsregulerende middel e508, antioksidant e315, konserveringsmiddel e250, e261, e326.

Dette vil jeg ikke ha i meg fra noen produkter, og veganske UP produkter er like ille, om ikke verre. Spiser også en del grønnsaker, og blir ikke dårlig i magen av normale mengder. Spiser litt av alt, animalsk og planter, men så rent som mulig. Tipp topp form, og slank. 

Anonymkode: bf354...0f7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser som regel nesten bare grønt, men rundt jul spiser jeg mye rødt kjøtt. Føler meg mye bedre da, så jeg skal øke kjøttinntaket veldig.

Anonymkode: 6d87b...456

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri vært i bedre form enn jeg er nå. Kjøtt og frukt til middag - ingenting som gjør meg så tilfredsstillende mett og energisk som det. Spiser veldig lite av det myndighetene sier jeg skal spise gitt 😅 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 20.08):

Jeg spiser en del rødt og presser kjøtt, og kjenner meg ikke uvel i det hele tatt. Spiser en del  grønnsaker og, men blir dårlig i magen av for mye.

Anonymkode: 1a647...892

Reagerer på endel prosessert mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper bare kjøttdeig direkte fra bønder, ofte fra gressforede kyr. Så føler meg helt fin :)

Anonymkode: 0bbdf...af2

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 20.08):

Jeg spiser en del rødt og presser kjøtt, og kjenner meg ikke uvel i det hele tatt. Spiser en del  grønnsaker og, men blir dårlig i magen av for mye.

Anonymkode: 1a647...892

Denne sammenligningen blir altfor enkel og statistisk verdiløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært så slapp og sliten som da jeg bodde sammen med en som er mester på å tilberede kjøtt, og hvor jeg dermed også spiste mye kjøtt. Det var en god del av det som ikke var så prosessert da, men det var også relativt ofte at vi grillet prosesserte burgere. Jeg har ikke vært veldig glad i kjøtt tidligere, men begynte å like det godt når jeg fikk det servert og spiste det jevnlig. Og nå spiser jeg kjøtt ca. en gang i uken, mye grønt og mye belgvekster og føler meg i god form. 

Men for min del er det i hvert fall umulig å vurdere hva som er hva. For tidligere, også i den kjøtt-perioden min, var jeg plaget av tilbakevendende jernmangel og plagsomme symptomer på endometriose, som påvirket formen min. Jeg trente heller ikke nevneverdig. Nå spiser jeg ikke bare mer grønnsaker og mindre kjøtt, men jeg har god nytte av hormonspiral som gjør at jeg blør minimalt, har nok jern og lite smerter. Og jeg trener daglig og har det generelt bra i livet. 

Anonymkode: be546...13d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vært så slapp og sliten som da jeg bodde sammen med en som er mester på å tilberede kjøtt, og hvor jeg dermed også spiste mye kjøtt. Det var en god del av det som ikke var så prosessert da, men det var også relativt ofte at vi grillet prosesserte burgere. Jeg har ikke vært veldig glad i kjøtt tidligere, men begynte å like det godt når jeg fikk det servert og spiste det jevnlig. Og nå spiser jeg kjøtt ca. en gang i uken, mye grønt og mye belgvekster og føler meg i god form. 

Men for min del er det i hvert fall umulig å vurdere hva som er hva. For tidligere, også i den kjøtt-perioden min, var jeg plaget av tilbakevendende jernmangel og plagsomme symptomer på endometriose, som påvirket formen min. Jeg trente heller ikke nevneverdig. Nå spiser jeg ikke bare mer grønnsaker og mindre kjøtt, men jeg har god nytte av hormonspiral som gjør at jeg blør minimalt, har nok jern og lite smerter. Og jeg trener daglig og har det generelt bra i livet. 

Anonymkode: be546...13d

Hva spiste du ellers i "kjøtt-perioden" din da? For det er ofte der problemet skjer, kombinasjonen med andre matvarer som tuller til opptaket. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rødt kjøtt som i biff får meg til å føle meg fantastisk bra. Men pølse eller ferdigkjøttkater er jeg ikke noe fan av.

Når det kommer til såkalt ultraprossesert så kan jeg få vondt i magen av mye rart. Frossenpizza, ferdigretter, godteri, tacokryddermix, boller, kjeks, osv. Prøver å lage mest mulig mat fra bunnen for å unngå det. 

Anonymkode: 75b7a...109

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleppmelk skrev (11 timer siden):

Nei, jeg har aldri vært i bedre form enn jeg er nå. Kjøtt og frukt til middag - ingenting som gjør meg så tilfredsstillende mett og energisk som det. Spiser veldig lite av det myndighetene sier jeg skal spise gitt 😅 

Kjøtt og hvilken frukt? Hva med kleppmelk da? ?

Anonymkode: a0e48...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøtt og hvilken frukt? Hva med kleppmelk da? ?

Anonymkode: a0e48...19d

Mango og jordbær feks! 

Lite med kleppmelk som voksen, veeeldig godt da 🤌

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...