PeeWee Skrevet 16. august 2024 #41 Del Skrevet 16. august 2024 AntiPolitiker skrev (12 minutter siden): Dette er pragmatisk-økonomisk tankegang. Vårt system fungerer ikke. Men hvor er det du mener det fungerer? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 16. august 2024 Forfatter #42 Del Skrevet 16. august 2024 Svava skrev (4 timer siden): Erna Solbergs forbrytelse var at hun ikke hadde fulgt med på mannes aksjekjøp. Men hva var forbrytelsen til Sindre Finnes? Det viste seg jo at han hadde gjort det ganske begredelig i aksjemarkedet sammenlignet med indeksen, og at han hadde brukt mye tid på å kjøpe og selge aksjer i arbeidstiden sin. Imot retningslinjene, men ingenting som tyder på innsidekjøp med de svake resultatene han hadde. En ganske pinlig sak for Finnes hvor det ble avslørt for hele landet at han bevisst prøvde å skjule kjøp og salg av aksjer både for Erna og for arbeidsgiveren sin - med mindre hell i inntjeningen. Det er også pinlig for Erna som er gift med denne mannen. Jeg forstår dog ikke de som mener denne saken er mer alvorlig enn andre skandaler som penderboligene eller reiseregningene. De har jo faktisk beriket seg, mens Sindre Finnes tapte penger på å ikke følge retningslinjene. For min del har jeg tillit til Erna som politiker. Det skyldes at både at retningslinjene ble brutt av mannen hennes, og at han tross alt var ganske dårlig på aksjekjøp. Vent litt...hvis jeg raner en bank, men banken er tom for kontanter, da er det greit? Det handler jo om det moralske kompasset til de to er egnet til å styre landet. Hint: Nei. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille1 Skrevet 16. august 2024 #43 Del Skrevet 16. august 2024 AntiPolitiker skrev (2 timer siden): Nå er vi på bølgelengde. Kort oppsummert min påstand: det meste av polikliniske helsetjenester burde vært betalt av folks egen lomme. Akuttbehandling og fagområder med høyt innslag av akuttbehandling har befolkningen ingen fordel av å privatisere, pga markedssvikt og oligopoltilstander. Mer i detalj: Du nevner kreftbehandling. Kreftbehandling blir privat - nettopp fordi det er dyrt, og det offentlige vil ikke betale. Hjertesykdommer derimot, er billig. Kirurgi er ikke billig, men de færreste trenger åpen kirurgi på Kar/thorax-avdeling. TAVI er vanlighere. PCI blir neppe privatisert. Største andelen av hjertesykdommer behandler du med medisin, og den største delen er postinfarktsvikter hvor du trenger ultralydapparater til å følge dem, og ellers får man medikamenter som hjelper hjertet med å pumpe mer økonomisk. I tillegg kommer utredning av mennesker med besvimelser og brystsmerter som en stor bolk. Vi er allerede i dag der at det offentlige har spilt fallitt. Dersom du har vondt i ledd, og lurer på hva årsaken er, så trenger du en hevelse for å kunne stille en leddgiktsdiagnose. Uansett blodprøver, så kan ingen diagnose stilles uten at hevelsen er der, helst tappes, og en demonstrerer betent leddvæske. Hvis du har hovne ledd, vet du hva ventetiden i det offentlige er? Fire uker. Fire uker minst rundt omkring i landet. Og etter fire uker er hevelsen ofte gått bort. Hodepiner er et område som passer din argumentasjon, fordi de nye medikamentene som Aimovig - er så jævlig dyre. Men selve kompetansen som kreves for å se om hodepinen passer inn i kriterier, tilsier ikke høye konsultasjonspriser. Øre-nese-hals er et område som egner seg meget godt for poliklinisk virksomhet, og store deler av fagfeltet innebærer behandling som blir mye mindre dyrt enn å skifte alle tennene. Gynekologi - hva skal en si? Lykke til med å få gynekologtime offentlig i Oslo under svangerskap som overholder tidsfrister. Ortopedi - dette er ett av få områder hvor helsevsenet faktisk sjekkes på kvalitet. Du kan gå inn på kvalitetsregistre.no og sjekke resultatene for hvert enkelt sykehus på f.eks hofteproteser. Her er offentlige sykehus faktisk svært gode, også når hovedoperatør er lærling, så lenge erfaren kirurg er med. Paradoksalt nok er dette et område som også egner seg meget godt for privat virksomhet, fordi det gjøres planlagt, og alvorlige komplikasjoner er svært sjeldent. Ortopedisk utredning av muskel/skjelettsmerter ellers, er det tilfeldig om du kommer til en som har peiling (overlege) eller lite peiling (lege-i-spesialisering). Er det ikke da bedre å betale for diagnostikk hos en som er proff? Psykiatri er lite egnet i det offentlige. Grunnen er svikt av tilbud-etterspørselsmekanismer. Det er for mange som ønsker noen å snakke med, det er for få objektive parametere en kan bruke til å si hvem som har behov og hvem som ikke har behov. Behov er en gråsone. Vi bruker for mye ressurser på at overleger skal sortere hvem som skal få time når, ved å lese henvisninger. Et problem her, er den lave inntekten hos pasientene, da folk ofte får depresjoner og angstlidelse-debut i ung alder, under studietiden hvor de er lutfattige. Fordi det offentlige ikke klarer å dimensjonere tilbudet, så bør en heller satse på refusjoner. Det som ikke egner seg godt for det private markedet, er akuttavdelinger hvor det trengs oppsyn 24/7, intensivavdelinger, akutt sykdom som må behandles enten kirurgisk eller medisinsk med infusjoner, non-invasiv ventilasjon osv. Du kunne tenkt deg sci-fi løsninger som involverer forsikringer, chip-implanter hvilken forsikring og hvilket sykehus ambulansen skal kjøre deg til - men Sicko av Moore viste vel at forsikringer snyter pasienter. Slike løsninger fungerer også kun i kjempestore byer og du får aldri noe marked for akuttjenester i perifere Norge. Lite land. Dette er pragmatisk-økonomisk tankegang. Vårt system fungerer ikke. Det er et stort spenn mellom benbrudd og psykiatri, med uelastisk til svært elastisk etterspørsel av helsetjenester, og alt fra akutt, til overhodet ikke akutt, og kan opereres om flere år. Pseudo-markedssystemet bare dekker over at det fundamentalt er en byråkratskapt fordelingsnøkkel som ikke har løst pris-etterspørselsproblemet. I tillegg kommer at ledelsen på sykehus er notorisk ræva, og lever sitt autonome liv utenfor politisk kontroll. Pull the plug. Beklager OT, men for en utrolig nedlatende holdning du har til LIS-leger. Man kan møte alt fra en nybegynner til en med mange års erfaring, måneder før ferdig spesialist og et 1000-talls timer med knivtid bak seg. Tror du man får en disse superspesialistene til å gå 19-timers vakter i akuttmottaket? Tror man skal være glad til så lenge noen gidder å gå disse vaktene (enn så lenge). Erfarne LIS-leger er selve ryggraden i akuttkirurgien (og -medisinen) på nettene, og fortjener all ære for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 16. august 2024 #44 Del Skrevet 16. august 2024 41 minutter siden, catman said: Vent litt...hvis jeg raner en bank, men banken er tom for kontanter, da er det greit? Det handler jo om det moralske kompasset til de to er egnet til å styre landet. Hint: Nei. Så har jeg vel heller ikke sagt at det er greit at Sindre Finnes brøt retningslinjene. Men for det første var det ektemannen som gjorde det og det er ikke han som skal styre landet. For det andre så anser jeg saken som mindre alvorlig siden ingenting tyder på at han hadde tilgang til innsideinformasjon ved handlene og ingenting tyder på at Erna Solberg kjente til tradingen hans som gjorde henne inhabil i ulike saker. Sammenligningen din blir dermed ikke riktig siden det forutsetter at Finnes prøvde å få tilgang til innsideinformasjon eller at Solberg prøvde å påvirke politiske beslutninger basert på hvilke aksjer Finnes eide. Finnes bør dog settes under strengt oppsyn for å sikre han at han holder seg unna aksjekjøp dersom Solberg kommer i regjering igjen siden han har en tynnslitt troverdighet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurium Skrevet 16. august 2024 #45 Del Skrevet 16. august 2024 Svava skrev (6 timer siden): Jeg forstår dog ikke de som mener denne saken er mer alvorlig enn andre skandaler som penderboligene eller reiseregningene. De har jo faktisk beriket seg, mens Sindre Finnes tapte penger på å ikke følge retningslinjene. For min del har jeg tillit til Erna som politiker. Det skyldes at både at retningslinjene ble brutt av mannen hennes, og at han tross alt var ganske dårlig på aksjekjøp. Det ble jo sendt advarsler om hvor vanskelig det er å ynngå habilitetssaker lang tid i forveien. https://www.dn.no/politikk/smk-advarsel-om-sindre-finnes-ektefellens-handel-med-aksjer-vil-etter-vart-syn-skape-utfordringer-for-patroppende-statsminister/2-1-1514548?zephr_sso_ott=JK9qvR Hovedargumentet ditt er jo at han hadde dårlig vinning på eskapadene/utnyttelsen av informasjonen han på ulike måter skaffet seg tilgang til. Blir litt som å si at tyven bør slippe unna fordi safen var tom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 17. august 2024 #46 Del Skrevet 17. august 2024 20 hours ago, Lurium said: Hovedargumentet ditt er jo at han hadde dårlig vinning på eskapadene/utnyttelsen av informasjonen han på ulike måter skaffet seg tilgang til. Blir litt som å si at tyven bør slippe unna fordi safen var tom. Nei, jeg mener Finnes ikke gjorde handler basert på innsideinformasjon slik Økokrim konkluderte med. Det at han hadde svakere resultater enn markedet som sådan underbygger også det. https://www.nrk.no/norge/okokrim_-ikke-etterforskning-mot-solberg-eller-finnes-1.16621711 Jeg tror også det er overvurdert hvor mye innsideinformasjon en statsminister sitter på. Spesielt ved trading som Finnes har drevet med hvor han i stor grad har gjort mange kjøp og salg av samme aksje. 20 hours ago, Lurium said: Det ble jo sendt advarsler om hvor vanskelig det er å ynngå habilitetssaker lang tid i forveien. https://www.dn.no/politikk/smk-advarsel-om-sindre-finnes-ektefellens-handel-med-aksjer-vil-etter-vart-syn-skape-utfordringer-for-patroppende-statsminister/2-1-1514548?zephr_sso_ott=JK9qvR Ja, Finnes har handlet med forsett der han bevisst har prøvd å skjule handlene sine fordi han har visst det var feil. Problemet med aksjehandlene er at han potensielt kunne fått tilgang til innsideinformasjon som han kunne utnyttet, og at han kunne påvirket Erna Solberg. Det er jo også kjent at Solberg var inhabil i noen saker, men hun visste ikke om det på det tidspunktet siden Finnes ikke hadde informert om aksjehandlene. Jeg heller mer mot at Finnes har vært over snittet interessert i aksjer og at det har bikket over i en usunn avhengighet - ikke at han har prøvd å utnytte Ernas posisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiPolitiker Skrevet 17. august 2024 #47 Del Skrevet 17. august 2024 (endret) Mille1 skrev (21 timer siden): Beklager OT, men for en utrolig nedlatende holdning du har til LIS-leger. Man kan møte alt fra en nybegynner til en med mange års erfaring, måneder før ferdig spesialist og et 1000-talls timer med knivtid bak seg. Tror du man får en disse superspesialistene til å gå 19-timers vakter i akuttmottaket? Tror man skal være glad til så lenge noen gidder å gå disse vaktene (enn så lenge). Erfarne LIS-leger er selve ryggraden i akuttkirurgien (og -medisinen) på nettene, og fortjener all ære for det. Du klipper ikke håret ditt hos en lærling, hvorfor vil du at pappaen din skal operere hofta si hos en? Medisinske fagområder er fra gammelt av mester-svenn oppbygget. Det er vanskelig å erstatte erfaring med kun bøker. Det tar tid å bli god, enten du skal gjøre avlesninger av pacemakere, fjerne blindtarmer eller replantere fingre. 19-timers vakter burde hverken superspesialister eller leger-i-spesialisering gå, det er nok forskning på hvordan kognitiv funksjon stuper med vaktlengde, at bl.a Ahus får lov til å la LiS-ene sine gå slike vakter, mens f.eks legen som ble svertet i media for å gå doble vakter på legevakta i Larvik og Porsgrunn skal parkeres pga det samme; det sier alt om hvordan det er interessene til de med makt og arbeidsgiver, og ikke pasientens beste som betyr noe i helsevesenet. Når det er sagt, hadde man fått overleger til å ta vaktene, bare lønna er god nok. Endret 17. august 2024 av AntiPolitiker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille1 Skrevet 17. august 2024 #48 Del Skrevet 17. august 2024 AntiPolitiker skrev (1 minutt siden): Du klipper ikke håret ditt hos en lærling, hvorfor vil du at pappaen din skal operere hofta si hos en? Bare hersketeknikker og piss du kommer med. Krenkekjerring. Jeg hadde ikke hatt problemer med noen av delene. Jeg er ikke krenket av deg, jeg bare forsvarer en av de minst takknemlige jobbene det går an å ofre 20- og 30- årene sine for. Jeg gidder forøvrig ikke diskutere dette med en som virkelig bare kommer med «piss». Tilbake til helsevesenet, det kommer til å skje en todeling nesten uavhengig av hvem som sitter ved makten, tror jeg. De siste årene har vi hatt store rekrutteringsproblemer i offentlig sykehus. På legesiden er erfarne LIS-leger faktisk den gruppen det er vanskeligst å rekruttere akkurat nå på mitt sykehus, ironisk nok. Dette melder foretak om i hele landet. Hvis ingen utdannes, hvem skal da ta deg i mot på poliklinikken om 5 år? Det skjer en flukt til vikarbyråer eller ut av yrket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiPolitiker Skrevet 17. august 2024 #49 Del Skrevet 17. august 2024 Mille1 skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke hatt problemer med noen av delene. Jeg er ikke krenket av deg, jeg bare forsvarer en av de minst takknemlige jobbene det går an å ofre 20- og 30- årene sine for Det er ditt valg å se på en faktabeskrivelse som nedlatenhet. Jeg har ydmykhet ovenfor hvor mye erfaring har å si og hvor lang tid det tar å bli god. Her tror jeg du projiserer dine kjepphester på meg. Mille1 skrev (1 minutt siden): De siste årene har vi hatt store rekrutteringsproblemer i offentlig sykehus. På legesiden er erfarne LIS-leger faktisk den gruppen det er vanskeligst å rekruttere akkurat nå på mitt sykehus, ironisk nok. Dette melder foretak om i hele landet. Hvis ingen utdannes, hvem skal da ta deg i mot på poliklinikken om 5 år? Det skjer en flukt til vikarbyråer eller ut av yrket. Det siste spørsmålet ditt er fordekt moralisering. Hvis du ikke lar en lærling klippe håret ditt, hvordan skal vi da få frisører. Det trenger ikke være hver enkelt pasient sitt problem. I et privat system er det ikke hver enkelt pasient sitt problem. Hvis du først skal diskutere moral - jeg syns ikke det er riktig at en lege som skal jobbe resten av livet som psykiater, skal måtte sy sår med skjelvende hånd på Oslo Legevakt etter å ha trent noen timer på neopren i forkant. At pasienter skal måtte være prøvekaniner for at vi har laget sære regler for hvem som skal få autorisasjon. Hva slags moralsk prinsipp eller sær form for pliktetikk er dette? Jeg skjønner godt at erfarne LiS-leger gir seg i den nye utdanningsordningen. Se på flaskehalsen som møter kommende kardiologer i Helse-Sør-Øst - de må inn til seters (Riksen) for å gjøre seg fete. De går overtid på lokalsykehusene sine på billig slavelønn i mange år, før de slipper til. Ifølge byråkratene skulle alt gå så mye raskere, med den nye utdanningsordningen. Det var bare løgn for å blåse opp byråkratiet og læringsmålene massivt, og i praksis holde unge leger på dårlig lønn i flere år mens man utnytter dem. Kombiner dette med etterhvert god lønn for å jobbe for vikarbyråer i allmennpraksis - ettersom allmennpraksis opplever flukt, spesielt fra periferien. Det er grenser for hvor lenge oppegående mennesker finner seg i å bli pådyttet økende byråkratisk oppfølging fra kommunen, og hvor mange timer en er villig til å jobbe som fastlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 17. august 2024 #50 Del Skrevet 17. august 2024 Apen Julius skrev (På 16.8.2024 den 2.25): Erna har sittet for lenge. Hu får vondt i knea av å stå så mye,derfor sitter hun. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 17. august 2024 #51 Del Skrevet 17. august 2024 catman skrev (På 15.8.2024 den 19.00): Skjønner det bare ikke: https://www.nrk.no/norge/ny-maling_-solberg-tilbake-pa-gamle-hoyder-1.17003536 En statsminister og manipulator, klart ulovlig. Hun ventet til rett etter valget med å la saken sprekke også. Hvordan kan folk få tillit til henne igjen? Fordi "aksjesaken" var storm i et vannglass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille1 Skrevet 17. august 2024 #52 Del Skrevet 17. august 2024 AntiPolitiker skrev (9 minutter siden): Det er ditt valg å se på en faktabeskrivelse som nedlatenhet. Jeg har ydmykhet ovenfor hvor mye erfaring har å si og hvor lang tid det tar å bli god. Her tror jeg du projiserer dine kjepphester på meg. Det siste spørsmålet ditt er fordekt moralisering. Hvis du ikke lar en lærling klippe håret ditt, hvordan skal vi da få frisører. Det trenger ikke være hver enkelt pasient sitt problem. I et privat system er det ikke hver enkelt pasient sitt problem. Hvis du først skal diskutere moral - jeg syns ikke det er riktig at en lege som skal jobbe resten av livet som psykiater, skal måtte sy sår med skjelvende hånd på Oslo Legevakt etter å ha trent noen timer på neopren i forkant. At pasienter skal måtte være prøvekaniner for at vi har laget sære regler for hvem som skal få autorisasjon. Hva slags moralsk prinsipp eller sær form for pliktetikk er dette? Jeg skjønner godt at erfarne LiS-leger gir seg i den nye utdanningsordningen. Se på flaskehalsen som møter kommende kardiologer i Helse-Sør-Øst - de må inn til seters (Riksen) for å gjøre seg fete. De går overtid på lokalsykehusene sine på billig slavelønn i mange år, før de slipper til. Ifølge byråkratene skulle alt gå så mye raskere, med den nye utdanningsordningen. Det var bare løgn for å blåse opp byråkratiet og læringsmålene massivt, og i praksis holde unge leger på dårlig lønn i flere år mens man utnytter dem. Kombiner dette med etterhvert god lønn for å jobbe for vikarbyråer i allmennpraksis - ettersom allmennpraksis opplever flukt, spesielt fra periferien. Det er grenser for hvor lenge oppegående mennesker finner seg i å bli pådyttet økende byråkratisk oppfølging fra kommunen, og hvor mange timer en er villig til å jobbe som fastlege. Jeg sier bare oppriktig hva jeg mener. Jeg har heldigvis såpass stor kjennskap til LIS-utdanningen i kirurgi at jeg vet en «lærling» ikke blir sluppet løs alene på en operasjon uten videre. LIS opererer under supervisjon, unntaksvis ikke, hvis inngrepet er av såpass enkel art og LIS-legen har bevist, under supervisjon, at hen er selvstendig i inngrepet (da med tilgjengelig bakvakt). «Å sy et sår», med noen unntak, mener nå jeg sjelden er en spesialistoppgave, og der er det helt ok at vi er uenige. Jeg er ikke interessert i moralisering, i motsetning til deg. Jeg ber bare om at min yrkesgruppe ikke snakkes nedlatende til. Jeg ser fra innsiden hvordan offentlig helsetjeneste råtner på rot, og især hvordan LIS-leger rævkjøres. Jeg er heldigvis snart ferdig med å være en del av dette selv. Jeg heier på et vis på todeling fordi jeg har innsett at det er den eneste måten jeg kan få en verdig arbeidshverdag på i fremtiden. For Norge som nasjon og for de aller fleste pasienter mener jeg imidlertid det er en katastrofe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Victoria95 Skrevet 17. august 2024 #53 Del Skrevet 17. august 2024 Nordmenn er kjempe dumme, flaut. Og de påstår amerikanere er dumme alltid, se på seg selv 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AntiPolitiker Skrevet 17. august 2024 #54 Del Skrevet 17. august 2024 Mille1 skrev (2 timer siden): Jeg ser fra innsiden hvordan offentlig helsetjeneste råtner på rot, og især hvordan LIS-leger rævkjøres. Jeg er heldigvis snart ferdig med å være en del av dette selv. Jeg heier på et vis på todeling fordi jeg har innsett at det er den eneste måten jeg kan få en verdig arbeidshverdag på i fremtiden. For Norge som nasjon og for de aller fleste pasienter mener jeg imidlertid det er en katastrofe. Jeg er enig med deg. Jeg reagerte med piggene ute på "nedlatende"-påstanden. Systemet er lagt opp til at LiS rævkjøres. En har akseptert det i alle år, også internt, sannsynligvis fordi man kommer til toppen av bløtkaka etterhvert. Jeg har også merket litt sånn "vi hadde mye lengre vakter, skjønner ikke hva dere klager over"- mentalitet der ute. Det som bekymrer meg, er at toppen av bløtkaka kanskje ikke lenger er attraktiv, heller. Tap av autonomi, tap av lønn, arbeidsoppgaver som i praksis medfører tvungen overtid, mye overtid. Dette er en konsekvens av et system hvor arbeidsgiver kan diktere betingelsene med minimalt ansvar, og dårlige incitamenter for å allokere ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 17. august 2024 #55 Del Skrevet 17. august 2024 Omtrent hele Norge stemte for at Norge skal bli et utrygt land der de fattigeste blir fattigere. Sånn er det bare. Jeg koser meg med å se på dumskapen og hvordan den fører til at landet vårt bare blir verre og verre for hvert år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 17. august 2024 Forfatter #56 Del Skrevet 17. august 2024 frivis skrev (51 minutter siden): Omtrent hele Norge stemte for at Norge skal bli et utrygt land der de fattigeste blir fattigere. Sånn er det bare. Jeg koser meg med å se på dumskapen og hvordan den fører til at landet vårt bare blir verre og verre for hvert år. Nettopp dette forstår jeg ikke. Til slutt var det tross alt noen konsekvenser: At Venstre bidro til at familiegjenforening ble vanskeligere fikk de siste velgerne til å rømme, har ikke vært over sperregrensen siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 17. august 2024 #57 Del Skrevet 17. august 2024 Jeg er veldig glad det er noen som står i det og biter tenna sammen når lynsjemobben står på som verst. Hadde de ikke gjort det så hadde vi tapt både Erna og Atle Anthonsen. Det har tatt helt av. Flere titalls må ha gått de siste årene for et par solbriller eller nneen litt menneskelig adferd. De blir ofte erstattet av umotiverte som ikke passer inn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 19. august 2024 #58 Del Skrevet 19. august 2024 Dersom man er for demokrati så behandler man politikere likt uavhengig av politisk tilhørighet. Så folk som godtar det høyre har gjort, men har klaget på andre politikere er altså mot demokrati. Dessverre gjelder dette altså svært mange i partiet Høyre. Men vi må også huske på at partiet Høyre er det eneste i Norge som i løpet av historien var mot allmenn stemmerett og ville fengsle mennesker som dro til utlandet for å bekjempe fascisme. Neste stortingsvalg handler ikke om man ønsker mer eller mindre privatisering, men om man er for eller mot demokrati. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. august 2024 #59 Del Skrevet 19. august 2024 catman skrev (På 15.8.2024 den 19.00): Skjønner det bare ikke: https://www.nrk.no/norge/ny-maling_-solberg-tilbake-pa-gamle-hoyder-1.17003536 En statsminister og manipulator, klart ulovlig. Hun ventet til rett etter valget med å la saken sprekke også. Hvordan kan folk få tillit til henne igjen? Jeg har tillit til Erna, selv om jeg ikke har tillit til Sindre. Jeg hadde håpt at hun skulle skille seg fra ham. Selv om hun ikke har gjort det, så er det hun som er politikeren, ikke han. Det er han som har drevet med innside aksjekjøp, ikke hun. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19. august 2024 #60 Del Skrevet 19. august 2024 Skjønner heller ikke at folk klarer å stemme på Erna Solberg etter at hun leverte tidenes politikerskandale som statsminister i 8 år med påfølgende manipulativ show for egen vinning. Hun var steinkald og samvittigshetsløs i dette showet, og hadde hevet seg over folk, fe og demokrati, og det burde skremme hvermansen fra å stemme på henne. Men folk virker å være så Høyrevridde at Erna får nå bare være Erna. Helt merkelig, men sånn er det visst. En ting er å stemme på høyre, men hadde bare folk kunne trykket på noe annet enn Høyre i ubetydelige meningsmålinger imellomtiden, så hadde Erna vært avsatt for 8 måneder siden fordi Høyre hadde raset på målingene. Men fordi hun seiler videre på disse ubetydelige meningsmålingene så bryr ikke Høyre og Erna seg i det hele tatt. For ingen er så arrogant som de. Ap/Sp har mislyktes som følge av tre årsaker: For det første har de vært mer høyrevridde selv enn noen gang. For det andre hadde Norge havnet i en ustabil etter-covid-tid. For det tredje har de måttet bruke sin periode på å rydde opp etter 8 år med blåblå-regjering. Ap/Sp ser dårlig ut pga Høyre og blåblå-regjering. Og så tror virkelig folk at Høyre og den blåblå-regjerningen skal gjøre det bedre for folk og landet? Vel, dere vil få dere en realitetssjekk når Erna tar med seg Sindre med barnevakt i statsministerboligen igjen. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå