Gå til innhold

Innsyn i sak hos Politiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt anmeldt for noe. Saken er henlagt men jeg har bedt om innsyn for å få vite hva begrunnelsen er. Jeg har fått beskjed om at jeg kan komme og lese dokumentene på politistasjonen, men jeg får ikke utlevert noe. Jeg finner ikke noe i lovtekst om dette. Har jeg ikke rett på å få kopi av dokumentene så jeg kan gå gjennom dem i ro og mak? Hvilken hjemmel har politiet til dette?

Anonymkode: 453bd...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil nok bli kalt inn på politikontoret for å få innsyn sammen med en politijurist. 

Anonymkode: d0425...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på. Dersom dette ikke er konfindensielle dokumenter får du ikke ut kopi nei, men du kan få adgang til å se de siden du er involvert. Da på politistasjonen der du ikke har mulighet til feks å ta kopi av de og spre de på noen måte. 

Anonymkode: ead96...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer ann på. Dersom dette ikke er konfindensielle dokumenter får du ikke ut kopi nei, men du kan få adgang til å se de siden du er involvert. Da på politistasjonen der du ikke har mulighet til feks å ta kopi av de og spre de på noen måte. 

Anonymkode: ead96...322

Mente dersom det er konfindesielle dokumenter. 

Anonymkode: ead96...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke fornærmende i en straffesak får papirene med seg i hånda. Hvorfor skal siktede få det mener du? 

Anonymkode: f1e70...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du har vel fått beskjed om hvorfor det er henlagt? Det får du jo beskjed om når saken blir henlagt.

Anonymkode: c1b99...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du har vel fått beskjed om hvorfor det er henlagt? Det får du jo beskjed om når saken blir henlagt.

Anonymkode: c1b99...99d

Ja men jeg vet ikke hvorfor jeg har blitt anmeldt. Ingen rimelig grunn til å undersøke

Anonymkode: 453bd...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja men jeg vet ikke hvorfor jeg har blitt anmeldt. Ingen rimelig grunn til å undersøke

Anonymkode: 453bd...260

Ja, det har du rett på innsyn i. Men du får ikke anledning til å ta med deg kopier hjem. 

Anonymkode: ead96...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv anmeldt for noen år siden fordi jeg grep inn i en menighet som hadde et pedofilt medlem som var aktiv i barnearbeidet.  Vedkommende hadde forgrepet seg på et barn i egen familie og fikk en relativ lang straff.  Mens han satt inne ble jeg anmeldt for ærekrenkelse og medansvarlig for brudd på taushetsplikten.  Saken ble henlagt uten at jeg ble avhørt.  Jeg ønsket kopi av alle papirene i saken tilsendt , det fikk jeg ikke.  Ville jeg lese papirene måtte jeg selv oppsøke politikammeret.  Jeg reagerer og reagerte meget sterkt på denne praksisen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har blitt anmeldt for noe. Saken er henlagt men jeg har bedt om innsyn for å få vite hva begrunnelsen er. Jeg har fått beskjed om at jeg kan komme og lese dokumentene på politistasjonen, men jeg får ikke utlevert noe. Jeg finner ikke noe i lovtekst om dette. Har jeg ikke rett på å få kopi av dokumentene så jeg kan gå gjennom dem i ro og mak? Hvilken hjemmel har politiet til dette?

Anonymkode: 453bd...260

Politidokumenter kopieres ikke, helt vanlig praksis. Selv advokater får bare utlånt dokumenter og de får heller ikke lov til å kopiere utlånte dokumenter. 

Anonymkode: 01928...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...