Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fatter ikke at noen er så fininnstilt i forhold til mengder mat. 500g frukt og grønt hver dag greier du vel?

Anonymkode: 29ece...7ad

Fordi det er en kamp å få i meg det jeg skisserer over fra før.. Kan sikkert klare å øke fra 300/400 gram til 500 gram, men da går det jo på bekostning av noe annet. Er jo ikke ubegrenset med plass i magen heller… og 800 gram er urealistisk

Anonymkode: 695de...f6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fordi det er en kamp å få i meg det jeg skisserer over fra før.. Kan sikkert klare å øke fra 300/400 gram til 500 gram, men da går det jo på bekostning av noe annet. Er jo ikke ubegrenset med plass i magen heller… og 800 gram er urealistisk

Men myndighetene sier jo ikke at du må spise 800 gram. De sier 500 til 800 gram, og dette inkludererer frukt, bær OG grønnsaker. 1 medium stor banan veier 120 gram. 1 medium stor søtpotet veier 400 gram. 

Anonymkode: fc942...e25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdsrådene sikrer i alle fall at tannlegene i landet har nok jobb. Vi anbefales å spise MER av mat som vi VET gir hull i tennene.

Anonymkode: 66e33...714

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 13.08):

Er det bare jeg som stusser på at de nye kostholdsrådene virker å legge opp til at man skal spise veldig mye iløpet av en dag? Tenker da på at det er anbefalt 3 porsjoner med melkeprodukter, 500-800 gram grønnsaker og 90 gram fullkorn - hver dag. Jeg skjønner at dette sikkert er veldig overkommelig om man har et høyt energiforbruk gjennom trening/sport etc, men de aller fleste voksne nordmenn lever ganske stillesittende liv. Jeg liker å tro at jeg er en ganske gjennomsnittlig norsk kvinne og med utgangspunkt i meg selv så har jeg ikke kjangs å få ned så mye meieri og grønnsaker som det anbefales. Jeg veier for øyeblikket 63 kg og er i prosessen med å redusere vekten til 58-55. Iløpet av en vanlig dag spiser jeg til frokost 150-200 gram yoghurt/cottage cheese med bær og havregryn. Lunsj er gjerne et par grove skiver med salami/ost/egg/typisk pålegg og en frukt/grønnsak. Middag er vanskelig å standardisere da jeg spiser mye forskjellig, men kan helt klart bli bedre på å spise fisk, men for enkelhetens skyld la oss si at jeg spiser ca 100 gram protein (kjøtt etc), 80 gram karbohydrater (ris/pasta/potet) og 100 gram grønnsaker og litt saus eller hva man har til. Blir jo fort litt frukt og snacks på kveldene, men prøver å holde det til et minimum. Er jeg bare veldig småspist eller er det lagt opp til at man skal spise veldig mye ila en dag? Tenker på familier med 2 voksne og 2 tennåringer, disse må jo ukeshandle 500-800 gram grønnsaker x 4 x 7 noe som tilsvarer 14-22 kg grønnsaker (!) tenker man rent volum så vil det jo ta enormt med plass? Er det i det hele tatt realistisk at en familie skal gøvle 20 kg grønnsaker helt problemfritt i løpet av en uke uten å være vegetarianere/veganere?

kostholdsrådene:

1. Ha et variert kosthold, velg mest mat fra planteriket og spis med glede.

2. Frukt, bær eller grønnsaker bør være en del av alle måltider. Tidligere anbefaling for frukt, grønnsaker og bær var 500 gram per dag. Nå økes dette til 500-800 gram per dag.

3.  La grovt brød eller andre fullkornsprodukter være en del av flere måltider hver dag. Rådet er å innta minst 90 gram fullkorn daglig.

4. Velg oftere fisk og sjømat, bønner og linser enn rødt kjøtt. Spis minst mulig bearbeidet kjøtt, inntil 350 gram ukentlig. Velg gjerne hvitt kjøtt fremfor rødt kjøtt. Fisk: 300–450 gram ukentlig. Egg kan inngå i et sunt og variert kosthold.

5. Ha et daglig inntak av melk og meieriprodukter. Velg produkter med mindre fett. Det er anbefalt å drikke eller spise tre porsjoner hver dag. To av porsjonene bør være melk, syrnet melk eller yoghurt.

6. Godteri, snacks og søte bakevarer bør begrenses.I et variert og sunt kosthold er det rom for disse matvarene av og til og i små mengder.

7. Drikk vann. Drikke med sukker, som brus, energidrikk, saft og iste, bør begrenses. Inntaket av alkohol bør være så lavt som mulig ut fra et helseperspektiv.

Anonymkode: 57789...c8b

Når det legges opp til dårlige kilder for proteiner og vitaminer, så må det jo bli sånn. Dette er jo noe mange vegetarianere kjenner igjen. Du trenger 2500 kalorier om dagen som mann og 2000 som kvinne, har du en fysisk jobb eller trener hardt, så trenger du mer. 50-100g rent protein er veldig mye linser og hvit fisk.
Nesten en kilo grønnsaker og bær om dagen er MYE.
Felles for disse rådene er at det er en dyr og tidkrevende måte å få i seg mat på, som sier noe om samfunnsforskjellene, der de med de cushy jobbene kan sitte å "dikte" opp urealistiske mål.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke bekymret for prisen da økonomien er god, men hvordan jeg i praksis skal få i meg den mengden frukt/grønt uten å redusere på øvrig mat. Jeg spiser en del frukt og grønt, men ligger nok under 500 gram per dag og langt fra 800 gram. 
Jeg prøver å ha frukt/grønt som tilbehør og ved siden av måltidene, men er jo bare middag det monner skikkelig.

Til frokost spiser jeg enten yoghurt med havregryn eller havregrøt. Kan sikkert få til et eple i grøten eller en banan i yoghurten, men en banan eller et eple er jo ikke 100 gram en gang.

Til lunch spiser jeg typisk to knekkebrød med pålegg, f eks egg eller fisk. Pyntet med grønt, men det blir jo ikke mye. Kan sikkert få ned en gulrot ved siden av. Blir kanskje da til sammen 100 gram.

Middag er det lettere, kanskje jeg får til 200 gram.  

Totalt er jeg da på 400 gram på en dag, og skal opp mot det dobbelte. Jeg har ikke plass til mer i magen utover det jeg allerede spiser. Da må jeg jo redusere på øvrig mat. Som voksen dame synes jeg det er underlig å gå fra to til et knekkebrød til lunch. Eller mindre enn en barneporsjon grøt. Dessuten vil det sikkert påvirke vekten negativt å erstatte med grønnsaker som inneholder mindre kcal.

Kan godt være enig i at man må spise mer frukt og grønt, mindre rødt kjøtt, mer fisk osv, og at sammensetningen de skisserer er å strebe etter. Men mengden blir jo totalt sett for stor. Er jo forskjell på en voksen mann på 100 kg og meg som voksen dame på 48 kg. Sier seg jo selv

Men rådene er faktisk helt generelle og beregnet på gjennomsnittet. At du er veldig slank er jo ikke noe rådene kan ta hensyn til når svært mange nordmenn er overvektige. De aller fleste nordmenn vil ikke slite med å ikke få i seg nok mat. Så får du bruke sunn fornuft og tilpasse ditt kosthold til deg selv og det faktum at du er småspist. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kostholdsrådene sikrer i alle fall at tannlegene i landet har nok jobb. Vi anbefales å spise MER av mat som vi VET gir hull i tennene.

Hvilke mat er det som anbefales å spise mer av som gir hull? Hull i tennene kommer bl.a av mye sukker, for lite kalsium (og d vitamin), og dårlig tannhygiene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke mat er det som anbefales å spise mer av som gir hull? Hull i tennene kommer bl.a av mye sukker, for lite kalsium (og d vitamin), og dårlig tannhygiene. 

All syren i frukt og bær.

Anonymkode: 69594...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man får ikke hull i tennene av å spise litt frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da må en nok spise temmelig mye citrusfrukter. 

Anonymkode: e76ca...44d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Karbohydrater, fra både korn og frukt. Vi er ikke tilpasset et så høyt inntak av karbohydrater. Moderne frukt har også ekstremt mye mer sukker enn i sin opprinnelige form.

Hull i tennene kommer ikke av dårlig tannhygiene, men av for mye karbohydrater. Tannhygiene er noe vi gjør for å bremse de skadelige effektene av kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Karbohydrater, fra både korn og frukt. Vi er ikke tilpasset et så høyt inntak av karbohydrater. Moderne frukt har også ekstremt mye mer sukker enn i sin opprinnelige form.

Hull i tennene kommer ikke av dårlig tannhygiene, men av for mye karbohydrater. Tannhygiene er noe vi gjør for å bremse de skadelige effektene av kostholdet.

Var da enda mer karbohydrater i maten før år2000 fordi folk spiste mindre  proteiner dengang.

Anonymkode: 29ece...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men kostholdsrådene sier jo ikke at vi skal spise MYE av dette! Man får da ikke hull i tennene av å spise 1 banan og 2 brødskiver daglig.
Og jo, man får hull i tennene av dårlig tannhygiene. Man er mer utsatt for hull hvis man ikke bruker tanntråd og ikke følger opp med å fjerne tannstein. 

Jeg har ikke hatt hull på 25 år og har i løpet av den tiden spist MYE karbohydrater. Men jeg har vært nøye med å innta frukt som er moden, og jeg er nøye med tannhygiene. Er forøvrig enig i at vi ikke er tilpasset å spise for mye karbohydrater, jeg er bare ikke enig i at kostholdsrådene nødvendigvis er dårlig med tanke på hull i tennene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er første gongen eg har sett eit argument mot kostholdsråda som går ut på at nordmenn flest er stillesittande. Det er då vitterleg også eit helseråd å vere nokolunde aktiv? 150+ aktivitetsminutter er vel WHO sitt råd? Sjølvsagt er kostråda lagt opp for folk som har eit minimum helsemessig forsvarleg aktivitetsnivå. 100 gram grønt til middag er forøvrig veldig lite taktisk om du vil ned i vekt. 

Endret av aazy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de sørge for at fisk, frukt og grønt blir mye billigere da. Ellers får de slutte å klage på at nordmenn spiser for lite av dette. 

Anonymkode: 3db83...1a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (31 minutter siden):

Dette er første gongen eg har sett eit argument mot kostholdsråda som går ut på at nordmenn flest er stillesittande. Det er då vitterleg også eit helseråd å vere nokolunde aktiv? 150+ aktivitetsminutter er vel WHO sitt råd? Sjølvsagt er kostråda lagt opp for folk som har eit minimum helsemessig forsvarleg aktivitetsnivå. 100 gram grønt til middag er forøvrig veldig lite taktisk om du vil ned i vekt. 

Man trenger ikke spise mye grønt for å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
K.B. skrev (18 timer siden):

Når det legges opp til dårlige kilder for proteiner og vitaminer, så må det jo bli sånn. Dette er jo noe mange vegetarianere kjenner igjen. Du trenger 2500 kalorier om dagen som mann og 2000 som kvinne, har du en fysisk jobb eller trener hardt, så trenger du mer. 50-100g rent protein er veldig mye linser og hvit fisk.
Felles for disse rådene er at det er en dyr og tidkrevende måte å få i seg mat på, som sier noe om samfunnsforskjellene, der de med de cushy jobbene kan sitte å "dikte" opp urealistiske mål.

Mange damer som har født, trenger ikke mer enn 1500 kcal. Ellers går vi opp i vekt.

Anonymkode: 139b6...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 22.01):

Begrunnelse for rådet om å ikke spise så mye rødt kjøtt, eller linkene, sier ingenting om hvordan forskningen er gjort. PDF dokumentet sier også at myndighetene anbefaler inntak av planteoljer som solsikke og raps. Det alene bør være nok til å være skeptisk til myndighetenes kunnskap. 

Hvorfor bør man unngå raps og hva kan man heller bruke? Jeg bruker smør til å steke egg eller fisk og ekstra virgin olivenolje til salat men bruker raps eller kokos olje til steking av wok og sånt fordi den er smaksnøytral og tåler sterk varme

Anonymkode: be91b...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (18 timer siden):

En vegeterianer vil aldri vedkjenne at belgfrukter er dårlige proteiner. Men hvordan skal de skjønne det, når ikke en gang myndighetene skjønner det.
500- 800 gram frukt og grønt er ikke så mye egentlig. 1 medium stor banan veier 120 gram. 1 medium stor søtpotet, 400 gram. Sleng på et eple eller litt brokkoli, så er du mer enn nok i mål. 

Egg og kylling er jo også greie proteinkilder, og disse er jo fortsatt anbefalt å spise. 1 kyllingbryst på 200 gram gir ca 50 gram høykvalitetsprotein. Legg på et par egg og litt melkeprodukter, så har man lett fått i seg nok - uten behov for å blande inn linser og lavkvalitetsprotein. Som forøvrig er mer økonomivennlig, men fordelen stopper der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kostholdsrådene sier jo ikke at vi skal spise MYE av dette! Man får da ikke hull i tennene av å spise 1 banan og 2 brødskiver daglig.

Kanskje ikke. Men vi anbefales altså MYE mer enn som så. Her fra Helsedirektoratet:

Eksemplene under bidrar hver med omtrent halvparten (45 gram) av anbefalt daglig inntak av fullkorn:

• to til tre brødskiver med minst 75 % sammalt mel eller hele korn
  • fire brødskiver med minst 50 % sammalt mel eller hele korn
  • tre grove knekkebrød
  • havregryn til en porsjon havregrøt
  • én porsjon fullkornspasta (55 % fullkorn)
  • én porsjon byggryn

Videre anbefales vi å spise frukt, bær eller grønnsaker til ALLE måltider, og spise mest fra planteriket, noe som i seg selv vil bety store mengder karbohydrater. Og 20-30 gram nøtter på toppen av det hele, som gir enda mer.

Og jo, man får hull i tennene av dårlig tannhygiene. Man er mer utsatt for hull hvis man ikke bruker tanntråd og ikke følger opp med å fjerne tannstein.

ja, på samme måte som man får hodepine av å ikke ta Paracet. Å pusse tennene er behandling og forebygging mot sykdommen karies. Av alle arter som har tenner, er mennesket den eneste som må pusse dem og bruke medisiner for at de ikke skal bli ødelagt.

Jeg har ikke hatt hull på 25 år og har i løpet av den tiden spist MYE karbohydrater. Men jeg har vært nøye med å innta frukt som er moden, og jeg er nøye med tannhygiene. Er forøvrig enig i at vi ikke er tilpasset å spise for mye karbohydrater, jeg er bare ikke enig i at kostholdsrådene nødvendigvis er dårlig med tanke på hull i tennene. 

Men et annet kosthold (uten så enorme mengder karbohydrater), ville jo åpenbart være bedre for tennene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...