Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Mange damer som har født, trenger ikke mer enn 1500 kcal. Ellers går vi opp i vekt.

Anonymkode: 139b6...970

Skjer det noe magisk med forbrenningen til kvinner som har født? 🧐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

issoras skrev (17 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Og mange fullammer, som gir et ekstra behov for kalorier (500 kcal). 

Anonymkode: fc942...e25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 timer siden):

Et kosthold med fullkorn er veldig bra. Fiber er særdeles bra for kroppen. Det er faktisk veldig bra for tarmene med et fiberrikt kosthold.

Sykdommer er noe annet. Du kan ikke gi generelle kostholdsanbefalinger basert på sykdommer. Skal alle liksom la være å spise nøtter fordi noen har nøtteallergi? Latterlig.

Det er faktisk for lite fokus på fiber. Forskning viser at et høyt fiberinntak gir bedre helse, og faktisk har en beskyttende effekt på blant annet risikoen for tarmkreft.

Nei, men Norge ligger veldig høyt på fordøyelsessykdommer og tarmkreft. Samtidig er Norge det eneste landet som spiser brød hele dagen hele året. Sammenheng? Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (27 minutter siden):

Mange får hormonforstyrrelser. Meg inkludert. Når damer kommer i overgangsalderen, skrus forbrenningen ytterligere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men Norge ligger veldig høyt på fordøyelsessykdommer og tarmkreft. Samtidig er Norge det eneste landet som spiser brød hele dagen hele året. Sammenheng? Jepp!

Tror du virkelig at det bare er i Norge man spiser brød? 

Anonymkode: abb45...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, men vi spiser veldig mye brød. Nå er ikke korn eneste årsak til tarmsykdom o.l, det blir feil å bare skylde på brød. Men dette, kombinert med ultraprosessert pålegg, dårlig kvalitet kjøtt, er ikke godt nytt for tarmen. Uavhengig av hvor i verden man bor, så er det ofte korn og belgfrukter som elimineres fra kosten når man skal få bukt med symptomer på crohns, ibs, osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi spiser enorme mengder brød, og har brød som hovedingrediens i 3 av 4 måltider om dagen. I tillegg spiser vi vanvittig mengde korn og fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi spiser enorme mengder brød, og har brød som hovedingrediens i 3 av 4 måltider om dagen. I tillegg spiser vi vanvittig mengde korn og fiber.

Gjør vi? Jeg tror du blir overrasket om du googler. Det er ikke så lett å finne tall for brød, men ser du på hvete forbruker vi i Norge ca 74 kg per person per år (https://brodogkorn.no/fakta/matkorn/) mens gjennomsnittet i Europa er over 100 (https://www.oecd-ilibrary.org/wheat-projections-consumption-food-use-per-capita_5jrzxx44gq9q.pdf%3FitemId%3D%2Fcontent%2Fcomponent%2Fagr_outlook-2015-table121-en%26mimeType%3Dpdf&ved=2ahUKEwi2r_CwzZCIAxXfHRAIHfBODbYQFnoECCoQAQ&usg=AOvVaw1ni5ChOLl9B5_JZfti0PB1)

Det er vanlig å spise brød til lunsj i Norge. Mange spiser det til frokost også, men ikke alle. Det er ikke vanlig med brød eller kornprodukter (utenom spagetti) til middag. I mange land spises brød til alle dagens tre måltider, det er uvanlig i Norge. (Kveldsmat spises vel stort sett av barn og kan umulig trekke opp snittet så mye.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange får hormonforstyrrelser. Meg inkludert. Når damer kommer i overgangsalderen, skrus forbrenningen ytterligere ned.

Mange får hormonforstyrrelser av å føde barn? What? 😂

Skjønner ikke hva overgangsalder har med saken å gjøre. Er den kun forbeholdt de som har født? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man får hormonforstyrrelser må man jo gå til legen! Personlig tror jeg heller at alle disse som påstår at de går opp i vekt av å spise over 1500kcal om dagen lurer seg selv. De fleste kvinner trenger mer enn dette for bare å ligge stabilt. 

Anonymkode: 59134...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Man trenger ikke spise mye grønt for å gå ned i vekt. 

Nei, du kan spise Oreos og gå ned. Poenget er å få i seg mat med lite kcal og masse volum som gjerne held deg mett lengje. Dermed, masse grønt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (35 minutter siden):

Nei, du kan spise Oreos og gå ned. Poenget er å få i seg mat med lite kcal og masse volum som gjerne held deg mett lengje. Dermed, masse grønt.

Poenget mitt var at man ikke må spise mye grønnsaker for å gå ned i vekt. Man trenger ikke spise mye grønnsaker for å holde seg mett heller, så lenge man spiser nok protein av god kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 15.22):

Fordi det er en kamp å få i meg det jeg skisserer over fra før.. Kan sikkert klare å øke fra 300/400 gram til 500 gram, men da går det jo på bekostning av noe annet. Er jo ikke ubegrenset med plass i magen heller… og 800 gram er urealistisk

Anonymkode: 695de...f6d

Lag deg en smoothie da. Bær og frukt med vann til base. Ikke så mettende, men du får fort 300g inn i en. Hvorfor skal dere lage problemer av alt?

Anonymkode: d9d48...269

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lag deg en smoothie da. Bær og frukt med vann til base. Ikke så mettende, men du får fort 300g inn i en. Hvorfor skal dere lage problemer av alt?

Det er jo bare å slenge oppi litt yoghurt og noen mandler i tillegg, så ble det fort mettende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo bare å slenge oppi litt yoghurt og noen mandler i tillegg, så ble det fort mettende. 

Ja, men den jeg siterte mener hun ikke kan øke grønnsak/frukt/bær fordi det går på bekostning av noe annet. Uten yoghurt og mandler får hun en kcalfattig og lite mettende smoothie som øker inntaket av planter uten at det går på bekostning av andre ting. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, men den jeg siterte mener hun ikke kan øke grønnsak/frukt/bær fordi det går på bekostning av noe annet. Uten yoghurt og mandler får hun en kcalfattig og lite mettende smoothie som øker inntaket av planter uten at det går på bekostning av andre ting. 

Skjønner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis man får hormonforstyrrelser må man jo gå til legen! Personlig tror jeg heller at alle disse som påstår at de går opp i vekt av å spise over 1500kcal om dagen lurer seg selv. De fleste kvinner trenger mer enn dette for bare å ligge stabilt. 

Legene i Norge hjelper vel ikke med kvinnesykdommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser de norske kostholdsrådene som 50% ernæringsråd til de som ikke klarer dette selv, og 50% markedsføring av norsk matproduksjon. Et litt stort fokus på melk og brød, kanskje.

Mengden frukt og grønt reagerer jeg ikke på, det er hverken dyrt eller vanskelig å få til dette. Mange som sliter med vekten i dag ville kommet i mål kun ved å følge dette og øke mengden protein i kosten (på bekostning av annen mat og snacks).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar angående inntak av grønnsaker (og frukt,og bær): dersom en ikke er vandt til 5-800+ g per dag kan det virke mye, men husk at vanninnholdet er høyt og at den reelle mengden «fast mat» ikke er så stor når vannet tas bort (og det gjør det jo når magen brytes ned, vannet tas opp slik all vann gjør, som vann, som skilles ut som urin) så du går ikke rundt med 800g mat i magen 

Jeg vil også påstå at de aller fleste enkelt kan spise mer grønt,og mer VARIERT grønt ved enkle,grep. Blandt annet ved å slutte å ha gulrot til middag, det er litt «wasted oppurtunity» for den kan du enkelt spise rå som del av lunsj eller annet frokost, mens ved middagen står du allerede der med en gryte, eller stekepanne, eller ovn, og da kan en velge noe annet som en faktisk liker bedre som varmebehandlet, og vipps har en fått både gulrot og en annen grønnsak på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Legene i Norge hjelper vel ikke med kvinnesykdommer. 

Når det kommer til lavt stoffskifte er ikke dette en "kvinnesykdom", men du har rett i at flere kvinner enn menn rammes. Det er dessverre mange som ikke opplever at behandlingen for lavt stoffskifte er god nok, men denne gruppen er et veldig lavt antall sett opp mot alle de som mener at de har såkalt "lav forbrenning" og legger på seg av ingen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...