Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig med deg. Er det rart vi blir feite?? Absurd at de skal sette råd om spesifikk mengde, da det for veldig mange vil bli alt for mye. At det kunne vært et maksimum er nå så... "ikke mer enn" kunne de brukt. 

Spiser ikke så mye hver dag jeg heller. Er 163 og 57-58 kg. Helt normalvektig mao. Hadde neppe vært det med et slikt inntak...

Anonymkode: 9cc84...413

Tja, nå er det vel ikke 800 g med frukt og grønt, meieri produkter og fullkorn som gjør folk feite. Det er heller at folk bytter ut med ultraprosessert mat med høyt innhold av fett og sukker, og spiser på godteri i stedet for frukt.

Anonymkode: ed581...6f9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser rødt og prosessert kjøtt. Føler meg helt fin. Vet ikke om det er i ugudelige mengder .

Anonymkode: 9c7b4...6c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Quinoa er et frø som kokes. Du kjøper det billigst hos Kiwi og Extra :) Må skylles godt før det kokes, også tilsetter man litt krydder til slutt. Jeg bruker bare litt salt, holder for meg :) 

Klarer du å spise brød? Hvis du kan tåle havregryn/mel, så kan du lage pannekaker/lapper med de. Trenger kun vann og havren, og litt salt. 

Samme her, for meg var det faktisk langvarig inntak av mye belgfrukter som bidro til ødelagt fordøyelse (takk myndighetene!). Hvis du har blender så er frosne bær en god løsning. Jeg lager mye smoothie med det, billig og enkel måte å få i seg antioksidanter på, og mye lettere for magen.

Ja den seien er ekkel :ler:  

Prøv first price laks, den koster rundt 80 kr for 4 fileter. Så kan du heller skeie ut med fersk torsk her og der hvis du har Meny og mulighet for 30 % tirsdager. 

Ovnsstekt søtpotet er gull. Det gir masse deilig kalium som er bra for magen (mye mer enn banan), og det er rimelig. 

Anonymkode: fc942...e25

Brød klarer jeg meget bra, så frokost er stort sett enten brødmat, havregryn eller gresk yoghurt med frø/musli og banan. Pleier lage havrelapper innimellom, med bær og banan hehe...men det blir mer som en varm og mektig dessert, og ikke akkurat et helt måltid for meg. Jeg er svært stortspist av meg (og har en fysisk tung jobb som krever mye), så for at jeg skal greie å holde meg sånn ca innenfor normalvekt (jeg har helt klart litt kjøtt på kroppen), så prøver jeg å presse måltidene til å gi mest mulig bæng for kaloriene 😂 ettersom jeg ikke er forsiktig i matfatet kan man si.

Havregryn (bruker mandelmelk da jeg reagerer på store mengder melk + svetter melkestink) er ikke mye til frokost for meg. Da er jeg helt på felgen før lunsj av sult. Vet ikke hvorfor, men føler ikke jeg får så stort utbytte av det vs brødmat eller gresk yoghurt.

Anonymkode: 7c416...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det inkluderer ikke belgvekster, linser, nøtter, sopp, potet, mais. Og man kan kun telle en grønnsak 1 gang, så om man spiser 500 g brokkoli telles det som 1 porsjon fordi man skal spise variert. 

Anonymkode: 5f508...137

Du må ikke spise variert en og samme dag. Tror du at det har noe å si for kroppen om du spiser 500g brokkoli fordelt utover 5 dager enn på to dager? 

Når det gjelder meieriprodukt og fullkorn, synes det høres lett ut. Et rundstykke med fullkorn til frukost eller lunsj, med et glass melk, og så yoghurt til et måltid, eventuelt ost ved middag/lunsj/frukost. Er ikke så vanskelig som det virker som du skal ha det til. 

Husk, spis med glede! 

Anonymkode: 2b608...4ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brød klarer jeg meget bra, så frokost er stort sett enten brødmat, havregryn eller gresk yoghurt med frø/musli og banan. Pleier lage havrelapper innimellom, med bær og banan hehe...men det blir mer som en varm og mektig dessert, og ikke akkurat et helt måltid for meg. Jeg er svært stortspist av meg (og har en fysisk tung jobb som krever mye), så for at jeg skal greie å holde meg sånn ca innenfor normalvekt (jeg har helt klart litt kjøtt på kroppen), så prøver jeg å presse måltidene til å gi mest mulig bæng for kaloriene 😂 ettersom jeg ikke er forsiktig i matfatet kan man si.

Havregryn (bruker mandelmelk da jeg reagerer på store mengder melk + svetter melkestink) er ikke mye til frokost for meg. Da er jeg helt på felgen før lunsj av sult. Vet ikke hvorfor, men føler ikke jeg får så stort utbytte av det vs brødmat eller gresk yoghurt.

Flaks for deg at du kan spise brød, og du kan spise litt melkeprodukter i tillegg. Da klarer du deg jo fint! :ler:

Har du blender? Da kan du lage mandelmelk selv, det er kjempeenkelt :)
Jeg blir veldig fort sulten igjen av havregrøt, og mandelmelk har veldig lite protein. Proteinet i havre er heller ikke av den beste typen. Brød, og særlig med f.eks egg eller litt yoghurt ved siden av, vil mette mye mer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg bruker fort 300 gram bær i smoothie hver dag, pluss et par bananer. Da er vi allerede oppe i over 500 gram. Det er faktisk ikke så vanskelig :)

Man skal vel max spise to frukt og bær per dag, så det er 200 gram. Resten skal være fra grønnsaker (men ikke belgvekster, sopp, potet osv).

Det er faktisk litt jobb å spise minimum 600 gram grønnsaker (ekskludert belgvekster osv) per dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man skal vel max spise to frukt og bær per dag, så det er 200 gram. Resten skal være fra grønnsaker (men ikke belgvekster, sopp, potet osv).

Det er faktisk litt jobb å spise minimum 600 gram grønnsaker (ekskludert belgvekster osv) per dag. 

Skal ikke spise mer enn 200 gram frukt OG bær daglig? Har myndighetene fått deg til å tro at 1 banan og 70 gram bær må være maks, hvis ikke så er det skadelig?

Og helst under 350 gram rødt kjøtt (dette inkluderer også rent og uprosessert kjøtt), men korn og belgfrukter, som på ingen måte har god biotilgjengelig næring pga mengden antinæringsstoffer og flere manglende næringsstoffer, og ikke er god mat for fordøyelsen, DET skal vi spise mye av? 
Hører du selv hvor dumt det høres ut? 

Det står forøvrig 500 - 800 gram daglig, inkl frukt, bær, og grønt. Burde ikke være  noe problem å få i seg anbefalt mengde

Så mye veier grønnsaker:

• Tomat: 65–120 gram
  • Agurk: 300–500 gram
  • Paprika: 80 gram
  • Gulrot: 65–80 gram
  • Brokkoli: 250-400 gram
  • Blomkål 400 gram
  • Gul løk: 120 gram
  • Squash: 285 gram

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dyrt for meg dette med frukt og grønt, så jeg tror jeg må gå for 1 banan og 1 blomkål per dag 😬

Anonymkode: ba384...e76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som følger dette slavisk? Hva med å spise det man vil og ha sunn fornuft? 

Anonymkode: 5a809...e6a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Med god kvalitet mener jeg økologisk og fra gressforede dyr.

For hvermannsen har det sannsynligvis ingenting å si i praksis. Det har muligens litt å si for folk som bare spiser animalsk. For de fleste vil vanlig kjøttdeig være omtrent 6234875% bedre enn det de vanligvis spiser.

Jeg ville i alle fall ikke stresse med akkurat det hvis man må tenke litt økonomisk når man handler.

Anonymkode: 66e33...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For hvermannsen har det sannsynligvis ingenting å si i praksis. Det har muligens litt å si for folk som bare spiser animalsk. For de fleste vil vanlig kjøttdeig være omtrent 6234875% bedre enn det de vanligvis spiser.

Jeg ville i alle fall ikke stresse med akkurat det hvis man må tenke litt økonomisk når man handler.

Kvaliteten på maten vi spiser er alltid viktig. First price kjøttdeig funker sikkert for mange, men det kan likevel ikke sammenlignes med økologisk fra gressbeitende dyr. Verken i forhold til kvaliteten på kjøttet, eller dyrevelferd. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvaliteten på maten vi spiser er alltid viktig. First price kjøttdeig funker sikkert for mange, men det kan likevel ikke sammenlignes med økologisk fra gressbeitende dyr. Verken i forhold til kvaliteten på kjøttet, eller dyrevelferd. 

Hva er den store forskjellen? Hvis vi snakker om norsk kjøtt har vel dyrene for det meste spist gress (ferskt om sommeren, og i form av høy eller silo på vinteren).

Jeg kjøper forresten selv slikt fancy kjøtt fra Reko-ringen av og til. Uslåelig på smak, men jeg har ikke blitt overbevist om at det er så ekstremt mye sunnere at det er verdt å spise bare det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det du beskriver er veldig lite mat. Tror flertallet hadde gått rundt sulten med det kostholdet 

Anonymkode: fc865...a47

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i hvert fall ikke sjans. Synes det er vanskelig nok å få i meg nok kalorier og klarer det så og si aldri. 

Anonymkode: 2c207...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er den store forskjellen? Hvis vi snakker om norsk kjøtt har vel dyrene for det meste spist gress (ferskt om sommeren, og i form av høy eller silo på vinteren).

Jeg kjøper forresten selv slikt fancy kjøtt fra Reko-ringen av og til. Uslåelig på smak, men jeg har ikke blitt overbevist om at det er så ekstremt mye sunnere at det er verdt å spise bare det.

https://simongard.no/2022/12/02/hva-er-egentlig-okologisk-kjott/#

https://agricology.co.uk/resource/organic-versus-non-organic-meat/#:~:text=Findings %26 recommendations,that we double our intake.

Det handler altså både om dyrevelferd, miljø, og sunnere. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synes det du beskriver er veldig lite mat. Tror flertallet hadde gått rundt sulten med det kostholdet 

Ja jeg lurer også på hva folk som spiser knappe 1200 kalorier gjør på jobb? Kjører de til jobb? Jeg har hurtig gange til jobb, jobber som et uvær, svetten sildrer, hurtig gange hjem igjen. Om jeg ikke spiser rikelig med kalorier/nok mat, så blir jeg svimmel, gretten, går med gnagende pipende sult hele tiden, får hodepine og får ikke sove, etc. Jeg spiser sikkert litt mer enn jeg trenger, for jeg er glad i mat og elsker å ha noe å tygge på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kat-e skrev (7 timer siden):

Man vet nå at mye proteiner er sundt. At rødt kjøtt er farlig vet man nå, ikke stemmer, man vet også også at fasting i korte perioder er bra. Veldig fint at staten bare kan komme med råd på dette området.

Gjør man det?

Anonymkode: 93138...32c

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kyllingkjøttdeig smaker vondt, syns jeg, og vanlig kylling er enten store kolosser som er dypfryst og et helvete å holde på med som matlaging til enslig i hektisk hverdag. Slike ferdig grillede lår og vinger som bare må varmes, hvorfor har de allere en forferdelig "grillkryddderblanding" ? Ødelegger jo alt.

Jeg skulle gjerne spist fisk hver dag, men jeg HAR IKKE RÅD.

Bruker å kjøpe kyllingvinger eller lår fra frysedisken på rema. Sånne 2 kg poser. De er uten krydder. :)

Hvis du ikke kan fiske selv, kan man alltids prøve å spørre på facebook om noen har fisk de vil selge. Man kan være heldig der. 

Anonymkode: 2f6fd...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan være. Jeg er ikke veldig stor og trener ikke noe særlig så behovet mitt blir jo deretter. I tillegg er det mange voksne i Norge som er overvektige så det har jo også noe å si når man skal sammenligne matvaner og volum 

Anonymkode: 57789...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor skulle man ønske å følge de dårlige kostholdsrådene om ultraprosessert mat (magre meieriprodukter og veganske kjltterstatninger) og industri-kjøtt på bekostning av gressforet kjøtt og vilt?

Nærmere 2 gram protein per kilo kroppsvekt for mennesker som ikke er sofagriser.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/proteinbehov-og-tilskudd-til-idrettsutovere

Anonymkode: 69594...bf6

Du må gjerne vise meg hvor det står i kostholdsrådene at man skal spise veganske ferdigprodukter?

Anonymkode: 93138...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...