Gå til innhold

Nye kostholdsråd - veldig mye mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm… kanskje ikke, men så skal man også få ned tre porsjoner med meieriprodukter og 90 gram fullkorn og i tillegg spise variert. Kjenner jeg blir helt svett av tanken på at man har så «strenge mål» og samtidig har som mål og spise variert. 

Anonymkode: 57789...c8b

tre porsjoner meieriprodukter er ikke mye. En porsjon kan være en liten yoghurt, sånn barnestørrelse, 100 gram cottagecheese eller kesam (det er et veldig lite måltid!) eller osten man har på en brødskive. Tre brødskiver med ost = dagsbehovet oppfylt. 

90 gram fullkorn er veldig mye da.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helt enig med deg. Er det rart vi blir feite?? Absurd at de skal sette råd om spesifikk mengde, da det for veldig mange vil bli alt for mye. At det kunne vært et maksimum er nå så... "ikke mer enn" kunne de brukt. 

Spiser ikke så mye hver dag jeg heller. Er 163 og 57-58 kg. Helt normalvektig mao. Hadde neppe vært det med et slikt inntak...

Anonymkode: 9cc84...413

du tror du ville blitt overvektig om du spiste 500 gram agurk og blomkål per dag, sammen med tre slicer med ost? 

ok… 

Jeg veier mindre enn deg, og spiser mer enn tre porsjoner meieriprodukter, mer enn 500 gram frukt og grønt og definitivt mye mer rødt kjøtt enn anbefalingene. Spiser dog ikke ultraprosessert mat, korn bortsett fra litt havre, eller sukker…

Anonymkode: 69594...bf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du spiser mye kjøtt, prøv å bytt det ut med grønnsaker så er du nærmere rådene. 

Anonymkode: 2678e...54c

Men hvorfor skulle man ønske å følge de dårlige kostholdsrådene om ultraprosessert mat (magre meieriprodukter og veganske kjltterstatninger) og industri-kjøtt på bekostning av gressforet kjøtt og vilt?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

100 gram kyllingfilet tilsvarer ca 23 gram protein, synes ikke det er mye i det hele tatt gitt at man bør få i seg røfflig 1 gram protein pr kilo kroppsvekt om dagen. Fra frokosten får jeg kanskje rett rundt 20 gram protein, og lunsjen ca det samme. Summa summarum er det overhode ikke store mengder protein i kostholdet mitt

Nærmere 2 gram protein per kilo kroppsvekt for mennesker som ikke er sofagriser.

https://nhi.no/kosthold/ernaring/proteinbehov-og-tilskudd-til-idrettsutovere

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye var det da ikke? Fra det du beskriver høres det ut som du er der på fullkorn (to skiver grovt brød) og melk (frokost + ost til lunsj). Da gjenstår frukt og grønt, men om du tar med alt (du sier at du spiser frukt med lunsjen og grønnsaker som snacks etter middag), kan det da ikke bli så mye mindre enn 500 g til sammen?

Anonymkode: abb45...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (2 timer siden):

Man vet nå at mye proteiner er sundt. At rødt kjøtt er farlig vet man nå, ikke stemmer, man vet også også at fasting i korte perioder er bra. Veldig fint at staten bare kan komme med råd på dette området.

Enig. Myndighetenes kostholdsråd er til å grine av. Bra de oppfordrer til å kutte ned på bearbeidet kjøtt, men rent rødt kjøtt som ikke er tilsatt noe, er faktisk viktig for oss å spise. 

Anonymkode: fc942...e25

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at dette er generelle kostholdsråd. Det er kun noen råd og ikke noe man MÅ følge. Man bestemmer helt selv, og de færreste nordmenn spiser så mye grønnsaker og fisk for eksempel. I tillegg kan man selvsagt ha ulike sykdommer som påvirker om man kan følge slike råd eller ikke.

Selv kan jeg definitivt ikke spise så mye fiberrik mat som det legges opp til i kostrådene da jeg blir dårlig i magen av det (har en sykdom), så jeg spiser betydelig mindre grønnsaker enn anbefalt, samt at jeg absolutt ikke tåler bønner og linser. Jeg tåler best animalsk mat egentlig. Blodprøvene mine er helt perfekt med kolesterol, vitaminer og mineraler med det kostholdet jeg har, så da må jeg bare stole på at jeg gjør nok for min egen helse. 

Anonymkode: 49ed9...d2f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir så stressa av disse rådene.

Jeg kan ikke spise bønner, kikerter, erter, og en god del grønnsaker (gulrot går greit i små mengder og svært godt gjennomvarmet). Tarmene klikker og jeg blir oppblåst og får mageknip. Jeg spiser en god del kjøttdeig, fordi det metter, gir meg langvarig energi og ikke mageproblemer. Paprika, løk, all slags kål og lignende er utelukket.

Tåler gul paprika best, men i små mengder

Kyllingkjøttdeig smaker vondt, syns jeg, og vanlig kylling er enten store kolosser som er dypfryst og et helvete å holde på med som matlaging til enslig i hektisk hverdag. Slike ferdig grillede lår og vinger som bare må varmes, hvorfor har de allere en forferdelig "grillkryddderblanding" ? Ødelegger jo alt.

Jeg skulle gjerne spist fisk hver dag, men jeg HAR IKKE RÅD. Fisk er svindyrt for oss fattige. Den billigste varianten av fisk jeg kjøper (de frosne blokkene) smaker høgg, og er ofte gjerne fulle av "blåmerker" som smaker enda vondere. Dere som vet, dere vet.

Da er de billigmerkene med UP junk fiskepinner det jeg har råd til, og det er ikke akkurat sunt, og knapt nok som fisk å regne.

Jeg vet knapt hva jeg kan spise lengre. Forstår at rødt kjøtt er usunt, er ikke det jeg er uenig i. Jeg bare ser ikke hva jeg kan gjøre, når matvarene er så dyre at jeg ikke greier å holde tritt.

Anonymkode: 7c416...9f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke spise bønner, kikerter, erter, og en god del grønnsaker (gulrot går greit i små mengder og svært godt gjennomvarmet). Tarmene klikker og jeg blir oppblåst og får mageknip. Jeg spiser en god del kjøttdeig, fordi det metter, gir meg langvarig energi og ikke mageproblemer. Paprika, løk, all slags kål og lignende er utelukket.

Kyllingkjøttdeig smaker vondt, syns jeg, og vanlig kylling er enten store kolosser som er dypfryst og et helvete å holde på med som matlaging til enslig i hektisk hverdag. Slike ferdig grillede lår og vinger som bare må varmes, hvorfor har de allere en forferdelig "grillkryddderblanding" ? Ødelegger jo alt.

Jeg skulle gjerne spist fisk hver dag, men jeg HAR IKKE RÅD. Fisk er svindyrt for oss fattige. Den billigste varianten av fisk jeg kjøper (de frosne blokkene) smaker høgg, og er ofte gjerne fulle av "blåmerker" som smaker enda vondere. Dere som vet, dere vet.

Da er de billigmerkene med UP junk fiskepinner det jeg har råd til, og det er ikke akkurat sunt, og knapt nok som fisk å regne.

Jeg vet knapt hva jeg kan spise lengre. Forstår at rødt kjøtt er usunt, er ikke det jeg er uenig i. Jeg bare ser ikke hva jeg kan gjøre, når matvarene er så dyre at jeg ikke greier å holde tritt.

Det er mange som ikke tåler belgfrukter, og mange som har "ødelagt" fordøyelsen med å spise det over tid. I tillegg er faktisk ikke belgfrukter fullverdige næringskilder slik kjøtt (og særlig rødt kjøtt) er. Det er tull at rødt kjøtt er farlig, så lenge det er uprosessert. Rødt kjøtt er en av de viktigste kildene vi har til b12, i tillegg til andre næringsstoffer. Nå er dessverre god kvalitets rødt kjøtt dyrt. 

Hvilken type frossen fisk har du kjøpt som er vond, er det laks eller torsk? 

Har du smakt quinoa? Dette er det eneste fra planteriket jeg kan spise uten at magen klikker. Hva med egg? Dette er gode proteiner med det meste av næringsstoffer, og lett å få i seg. 

Mtp grønnsaker så kan jeg hovedsakelig spise brokkoli (men IKKE stilken), gulrot, søtpotet, og litt aspargesbønner (de frosne fra Eldorado). Så lenge de er godt gjennomvarmet. Hvis du har Meny i nærheten, så har de 30% avslag på all fersk fisk hver tirsdag. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange som ikke tåler belgfrukter, og mange som har "ødelagt" fordøyelsen med å spise det over tid. I tillegg er faktisk ikke belgfrukter fullverdige næringskilder slik kjøtt (og særlig rødt kjøtt) er. Det er tull at rødt kjøtt er farlig, så lenge det er uprosessert. Rødt kjøtt er en av de viktigste kildene vi har til b12, i tillegg til andre næringsstoffer. Nå er dessverre god kvalitets rødt kjøtt dyrt. 

Hvilken type frossen fisk har du kjøpt som er vond, er det laks eller torsk? 

Har du smakt quinoa? Dette er det eneste fra planteriket jeg kan spise uten at magen klikker. Hva med egg? Dette er gode proteiner med det meste av næringsstoffer, og lett å få i seg. 

Mtp grønnsaker så kan jeg hovedsakelig spise brokkoli (men IKKE stilken), gulrot, søtpotet, og litt aspargesbønner (de frosne fra Eldorado). Så lenge de er godt gjennomvarmet. Hvis du har Meny i nærheten, så har de 30% avslag på all fersk fisk hver tirsdag. 

Jeg har ikke smakt quinoa! Jeg vet ikke hvordan det ser ut, hvor i butikken jeg finner det, eller hva jeg skal gjøre med det.😂  Ja, litt flaut.

Spiser en del egg, ja! Men oftest med brød for å "fylle på".

Verste er at jeg kunne fråtse i grønnsaker, gjerne rå, da jeg var yngre. Elsker rå grønnsaker. 

Nå må alt være ihjelkokt, og helst ikke stilker/løk/kål, alt som gasser seg på noe vis. 

Elsker tomat og agurk, men er for dyrt. 60+ kr for kg på tomat, og gjerne 30-40 kr for en enkel agurk....det går ikke for meg, økonomisk.

Det er de der blokkene med sei og torsk. Tror torsken var dyrest lenge, men uansett billig. Seien mener jeg var den jeg var mest uheldig med. Flere ganger at hele blokken så ihjelbanket ut. Minner om blodårer og blåmerker. Smakte helt forferdelig. Og jeg virkelig elsker fisk. Kokt, røkt, saltet, trekt, stekt, bakt, osv.. elsker det. Men disse blokkene var knapt spiselig.

Laks og ørret har jeg pleid å kjøpe i slike "4pack linker", smaker utmerket. Kjøper helst ørret. Men nå er disse også så dyre at det svir for mye. Da blir det til at jeg kjøper 1 gang i halvåret, knapt nok.

Kjøper en del tunfisk, men den har også doblet i pris. Lønna mi er ikke doblet, for å si det sånn.

Pickles og rødbeter på glass tåler magen godt, så det har jeg byttet over til nå når agurk og tomat er for dyrt.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det burde du være uenig i. Det er ingenting galt med råvaren rødt kjøtt.

Spis råvarebasert, så er du omtrent i mål allerede.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere problematiserer vel mye her. Dette er generelle kostholdsråd til befolkningen, basert på store studier, men de må naturligvis tilpasses den enkelte. Har man en tarmsykdom som gjør at man ikke kan spise belgfrukter så gjør man naturligvis ikke det, akkurat som man ikke bør spise meieriprodukter om man er allergisk mot melk.

Anonymkode: abb45...93b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er dessverre god kvalitets rødt kjøtt dyrt.

Det er ikke noe galt med kvaliteten på billig kjøttdeig på Kiwi. Kjøtt er dyrere enn f.eks pasta, men hvis du tar hensyn til hvor godt og lenge det metter, og hvor mye næring du får i deg pr krone, så er det ikke fullt så dyrt likevel.

Svinekoteletter får man til 60-70 kr kiloet. Og egg er ekstremt billig med tanke på hvor næringsrikt det er. Og kan tilberedes på veldig mange måter. Egg kan fint utgjøre hoveddelen av kostholdet ditt.

Anonymkode: 66e33...714

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det bare jeg som stusser på at de nye kostholdsrådene virker å legge opp til at man skal spise veldig mye iløpet av en dag? Tenker da på at det er anbefalt 3 porsjoner med melkeprodukter, 500-800 gram grønnsaker og 90 gram fullkorn - hver dag. Jeg skjønner at dette sikkert er veldig overkommelig om man har et høyt energiforbruk gjennom trening/sport etc, men de aller fleste voksne nordmenn lever ganske stillesittende liv. Jeg liker å tro at jeg er en ganske gjennomsnittlig norsk kvinne og med utgangspunkt i meg selv så har jeg ikke kjangs å få ned så mye meieri og grønnsaker som det anbefales. Jeg veier for øyeblikket 63 kg og er i prosessen med å redusere vekten til 58-55. Iløpet av en vanlig dag spiser jeg til frokost 150-200 gram yoghurt/cottage cheese med bær og havregryn. Lunsj er gjerne et par grove skiver med salami/ost/egg/typisk pålegg og en frukt/grønnsak. Middag er vanskelig å standardisere da jeg spiser mye forskjellig, men kan helt klart bli bedre på å spise fisk, men for enkelhetens skyld la oss si at jeg spiser ca 100 gram protein (kjøtt etc), 80 gram karbohydrater (ris/pasta/potet) og 100 gram grønnsaker og litt saus eller hva man har til. Blir jo fort litt frukt og snacks på kveldene, men prøver å holde det til et minimum. Er jeg bare veldig småspist eller er det lagt opp til at man skal spise veldig mye ila en dag? Tenker på familier med 2 voksne og 2 tennåringer, disse må jo ukeshandle 500-800 gram grønnsaker x 4 x 7 noe som tilsvarer 14-22 kg grønnsaker (!) tenker man rent volum så vil det jo ta enormt med plass? Er det i det hele tatt realistisk at en familie skal gøvle 20 kg grønnsaker helt problemfritt i løpet av en uke uten å være vegetarianere/veganere?

kostholdsrådene:

1. Ha et variert kosthold, velg mest mat fra planteriket og spis med glede.

2. Frukt, bær eller grønnsaker bør være en del av alle måltider. Tidligere anbefaling for frukt, grønnsaker og bær var 500 gram per dag. Nå økes dette til 500-800 gram per dag.

3.  La grovt brød eller andre fullkornsprodukter være en del av flere måltider hver dag. Rådet er å innta minst 90 gram fullkorn daglig.

4. Velg oftere fisk og sjømat, bønner og linser enn rødt kjøtt. Spis minst mulig bearbeidet kjøtt, inntil 350 gram ukentlig. Velg gjerne hvitt kjøtt fremfor rødt kjøtt. Fisk: 300–450 gram ukentlig. Egg kan inngå i et sunt og variert kosthold.

5. Ha et daglig inntak av melk og meieriprodukter. Velg produkter med mindre fett. Det er anbefalt å drikke eller spise tre porsjoner hver dag. To av porsjonene bør være melk, syrnet melk eller yoghurt.

6. Godteri, snacks og søte bakevarer bør begrenses.I et variert og sunt kosthold er det rom for disse matvarene av og til og i små mengder.

7. Drikk vann. Drikke med sukker, som brus, energidrikk, saft og iste, bør begrenses. Inntaket av alkohol bør være så lavt som mulig ut fra et helseperspektiv.

Det blir liksom litt koko når man har cøliaki, laktoseintoleranse og får luft i magen av alle typer kål, som blomkål og brokkoli, og bønner og linser...  "Spis det, gjør det".  (Ja, det fins laktosefrie produkter, det er ikke poenget.)

"Egg kan gjerne inngå".... som et apropos! 

Samtidig er det snacks, godteri og fastfood på annethvert hjørne, slike butikker har tydeligvis råd til å betale for sentrale lokaler på gateplan. 

Anonymkode: 59dbe...889

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det virker som veldig mye, det er mye i volum, men ikke mye mtp. potensiell energi man inntar i kcal. Det virker derimot ekstremt dyrt, og ikke oppnåelig for den vanlige mannen i gata. 

Anonymkode: 73567...8c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man tar utgangspunkt i «typisk norsk» mat så er det som regel ikke så mye grønnsaker å spore i frokost/lunsj (utelater frukt her fordi helsemyndighetene uansett anbefaler at man spiser mer grønnsaker enn frukt), og da er det mye som står og faller på middagen. Typisk norsk mat er jo ikke veldig sentrert rundt grønnsaker, da vi tradisjonelt hr hatt bedre tilgang på fisk og potet. Jeg tenker bare at dersom helsemyndighetene ønsker at feks barn og unge skal ha mulighet til å spise i tråd med anbefalingene deres så må det systematiske og strukturelle endringer på plass som gjør det enklere for barn og unge å spise noe annet enn brødmat, lomper og vafler til luns

Dette!! Jeg er SÅ enig, bare at det gjelder voksne også. 

Eksempler fra vår hverdag: når eldste sluttet i barnehage og begynte på skole gikk fruktinntaket drastisk ned. I barnehagen var alle måltider inkludert, og de serverte frukt kl 14. På skole og SFO serveres INGENTING. Sønnen min spiser ikke hele matpakken, og frukten blir da alltid nedprioritert, fordi han ikke har tid. Måltidet i skole og sfo er et stressmoment, i motsetning til barnehagen der måltid var en sosial samlingsstund der ingen hadde hastverk. 

For min del stupte frukt og grønnsaksinntaket da jeg byttet jobb. Jeg gikk fra å jobbe et sted der det alltid sto gratis frukt fremme, og der man i kantina fritt munne forsyne seg av grønnsaker til fastpris, til å jobbe et sted der dette ikke var mulig. Vi får ikke jobbfrukt der jeg jobber fordi det er for dyrt (selv om budsjettet er større enn der jeg jobbet før), og i kantina er det svært snevert utvalg av grønnsaker til måltidet, og ekstra grønnsaker må man betale minst 15 kroner mer for per måltid. 

Ja, folk må ta ansvar for seg selv, men poenget er at innen vår matkultur er det for mange svært krevende å ta de valgene når vanene og mulighetene er noe helt annet. Når standarden i skole, sfo og på arbeidsplassen er å gjøre det vanskelig å spise frukt og grønt, så oppleves det vanskelig. 

Man trenger jo ikke å tilby gratis varmmåltid nødvendigvis, men det finnes en mellomting mellom alt eller ingenting. Gi barna frukt og grønt på skolen. Arbeidsgivere bør i større grad tilby frukt og grønt og en time trening i arbeidstiden. Den treningstimen jeg hadde i forrige jobb savner jeg veldig. Jeg tror ikke alle arbeidsgivere forstår hvor mye tilrettelegging for gode helsevalg spiller inn for trivsel og sykefravær! 

Det nytter ikke med gode råd når samfunnet ikke legger til rette for gode valg. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

800gram frukt bær og grønnsaker hver dag? Dream on hehe

Anonymkode: 82464...b7c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke smakt quinoa! Jeg vet ikke hvordan det ser ut, hvor i butikken jeg finner det, eller hva jeg skal gjøre med det.😂  Ja, litt flaut.

Spiser en del egg, ja! Men oftest med brød for å "fylle på".

Verste er at jeg kunne fråtse i grønnsaker, gjerne rå, da jeg var yngre. Elsker rå grønnsaker. 

Nå må alt være ihjelkokt, og helst ikke stilker/løk/kål, alt som gasser seg på noe vis. 

Elsker tomat og agurk, men er for dyrt. 60+ kr for kg på tomat, og gjerne 30-40 kr for en enkel agurk....det går ikke for meg, økonomisk.

Det er de der blokkene med sei og torsk. Tror torsken var dyrest lenge, men uansett billig. Seien mener jeg var den jeg var mest uheldig med. Flere ganger at hele blokken så ihjelbanket ut. Minner om blodårer og blåmerker. Smakte helt forferdelig. Og jeg virkelig elsker fisk. Kokt, røkt, saltet, trekt, stekt, bakt, osv.. elsker det. Men disse blokkene var knapt spiselig.

Laks og ørret har jeg pleid å kjøpe i slike "4pack linker", smaker utmerket. Kjøper helst ørret. Men nå er disse også så dyre at det svir for mye. Da blir det til at jeg kjøper 1 gang i halvåret, knapt nok.

Kjøper en del tunfisk, men den har også doblet i pris. Lønna mi er ikke doblet, for å si det sånn.

Pickles og rødbeter på glass tåler magen godt, så det har jeg byttet over til nå når agurk og tomat er for dyrt.

Quinoa er et frø som kokes. Du kjøper det billigst hos Kiwi og Extra :) Må skylles godt før det kokes, også tilsetter man litt krydder til slutt. Jeg bruker bare litt salt, holder for meg :) 

Klarer du å spise brød? Hvis du kan tåle havregryn/mel, så kan du lage pannekaker/lapper med de. Trenger kun vann og havren, og litt salt. 

Samme her, for meg var det faktisk langvarig inntak av mye belgfrukter som bidro til ødelagt fordøyelse (takk myndighetene!). Hvis du har blender så er frosne bær en god løsning. Jeg lager mye smoothie med det, billig og enkel måte å få i seg antioksidanter på, og mye lettere for magen.

Ja den seien er ekkel :ler:  

Prøv first price laks, den koster rundt 80 kr for 4 fileter. Så kan du heller skeie ut med fersk torsk her og der hvis du har Meny og mulighet for 30 % tirsdager. 

Ovnsstekt søtpotet er gull. Det gir masse deilig kalium som er bra for magen (mye mer enn banan), og det er rimelig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er ikke noe galt med kvaliteten på billig kjøttdeig på Kiwi. Kjøtt er dyrere enn f.eks pasta, men hvis du tar hensyn til hvor godt og lenge det metter, og hvor mye næring du får i deg pr krone, så er det ikke fullt så dyrt likevel.

Svinekoteletter får man til 60-70 kr kiloet. Og egg er ekstremt billig med tanke på hvor næringsrikt det er. Og kan tilberedes på veldig mange måter. Egg kan fint utgjøre hoveddelen av kostholdet ditt.

Anonymkode: 66e33...714

Med god kvalitet mener jeg økologisk og fra gressforede dyr.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

800gram frukt bær og grønnsaker hver dag? Dream on hehe

Anonymkode: 82464...b7c

Jeg bruker fort 300 gram bær i smoothie hver dag, pluss et par bananer. Da er vi allerede oppe i over 500 gram. Det er faktisk ikke så vanskelig :)

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger på 1300 kcal og det er ikke overkommelig her hvertfall, nei. 

Anonymkode: e101c...e4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...