FruBjerke Skrevet 15. august 2024 Forfatter #21 Del Skrevet 15. august 2024 Pippi Lotta skrev (8 minutter siden): Høres ut som en veldig vanskelig situasjon, og er egentlig umulig å si over KG hva som er riktig. Men jeg lurer på om du har prøvd hundetrener eller hundepsykolog? Om hun fungerer bedre hjeme/alene en på tur og sammen med andre, så er det kanske angst som sliter henne ut? En adferdsproblem ekspert kan komme hjem til deg å vurdere om det kan skyldes noe slikt som dere kan trene på. En ekspert kan kansje også vurdere adferden til hunden og si noe om livskvalitet. Kansje du kan føle deg litt trygere på valget dit om du ikke må ta det helt allene. Vill anbefale Cannis om du bor i nærheten av en av deres hundeskoler! Jeg har hatt privat timer med hundetrener tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltopp Skrevet 15. august 2024 #22 Del Skrevet 15. august 2024 FruBjerke skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt privat timer med hundetrener tidligere. Og hvilke tilbakemeldinger har du fått fra dem ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruBjerke Skrevet 15. august 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det er for lite informasjon her til å bestemt mene at avliving er det beste. Bare 3,5 år... Du skriver at hun er blitt grundig utredet, men slik jeg forstår det , så er det ikke funnet noe galt med henne. Hun altså ingen sykdommer. Hvilke raser er hun blanding av ? Er det tatt blodprøver av vitaminer og mineraler for å se om hun har mangler ? Hva forer du henne med ? Oppfatter du henne som uten livsglede ? Har du brukt samme dyrlege hele tiden ? Anonymkode: 0d287...958 Hun har vært hos alle dyrleger i hjembyen, på AniCura dyresykehus i Oslo og 2 dyrleger utenbys. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #24 Del Skrevet 15. august 2024 FruBjerke skrev (4 minutter siden): Hun har vært hos alle dyrleger i hjembyen, på AniCura dyresykehus i Oslo og 2 dyrleger utenbys. Men du svarer ikke på spørsmålene... Tenker at du har valgt feil hund , kanskje bedre at du omplasserer henne til noen som ikke har like høyt tempo som du har . Så lenge hunden ikke har fått påvist noe sykdom og ikke har en diagnose, så kan du ikke bare tenke avliving av en så ung hund. Anonymkode: 0d287...958 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruBjerke Skrevet 15. august 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du svarer ikke på spørsmålene... Tenker at du har valgt feil hund , kanskje bedre at du omplasserer henne til noen som ikke har like høyt tempo som du har . Så lenge hunden ikke har fått påvist noe sykdom og ikke har en diagnose, så kan du ikke bare tenke avliving av en så ung hund. Anonymkode: 0d287...958 Jeg har ikke høyt tempo! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #26 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): ER det en frisk hund som beskrives syns du? Anonymkode: e1797...fd2 Nei? Det er jo derfor jeg skriver at dyrlegen sier seg villig til å avlive dyret. De lar det dog være eieren sitt valg. Mest sannsynlig fordi hunden ikke er til fare for andre. Anonymkode: 0117b...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miSs. Skrevet 16. august 2024 #27 Del Skrevet 16. august 2024 Er virkelig møkk lei folk som skal avlive dyret sitt for det ene og det andre, er også lei av folk som kommenterer med at jeg er en drittsekk fordi jeg skriver at friske dyr ikke skal avlives. Jeg har 3 hunder selv, og alle har ulike personligheter. To av dem liker å gå laange turer, hver eneste dag. Mens den tredje er litt lat og nøyer seg med korte turer der hvor hun selv for bestemme lengden på turen. Hun trives best med litt søk og lek i hagen. Viser ikke særlig interesse Har tatt hun med til dyrlegen for sjekk, var ingenting galt. Så slutt å let etter feil med den stakkars hunden og la den leve livet, hvis ikke du klarer det kan du omplassere hunden. Når en hund ikke er nervøs eller aggressiv og ikke viser tegn til å ha masse smerter, hva faen klager du på da? Kjenner jeg blir provosert! 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miSs. Skrevet 16. august 2024 #28 Del Skrevet 16. august 2024 FruBjerke skrev (16 timer siden): Jeg har en blandingshund på 3,5 år og som hele sitt liv har hatt lavt aktivitetsnivå. Hun er blitt grundig utredet indremedisinsk. Skulle tro hun hadde ME..... I dag har jeg dratt henne etter meg i 980 meter. Skal til dyrlege senere i dag for å ta røntgen av rygg/hofter. Jeg er i tvil om hennes livskvalitet. Hun gjemmer seg når vi skal ut på tur, så sant hun ikke har hvilt i 8 timer. Hun nekter å bli med i bilen da den muligens er forbundet med lengre tur. Hun er rolig med andre hunder. I det siste er det blitt mer krevende for henne å møte ukjente hunder og å leke med de hun kjenner. Hun spiser normalt. Jeg har snakket med dyrlegen om dette på forhånd, men det er jeg alene som må ta beslutningen om dette livet er verdt å leve for henne. Hun orker ikke være med meg på sosiale treff, da piper hun og vil hjem. Hun har separasjonsangst. Sitter i vinduet og våker over gårdsplassen hele dagen, de få fagene jeg jobber, og er utslitt når jeg kommer hjem. Er det noen som kan gi meg nyttig tilbakemelding på hvordan de har tatt et slikt vanskelig valg? Og grunn til at hun gjemmer seg når dere skal ut på tur er sikkert fordi du prøver å tvinge henne til å gå lenger enn det hun egentlig vil når dere er ute. En hund kan faktisk være sta og ville bestemme hvor langt den vil gå. Vet du hva? Jeg synes du skal omplassere hunden asap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 16. august 2024 #29 Del Skrevet 16. august 2024 Det er vel ikke helt utenkelig at også hunder kan ha såkalte usynlige sykdommer med diffuse symptomer, smerter, utmattelse. Du nevner ME. Ja, hvorfor ikke? Eller fibromyalgi? Evt andre tilstander som gir redusert energi uten fysiske funn? Om det gjør avlivning til det beste alternativet har jeg ikke noen formening om. Det kan jo være hunden kan få et godt liv om aktiviteter tilpasses til det den orker å være med på. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #30 Del Skrevet 16. august 2024 FruBjerke skrev (15 timer siden): Som sagt skal hun til røntgen i dag, ikke avlivning. Det er dyrlegen som tidligere, uoppfordret, har tatt opp spørsmålet om hennes livskvalitet pga uspesifikke kroniske plager. Jeg har brukt 70 000 kr hittil på å utrede henne, dette er en sum utenom det forsikringen har dekket. For meg går det en økonomisk grense. Jeg har avfunnet meg med situasjonen og VIL IKKE avlive henne. Min intensjon med dette innlegget er å kanskje tenke mer på hennes behov frem for mitt behov for å ha henne i livet mitt. Som dyrlegen sa: tenk på om du ville byttet liv med henne, og dyrevelferd er mer enn å holde hunden i live. Du er jo litt selvmotsigende her. På den ene siden så sier du at du har nådd en økonomisk grense, men på den andre siden så sier du at du ikke vil avlive, men at hennes behov kommer først. Anonymkode: 10acc...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #31 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du er jo litt selvmotsigende her. På den ene siden så sier du at du har nådd en økonomisk grense, men på den andre siden så sier du at du ikke vil avlive, men at hennes behov kommer først. Anonymkode: 10acc...b92 Men er det så selvmotsigende? På et eller annet tidspunkt, når ingen dyrleger finner noe, må man jo slutte å utrede. Og så må man vurdere om livskvaliteten til hunden er god nok eller ikke slik den har det. Har hunden endret atferd, TS, eller har den alltid vært slik? Anonymkode: c4ac2...9c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #32 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men er det så selvmotsigende? På et eller annet tidspunkt, når ingen dyrleger finner noe, må man jo slutte å utrede. Og så må man vurdere om livskvaliteten til hunden er god nok eller ikke slik den har det. Har hunden endret atferd, TS, eller har den alltid vært slik? Anonymkode: c4ac2...9c5 jo det er selvmotsigende. Selvsagt kan man ikke utrede i det uendelige om man ikke finner noe svar på utfordringene til dyret og man må trekke en grense, men det er forskjell på å trekke en grense på grunn av dyrets livskvalitet versus egen økonomi. Anonymkode: 10acc...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruBjerke Skrevet 16. august 2024 Forfatter #33 Del Skrevet 16. august 2024 miSs. skrev (18 timer siden): Er virkelig møkk lei folk som skal avlive dyret sitt for det ene og det andre, er også lei av folk som kommenterer med at jeg er en drittsekk fordi jeg skriver at friske dyr ikke skal avlives. Jeg har 3 hunder selv, og alle har ulike personligheter. To av dem liker å gå laange turer, hver eneste dag. Mens den tredje er litt lat og nøyer seg med korte turer der hvor hun selv for bestemme lengden på turen. Hun trives best med litt søk og lek i hagen. Viser ikke særlig interesse Har tatt hun med til dyrlegen for sjekk, var ingenting galt. Så slutt å let etter feil med den stakkars hunden og la den leve livet, hvis ikke du klarer det kan du omplassere hunden. Når en hund ikke er nervøs eller aggressiv og ikke viser tegn til å ha masse smerter, hva faen klager du på da? Kjenner jeg blir provosert! Hunden ble operert etter røntgen funn. Håper hun får det bra nå 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #34 Del Skrevet 16. august 2024 FruBjerke skrev (17 minutter siden): Hunden ble operert etter røntgen funn. Håper hun får det bra nå Hva var det som var galt med henne? Krysser fingene for at hun blir bedre🤞🏼 Anonymkode: 418c0...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #35 Del Skrevet 16. august 2024 Jeg hadde også en hund som av rase skulle være veldig energisk. Men hun likte faktisk best å være hjemme på et teppe. Hun ble 12 år før hun faktisk ble syk og måtte avlives pga det. Hva slags rase er det? Anonymkode: 8f643...179 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruBjerke Skrevet 16. august 2024 Forfatter #36 Del Skrevet 16. august 2024 Oppdatering Det ble tatt røntgen bilder av rygg, hofte, nakke med negativt funn. Røntgen av tenner viste 3 tenner med nerverotbetennelse. Alle tennene var, så klart, døde. Den ene tannen hadde knekt over roten, inni kjeven. Hun ble operert med det samme 🥰 Nå håper jeg hun blir bedre!! Det er viktig å ikke legge vekk sin intuisjon om at noe er galt, selv om det blir påstått noe annet fra veterinærer. Takk for engasjementet! 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 17. august 2024 #37 Del Skrevet 17. august 2024 FruBjerke skrev (7 timer siden): Oppdatering Det ble tatt røntgen bilder av rygg, hofte, nakke med negativt funn. Røntgen av tenner viste 3 tenner med nerverotbetennelse. Alle tennene var, så klart, døde. Den ene tannen hadde knekt over roten, inni kjeven. Hun ble operert med det samme 🥰 Nå håper jeg hun blir bedre!! Det er viktig å ikke legge vekk sin intuisjon om at noe er galt, selv om det blir påstått noe annet fra veterinærer. Takk for engasjementet! Å, stakkars liten. Det har nok vært kjempevondt. Ikke rart hun ikke har orket så mye. Så bra at du ikke gav opp å finne ut hva som var galt. Hun blir nok bedre veldig raskt, masse lykke til.🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. august 2024 #38 Del Skrevet 17. august 2024 Håper det går bra med hunden din og at den blir frisk og rask 🐶🐕🐕🦺 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 18. august 2024 #39 Del Skrevet 18. august 2024 FruBjerke skrev (På 16.8.2024 den 21.22): Oppdatering Det ble tatt røntgen bilder av rygg, hofte, nakke med negativt funn. Røntgen av tenner viste 3 tenner med nerverotbetennelse. Alle tennene var, så klart, døde. Den ene tannen hadde knekt over roten, inni kjeven. Hun ble operert med det samme 🥰 Nå håper jeg hun blir bedre!! Det er viktig å ikke legge vekk sin intuisjon om at noe er galt, selv om det blir påstått noe annet fra veterinærer. Takk for engasjementet! Stakkars, så fælt, bra at de (forhåpentligvis!) fant ut av dette. Har du fått henne hjem fra dyrlegen? Håper hun får et nytt liv nå! Hold oss gjerne oppdatert! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #40 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 10.22): Dyrleger avliver ikke friske dyr. Om en dyrlege er villig til å avlive din hund, så tenker de nok sitt, selv om de lar det være ditt valg. Anonymkode: 0117b...cd0 Jo det gjør de. Det er eier som har ansvaret om et dyr skal leve eller dø. Dessverre, i noen tilfeller. Jeg gikk mange runder rundt avlivning og snakket med mange veterinærer ang dette, og mange av de sa - at de syntes det var like trist hver gang de fikk et friskt dyr til avlivning, men at mitt dyr ikke var en av de. (Vi hadde prøvd lenge, og veterinæren hadde ventet på at jeg tok avgjørelsen lenge.. men de ville ikke påvirke min beslutning og gjorde det de kunne så lenge jeg ba om det). Til ts; skjønner at du gjør at du kan i å få undersøkt hunden for smerter. Jeg ville også anbefalt akupunktur/kiropraktikk. I tillegg ville jeg kontaktet adferdspesialist, det kan kanskje være knyttet til at hunden er redd? Om ikke dette nyttet, ville jeg faktisk kontaktet dyretolk. Har selv brukt det på en hest som var fryktelig sint, og på den måten fant jeg ut at hun hadde kroniske smerter som ble bekreftet av veterinær et halvt år etter. Fikk også vite at han hadde sine fakter, og at han hadde brukt lang tid på å stole på meg. Og derfor hadde vært en ugrei hest, han hadde jo blitt bedre. Og han ble veldig mye bedre etter den samtalen.. så det var veldig trist å få bekreftet smertene han hadde, som desverre ikke kunne helbredes og som utviklet seg.. Anonymkode: 91cfc...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå