Gå til innhold

Vanskelig beslutning om avlivning eller ei

FruBjerke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo det gjør de. Det er eier som har ansvaret om et dyr skal leve eller dø. Dessverre, i noen tilfeller. Jeg gikk mange runder rundt avlivning og snakket med mange veterinærer ang dette, og mange av de sa - at de syntes det var like trist hver gang de fikk et friskt dyr til avlivning, men at mitt dyr ikke var en av de. (Vi hadde prøvd lenge, og veterinæren hadde ventet på at jeg tok avgjørelsen lenge.. men de ville ikke påvirke min beslutning og gjorde det de kunne så lenge jeg ba om det). 

Til ts; skjønner at du gjør at du kan i å få undersøkt hunden for smerter. Jeg ville også anbefalt akupunktur/kiropraktikk. I tillegg ville jeg kontaktet adferdspesialist, det kan kanskje være knyttet til at hunden er redd? Om ikke dette nyttet, ville jeg faktisk kontaktet dyretolk. Har selv brukt det på en hest som var fryktelig sint, og på den måten fant jeg ut at hun hadde kroniske smerter som ble bekreftet av veterinær et halvt år etter. Fikk også vite at han hadde sine fakter, og at han hadde brukt lang tid på å stole på meg. Og derfor hadde vært en ugrei hest, han hadde jo blitt bedre. Og han ble veldig mye bedre etter den samtalen.. så det var veldig trist å få bekreftet smertene han hadde, som desverre ikke kunne helbredes og som utviklet seg.. 

Anonymkode: 91cfc...719

Beklager! Leste ikke at årsak var funnet, håper hunden har kommet seg nå❤️ Kan likevel være et fint innlegg til noen som har samme utfordring og kommer over tråden. 

Anonymkode: 91cfc...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruBjerke skrev (På 15.8.2024 den 9.54):

Jeg har en blandingshund på 3,5 år og som hele sitt liv har hatt lavt aktivitetsnivå. Hun er blitt grundig utredet indremedisinsk.  Skulle tro hun hadde ME..... I dag har jeg dratt henne etter meg i 980 meter. Skal til dyrlege senere i dag for å ta røntgen av rygg/hofter. Jeg er i tvil om hennes livskvalitet. Hun gjemmer seg når vi skal ut på tur, så sant hun ikke har hvilt i 8 timer. Hun nekter å bli med i bilen da den muligens er forbundet med lengre tur. Hun er rolig med andre hunder. I det siste er det blitt mer krevende for henne å møte ukjente hunder og å leke med de hun kjenner. Hun spiser normalt. 

Jeg har snakket med dyrlegen om dette på forhånd, men det er jeg alene som må ta beslutningen om dette livet er verdt å leve for henne. Hun orker ikke være med meg på sosiale treff, da piper hun og vil hjem. Hun har separasjonsangst. Sitter i vinduet og våker over gårdsplassen hele dagen, de få fagene jeg jobber, og er utslitt når jeg kommer hjem. 

Er det noen som kan gi meg nyttig tilbakemelding på hvordan de har tatt et slikt vanskelig valg?

Jeg måtte nylig avlive min hund pga sykdom og det er det verste jeg har opplevd. Sorgen er helt enormt overveldende og jeg kunne gitt alt for å gitt han en kos igjen. Så jeg vet at det ikke er en enkel avgjørelse, men dersom du ikke vet at du har gjort alt så kan du fort bli spist opp av anger og samvittighet i etterkant så ville bare nevne det for deg så du er klar over det.

Vi byttet veterinær til en som har kiropraktikk som spesialfelt og det hjalp masse en god stund. Hun var i en helt annen liga enn en vanlig veterinær så hun fikk ordnet låsninger i ryggen hans og vi fikk betennelsesdempende medisiner for det. Så vurder om veterinæren din rett og slett har nok kunnskap og gjør research på andre veterinærer i ditt område og se hvilken kompetanse de har. Å få en annens vurdering kan være kjempeviktig.

Anonymkode: dc21d...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg måtte nylig avlive min hund pga sykdom og det er det verste jeg har opplevd. Sorgen er helt enormt overveldende og jeg kunne gitt alt for å gitt han en kos igjen. Så jeg vet at det ikke er en enkel avgjørelse, men dersom du ikke vet at du har gjort alt så kan du fort bli spist opp av anger og samvittighet i etterkant så ville bare nevne det for deg så du er klar over det.

Vi byttet veterinær til en som har kiropraktikk som spesialfelt og det hjalp masse en god stund. Hun var i en helt annen liga enn en vanlig veterinær så hun fikk ordnet låsninger i ryggen hans og vi fikk betennelsesdempende medisiner for det. Så vurder om veterinæren din rett og slett har nok kunnskap og gjør research på andre veterinærer i ditt område og se hvilken kompetanse de har. Å få en annens vurdering kan være kjempeviktig.

Så nå at du hadde skrevet at årsaken var tennene! Bra det ordnet seg. Verdens beste veterinær finner du hos Anicura Sandvika hvis du skulle ha behov i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...