AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #61 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eller så kan du være voksen og kommunisere nettopp dette til din venninne, så kan hun ta et valg. Hennes tilbakemelding er basert på hennes behov, som voksne "forhandler" vi våre behov med de vi har rundt oss hele tiden. Denne her "fordi min venninne ga meg en tilbakemelding så må jeg gjøre noe drastisk" fremstår dramatisk og en smule passiv-aggressivt. Du har også muligheten til å dele om dine grense til din venninne, slik hun gjorde. Anonymkode: 046b3...cce Vil ikke akkurat definere det å avinstallere Snapchat, som noe drastisk og dramatisk.😄 Anonymkode: 0d623...afd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #62 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vitsen? Dessverre er det bare blitt sånn i dag at mye kommunikasjon er digital. Den kommunikasjonsformen passer ikke for alle, men vi tvinges inn i den alle sammen. Da synes jeg man må ha forståelse for at ikke alle håndterer det like godt. Det er jo ikke sånn at disse folkene hadde glemt å svare om du hadde snakket med dem i telefonene, eller sittet på kafe med dem og hatt en samtale ansikt til ansikt. Chatting krever en helt annen type oppmerksomhet som ikke alle får til like godt. Anonymkode: 0e46a...317 Det finnes heldigvis store mengder forskning som forklarer hva skjermbruk gjør med hjernen vår, så jeg ser det som et sunnhetstegn når mine venner kutter ned på skjermbruk. Elsker ekte samtaler hvor man møtes fysisk, eller videosamtaler. Har folk ikke tid til å møte vennene sine, så er det et valg man tar Anonymkode: 0221c...b67 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #63 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vil ikke akkurat definere det å avinstallere Snapchat, som noe drastisk og dramatisk.😄 Anonymkode: 0d623...afd Synes ikke det er drastisk, men det er dramatisk å si at fordi en venninne delte sine behov så sletter du heller hele appen. Anonymkode: 046b3...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #64 Del Skrevet 15. august 2024 Har venner som aldri blir ferdig å skrive. Selv om jeg sier jeg må legge meg og hinter til å avslutte så renner det inn videre, disse må jeg bare slutte å åpne. Jeg kan ofte få en mld og tenke jeg vil svare skikkelig og venter til jeg har bedre tid. Så glemmer jeg det. ikke fordi jeg ikke bryr meg men fordi jeg har det travelt. orker ikke sitte på tlf hele tiden. folk kan heller ringe Anonymkode: e7230...73a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2024 #65 Del Skrevet 15. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor ofte chatter dere? Jeg sier i fra om jeg går for å gjøre andre ting dersom det er noen jeg chatter med sjeldent, eller hvis det er noe veldig spesielt som det snakkes om. Men de jeg chatter med hver dag, så gjør jeg ikke det. Jeg går inn på kjøkkenet for å hente noe, og glemmer hva jeg skulle hente. Jeg kan åpne kjøleskapsdøren og stå noen sekunder å prøve huske hvorfor jeg skulle inn i kjøleskapet, før jeg kommer på at jeg egentlig bare skulle hente sjokoladen som ligger i kjøkkenskuffen. Hvis jeg får en melding i det jeg er på vei inn på trening, så er det ikke sikkert jeg husker at jeg fikk den meldingen når jeg er ferdig skifte. Jeg kan lese en melding i det jeg starter bilen og skal finne frem musikk, og glemme svare når jeg kommer hjem. Det kommer an på hva som skrives, og hvorvidt det er noe viktig som krever svar. Skriver venninnen min at hun skal til legen grunnet ** symptomer, så husker jeg spørre hvordan det gikk. Spør hun hvilken kjole hun skal bruke på helgas date, så glemmer jeg det. Anonymkode: 8e13b...b7e ...adhd du også? 🤗 Anonymkode: e35de...78b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #66 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har du da informert dem om at du ikke ofte er tilgjengelig via SoMe? Eller skal de anta at det er derfor du bruker lang tid eller skal de anta at du ikke er interessert. Om du faser ut vennskap fordi de påpeker at du svarer sent, så er jo ikke vennskapene akkurat nære, og de det gjelder kan lett oppfatte deg som lite interessert. Men om du har vært tydelig om det, og de krever svar på alt med engang eller at du skal være tilgjengelig døgnet rundt så forstår jeg jo selvfølgelig hvorfor du trekker deg unna. Anonymkode: e2e8d...234 Heldigvis så vet vennene mine at jeg ikke sitter med nesa i telefonen til enhver tid, og jeg trenger ikke varsle de om jeg drar på trening, butikken, tar meg en dusj, får besøk eller lignende. Vi har ikke meldeplikt ovenfor hverandre. Om jeg skulle måtte melde i fra til alle jeg chatter med daglig hver gang jeg legger fra meg telefonen, så hadde jeg nok fort følt meg både fanget og overvåket. Og det stemmer, vennskapene jeg faser ut av den grunn er ikke nære, jeg ønsker ikke ha noen nære som mener at jeg skal være tilgjengelig hele tiden, og forventer at jeg melder i fra hver gang jeg er/blir opptatt med noe annet. Anonymkode: 8e13b...b7e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #67 Del Skrevet 16. august 2024 Har ikke lest alle svarene her, men jeg forstår hva du mener TS. Det har ingenting med tilgjengelighet å gjøre, jeg er selv veldig utilgjengelig - har alltid telefonen på lydløs. Men man må kunne forvente et svar eller en tilbakemelding når man snakker om en avtale eller noe man skal gjøre sammen. Det er fort gjort glemme å svare om man blir distrahert av noe, men for meg er det veldig rart at man ikke kommer på å svare senere og iallefall dersom dette er noe som gjentar seg til stadighet. Jeg blir glad når noen tar kontakt og vil finne på noe med meg, og da prioriterer jeg å svare selv om jeg nødvendigvis kan bekrefte avtalen der og da. Anonymkode: e6197...721 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #68 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 8.39): Krever oppmerksomhet? Sist jeg sjekka var det normalt høflig å svare - ikke har jeg sagt hva dette handlet om, igjen - jeg syns bare det er rart at det skjer igjen og igjen - det gir ikke en så veldig god følelse, men det tror jeg ikke folk forstår, hvis det ikke skjer dem selv - og vi er forskjellige uansett, men takk for innspill. ts Anonymkode: e981e...c47 Men det skjer jo oss også. En av mine beste venner glemmer ofte å svare selv på konkrete forespørsler, men jeg vet jo at han ser på meg som en god venn, selv om han synes det er vanskelig å si ifra at han ikke har ork til å møtes nå. En annen kompis har alltid masse energi, men har alltid planer, og kan fint glemme å følge opp noe vi skriver om. Dersom det er viktig purrer jeg på begge, eller skriver oppfølgingen selv (hvis jeg fortalte om noe som er viktig for meg, feks at jeg gruet meg til ultralyd dagen etter, så fortalte jeg selv hvordan det gikk uoppfordret) men ellers lever jeg godt med at noen samtaler dør. Jeg tenker rett og slett at mitt liv er mitt ansvar, og at ingen skal måtte svare meg "for å være høflig", trenger jeg svar etterspør jeg. Og så går det begge veier, av og til glemmer jeg ting helt. Anonymkode: 39755...ba3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #69 Del Skrevet 16. august 2024 Dere damer må slutte å ta alt så høytidlig. Hadde jeg tatt meg så nær av andre hadde jeg ikke hatt venner igjen. Du har en venninne som ikke svarer før dagen etterpå, hva så? Anonymkode: d49e6...225 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #70 Del Skrevet 16. august 2024 Men hva er det hun glemmer svare på? Anonymkode: d1622...3e1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #71 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men det skjer jo oss også. En av mine beste venner glemmer ofte å svare selv på konkrete forespørsler, men jeg vet jo at han ser på meg som en god venn, selv om han synes det er vanskelig å si ifra at han ikke har ork til å møtes nå. En annen kompis har alltid masse energi, men har alltid planer, og kan fint glemme å følge opp noe vi skriver om. Dersom det er viktig purrer jeg på begge, eller skriver oppfølgingen selv (hvis jeg fortalte om noe som er viktig for meg, feks at jeg gruet meg til ultralyd dagen etter, så fortalte jeg selv hvordan det gikk uoppfordret) men ellers lever jeg godt med at noen samtaler dør. Jeg tenker rett og slett at mitt liv er mitt ansvar, og at ingen skal måtte svare meg "for å være høflig", trenger jeg svar etterspør jeg. Og så går det begge veier, av og til glemmer jeg ting helt. Anonymkode: 39755...ba3 Jeg svarte litt tidligere i tråden, og tenker litt motsatt av deg. Jeg tror bunnlinja må være at hver enkelt finner den måten de selv er tilfreds med. F.eks er jeg ikke der i meg selv at jeg hadde greid det du gjør, å dele om noe vanskelig for å så følge det opp uten at den andre har vist interesse. Og da passer ikke den type menneske for meg. Og det kan noen ganger være et tap, og andre ganger kan det være et tap å ikke ha de menneskene som er tydelige og følger godt opp på hver melding. Jeg, som TS, kunne faktisk ALDRI glemt en melding helt. Får inntrykk av at TS tenker at fordi andre ikke gjør som henne, legger mye innsats i å alltid svare, så sitter hun med en opplevelse av at andre ikke bryr seg like mye. Og det er en veldig vond følelse å ha. For meg handlet det om å innse at vi er forskjellige, og at de ikke legger den samme innsatsen som meg betyr veldig lite, det betyr bare at de ser på det på en annen måte, og samtidig at jeg kan være så ærlig med meg selv at det fungerer dårlig for meg, og jeg kan trenge noe annet. Men altså da helt uten den der "de bryr seg ikke/de legger ikke innsats i vennskapet"-tankegangen. Og for å avklare med folkene rundt seg så ble det i alle fall viktig å snakke ærlig om hvordan vi så på sosiale media, og meldinger, i stedet for å være misfornøyd i det stille. Det var også godt å gi slipp på den der "hva er galt med meg siden de glemmer meg"-tankegangen. Anonymkode: 046b3...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #72 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hva er det hun glemmer svare på? Anonymkode: d1622...3e1 Ja lurer jeg også på, det er faktisk ganske vesentlig for problemstillingen. Anonymkode: 0e46a...317 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #73 Del Skrevet 16. august 2024 Om det er veldig viktig så ringer en. Meningsløse never-ending chat forventer en ikke svar på omgående. Anonymkode: 83416...e62 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #74 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): ...adhd du også? 🤗 Anonymkode: e35de...78b Dette har jo ingenting med ADHD å gjøre. Dette er vel slik folk flest sine hjerner fungerer. Anonymkode: d4c2b...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #75 Del Skrevet 16. august 2024 Hvis vennen din står i en spesiell livssituasjon, f.eks. har hun nettopp fått barn, er det ikke så rart. Jeg hadde problemer med å svare venner med én gang de første tre månedene... Tok faktisk ei uke ved flere,anledninger. Også nå, om hele hurven får omgangssyke, så kan jeg glemme å svare. Men opplever at folk enten tar kontakt igjen om det er viktig, eller venter på at jeg svarer fordi de har et travelt liv selv Anonymkode: 03e1e...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2024 #76 Del Skrevet 16. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): F.eks er jeg ikke der i meg selv at jeg hadde greid det du gjør, å dele om noe vanskelig for å så følge det opp uten at den andre har vist interesse. Anonymkode: 046b3...cce Men dette er jo typisk samtaler som ikke passer seg over meldinger/chat, nettopp fordi en trenger å ha tid til hverandre og en ordentlig samtale. Det er irriterende med folk som dropper vanskelige og personlige emner midt i hodet på deg, uten tanke på hva den andre måtte stå i og ha tid til den dagen. Også må den andre slippe alt de har i hendene for å skrive følsomme og forståelsesfulle meldinger tilbake. Det er faktisk nokså egoistisk og selvsentrert oppførsel. Normal folkeskikk er å spørre en venn om en kan møtes en dag, eller snakke litt på telefon, fordi en har noen greier en kunne trengt litt hjelp med å sortere eller lufte noen tanker. Så kan en avtale en tid som passer for begge og sette av tid til hverandre. Anonymkode: 732bd...662 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16. august 2024 #77 Del Skrevet 16. august 2024 Alle liker ikke å holde en samtale over chat eller å sitte med nesa i telefonen hele døgnet. Selv tenker jeg at alt som er mer enn å svare på korte meldinger kan tas neste gang man møte fysisk. Når jeg er hjemme legger jeg fra meg telefonen og tilbringer tiden med familien, ikke telefonen... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #78 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men dette er jo typisk samtaler som ikke passer seg over meldinger/chat, nettopp fordi en trenger å ha tid til hverandre og en ordentlig samtale. Det er irriterende med folk som dropper vanskelige og personlige emner midt i hodet på deg, uten tanke på hva den andre måtte stå i og ha tid til den dagen. Også må den andre slippe alt de har i hendene for å skrive følsomme og forståelsesfulle meldinger tilbake. Det er faktisk nokså egoistisk og selvsentrert oppførsel. Normal folkeskikk er å spørre en venn om en kan møtes en dag, eller snakke litt på telefon, fordi en har noen greier en kunne trengt litt hjelp med å sortere eller lufte noen tanker. Så kan en avtale en tid som passer for begge og sette av tid til hverandre. Anonymkode: 732bd...662 Du må nesten lese det jeg svarer på før du kommer med alle disse angrepene og stråmennene. Da ville du sett at ab som jeg svarte nevnte f.eks en ultralyd hun gruet seg til. Ikke å legge ut om alt som er vondt og vanskelig på melding. Anonymkode: 046b3...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #79 Del Skrevet 17. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må nesten lese det jeg svarer på før du kommer med alle disse angrepene og stråmennene. Da ville du sett at ab som jeg svarte nevnte f.eks en ultralyd hun gruet seg til. Ikke å legge ut om alt som er vondt og vanskelig på melding. Anonymkode: 046b3...cce Det må da være mulig å ta inn over seg hvordan andre mennesker kan se ting annerledes, uten å slenge ut av seg anklager om hersketeknikker - noe som er en hersketeknikk i seg selv. Å ta opp en ultralyd en gruer seg til er like mye uegnet for samtale via meldinger. Men ja, jeg kunne inkludert flere sitat i posten min. Min oppfatning er den samme - for min del oppleves det egosentrisk og selvsentrert og ta slikt over melding, uten tanke for hva mottakeren av meldingen om at en gruer seg og har vonde følelser selv er opptatt med, og om de har anledning til å slippe det de har i hendene og vise omsorg der og da. En tvinger sin venn inn i en omsorgsrolle for seg, så snart vedkommende leser meldingen. Uansett om vennen har besøk av noen, må legge barn, jobber overtid, har kjærkommen kjærestetid eller på andre måter er opptatt i livet sitt. Det er dette jeg mener med at en krever den andres tid og oppmerksomhet. Normal høflighet ville vært å ikke sette en venn i en slik situasjon, hvor en må droppe alt annet og alle andre, for å gi trøst, støtte så snart en har lest meldingen - om en ikke skal føle seg som en dårlig venn, eller få anklager om å være en dårlig venn. I gode vennskap tenker en på hverandre, ikke bare hva en kan få ut av en venn. Jeg ville aldri droppet tanker om at jeg gruet meg til en undersøkelse til en venn over melding. Da sender jeg en melding om at jeg gjerne vil prate litt, om hun har tid og mulighet. Så kan vi begge rydde rom for den andre. Anonymkode: 732bd...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #80 Del Skrevet 17. august 2024 Antakelig har dere ulik oppfatning av hva slags meldinger som krever svar. For eksempel; vil du komme på middag i morgen? Ja, da bør man såklart svare. Men : “Nå skal jeg ut og gå en tur i skogen” eller «nyter dagen på stranda» er etter min mening en melding som ikke krever svar, spesielt hvis det har vært utvekslet et par meldinger før. Jeg er klar over at mange da skriver «kos deg!» eller «god tur», men det ser ikke jeg noe poeng i. Noen drar slike meldingsutvekslinger ut i det uendelige. Veldig irriterende. Anonymkode: c3ba1...44d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå