Gå til innhold

Når venninna glemmer å svare - igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det passer deg ikke å ringe, men det skal passe andre å kommunisere via meldinger? Jeg har gitt beskjed til alle rundt meg at jeg ikke sjekker telefonen så ofte, og ikke svarer jeg alltid på meldinger uansett fordi jeg orker ikke der og da å gå inn i noen dialog. Det bestemmer jeg helt selv, og hvis venninner furter for det og vil slå opp så vær så god! Jeg gidder ikke sånt stress. 

Anonymkode: b7b2d...f4f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg haaaaster sånne endeløse meldingsdialoger om pjatt….!

Ennå verre når jeg vet andre personen føler seg såret og snurt over ikke å få spise opp min tid, og sitter der og forventer seg svar på alt som skrives.

I mitt liv er hele poenget med meldinger asynkron kommunikasjon.

At en IKKE trenger å respondere og gi tilbakemeldinger på alt andre ønsker å dele.

Skal vi ha en faktisk samtale får du rydde tid til å ringe eller møtes. 

Jeg har sluttet med energitappende meldingsdialoger, fra folk som krever min oppmerksomhet på den måten du gjør TS.

Anonymkode: 732bd...662

• Liker 7
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, den følelsen, når man har en samtale (ja på nett) og man bare plutselig ikke svarer og ikke «tar opp tråden igjen» dagen etter heller 🤔

Er det ikke da normalt å si « er litt opptatt, svarer etterpå» og da faktisk gjøre det? 
Neida, for da glemmer man jo det også 😞 Nå sist så skjedde det 2 ganger på ei uke - er så lei, hva f er vitsen 🤨 

Selv er jeg ganske nøye med å svare på melding når jeg har tid, for jeg vet hvor sårt det er når meldingen er åpnet men responsen uteblir 😏 

Er det jeg som er hårsår? Har vi virkelig ikke tid til å kommunisere lenger? Er jo ikke alltid det passer å ringes, så da er det jo fint å kunne avtale/melde over nett, men når det stopper ut av det blå gang på gang….🫤

Anonymkode: e981e...c47

Hva slags samtaler er det? Hva er innholdet i meldingsutvekslingen? 

Jeg har flere samtaler gående med flere venner i flere plattformer (snap, messenger, Instagram), der hver enkelt samtale aldri 'avsluttes', med mindre det tilfeldigvis er sen kveld og en av oss er på vei i seng, da sier vi gjerne 'sov godt' til hverandre. Vi bare stopper å skrive når det ikke er mer å si, og sender en melding når vi har noe å si.

Det sagt er jeg påpasselig med å svare når det er noe spesielt, f.eks vi avtaler å treffes eller den andre har det vanskelig eller forteller om noe spesielt de opplever. 

Anonymkode: 26879...1bc

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selv om jeg har dårlig hukommelse (påvist svakt korttidsminne), så husker jeg å svare på meldinger, møte opp til avtaler etc. Folk må være utrolig distraherte i dag, og hva kan være grunnen mon tro?

Anonymkode: a5c2d...e26

Kanskje er det nettopp meldingene som er distraksjonen? I hvertfall hvis de fortsetter å komme i det uendelige.
Hvis det ikke passer å ringe, så holder man vel på med noe?

Anonymkode: 046d4...a79

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte chatter dere? 

Jeg sier i fra om jeg går for å gjøre andre ting dersom det er noen jeg chatter med sjeldent, eller hvis det er noe veldig spesielt som det snakkes om. 
Men de jeg chatter med hver dag, så gjør jeg ikke det. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du husker ikke hva du så eller leste bare for noen minutter eller timer siden… ?

Ser det er en gjentaker at folk glemmer, men fatter ikke at det er mulig å være SÅ glemsk. At man åpner opp og glemmer å svare på en melding. Hvordan er det mulig? Respektløst er det også.

Selv om jeg har dårlig hukommelse (påvist svakt korttidsminne), så husker jeg å svare på meldinger, møte opp til avtaler etc. Folk må være utrolig distraherte i dag, og hva kan være grunnen mon tro?

Anonymkode: a5c2d...e26

Jeg går inn på kjøkkenet for å hente noe, og glemmer hva jeg skulle hente. 
Jeg kan åpne kjøleskapsdøren og stå noen sekunder å prøve huske hvorfor jeg skulle inn i kjøleskapet, før jeg kommer på at jeg egentlig bare skulle hente sjokoladen som ligger i kjøkkenskuffen. 

Hvis jeg får en melding i det jeg er på vei inn på trening, så er det ikke sikkert jeg husker at jeg fikk den meldingen når jeg er ferdig skifte. 
Jeg kan lese en melding i det jeg starter bilen og skal finne frem musikk, og glemme svare når jeg kommer hjem. 
Det kommer an på hva som skrives, og hvorvidt det er noe viktig som krever svar. 
Skriver venninnen min at hun skal til legen grunnet ** symptomer, så husker jeg spørre hvordan det gikk. Spør hun hvilken kjole hun skal bruke på helgas date, så glemmer jeg det. 

Anonymkode: 8e13b...b7e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det skjer mye i andres liv og…

Men som regel så husker man jo samtale og evnt ta opp tråden senere - da burde jo den som har glemt være den som tar opp tråden igjen, tenker jeg da - ikke alltid det passer å ringes som sagt, men selvsagt gjør man jo det når det passer ja

Men om samtalen ikke var noe viktig i utgangspunktet, så er det ikke noe å huske på å ta opp tråden igjen på. Det er så ekstremt mye ubetydelig det sendes melding om, så den tiden disse meldingene tar, kan man fint bruke på viktigere ting. Og om du har masse tid til å sende ubetydelige meldinger til andre mennesker, skjer det ikke så mye i ditt liv. 

Det er selvsagt noe annet om man avtaler et møte, og om ei spør «passer fredag kl. 14?», og aldri får svar på sånne meldinger. 

Anonymkode: b34ff...606

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ennå verre når jeg vet andre personen føler seg såret og snurt over ikke å få spise opp min tid, og sitter der og forventer seg svar på alt som skrives.

At en IKKE trenger å respondere og gi tilbakemeldinger på alt andre ønsker å dele.

Jeg har sluttet med energitappende meldingsdialoger, fra folk som krever min oppmerksomhet på den måten du gjør TS.

Krever oppmerksomhet?
Sist jeg sjekka var det normalt høflig å svare - ikke har jeg sagt hva dette handlet om, igjen - jeg syns bare det er rart at det skjer igjen og igjen - det gir ikke en så veldig god følelse, men det tror jeg ikke folk forstår, hvis det ikke skjer dem selv - og vi er forskjellige uansett, men takk for innspill.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men om samtalen ikke var noe viktig i utgangspunktet, så er det ikke noe å huske på å ta opp tråden igjen på. Det er så ekstremt mye ubetydelig det sendes melding om, så den tiden disse meldingene tar, kan man fint bruke på viktigere ting. Og om du har masse tid til å sende ubetydelige meldinger til andre mennesker, skjer det ikke så mye i ditt liv. 

Det er selvsagt noe annet om man avtaler et møte, og om ei spør «passer fredag kl. 14?», og aldri får svar på sånne meldinger. 

Anonymkode: b34ff...606

Det var nok til at man hadde tatt opp igjen tråden - hvem har sagt at det var ubetydelige meldinger? Jeg deler ikke hva det handlet om for det er ikke poenget her

Jeg klarer å sette av 30 sek for å svare på den meldingen hun sendte meg, i lunsjpausa mens jeg er på jobb feks.
ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler slike meldinger ekstremt dårlig til tider. Har perioder hvor jeg kan være flink p svare, men så blir det perioder igjen hvor det rett å slett blir for mye og jeg klarer kkke å svare. 
Har sagt i fra til familie og venner, så de vet at hvis de må ha tak i meg i slike perioder så må de ringe. Er 38 år hvis det har noe betydning. 
Savner tiden med hustelefon, da det var spennende når telefonen ringte og ikke stress og trigger. Jeg personlig kveles at folk skal ha muligheten til å ha tak i meg konstant. 

Anonymkode: 00b1c...4ba

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar hun kontakt med deg? Eller er det som oftest du som tar kontakt med henne?

Anonymkode: 8d25d...328

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk du er litt hårsår. 

Er det så viktig du trenger en dialog frem til samtalen er ferdig så må du ringe.

Meldinger er til pjatt og for at man skal kunne svare når det passer seg å svare. Særlig samtaler med venninner er helt uten start og stopp, de er evigvarende med ujevne intervaller og fordelt på mange plattformer. 

Det betyr ikke at jeg ikke forstår at det er sårt for deg, men du kan ikke forvente at noen intuitivt forstår at du vil ha svar nå med en gang. 

Når du opplever å ikke får svar på disse tingene som åpenbart vil ha svar på så send en melding å spør om venninnen kan ringe deg når hun får tid for du vil gjerne prate mer med henne om det? 

Her må du finne løsninger som funker for begge, det hjelper deg ikke å være såret og surmule i stillhet. 

Anonymkode: 0cd59...51c

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Krever oppmerksomhet?
Sist jeg sjekka var det normalt høflig å svare - ikke har jeg sagt hva dette handlet om, igjen - jeg syns bare det er rart at det skjer igjen og igjen - det gir ikke en så veldig god følelse, men det tror jeg ikke folk forstår, hvis det ikke skjer dem selv - og vi er forskjellige uansett, men takk for innspill.

ts

Dette med at man er tilgjengelig 24/7 er en moderne greie. Det var normalt og høflig å svare når noen tok kontakt med deg før, men nå er det jo konstant noen som skal ha tak i deg og man bli jo utslitt av å måtte forholde seg til stadige meldinger og piping fra telefonen.

I min vennekrets er det helt normalt å forsvinne midt i en samtale som ikke er viktig, nettopp fordi den ikke er viktig. Jeg forstår at den andre ble opptatt når hen forsvinner fra samtalen og trenger ikke melding om det.

Jeg har sagt til alle i min omgangskrets at jeg er dårlig til å svare på meldinger og at jeg egentlig bare liker å holde kontakt IRL. jeg hater virkelig meldinger, kan virkelig ikke fordra det. Ingenting hadde gledet meg mer enn om sosiale medier og gratis sms/mms forsvant.

Du kan si til din venninne hva du føler om at hun forsvinner fra en samtale, så kan du spørre henne hva hun føler om samtalene også. Kanskje dere har så ulikt syn på det at dere ikke kan være venner.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange føler det sånn, og det enkleste er å ha folk med samme holdning til meldinger i omgangskretsen.

Jeg blir aldri sur hvis jeg ikke får svar på meldinger, tenker at det skjer så mye i livene til folk at det ikke er så lett å huske å ha nesa i telefonen.

Jeg liker også å gi folk ordentlige svar, så jeg bruker faktisk ganske lang tid på relativt korte svar også. Og når jeg hater meldinger om ingenting til å begynne med så føles det så meningsløst å bruke lang tid på det.

Jeg vil heller møtes til en kaffe eller komme på besøk en kveld, og ikke ha kontakt på meldinger i mellomtiden. Ikke trenger jeg å møte folk spesielt ofte heller, jeg er svært innadvendt.

Ironien er selvfølgelig at jeg henger her og skriver noen innlegg om dagen når jeg trenger pause, men da kan jeg styre det helt selv og er ikke følelsesmessig involvert.

.

Det jeg ikke fordrar er folk som svarer på meldinger når vi er sammen og sitter midt i en samtale ansikt til ansikt. Det er mye verre.

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som sluttet å svare på meldinger og invitasjoner. Kunne kanskje ta en uke eller to. Det var tydelig at hun hadde sett meldingene og at hun var aktiv på messenger. Jeg kjenner henne så pass godt at jeg vet at hun chatter med veldig mange skriftlig. Spesielt menn. 

Jeg sluttet å ta initiativet og tenkte at hun kunne ta kontakt om hun ønsket å finne på noe. Det ble helt dødt. Vi har ikke snakket siden. 

Helt tydelig at jeg var den eneste av oss som ønsket et vennskap. Det er sårt, men jeg kan ikke tvinge noen til å være vennen min. Hun har andre hun liker bedre, og det er jo lov 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 97b9b...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Krever oppmerksomhet?

ts

Skrev du noe som eks inneholdt spørsmål? For sender du en monolig, så kan det være jeg leser den, men kan kommentere den neste gang vi meldes. 

Anonymkode: 85ee6...886

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke ha en samtale på chat. Har du lyst til å snakke om noe får du ringe meg. Chat, sms osv. er for å gi beskjed om noe hvor mottakeren kan svare når det passer. 

Jeg har venninner som jeg aldri svarer med en gang, for da har jeg den jævla chatten gående i timesvis. 

Anonymkode: 6b169...f11

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg orker ikke ha en samtale på chat. Har du lyst til å snakke om noe får du ringe meg. Chat, sms osv. er for å gi beskjed om noe hvor mottakeren kan svare når det passer. 

Jeg har venninner som jeg aldri svarer med en gang, for da har jeg den jævla chatten gående i timesvis. 

Anonymkode: 6b169...f11

Man kan sammenligne det med disse venninnene som man aldri ringer fordi da vet man at man ikke slipper unna på noen timer fordi de skal snakke om maling som tørker og gresset som gror. Gud, jeg skulle ønske mobil- og smarttelefonene aldri ble oppfunnet. Hjemmetelefonene var de beste.

Anonymkode: c1c13...694

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, og sikkert ganske mange andre, ser på kommunikasjon over melding som svært uforpliktende. For oss er denne kommunikasjonsformen forbeholdt uviktige ting, tullprat og er rett og slett et verktøy for å bare holde litt jevnlig kontakt før man igjen møtes. Ville aldri kommet for sent til en avtale bare fordi jeg venter lenge med å svare på en melding. 

Det betyr ikke at DU ikke er viktig.

Og ja, det finnes unntak. Om temaet åpenbart er viktig/vanskelig/kriseaktig for vennen passer jeg på å svare. Men da vil jeg først forsøke å ringe. 

Anonymkode: d2a84...52d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chat er jo meningløst til annet en uviktig prat.
Forventer ikke at andre følger opp ting som snakkes om i chat.
Viktige samtaler tar jeg face to face aller helst, evt per telefon.
har vi glemt at vi kan møtes?
De gode vennene jeg har er folk jeg kan sette meg ned med for en prat, og slik bør det være.

Anonymkode: 1a77f...b51

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette tenkte jeg på og - den samtalen kan være det som redder dagen. Eller gjør dagen bedre 

Akkurat dette. Så da har den andre personen ett ansvar lang utenfor å svare på meldinger. Jeg har og har hatt enkelte venner som insisterte på lange samtaler om alt mulig flere ganger i uken. Uansett hvor mange ganger jeg forklarte at jeg liker å være rundt folk, ikke sende meldinger og at ett vennskap er ikke ett forhold, jeg skal ikke teenge å forholde meg til mine venner dagen lang.

Anonymkode: 5c5ae...8be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er det mulig det lurer jeg på også…😏 

Ja de fleste av oss husker vel å svare/møte opp, og klarte det kan skje en glipp eller to, men flere ganger?😣

Åh det er mulig😩 

Jeg er som venninnen din! 
Men…… Jeg har sagt TYDELIG I FRA! Å holde en samtale over meldinger, er jeg DÅRLIG på!

Jeg MÅ ringes!! Eller så må de skrive: Dette er viktig! 
Vet ikke hva det er, men jeg klarer ikke følge helt samtalen når jeg ikke hører stemmen eller fysisk er tilstedet…

Det er jo litt anderledes kanskje, for jeg har vært så tydelig, så ALLE rundt meg vet det! 
De vet også at hvis de ringer, så tar jeg tlf, eller ringer opp med en gang jeg får mulighet, hver eneste gang..

Anonymkode: f71bd...8c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...