Gå til innhold

Har vunnet mye i lotto. Hva bruke pengene på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har vunnet en del millioner i lotto. Jeg ble veldig satt ut av dette og har tatt meg en god porsjon is i magen. Men skjønner at jeg må ta et aktivt valg med pengene nå. Jeg må investere i fremtiden min og fremtiden til mine fremtidige barn men hvordan? Har snakket med finansrådgiver og aktuelle investeringer er fond, aksjefond, boligmarkedet, eller høyrentekonto. Jeg kan lite om investeringer ellers og er ikke noe god på oppussing/flipping av bolig. 
Hva ville dere ha brukt pengene på?

 

Anonymkode: b262e...49d

Oh please. Fake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært raus med de rundt meg

Anonymkode: a2740...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar her. Tror jeg stopper her for min del da jeg har fått svar på det jeg lurte på. Så vil ikke svare på tråden lengre. God natt :) 

Anonymkode: b262e...49d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fortalt det til noen.

betalt ned det jeg har av lån, og gjort ferdig den oppgraderinga av bolig jeg har startet på.

kjøpt utbytte aksjer i 3~5 solide selskaper.

Anonymkode: 24a4e...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En ting er ganske klart. Det du nå gjør er smart. Spør "alt og alle". Sammenlign svarene. Når du får flere like svar er sjansen stor for at disse svarene/rådene er mer korrekte enn de svar du får færrest av. Fortsett å grav og spør. Men husk at profesjonelle økonomisk rådgivere tjener penger på å gi råd, samme som bankene.

La pengene stå i banken, bruk tid på å "samle" inn råd/anbefalinger. Ikke forhast deg.

Invester i bolig, uføreforsikring og/eller livsforsikring, da du tenker på å få barn og da også sambo.

Blir du samboer, skriv samboerkontrakt eventuelt ektepakt hvis/når du gifter deg. Bruk advokat til de siste punktene.

Skriv testament. Du kan finne mye om samboer/ektepakt på nettet. Noter ned de punktene du finner fornuftige. Sett sammen et utkast til samboer/ektepakt, slik du ønsker. Så kan du kontakte advokat å få gjennomgått de punktene du har satt opp, og mest sannsynlig få noen andre gode punkter/råd fra advokat.

Vurdere å ta noen kurs om aksjer og fondssparing.

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en premie rundt 20-30 millioner: Jeg hadde kjøpt bolig med utleiedel (skattefri inntekt), satt penger i utbytteaksjer og fond (passiv inntekt). Så hadde jeg sluttet i jobben.

Anonymkode: 89d16...107

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vil ikke oppgi hvor mye. Ble satt ut og fikset ikke livet helt en liten periode, klarte ikke forholde meg til det. Strever med angst og ble veldig overveldet. Nå har jeg roet meg ned og ser frem til å få gjort noe med pengene 

Anonymkode: b262e...49d

Jeg ville reist verden rundt med mye penger. Tenk hvor mye det finnes å oppleve i verden av eksotiske steder! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt de på eiendom, kjøpe opp eiendom og leie ut. 

Anonymkode: 3fbfb...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrer deg først og fremst om deg selv og egne etterkommere om vi ikke snakker over 20 mill.(om du har/planlegger noen). Dette kan jo faktisk utgjøre en forskjell for fremtiden til generasjoner.

Vil du gjøre noe hyggelig for familien kan du jo heller si at du har vunnet en mye lavere sum og tilby en fin familieferie. Er dere en veldig liten familie er det jo ikke så vanskelig å begrense det, men er dere mange blir det fort mye penger, og det er alltid noen som er frekke nok til å forvente mer enn man hadde tenkt å gi og lage dårlig stemning.

Har du noen få nevøer/nieser kan du ev. opprette fond til dem som de får når de skal etablere seg (som de ikke vet om). Uansett er du ikke forpliktet til å dele, det er lov og heller planlegge for seg og sitt.

Først ville jeg blitt gjeldfri og funnet en bolig dere kan ha i mange år (om dere ikke allerede har det), gjerne med utleiedel. Er det nok penger ville jeg vurdert en liten leilighet for utleie som barna kan ta over.

Ville satt av en sum til kos og gøy så det blir litt begrenset, det er visst overraskende mange vinnere som soser bort mye av gevinsten «for de vant jo så mye».

Hører ofte utbytteaksjer nevnt som en smart del av en portefølje, men også vanlige indeksfond og høyrente så lenge sparerenta er høy (det er vel høyere skatt på aksjegevinst). 

Anonymkode: d00c3...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer is du ;) 

Anonymkode: 87529...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortell noen du har vunnet. 

Anonymkode: 027fa...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde redusert stillingen min til å jobbe 2-3 dager per uke. Og brukt fridagene på trening, friluftsliv og å leve sakte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville betalt ned alt av gjeld, kjøpt bolig og spart resten.

Anonymkode: bbc0b...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer litt an på sum og hva man har av gjeld osv. Hadde jeg vunnet såpass at jeg ikke trengte å bekymre meg økonomisk videre hadde jeg:

1) betalt ned huslånet 2) pusset opp hele boligen 3) byttet ut bilen uten å tenke på pris 4) betalt ned gjelden til ei venninne som er ufør og har lite å rutte med 5) tatt med barna på div reiser i skoleferie 6) spandert familietur på nærmeste familie

Også hadde jeg nok levd livet. Reist når jeg hadde mulighet/ har barnefri, sagt opp jobben og brukt hverdag på turer, venninner og hobbyer. Kanskje satt litt i fond eller høyrentekonto

Anonymkode: 05b6c...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg var ung og uetablert og litt usikker på investeringer, hadde jeg gjort dette:

1) Kjøpt meg en grei størrelse leilighet i et postnummer der det bodde mange andre velstående mennesker. Da hadde man ikke risikert å havne på topplister i lokalavisa når skatteoppgjøret blir offentliggjort, slik at "alle" får vite det.

2) Skrevet testamente, slik at formuen min tilfalt de jeg ønsket i tilfelle noe skulle skje.

3) Satt noen millioner i indeks- og/eller rentefond.

4) Satt resten på bankkonto med minst 5 % rente. Passet på å ikke ha mer enn 2 millioner per bank.

5) Gitt penger til veldedige formål

6) Tatt utdannelse

7) Prøvd å tillegne meg kunnskap om investeringer og fått økt selvtillit på å ta egne valg, og deretter sett om det var noe jeg følte for å investere i.

 

Anonymkode: b2e9c...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 22.17):

Jeg har vunnet en del millioner i lotto. Jeg ble veldig satt ut av dette og har tatt meg en god porsjon is i magen. Men skjønner at jeg må ta et aktivt valg med pengene nå. Jeg må investere i fremtiden min og fremtiden til mine fremtidige barn men hvordan? Har snakket med finansrådgiver og aktuelle investeringer er fond, aksjefond, boligmarkedet, eller høyrentekonto. Jeg kan lite om investeringer ellers og er ikke noe god på oppussing/flipping av bolig. 
Hva ville dere ha brukt pengene på?

 

Anonymkode: b262e...49d

Da har du blitt tilbudt økonomisk rådgivning. Likevel skal du ‘’overprøve’’ deres gode råd ved å spørre i dette forum?! Eh, det stinker av hele historien.
Jeg tror ikke på den…c’’.!

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bolig i en kret skole og barnehagemssig hvor jeg kunne tenke meg å bo med "fremtidige barn" som TS skriver, satt av en hel del i fond og sparing og brukt litt på meg selv på ting jeg har hatt lyst til/på men ikke hatt mulighet til om det ble igjen noe. 

Anonymkode: 5500f...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt bolig, hytte på fjellet og båt med båtplass. Ville i tillegg satt inn penger i trygge fond. Og ville kjøpt meg noen fine ting som en fin klokke, noen fine klær (type varm vinterjakke og en flott dress/kjole og sko), sportsutstyr og bil + kanskje valgt to drømmesteder å reise til. Jeg hadde nok ikke valgt fra øverste hylle på alt, men tatt fornuftige valg. 
 

Jeg ville ellers lagt opp til å ha en livsstil som er bærekraftig med tanke på løpende inntekt. Altså ikke svi av tusenvis på byen hver helg, shopping eller mange dyre ferieturer. 

Anonymkode: 39ab4...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Vær forsiktig hvem du deler nyheten med. 

2) Ikke ta noen raske beslutninger, vurder nøye alternativene dine og søk informasjon. 

3) Kvitt deg med gjeld. Dersom du ikke har boliglån, sett av en sum til en fremtidig bolig på en høyrentekonto slik du kan sikte deg inn på å være gjeldsfri eller hvert fall ha en lav gjeldgrad. 

4) Resterende beløp kan du benytte til investeringer. Ikke legg alle eggene i samme kurv. Jeg personlig hadde nok prioritert noe som hadde generert en passiv inntekt. Kanskje en eiendom til utleie eller utbyttefond eller -aksjer. Jeg ville også plassert noe i fond + høyrentekonto. 

Anonymkode: 6ea8f...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...