Gå til innhold

Utleier godtok ikke vaskingen timer etter at han hadde tatt i mot nøklene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har i dag levert tilbake nøklene til leiligheten vi leide. Under tilbakeleveringen vart det ingen anmerkninger og vi gikk sammens gjennom alle rom. Utleier tok i mot nøklene og sa at leiligheten så fin ut.

Et par timer senere tikket det inn en sms om at leiligheten ikke er tilstrekkelig rengjort likevel, og han nekter å frigjøre depositumet.

Det var bare småting som egentlig tar oss 5 minutter å rette opp i, men når nøklene er tatt i mot og han har sagt at boligen "ser bra ut", så anså vi oss for ferdige med det sirkuset.

Husleieloven §10.2 sier "Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det." 

Og, ved overlevering var det kun skryt, men misfornøydheten kom på sms etter at vi hadde gått hvert til vårt. Må vi seriøst tilbake?

Anonymkode: 10867...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke men jeg har opplevd det motsatte.

Jeg skulle flytte inn i en leilighet som skulle være nevasket av et vaskebyrå, og da jeg møtte vaktmesteren for å få nøkler og gå gjennom leiligheten, så jeg at det ikke var rent flere steder og påpekte dette. Vaktmesteren tok frem en fille og gnukket litt her og der, så sa han at han måtte gå, så jeg måtte signere for at alt var tilfredsstillende.

Med en gang vaktmesteren hadde gått, så jeg at en vinduskarm var skitten, vinduene var skitne, det var skit på noen lister og div, og jeg er ganske sjokkert over at et vaskebyrå har vasket så dårlig. Jeg synes det var flaut å kontakte vaktmester igjen og gi beskjed om dette, så jeg tok bilder av der det var skittent, og den dagen jeg flytter ut skal det se like skittent ut på disse stedene.

Det har jeg rett til i følge loven.

Anonymkode: c267d...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har i dag levert tilbake nøklene til leiligheten vi leide. Under tilbakeleveringen vart det ingen anmerkninger og vi gikk sammens gjennom alle rom. Utleier tok i mot nøklene og sa at leiligheten så fin ut.

Et par timer senere tikket det inn en sms om at leiligheten ikke er tilstrekkelig rengjort likevel, og han nekter å frigjøre depositumet.

Det var bare småting som egentlig tar oss 5 minutter å rette opp i, men når nøklene er tatt i mot og han har sagt at boligen "ser bra ut", så anså vi oss for ferdige med det sirkuset.

Husleieloven §10.2 sier "Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det." 

Og, ved overlevering var det kun skryt, men misfornøydheten kom på sms etter at vi hadde gått hvert til vårt. Må vi seriøst tilbake?

Anonymkode: 10867...534

Du svarer med at på gjennomgangen dere hadde så var alt ok og dere overleverte nøklene. Og at dere vil kreve depositumet utbetalt fra banken og forventer at de godkjenner dette i tråd med at de var fornøyd på overleveringen.

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har ingen sak.

Leiligheten ble godkjent og nøklene levert. Når dere har levert nøklene, disponerer dere ikke lenger leiligheten. Leieforholdet har opphørt. Huseier kan ikke kreve at du kommer og vasker en leilighet du verken leier eller disponerer på noen måte.

Det huseier har gjort feil, er at vedkommende skal gi dere mulighet til å vaske på nytt dersom boligen ikke er tilfredsstillende vasket. Men nå har han godkjent, og godkjent er godkjent.

Be banken om utbetaling av depositumet. Si til huseier at om han ikke godkjenner utbetaling, vil dere melde leieforholdet til Husleietvistutvalget. Der kommer han til å tape, ettersom han godkjente utvask. Det koster huseier ca. 1200 kroner å få behandlet saken i HTU.

Anonymkode: 7c8d7...51a

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du flere råd, kan du melde deg inn i og kontakte Leieboerforeningen.

Anonymkode: 7c8d7...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble leiligheten godkjent ved overlevering så har ikke huseier noe han skulle ha sagt.

Men om han gjør seg vanskelig så spørs det om jeg ville tatt kampen, om det er noe som går raskt og du kan stikke en raskt tur innom og fikse så kan det være bedre en å starte en prossess som potensielt kan ta litt tid for å få depositumet tilbake.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies i husleieloven 10.3 at utleier har rett til å oppdage feil innen rimelig tid etter at nøklene er levert. Hvor lenge er rimelig tid? 🤷‍♀️

Anonymkode: 10867...534

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det sies i husleieloven 10.3 at utleier har rett til å oppdage feil innen rimelig tid etter at nøklene er levert. Hvor lenge er rimelig tid? 🤷‍♀️

Anonymkode: 10867...534

Å oppdage feil innebærer å oppdage at det har forekommet skader på leieobjektet som ikke umiddelbart er synlig. Vannskader, ødelagt inventar etc.

TS sier at den dårlige vasken huseier klager på, er småting som ville tatt TS typ fem minutter å fikse. Som for eksempel at deg er støv i en vinduskarm. Dette kan umulig være en feil som gir huseier rett til å tilbakeholde depositum etter levering av nøkler.

Stå på ditt, TS.

Anonymkode: 7c8d7...51a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (4 timer siden):

ble leiligheten godkjent ved overlevering så har ikke huseier noe han skulle ha sagt.

Det er direkte feil. Utleier har mulighet til å varsle om feil man oppdager innen rimelig tid, og i dette tilfelle er det snakk om et par timer. Dette gjelder ikke bare skader, men også dersom vask ikke er tilfredsstillende likevel.

Dette er helt i samsvar med hva leieboerforeningen sier.

 

Selv om leietaker mener det bare tar noen få minutter å utbedre, er det likefullt deres ansvar. Og det er alltid like interessant å se om det er riktig at det bare tar noen få minutter eller om det viser seg å være mer omfattende. 

Anonymkode: c652e...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er direkte feil. Utleier har mulighet til å varsle om feil man oppdager innen rimelig tid, og i dette tilfelle er det snakk om et par timer. Dette gjelder ikke bare skader, men også dersom vask ikke er tilfredsstillende likevel.

Dette er helt i samsvar med hva leieboerforeningen sier.

 

Selv om leietaker mener det bare tar noen få minutter å utbedre, er det likefullt deres ansvar. Og det er alltid like interessant å se om det er riktig at det bare tar noen få minutter eller om det viser seg å være mer omfattende. 

Anonymkode: c652e...f2b

Utleier kan klage på ting som oppdages i etterkant innen rimelig tid ja. Men utleier kan ikke godkjenne utvask under gjennomgang og deretter underkjenne utvasken etterpå. Det vil åpenbart være urimelig og gjøre en gjennomgang før tilbakelevering bortkastet tid.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han godkjente utvask og dere leverte fra dere nøklene - så stå på ditt TS. Inntrykket mitt er at det er kun utvasken han klager på og dere har levert fra dere nøklene. Jeg opplevde det samme for tre år siden, utleier og utleiefirma (Utleiemegleren) godkjente utvask, nøkler ble overlevert og de ble så levert til ny eier (utleier hadde solgt) så 24 timer senere klager utleier på utvask og vil at jeg skal betale for utvask. Jeg stod på mitt og fikk depositumet tilbake

Anonymkode: 9af5f...8a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er direkte feil. Utleier har mulighet til å varsle om feil man oppdager innen rimelig tid, og i dette tilfelle er det snakk om et par timer. Dette gjelder ikke bare skader, men også dersom vask ikke er tilfredsstillende likevel.

Dette er helt i samsvar med hva leieboerforeningen sier.

 

Selv om leietaker mener det bare tar noen få minutter å utbedre, er det likefullt deres ansvar. Og det er alltid like interessant å se om det er riktig at det bare tar noen få minutter eller om det viser seg å være mer omfattende. 

Anonymkode: c652e...f2b

Men det er jo helt håpløst, om en kjip utleier vet at tidligere leietaker har dratt fra byen er det enkelt å bare hevde at vasken er dårlig og kreve dekning av ny vask? Jeg sier ikke at du tar feil, for jeg vet ikke noe om dette, det høres bare ut som om det kan oppstå vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: d8cd8...789

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men det er jo helt håpløst, om en kjip utleier vet at tidligere leietaker har dratt fra byen er det enkelt å bare hevde at vasken er dårlig og kreve dekning av ny vask? Jeg sier ikke at du tar feil, for jeg vet ikke noe om dette, det høres bare ut som om det kan oppstå vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: d8cd8...789

Jeg tenker at mange nok er sleipe til sånt ja. Har aldri vært ute for det selv, men jeg har vasket bedre ved utvask, enn det har vært ved innflytting. OG tatt masse bilder både ved inn og utflytting. Et par ganger har jeg også laget en protokoll begge signerer, der det står at nøkler er overlevert og vasken er godkjent. Men jeg er nok en misantrop av en annen verden🤣

Anonymkode: 8d80c...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo helt håpløst, om en kjip utleier vet at tidligere leietaker har dratt fra byen er det enkelt å bare hevde at vasken er dårlig og kreve dekning av ny vask? Jeg sier ikke at du tar feil, for jeg vet ikke noe om dette, det høres bare ut som om det kan oppstå vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: d8cd8...789

Leietaker kan sannsynlig dra tilbake når det bare har gått noen få timer, det er varsel innen rimelig tid. Også skal vel leietakeren ha rimelig tid til å rette feilen og.

Anonymkode: 0d2c7...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Leietaker kan sannsynlig dra tilbake når det bare har gått noen få timer, det er varsel innen rimelig tid. Også skal vel leietakeren ha rimelig tid til å rette feilen og.

Anonymkode: 0d2c7...c12

Nå mente jeg tilfeller hvor leietaker ikke har mulighet til å rette selv. 

Anonymkode: d8cd8...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er enkelt å fikse, hvorfor gjorde ikke leietagere det før han dro? Tenker jeg...

Anonymkode: dcc29...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er enkelt å fikse, hvorfor gjorde ikke leietagere det før han dro? Tenker jeg...

Anonymkode: dcc29...fcc

Hvis det er enkelt å fikse, hvorfor gjorde ikke utleier leietaker oppmerksom på det under tilbakelevering? Tenker jeg…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leietaker kan sannsynlig dra tilbake når det bare har gått noen få timer, det er varsel innen rimelig tid. Også skal vel leietakeren ha rimelig tid til å rette feilen og.

Anonymkode: 0d2c7...c12

Det spørs jo hvor de flytter. Dersom jeg hadde pakket mann og barn i bilen, og kjørt x antall timer rett etter overlevering er det ikke bare for meg å snu.

Det betyr fort behov for en ekstra hotellovernatting, bompenger, drivstoff og mat utenfor hjemmet. Mulig det er billigere å få en vasker til å ta det...

Andre har kanskje satt seg på fly, eller toget dit de skal. Flytter man fra byen venter man vanligvis ikke flere timer der etter at utleier har sagt at alt er ok i tilfelle han skulle ombestemme seg.

Og det er akkurat den situasjonen som er lett og utnytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (10 timer siden):

Utleier kan klage på ting som oppdages i etterkant innen rimelig tid ja. Men utleier kan ikke godkjenne utvask under gjennomgang og deretter underkjenne utvasken etterpå. Det vil åpenbart være urimelig og gjøre en gjennomgang før tilbakelevering bortkastet tid.

Ser du har fått mange likes, men det forandrer ingenting på hva som faktisk er korrekt.

 

Uavhengig av om man godkjenner en utvask mens leietaker er tilstede, så har man full mulighet til å underkjenne utvasken dersom man oppdager at utvasken ikke var like bra som man først antok.

Innen rimelig tid er ca 14 dager etter gjeldende praksis.

Og dersom kontrakten med leietaker er gått ut, har heller ikke leietaker krav på å få utbedre vasken. Dersom man flytter før kontraktsslutt, da kan man selvsagt få mulighet til å utbedre, men da må det skje før kontrakten utløper.

 

Firmaet mitt har 50+ enheter til utleie og jeg er stadig borti tilfeller hvor ikke tilfredsstillende utvask er et tema.

Som regel er det mindre ting, men dette må likefullt utbedres før neste leieboere skal inn.

De fleste av våre leietakere er studenter, men vi har leietakere de fleste livsfaser.

Et av problemene med flyttevask er at folks oppfatning av hva som er bra nok er forskjellig, og ekstremt mange prøver å slippe unna med å gjøre minst mulig.

Det er mange steder det kan være dårlig vasket og dersom man leier ut møblert, er det desto flere fallgruver, da mange ikke drar frem møbler eller vasker bak vaskemaskin eller kjøleskap.

 

Vi sender ut et skjema om flyttevask i god tid før leieboerne våre flytter og oppfordrer dem til å følge denne for å unngå å glemme noen.

Likevel er det overraskende mange som ikke følger den og når de blir spurt om de har gjort det og det, så står de og svarer bekreftende, mens det enten da, eller i ettertid viser seg at de ikke har gjort det likevel.

Vi bruker overtakelsesprotokoll for å unngå potensielle problemer i ettertid og dette er med på å begrense tilfeller der ting blir oppdaget i ettertid.

 

Våre studenter bor som regel hos oss i hele studieforløpet og alle er veldig trivelige folk. Problemet kommer ved utflytting fordi de ofte flytter hjem eller til en annen by når de først flytter.

Sjekk av vask og tilbakelevering av nøkler skjer etter deres ønske, men ofte flytter de ut samme dag som de skal reise, og dermed har de også knapt med tid. 
Da sier det seg selv at det kan forekomme at man må gå hurtig til verks og kan oppdage ting i ettertid.

 

Anonymkode: c652e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop1 skrev (31 minutter siden):

Det spørs jo hvor de flytter. Dersom jeg hadde pakket mann og barn i bilen, og kjørt x antall timer rett etter overlevering er det ikke bare for meg å snu.

Det betyr fort behov for en ekstra hotellovernatting, bompenger, drivstoff og mat utenfor hjemmet. Mulig det er billigere å få en vasker til å ta det...

Andre har kanskje satt seg på fly, eller toget dit de skal. Flytter man fra byen venter man vanligvis ikke flere timer der etter at utleier har sagt at alt er ok i tilfelle han skulle ombestemme seg.

Og det er akkurat den situasjonen som er lett og utnytte.

 

Derfor er også bevisbyrden på parten som retter et krav mot noen.

Man skal kunne dokumentere eventuelle feil og mangler, hvis ikke får man ikke medhold.

Anonymkode: c652e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...