Gå til innhold

Svetlana eller Tatiana?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tatiana er fint, Svetlana er grusomt tenker på svette når jeg hører det navnet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tatjana, kanskje? Svetlana er kjempefint på russisk, men ikke på norsk. Ellers går det an å ha Jelena/Elena, Natalia, Darja, Polina, Vera, Julia..?

Anonymkode: 44901...c7a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 8/15/2024 at 8:41 AM, AnonymBruker said:

Anonymkode: 96385...622

Åja, Anasta'sia ja, på russisk. Interessant! Det visste jeg ikke.
Men regner med at de fleste i Norge sier som Anna-stAsia (lang A).

Anonymkode: 7706f...e45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 8/14/2024 at 9:39 PM, AnonymBruker said:

Mens Mette (spist for mye?), RigMOR og LilleMOR er bedre? Man kan mobbe for navn uansett hva navnet er. De fleste mobber ikke.

Anonymkode: 26b0d...d9c

Analdus var jo et mye brukt navn i Norge, før i tiden.
Men tror ikke mange ville syntes det er så fint i dag.

Anonymkode: 7706f...e45

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke Svetlana fungerer så godt på norsk, nettopp pga. assosiasjonen til svette.

Tatjana er helt OK, men jeg ville skrevet det slik (med j). Andre pene russiske jentenavn er f.eks. Nadja, Katja eller Sonja. Sistnevnte er jo mye brukt på norsk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatiana av de to, definitivt. 

Tiana synes jeg ble pent og enklere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 21.01):

Typisk enkelte nordmenn som har null respekt for andre kulturer. Min mor er 82 år, hun heter Svetlana. Hun er verken vaskedame eller hore. Hun har vært tannlege, godt gift, god mor og god kone. Sånne mennesker som deg burde ha skammet seg. For øvrig er Tatiana en del brukt i Spania og andre land. En av OL-vinnere i svømming heter Tatiana Smith. Fra Sør-Afrika. Er hun vaskedame eller hore, hva synes du?

Anonymkode: 26b0d...d9c

Det er også en del vaskedamer som heter Nina, ang. hore så la folk ha sex hva hvem de vil. 

Begge navnene er veldig vanlige i sentral/øst Europa, på samme nivå som Nina, Monica, Inger i Norge. Vær så god. 

Anonymkode: 6f23d...0da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anastasia er ikke et russisk navn.

Anastasia er den kvinnelige formen av navnet Anastasi/us/os som kommer fra gresk. Navnet oversettes med «oppstandelse», men direkte oversatt betyr det «hun som skal stå opp igjen».

Navnet, i likhet med den mannlige motparten, ble i kristendommens tidlige dager ofte gitt til greske barn født rundt påsketider.

Anonymkode: 65b13...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da syns jeg ærlig at Svitlana er en finere form av navnet. Svetlana høres for meg for mye ut som ordet "svette" og har derfor ikke så fine assosiasjoner.

Anonymkode: a9155...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er russisk eller ukrainsk, hvilken som helst av de to. Tatiana er finest, synes jeg. 

Er det en spesiell grunn til at du vil gi barnet ditt et russisk navn?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tatjana, kanskje? Svetlana er kjempefint på russisk, men ikke på norsk. Ellers går det an å ha Jelena/Elena, Natalia, Darja, Polina, Vera, Julia..?

Anonymkode: 44901...c7a

Natalia er vakkert, en av mine små heter det, vi er latinerne 

Anonymkode: 7799e...795

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 20.55):

Jeg syntes ikke det er fint.

Hva med Anastasia? 

Anonymkode: b2ffc...4c0

Vet ikke om det er noe bedre, siden nesten alle nordmenn uttaler Anastasia hårreisende feil.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anastasia uttalt på russisk er hårreisen feil🤢

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anastasia uttalt på russisk er hårreisen feil🤢

Javel? Så russere kan ikke uttale sine egne navn nå? Hvordan mener du man uttaler det på russisk da?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (På 15.8.2024 den 18.16):

Tatiana er fint, Svetlana er grusomt tenker på svette når jeg hører det navnet. 

Oh wow, takk for at du skriver det samme som 50 stykk har skrevet før deg! Noe så originalt da du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (12 minutter siden):

Oh wow, takk for at du skriver det samme som 50 stykk har skrevet før deg! Noe så originalt da du!

Til informasjon, jeg leste ikke gjennom tråden før jeg svarte. Og om 50 stykk tenker det samme, så sier jo det sitt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er russisk, synes at begge navnene er ganske fine, men det er omtrent utelukkende damer over 45 som heter det. Og jeg ville ikke brukt Svetlana i Norge uansett, dessverre. Vurderte for min datter navnene Nina, Daria, Esenia, Kira, Arina, og min favoritt - Aljona/Aløna, men den ville nok blitt litt for sær :( Om jeg skulle gå for noe åpenbart øst-europeisk, ville det vært Varvara ❤️ Tatiana er forresten et ganske populart navn i Brazil, og den korte versjonen Tanja er veldig fint :)

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svetlana høres ut som en ond stemor i et eventyr.

Anonymkode: a04b0...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Javel? Så russere kan ikke uttale sine egne navn nå? Hvordan mener du man uttaler det på russisk da?

De kan bable det de vil, men ikke insistere at det er det eneste rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
medlem555 skrev (5 minutter siden):

Jeg er russisk, synes at begge navnene er ganske fine, men det er omtrent utelukkende damer over 45 som heter det. Og jeg ville ikke brukt Svetlana i Norge uansett, dessverre. Vurderte for min datter navnene Nina, Daria, Esenia, Kira, Arina, og min favoritt - Aljona/Aløna, men den ville nok blitt litt for sær :( Om jeg skulle gå for noe åpenbart øst-europeisk, ville det vært Varvara ❤️ Tatiana er forresten et ganske populart navn i Brazil, og den korte versjonen Tanja er veldig fint :)

Varvara!

Trykk på første a-en?

❤️

Anonymkode: 1ac1c...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...