Gå til innhold

Vurderer å boikotte Temu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Etter jeg oppdaget Temu for 3 måneder siden ble jeg helt frelst. Har kjøpt alt fra klær, kjøkkenredskaper, hårpynt, klistremerker og notatblokker derifra.

Noe fikk meg plutselig til å sette meg litt mer inn i selskapet, og det som skremmer meg mest er all giften som angivelig skal finnes i produktene. Jeg har i tillegg små barn og er livredd for å skade dem.

Den siste uken har jeg gått igjennom alt fra Temu i huset og kastet mye. Men ikke alt. Stiller meg selv spørsmål om jeg er fornuftig eller hysterisk?

Er primært giftstoffene som skremmer meg fra å potensielt handle fra Temu igjen. Jeg tenker helsa er viktigere enn penger. 

Jeg har aldri handlet fra Amazon, Shein, Wish osv før så konseptet Temu var helt nytt for meg.

Men hva tenker dere, er jeg hysterisk eller bør jeg kaste resten, samt boikotte?

Anonymkode: 5711c...774

Som noen andre nevnte, barnearbeid er den største grunnen til å boikotte. Temu burde vært ulovlig. Fatter ikke at så mange oppegående mennesker overser dette.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jammen selv om det står på websiden at de følger etisk handlel så vet man allikevel ikke 100% så derfor kan jeg handle i en butikk som garantert ikke følger norsk etisk lov om handel" 

Om man tenker sånn så driter man i etisk handel selv. Man vet aldri noe 100%, det er sant. Men man kan i det minste prøve.

Endret av lillevill
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (Akkurat nå):

Som noen andre nevnte, barnearbeid er den største grunnen til å boikotte. Temu burde vært ulovlig. Fatter ikke at så mange oppegående mennesker overser dette.

Det er mange som ikke bryr seg. Sånn er det i verden.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er det mest hysterisk vrøvlet jeg har hørt på lenge. Joda, skremselspropagandaen virker enda, her i landet. Slik som da Lidl skulle etablere seg. Plutselig var det rykter om livsfarlig mat og at de ansatte ble nærmest mishandlet av arbeidsgiver. Hver gang privilegier blir truet, må konkurranse stoppes med bakvaskelse og rykter. Slik det også skjedde med svenske GB, da de prøvde selge is i Norge. Og hvor mange ganger har vi ikke hørt at det er livsfarlig å dra til Sverige å kjøpe kjøtt, angivelig full av antibiotika. Til tross for at reglene er strenge i EU, dyr må være fri fra antibiotika før de slaktes 

Så tilbake til Temu. Mange nordmenn har levd godt på å kjøpe billige varer i Kina, å selge dyrt i Norge. Nå er disse privilegier truet, vi kan kjøpe varene utenom disse mellomledd. Og da er vi i gang igjen.. 

Anonymkode: 8b74c...6fc

Har selv en venninne som kjøper noen ting fra Temu og selger dem videre. 
Så du vet aldri hvor tingene du kjøper i Norge kommer fra heller. 🤷‍♀️

Anonymkode: 5eeab...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har selv en venninne som kjøper noen ting fra Temu og selger dem videre. 
Så du vet aldri hvor tingene du kjøper i Norge kommer fra heller. 🤷‍♀️

Anonymkode: 5eeab...f40

Så da kan man ihvertfall handle på temu..likę greit å gi opp da. ? Nei, det er det ikke. Men du har helt rett i at det vil bli vanskeligere og vanskeligere å passe på fremover, spesielt mtp second hand handel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

Var helt tilfeldig at jeg oppdaget at den ene kjolen vi fikk fra svigers til barnebarnet var fra Temu (som jeg kastet når jeg fant ut av), men har f.eks kjøpt masse klespakker fra Finn til barna helt fra de var nyfødt... skal jeg liksom kaste det også, siden jeg ikke vet om noe av det er fra Temu eller ikke? :( blir små-engstelig av detta...

Ts

Anonymkode: 5711c...774

Akkurat dette har jeg også begynt å tenke på. Nå er selvsagt Temu-varer i sirkulasjon som brukte varer. Jeg har blitt mye mer skeptisk til å kjøpe brukte smykker nå. Dvs, jeg har ikke turt det etter at den tanken dukket opp i hodet mitt. Og hadde jeg hatt barn, så hadde jeg absolutt vært mer usikker når det kom til å kjøpe brukte leker også. Det er en kjip følge av Temu. 

Anonymkode: babe5...228

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Håper dere vet at mange av butikkene i Norge handler fra akkurat de samme leverandørene for så over femdoble prisen, så ikk tro at å kjøpe det på norske sider er ett snev bedre.

Anonymkode: 1ae63...f01

Det er noen regler her for innhold i plast feks, som trer i kraft ved profesjonell import. Men som ikke blir sjekket ved privat import. Så det er absolutt ikke så enkelt/ sammenlignbart som du skal ha det til der nå. 

Anonymkode: babe5...228

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Temu, Shein osv er billig av en grunn. Dårlig kvalitet sikring, dårlige arbeidsforhold, barnearbeid osv. 

men er jeg den eneste som ikke helt klarer å kjøpe informasjonen om gift i produktene? Det kommer frem i flere artikler i VG og Dagbladet, men jeg synes de fremstår vage og lite profesjonelle. De viser ikke til tall, bare at de er «så så mye høyere enn tillatt». Det vises heller ikke til bilder og konkretisering av produkter som er testet. I tillegg til det, tenker jeg; Tror dere ikke at import av disse varene hadde blitt ulovlig, dersom dette stemte? Det handler jo ikke bare om helsen til de som kjøper det, men også når det kastes, så går det ut over resten av befolkningen og forurensning av miljøet. Det er mye som er ulovlig å importere til Norge, blandt annet kosttilskudd og annet- men store mengder giftstoffer i produkter fra Temu er altså greit? 
Alt av klær som vi kjøper på HM og Cubus kommer også fra Kina, samme med leker og egentlig det meste vi kjøper av drikkeflasker osv. disse produktene blir da testet? Kanskje ikke hvert plagg, men hvert nye tilskudd butikkene tar inn? Mjæ, høres ikke helt troverdig ut. Mye mulig at dette er propaganda for å unngå at forbrukere kaster penger til utlandet, kontra det overprisede landet vi bor i. Hvorfor kjøpe en identisk jakke i utlandet (ikke nødvendigvis Temu.) når du kan kjøpe den i Norge til 3-4 x prisen i utlandet, for like shabby kvalitet. 

Anonymkode: e180b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temu-fantastene vil nok aldri forstå hvorfor en ikke skal kjøpe noe derfra. 

Anonymkode: e050d...411

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes det er veldig spesielt at tilsynelatende oppegående voksne lar seg falle for fristelsen til å handle på Temu i det hele tatt. 

Anonymkode: 7f94b...db3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg for min del synes det er veldig spesielt at tilsynelatende oppegående voksne lar seg falle for fristelsen til å handle på Temu i det hele tatt. 

Anonymkode: 7f94b...db3

Helt riktig. Og jeg håper alle plagg blir pålagt å merkes med miljøavtrykk, dvs. hvor mye plagget forurenser (produksjon, transport/distribusjon) hva slags giftstoffer osv, og så bli avgiftsbelagt deretter. 

Anonymkode: a4f09...0b9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (2 timer siden):

Som noen andre nevnte, barnearbeid er den største grunnen til å boikotte. Temu burde vært ulovlig. Fatter ikke at så mange oppegående mennesker overser dette.

Temu er ikke en fabrikk.

Anonymkode: d3cc6...afc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig at bare dere kjøper varer fra en norsk butikk, er alle varene sjekket? Tro om igjen. 

Enkleste form for å selge kinavarer er "dropshipping". Da legger du ut varer på en norsk nettbutikk, med norsk org nr og alt i orden. Men varene du legger ut, henter du for eksempel fra selgere på Ali Express med avtale om dropshipping. Du tar imot en bestilling hvor du har lagt inn fortjeneste, og viderebestiller varen fra Ali Express. Som sender varene direkte til kunden. Eneste du som kunde oppnår er å betale ekstra. 

Så har vi de som tar inn varene til lager i Norge. Men også disse handler fra kinesiske nettbutikker, beregnet på grossistleddet. De fyller opp containere, og tror dere virkelig at det står kontrollører på havna og måler giftstoffer etc i alt dette? Dette er stort sett samme varer som du kan kjøpe direkte fra f eks Temu. 

Til slutt har vi de store kjedene, som utvikler produkter selv, men produserer i Kina. Disse er nok kontrollert og følger alle lover. Men de koster deretter, oftest dyrere enn vanlige Kinavarer. 

 

 

 

 

Anonymkode: 8b74c...6fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du bør være oppmerksom på at enkelte ting kan inneholde ulovlige mengder gift, men den største grunnen til å boikotte er barnearbeid

Anonymkode: 1c200...3a0

Da antar jeg at du boikotter mobiltelefoner, laptop, alt som har batteri, elbiler og mengder av klær som er produsert i Asia? Hvis ikke så er du en hykler.

Anonymkode: 2f7cc...29d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg trodde ikke smykker kunne være farlige heller, men så viser det seg at man finner store mengder kadmium i smykker fra Temu. Det er giftig! Skadelig for våre organer, reproduksjonsskadelig og kreftfremkallende. Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe fra Temu og jeg blir egentlig litt redd når jeg leser at folk kjøper ting til barn derfra. De kan ikke forstå risikoen de tar.

Anonymkode: 457e3...cd7

Tar huden opp disse stoffene da? 

Anonymkode: e541b...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Etter jeg oppdaget Temu for 3 måneder siden ble jeg helt frelst. Har kjøpt alt fra klær, kjøkkenredskaper, hårpynt, klistremerker og notatblokker derifra.

Noe fikk meg plutselig til å sette meg litt mer inn i selskapet, og det som skremmer meg mest er all giften som angivelig skal finnes i produktene. Jeg har i tillegg små barn og er livredd for å skade dem.

Den siste uken har jeg gått igjennom alt fra Temu i huset og kastet mye. Men ikke alt. Stiller meg selv spørsmål om jeg er fornuftig eller hysterisk?

Er primært giftstoffene som skremmer meg fra å potensielt handle fra Temu igjen. Jeg tenker helsa er viktigere enn penger. 

Jeg har aldri handlet fra Amazon, Shein, Wish osv før så konseptet Temu var helt nytt for meg.

Men hva tenker dere, er jeg hysterisk eller bør jeg kaste resten, samt boikotte?

Anonymkode: 5711c...774

Nei du er ikke hysterisk. Det er gift i mange av produktene noen av de kan være kreftfremkallende. Så er det jo barnearbeid som det synger etter 

Anonymkode: 6aec5...871

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flere her tror visst Temu driver med barnearbeid. Har dere virkelig ikke fått med dere at Temu kun er en platform for salg? Ikke en fabrikk. 

Hvis dere skal boikotte Temu pga av andres feil, skal dere boikotte posten også da? som videreformidler dette i Norge. 

Reglene for barnearbeid er dessuten ikke mye forskjellig i Kina og Norge. Også her kan femtenåringer ta enkle jobber, det er faktisk laveste alder i Kina. 

.

Anonymkode: 8b74c...6fc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flere her tror visst Temu driver med barnearbeid. Har dere virkelig ikke fått med dere at Temu kun er en platform for salg? Ikke en fabrikk. 

Hvis dere skal boikotte Temu pga av andres feil, skal dere boikotte posten også da? som videreformidler dette i Norge. 

Reglene for barnearbeid er dessuten ikke mye forskjellig i Kina og Norge. Også her kan femtenåringer ta enkle jobber, det er faktisk laveste alder i Kina. 

.

Anonymkode: 8b74c...6fc

Nettopp. De må jo boikotte over hele linja. Flyselskapene må boikottes, Posten må boikottes og Helt Hjem må boikottes. Like greit at de fjerner postkassen sin først som sist.

Folk elsker å være så politisk korrekt at jeg blir kvalm av det.

Anonymkode: d3cc6...afc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da antar jeg at du boikotter mobiltelefoner, laptop, alt som har batteri, elbiler og mengder av klær som er produsert i Asia? Hvis ikke så er du en hykler.

Anonymkode: 2f7cc...29d

Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Når hørte du sist om elektronikk som er produsert i Norge? Det er jaggu ikke mye i så fall. 

Dette blir som å sammenligne epler og bananer. Selv du skjønner vel hvor dumt det du skriver er. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Etter jeg oppdaget Temu for 3 måneder siden ble jeg helt frelst. Har kjøpt alt fra klær, kjøkkenredskaper, hårpynt, klistremerker og notatblokker derifra.

Noe fikk meg plutselig til å sette meg litt mer inn i selskapet, og det som skremmer meg mest er all giften som angivelig skal finnes i produktene. Jeg har i tillegg små barn og er livredd for å skade dem.

Den siste uken har jeg gått igjennom alt fra Temu i huset og kastet mye. Men ikke alt. Stiller meg selv spørsmål om jeg er fornuftig eller hysterisk?

Er primært giftstoffene som skremmer meg fra å potensielt handle fra Temu igjen. Jeg tenker helsa er viktigere enn penger. 

Jeg har aldri handlet fra Amazon, Shein, Wish osv før så konseptet Temu var helt nytt for meg.

Men hva tenker dere, er jeg hysterisk eller bør jeg kaste resten, samt boikotte?

Anonymkode: 5711c...774

Boikott både Per, Pål og Askeladden for meg, hvem bryr seg om hva du velger eller hva nettopp du gjør med Temu? 
Du tiltrekker deg sikkert Temu likesinnede fra begge leire i denne tråden. Så hygg deg. 

Anonymkode: ce2c5...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...