marta Skrevet 19. februar 2006 #21 Skrevet 19. februar 2006 Det er i grunnen dette jeg har prøvd å formidlet, men jeg er ingen ordets kunstner...
la Flaca Skrevet 20. februar 2006 #22 Skrevet 20. februar 2006 Stakkars som har et sykt barn og må kjede deg. Jeg for min del, synes syndt i barnet som er sykt. ← Må si meg litt enig i denne jeg også... Snuppa mi har hatt farang hele helga og har det fortsatt. Uten å overdrive blir jeg helt på grinern når jeg ser hvor slapp og dårlig hun er. Kanskje er det fordi hun bare er 1,5? Eller fordi jeg har et litt annet fokus når ungen er syk enn hvordan jeg selv har det. Greit at det går an å bli lei syke og sutrete unger, men kjedsomhet er liksom noe en kan gjøre noe med selv. Skulle søren meg vært glad hvis jeg kunne sitte på ræva en dag og kjede meg...
Kittykat Skrevet 20. februar 2006 #23 Skrevet 20. februar 2006 Det handler jo ikke om å være en perfekt mor, men er man ansvarlig og flink mor stiller man ikke spørsmål om hva man skal ta seg til når ens barn er sykt! ← Nå må dere rulle inn litt da. Hovedinnlegger kan fullt ut være en ansvarlig og flink mor og det er faktisk LOV til å kjede seg når barnet er sykt! Når barnet er sykt så tar jo mor seg av barnet. Men selv om barnet ser på tegnefilm når h*n er våken så kan faktisk mor gjøre noe som hun vil. Det er jo ikke sånn at mor ikke gidder å gjøre noe for barnet. Jeg tror nok at mor trøster barnet, gir det drikke, følger det på do og sånne ting når barnet er sykt. Jeg har selv kjedet meg når barna mine har vært syke, men det gjør da meg ikke mindre skikket til å være mor Når de ligger i sofaen og ser på tv, for det er det eneste de orker, så sitter jeg enten på internett, leser ukeblader eller hviler meg litt jeg og. Men jeg må si at jeg er overrasket over hvor mange som ser ut til å kjenne en hovedinnlegger tvers igjennom pga et enkelt innlegg og vite at h*n er sånn og sånn pga noe h*n har skrevet. Det må være mange synske inne på dette forumet tror jeg.....
Fibonacci Skrevet 20. februar 2006 #25 Skrevet 20. februar 2006 Enig at man kan være en kjempegod mor for sitt syke barn og likevel kjede seg ved å gå inne hele dagen. Hva med å lese en bok eller et blad, drive med håndarbeide, lime inn bilder i fotoalbum, rydde i skrivebordet, surfe på nettet, se en film eller bake en kake?
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #26 Skrevet 20. februar 2006 Det er jammen ikke alltid godt å si hvilken vending en diskusjon her inne på KG kan ta. Om man slipper et hjertesukk over at man kjeder seg når man har et sykt barn og må være inne, burde man tydeligvis blitt fratatt retten til å være mor for all ettertid... Skal ærlig innrømme at jeg kjeder meg når jeg er hjemme med sykt barn. Har akkurat, som så mange andre, hatt en omgang med influensa her hjemme. Og visst synes jeg synd på min datter der hun ligger slapp og dårlig, men jeg kjeder meg da like fullt! At det går an!
marta Skrevet 20. februar 2006 #27 Skrevet 20. februar 2006 Hva er galt i at man kjeder seg når man er hjemme med sykt barn, da? Jeg klarer fint å gjøre mange ting på en gang når jeg likevel går hjemme og passer på barnet: Jeg bekymrer meg, synest synd på, pleier, leser bok, setter på en film, og KJEDER MEG!! (hva har jeg glemt nå )
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #28 Skrevet 20. februar 2006 Dere som kjeder dere: det sier jo noe om engasjementet deres og evnen til oppfinnsomhet. Barn har faktisk ikke nytte av uengasjerte foreldre som ikke vet hva de skal gjøre.
Gjest Gamle Alex Skrevet 20. februar 2006 #29 Skrevet 20. februar 2006 Dere som kjeder dere: det sier jo noe om engasjementet deres og evnen til oppfinnsomhet. Barn har faktisk ikke nytte av uengasjerte foreldre som ikke vet hva de skal gjøre. ← Jeg regner med at du legger opp til mange kulturelle innslag for barnet ditt når de er syke
Lealaus Skrevet 20. februar 2006 #30 Skrevet 20. februar 2006 Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde er følgende; det er alltid noe som kan gjøres. Nei, jeg har ikke barn selv - nei, jeg tror ikke jeg kommer til å bli en perfekt mor - men, jeg er vokst opp med en 12 år yngre hyperallergisk bror. Jeg vet hva det vil si å ha en unge i huset. Man klarer fint å vaske klær, vaske gulvet, bake en kake, sortere barneklær, planlegge neste ukes innkjøp, se en film, osv. selv om barnet er sykt. Man må ikke sitte rett opp og ned selv om barnet er sykt. Jeg for min del, som bare bor på hybel og er student, skulle gjerne hatt gleden av å si at jeg kjeder meg. Men det er alltid noe å gjøre.
Moonchild Skrevet 20. februar 2006 #31 Skrevet 20. februar 2006 Skjønner trådstarter godt, jeg. Fikk fullstendig mark av å måtte sitte inne bare én dag fordi den lille gutten min på 4,5 måneder var såpass tufs at det ikke var forsvarlig å ta ham med ut. Det er noe med det å vite at man MÅ være inne som kan være utrolig kjedelig. Og selvfølgelig syns man synd på den lille kroppen som bare er slapp og syk. Å kjede seg når man ikke har muligheten til å komme seg ut gjør en da virkelig ikke til en dårlig mor. Det er ikke alltid så lett å "nyte" en uventet fridag. Mine tips for innedager: * sortere bilder + sette inn i album * lese en god bok (min favoritt - ikke så mye tid til boklesing når man er småbarnsmor) * evt. oppdatere seg på såpeseriene som går på dagen Og hvis man absolutt må gjøre noe nyttig: * rydde i skap (klesskap, kjøkkenskap osv)
flopp Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #32 Skrevet 20. februar 2006 Takk til alle dere som ikke dømmer meg nedenom og hjem som mor fordi jeg fant på å si at jeg faktisk synes det kan bli litt lange dager nå barna er syke :bukke: Lille snufsa var hjemme i dag og - og jeg også selvfølgelig (bare sånn at ingen tror at jeg er en uansvarlig mor ). Og jeg tør å innrømme at heller ikke dette har vært en dag full av store begivenheter! Men, jeg har kost meg med den lille og sittet mye på rumpa (med henne på fanget selvfølgelig ). Og jeg har ryddet litt i klesskapet - takk for tips! Man kan tydelig se av innleggene her at man må ha barn for å ha innsikt i hva jeg mente da jeg startet tråden. Har man ingen erfaring (gjelder alle emner) så kan man heller holde kjeft synes nå jeg. Jeg gidder da ikke kritisere andre for noe jeg kan tenke er teit uten at jeg selv har vært i samme båt! Jeg kan prøve å forstå og eventuelt stille sørsmålstegn ved utsagnet / meningen / handlingen, men jeg slenger da ikke ut all verdens dritt og spydigheter! Sender en hlsen til alle andre mammaer og pappaer som sitter hjemme med syke barn (og kjeder seg bittelitt??!) God bedring
Gjest 2324 Skrevet 21. februar 2006 #33 Skrevet 21. februar 2006 Man kan tydelig se av innleggene her at man må ha barn for å ha innsikt i hva jeg mente da jeg startet tråden. Har man ingen erfaring (gjelder alle emner) så kan man heller holde kjeft synes nå jeg. ← Ja, da hadde dette blitt et godt diskusjonsforum.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #34 Skrevet 21. februar 2006 Man kan tydelig se av innleggene her at man må ha barn for å ha innsikt i hva jeg mente da jeg startet tråden. Har man ingen erfaring (gjelder alle emner) så kan man heller holde kjeft synes nå jeg. Jeg gidder da ikke kritisere andre for noe jeg kan tenke er teit uten at jeg selv har vært i samme båt! Jeg kan prøve å forstå og eventuelt stille sørsmålstegn ved utsagnet / meningen / handlingen, men jeg slenger da ikke ut all verdens dritt og spydigheter! Kan ikke si at jeg applauderte deg i innlegget mitt akkurat (selv om jeg ikke var spydig heller), og jeg har faktisk barn selv...
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #36 Skrevet 21. februar 2006 Så du mener at hvis ikke folk her har erfaring som statsminister eller konsernsjef, så trenger vi heller ikke uttale oss om verken næringaliv eller annen politikk. Det må jeg si Du har også stengt muligheten for at folk uten egne barn likevel kan ha mye erfaring med barn. Min konklusjon blir: en mor som kjeder seg bare fordi hun er alene en hel dag har ikke noe i morsrollen å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #37 Skrevet 21. februar 2006 Min konklusjon blir: en mor som kjeder seg bare fordi hun er alene en hel dag har ikke noe i morsrollen å gjøre. ← Da hadde vi ikke hatt mange mødre, og befolkningen hadde blitt tynnet ut nokså fort.
suzie Skrevet 21. februar 2006 #38 Skrevet 21. februar 2006 Så du mener at hvis ikke folk her har erfaring som statsminister eller konsernsjef, så trenger vi heller ikke uttale oss om verken næringaliv eller annen politikk. Det må jeg si Du har også stengt muligheten for at folk uten egne barn likevel kan ha mye erfaring med barn. Min konklusjon blir: en mor som kjeder seg bare fordi hun er alene en hel dag har ikke noe i morsrollen å gjøre. ← Når du får barn selv så vil du skjønne hvorfor det er så frustrerende å få råd fra barnløse.... Har man aldri vært hjemme med sykt barn, så vet man egentlig ikke så mye om det! Og min kommentar til din konklusjon: Oh my God!!! :grine2:
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #39 Skrevet 21. februar 2006 Når du får barn selv så vil du skjønne hvorfor det er så frustrerende å få råd fra barnløse.... Har man aldri vært hjemme med sykt barn, så vet man egentlig ikke så mye om det! Og min kommentar til din konklusjon: Oh my God!!! :grine2: ← Kan man ikke være hjemme med syke barn selv om man ikke har egne? Det var nytt for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #40 Skrevet 21. februar 2006 Kan man ikke være hjemme med syke barn selv om man ikke har egne? Det var nytt for meg. ← Jovisst, men som oftest er realiteten den at man gjør det til en viss grad fordi man velger det selv, og ikke fordi man må. Og det er dette som er avgjørende for meg. Jeg er hjemme med mitt barn fordi det er 100% mitt ansvar, jeg kan ikke velge å gjøre noe annet om det skulle passe meg bedre. Derfor er det at det er annerledes å uttale seg når man ikke har barn selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå