Hoia Skrevet 21. august Forfatter #21 Del Skrevet 21. august (endret) Ultima skrev (5 timer siden): For å gå ned i vekt trenger du kun en justering: 1. Kaloriunderskudd For å spesifikt miste fett, og ikke muskler trenger du fire enkle justeringer (i prioritert rekkefølge): 1. Kaloriunderskudd 2. Styrketrening (Hele kroppen, 2-3 ganger i uken med 3 sett på hver muskelgruppe med en belastning du klarer 5-30 reps av) 3. 7-8 timer søvn hver dag 4. Tilfredstillende proteininntak. 20-25g proteiner i hvert måltid. 3-4 ganger om dagen. Utover dette finnes det mange flere justeringer man kan gjøre for å optimalisere, men med kun disse fire er du 90% på vei. For de fleste holder det å kutte ut snacking og åpenbart usunn mat og trene 2-3 ganger styrke hver uke uten å telle noe som helst. Det er bare viktig å huske på at det ikke finnes noen quick fix, det eneste som fungerer er varig endring av livsstil til noe som egentlig bare er sunn fornuft. Vi er rett og slett laget for å være fysisk aktive og spise mat i så naturlig form som mulig. Men begynner en ikke å se ut som en mann da? Med all den styrketreningen? Jeg vil ikke være muskler, bare ha vanlige former med vanlige struktur. Og hvis en begynner å beine, så blir en tynn, men formene forsvinner. Endret 21. august av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultima Skrevet 21. august #22 Del Skrevet 21. august Hoia skrev (18 minutter siden): Men begynner en ikke å se ut som en mann da? Med all den styrketreningen? Jeg vil ikke være muskler, bare ha vanlige former med vanlige struktur. Og hvis en begynner å beine, så blir en tynn, men formene forsvinner. Nei, en kvinne vil ikke se ut som en mann av å trene styrke. Hun vil etterhvert se ut som en veltrent kvinne. For å gå ned i vekt må du spise færre kalorier enn du forbrenner. I prinsippet er dette det samme som å sulte. Sult er potensielt livstruende, og kroppen (fantastisk som den er) vil gjøre alt den kan for å forlenge livet ditt. Måten den gjør det på er å "spise seg selv", på den måten som holder deg i livet lengst mulig. Det den kan spise av, er enten fett, eller muskler. Ettersom muskler trenger energi for å fungere vil kroppen prioritere å spise unødvendige muskler først, ned til et minimum av hva vi trenger for å opprettholde aktiviteten vi gjør. Det er jo tross alt best om vi forbrenner minst mulig når vi sulter. Deretter vil den forbrenne det vi har av lagret fett, så sakte den klarer nå som overskuddet av energikrevende muskler er borte. Dette er jo helt supert, om man er strandet på en øde øy, eller tilgangen til mat er dårlig på grunn av krig. Men ikke kjempebra når du egentlig bare vil komme i form og holde deg der. Derfor må man også gi kroppen god nok grunn til å beholde musklene, og det er tross alt dumt å kvitte seg med dem om man stadig må løfte noe tungt. Derfor styrketrening - det sender rett og slett signaler om at musklene er nødvendige, uten dem klarer vi nemlig ikke å gjøre den jobben vi blir bedt om (styrketreningen). På den måten har ikke kroppen andre valg enn å kvitte seg med fett. Kardio (eks løping) fungerer egentlig helt motsatt. Siden muskler er energikrevende er det egentlig uønsket når vi må gjøre en jobb over lang tid. Bare se på langdistanseløpere, hvordan deres kropp er tilpasset, med minimalt med muskler (eller former som du kaller det). Og som om det ikke var nok, så vil det å få bedre kondisjon gjøre kroppen mer effektiv. Dette betyr i praksis betyr at den bruker mindre energi på samme jobben. For slanking kommer man da i en negativ spiral, og man må enten trene mer og mer eller spise mindre og mindre for samme resultat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #23 Del Skrevet 21. august Hoia skrev (På 14.8.2024 den 17.57): Jeg vil ikke bidra til usunt kroppspress her inne, og jeg tenker at det er fint med former. Jeg må samtidig tilbake I vanlig form. Nå har spisingen gått helt av skaftet. Jeg har bodd på en liten gård i nord det siste året, og det har vært mange kvelder der jeg bare har dyttet innpå med usunn mat. Jeg har ikke lyst til å bli tynn. Jeg har lyst til å miste det farlige fettet rundt magen. Hvordan går en frem da? Du har jo et ganske forvridd bilde på kropp, så dette med å ikke bidra til et usunt kroppspress feiler du på. At en kvinne som beveger armer og bein noen ganger i uka ser ut som en mann, for å være kvinne må en ha store bryster og stor bak - samt tynn midje, kvinner skal være stramme men ikke trente🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: ee33e...122 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 21. august Forfatter #24 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har jo et ganske forvridd bilde på kropp, så dette med å ikke bidra til et usunt kroppspress feiler du på. At en kvinne som beveger armer og bein noen ganger i uka ser ut som en mann, for å være kvinne må en ha store bryster og stor bak - samt tynn midje, kvinner skal være stramme men ikke trente🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: ee33e...122 Jeg har et avslappet bilde på kropp, men jeg har bare spist alt jeg har hatt lyst på i det siste. Så jeg ber bare om konkrete innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #25 Del Skrevet 21. august Hoia skrev (På 18.8.2024 den 20.14): Det er visstnok noen formeler som tilsier det, uten at jeg har satt meg inn i det. Nei man kan ikke punktslanke! Anonymkode: 0767c...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #26 Del Skrevet 22. august Når jeg slanker jeg med lavkarbo, så går jeg alltid ned mye på magen først. Slanker jeg meg med å telle kalorier, så går jeg mer ned over hele kroppen. Så på meg fungerer ihvertfall lavkarbo på den måten du ønsker. Du skal trene vanvittig mye, over mange år, før du begynner å få definerte store muskler som synes godt. Så det trenger du ikke være redd for. Hvis du trener så mye du bare klarer, så vil det nok sannsynligvis bare tilsvare et "moderat" treningsnivå. De fleste klarer ikke å komme i nærheten av noe toppidretts-regime, selv om de syns at de trener "kjempemasse". Husk at mange som trener som får store muskler fort, egentlig jukser med å ta hormontilskudd og slike ting. Normal trening fører stort sett bare til oppstramming av kroppen. Du må dessuten ha svært lav fettprosent, i tillegg til å vær litt dehydrert, for at musklene skal synes godt. Det er en grunn for at f eks bodybuildere driver med det som heter "deffing" før konkurranser. Altså sørger for å miste vann prosent i kroppen, så musklene skal syns bedre. Så du trenger ikke bekymre deg for det i det hele tatt. Husker før i tiden, da tok vi situps for å stramme magen sånn at vi skulle få smalere midje. Det kan vel fungere littegranne, men jeg ville nok satsa på litt hardere kjernemuskulatur-trening ala crossfit, roing eller lignende, i tilfelle. Anonymkode: 0d56b...336 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultima Skrevet 23. august #27 Del Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 2.36): Når jeg slanker jeg med lavkarbo, så går jeg alltid ned mye på magen først. Slanker jeg meg med å telle kalorier, så går jeg mer ned over hele kroppen. Så på meg fungerer ihvertfall lavkarbo på den måten du ønsker. Du skal trene vanvittig mye, over mange år, før du begynner å få definerte store muskler som synes godt. Så det trenger du ikke være redd for. Hvis du trener så mye du bare klarer, så vil det nok sannsynligvis bare tilsvare et "moderat" treningsnivå. De fleste klarer ikke å komme i nærheten av noe toppidretts-regime, selv om de syns at de trener "kjempemasse". Husk at mange som trener som får store muskler fort, egentlig jukser med å ta hormontilskudd og slike ting. Normal trening fører stort sett bare til oppstramming av kroppen. Du må dessuten ha svært lav fettprosent, i tillegg til å vær litt dehydrert, for at musklene skal synes godt. Det er en grunn for at f eks bodybuildere driver med det som heter "deffing" før konkurranser. Altså sørger for å miste vann prosent i kroppen, så musklene skal syns bedre. Så du trenger ikke bekymre deg for det i det hele tatt. Husker før i tiden, da tok vi situps for å stramme magen sånn at vi skulle få smalere midje. Det kan vel fungere littegranne, men jeg ville nok satsa på litt hardere kjernemuskulatur-trening ala crossfit, roing eller lignende, i tilfelle. Anonymkode: 0d56b...336 Karbohydrater/glykogen lagres i kroppen sammen med vann, blant annet i fettvev. Det du opplever med lavkarbo - i forhold til "vanlig slanking", er dette vannet delvis forsvinner. Det er kun en helt midlertidig endring som ikke har noen betydning for slankingen. Gitt at kaloriintaket er det samme. Jeg anbefaler deg en diett som avviker minst mulig fra slik du trives med å spise til vanlig, og bruke kunnskapen og erfaringen du tilegner deg underveis til å justere kostholdet for livet. Har du gode verktøy til å justere livet vil det aldri være nødvendig med slanking, og du vil ikke trenge å være restriktiv. Ikke minst vil du kunne nyte god mat og drikke med god samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå