Gå til innhold

Kostholdsendring - uten å miste ordinære former, uten å bli tynn

Hoia

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke bidra til usunt kroppspress her inne, og jeg tenker at det er fint med former. Jeg må samtidig tilbake I vanlig form.

Nå har spisingen gått helt av skaftet. Jeg har bodd på en liten gård i nord det siste året, og det har vært mange kvelder der jeg bare har dyttet innpå med usunn mat.

Jeg har ikke lyst til å bli tynn. Jeg har lyst til å miste det farlige fettet rundt magen. 

Hvordan går en frem da?

Endret av Hoia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal magen vekk så kommer man ikke unna at man må være i kaloriunderskudd, å punktslanke er ikke mulig. Men vil du ikke bli veldig mye tynnere, så begynn med styrketrening, da slipper man miste mye former 

Anonymkode: a64a4...4bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ha muskuløs kropp, bare stramme opp litt, men det må da være noe som gjør at en mister det farlige fettet først???

Jeg skal lete etter det, står sikkert noe et eller annet sted. 

For meg blir det bare en justering frem til jul.

Anonymkode: 16cdc...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, du blir neppe «for tynn». Grensene for hva som er «tynn» i dag er ofte over grnsen av normalvektig. 

Spis så ketogent du kan og innfør periodisk faste.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (15 minutter siden):

Jeg vil ikke bidra til usunt kroppspress her inne, og jeg tenker at det er fint med former. Jeg må samtidig tilbake I vanlig form.

Nå har spisingen gått helt av skaftet. Jeg har bodd på en liten gård i nord det siste året, og det har vært mange kvelder der jeg bare har dyttet innpå med usunn mat.

Jeg har ikke lyst til å bli tynn. Jeg har lyst til å miste det farlige fettet rundt magen. 

Hvordan går en frem da?

Vel, for å «miste det farlige fettet» men ellers liker egen vekt så er svaret aktivitet. Få dagene og ukene dine opp i mer enn minimums anbefalt aktivitet. Varier aktivitetene med lengre turer i ulendt terreng (balanse), oppoverbakker eller sykling (kondisjon), styrketrening (muskelmasse) og bevegelighet (fordi den som ikke når sine tør når hen er 65 får en elendig, men lang, alderdom)

For å oppnå normalt sunn helse så er svaret alltid at man til alle dagens måltider spiser helt normal mat laget fra bunnen av av helt normale råvarer. Altså grønnsaker, naturell joghurt, rent kjøtt og ren fisk, fersk eller frosset men ubehandlet frukt, nøtter og ren olje eller smør på toppen. Og at man kun innimellom spiser godteri og junk (smaksatt joghurt, bacon, ferdigmat, prefab, halvfabrikata, energibarer, snop, pålegg som ikke er renskåret råvare etc) i små mengder og sjelden. En tommelfingelregel som er fin og ha er at en stk junk per dag er MYE mindre enn de fleste har i seg, men likevel for mye for et «normalt sunt» liv.

Anonymkode: e1596...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, for å «miste det farlige fettet» men ellers liker egen vekt så er svaret aktivitet. Få dagene og ukene dine opp i mer enn minimums anbefalt aktivitet. Varier aktivitetene med lengre turer i ulendt terreng (balanse), oppoverbakker eller sykling (kondisjon), styrketrening (muskelmasse) og bevegelighet (fordi den som ikke når sine tør når hen er 65 får en elendig, men lang, alderdom)

For å oppnå normalt sunn helse så er svaret alltid at man til alle dagens måltider spiser helt normal mat laget fra bunnen av av helt normale råvarer. Altså grønnsaker, naturell joghurt, rent kjøtt og ren fisk, fersk eller frosset men ubehandlet frukt, nøtter og ren olje eller smør på toppen. Og at man kun innimellom spiser godteri og junk (smaksatt joghurt, bacon, ferdigmat, prefab, halvfabrikata, energibarer, snop, pålegg som ikke er renskåret råvare etc) i små mengder og sjelden. En tommelfingelregel som er fin og ha er at en stk junk per dag er MYE mindre enn de fleste har i seg, men likevel for mye for et «normalt sunt» liv.

Anonymkode: e1596...733

Ja, det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kutter ut: 

Sukker, alkohol og kutter ned på meieriprodukter

Begynn å spise mer: Grønnsaker. Det kan du spise så mye du vil av. Og så spis fisk, og lyst kjøtt. 

Full stopp på godtteri, sjokolade. Kutt ut olje og smør i mat også. Når jeg gikk ned i vekt så sluttet jeg å bruke olje og fett i matlaging totalt. Og NB, brødskiver er MYE kalorier. 

Anonymkode: 5c608...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned på usunn mat og beveg deg, så kommer du langt. Slutt å dytt innpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må noe sånt til. Jeg skulle ønske jeg kunne legge på meg på en måte som jevnt fordelte seg over kroppen, det er fint! Men det der er trolig genetisk. Og så er kunsten å bare få til endringer uten å snakke, fokusere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppssammensetning er genetisk. Jeg har såkalt epleform, og legger på meg og bærer alt for mye usunt magefett når er overvektig. Mens venninner med timeglass eller pæreform kan veie det samme og ha smale midjer men store rumper, hofter og lår fordi det er deres genetiske kroppstype. Heldig for dem så er ikke deres fett farlig, og slike kroppstyper kan være litt overvektige uten at det er usunt. 

Å ha epleform som kvinne er litt som å være mann. Menn legger også på seg rundt magen, og overvektige menn er også alltid mer utsatt for metabolsk sykdom grunnet magefettet.

Så om du også har denne kroppstypen så må du akseptere tynnere ben, mindre rumpe for å miste det farlige magefettet. Men du kommer også langt med trening. Jeg har bygget mye muskler i underkroppen gjennom styrketrening, og bygget legger gjennom løping. Ser mer balansert ut. Men må akseptere at rumpen krympet sammen med magen. C'est la vie. Sunnere er jeg uansett. 

Anonymkode: eca15...076

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme.

Endelig har jeg lakt på meg over hele kroppen og fått pupper og ræv som jeg aldri har hatt, men til gjengjeld har jeg en utrolig stor fettete mage og valker bakpå ryggen. Nå har jeg et stort dilemma fordi jeg vet jo at om jeg trener så vil ikke bare fettet forsvinne på mage og rygg men tynne lår,liten rumpe og ingen pupper vil bli med på kjøpet 😞 Aner ikke hva jeg skal velge. Nå passer ingen av buksene pågrunn av magen men fyller dem så fint ut på rumpa og endelig fyller jeg en B/delvis c cup. 

Bor forresten sånn som deg på landet og kommer meg ikke noen veier så veien til kjøleskapet er eneste veien jeg kommer meg til. 

vanskelig … ser jo mange gode tips her men det er jo mest tips for å gå ned i vekt generelt på hele kroppen…

Anonymkode: c2b03...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sliter med det samme.

Endelig har jeg lakt på meg over hele kroppen og fått pupper og ræv som jeg aldri har hatt, men til gjengjeld har jeg en utrolig stor fettete mage og valker bakpå ryggen. Nå har jeg et stort dilemma fordi jeg vet jo at om jeg trener så vil ikke bare fettet forsvinne på mage og rygg men tynne lår,liten rumpe og ingen pupper vil bli med på kjøpet 😞 Aner ikke hva jeg skal velge. Nå passer ingen av buksene pågrunn av magen men fyller dem så fint ut på rumpa og endelig fyller jeg en B/delvis c cup. 

Bor forresten sånn som deg på landet og kommer meg ikke noen veier så veien til kjøleskapet er eneste veien jeg kommer meg til. 

vanskelig … ser jo mange gode tips her men det er jo mest tips for å gå ned i vekt generelt på hele kroppen…

Alt er fordeler og ulemper. Jeg bor sentralt med kort vei til butikk, virker kort bare få meter, så er for å lett å kjøpe snop og vi handler inn til middag hver dag istedetfor å ukeshandle siden butikken er så nærme. Så å bo usentralt på bygda tenker jeg er lettere med å kunne planlegge å ikke ha usunn mat i hus. 

Anonymkode: b33b1...4f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Alt er fordeler og ulemper. Jeg bor sentralt med kort vei til butikk, virker kort bare få meter, så er for å lett å kjøpe snop og vi handler inn til middag hver dag istedetfor å ukeshandle siden butikken er så nærme. Så å bo usentralt på bygda tenker jeg er lettere med å kunne planlegge å ikke ha usunn mat i hus. 

Anonymkode: b33b1...4f9

Må bare rette litt fordi jeg ikke har det sånn 🤣 hørt om hamstring? Når det er langt til butikken så ender jeg opp med å handle i pose og sekk av frykten for å bli fri. Ender da heller opp med at jeg spiser mye mer per dag og må komme meg til butikk enda fortere. Tror det er mer pågrunn av kjedsomhet hvis man bor usentralt. 
Hvertfall jeg personlig ender opp med å kjede spise mye istedefor å gå meg en tur til butikken daglig å kjøpe det lille jeg mangler for å kunne lage en god salat eksempelvis.  

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (På 14.8.2024 den 17.57):

Hvordan går en frem da?

Man kan ikke punktslanke.

Anonymkode: 0767c...ec8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke punktslanke.

Anonymkode: 0767c...ec8

Det er visstnok noen formeler som tilsier det, uten at jeg har satt meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 18.28):

Du kutter ut: 

Sukker, alkohol og kutter ned på meieriprodukter

Begynn å spise mer: Grønnsaker. Det kan du spise så mye du vil av. Og så spis fisk, og lyst kjøtt. 

Full stopp på godtteri, sjokolade. Kutt ut olje og smør i mat også. Når jeg gikk ned i vekt så sluttet jeg å bruke olje og fett i matlaging totalt. Og NB, brødskiver er MYE kalorier. 

Anonymkode: 5c608...35a

Grovbrød 80 kalorier.. 

Anonymkode: be46e...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 18.07):

Jeg ønsker ikke å ha muskuløs kropp, bare stramme opp litt, men det må da være noe som gjør at en mister det farlige fettet først???

Jeg skal lete etter det, står sikkert noe et eller annet sted. 

For meg blir det bare en justering frem til jul.

Anonymkode: 16cdc...b7f

Slapp av, du kommer IKKE til å plutselig få en muskuløs kropp av å trene styrke. Det kommer til å kreve masse jobb og tid og økter og tunge vekter bare for å stramme opp litt. 

Men i tillegg til styrke som hjelper med å forme kroppen, så er det jo fettet som må bort da, og da må du kaloriunderskudd. 

Muskler kan man "punkt-trene", men fett kan man ikke punktslanke. Sikkert noen muligheter for å med kosthold bli kvitt oppblåsthet og dermed ser magen mindre ut og sånne ting, men generelt så funker det sånn at når du forbrenner fett så bestemmer kroppen hvor den tar det fettet fra, ikke du. 

Som oftest vil det jo forsvinne litt fra hele kroppen, men folk er jo forskjellige da, kanskje magefettet ditt ryker før andre ting. 

Hos meg er det puppene som takker for seg først/i størst grad, så jeg holder meg på vekta jeg er selv om jeg godt kunne vært bittelitt smalere ellers😅

Anonymkode: 1ae6b...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå ned i vekt trenger du kun en justering:

1. Kaloriunderskudd

For å spesifikt miste fett, og ikke muskler trenger du fire enkle justeringer (i prioritert rekkefølge):

1. Kaloriunderskudd

2. Styrketrening (Hele kroppen, 2-3 ganger i uken med 3 sett på hver muskelgruppe med en belastning du klarer 5-30 reps av)

3. 7-8 timer søvn hver dag

4. Tilfredstillende proteininntak. 20-25g proteiner i hvert måltid. 3-4 ganger om dagen.

Utover dette finnes det mange flere justeringer man kan gjøre for å optimalisere, men med kun disse fire er du 90% på vei. For de fleste holder det å kutte ut snacking og åpenbart usunn mat og trene 2-3 ganger styrke hver uke uten å telle noe som helst. Det er bare viktig å huske på at det ikke finnes noen quick fix, det eneste som fungerer er varig endring av livsstil til noe som egentlig bare er sunn fornuft.

Vi er rett og slett laget for å være fysisk aktive og spise mat i så naturlig form som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...