Gå til innhold

Hvem skal betale regningen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg ikke velge å ringe elektrikeren (ikke rørlegger)? Jeg visste ikke vel om noe annet alternativ da strømmen og sikringen var gått. 

Anonymkode: acc11...fd0

Det er dyrt å være dum. Eller å ikke ta et googlesøk, om det er noe man veit man ikke kan så mye om. 

Ville tatt det på lista over "ting jeg burde lært meg før jeg kjøpte bolig". 

Anonymkode: 75252...ec4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekket du om naboene også hadde mistet strømmen? 

Anonymkode: 5d2a7...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bestilt så du må betale. Dette er en sak mellom deg og nettselskapet, så da får du ta det videre med de etter du har betalt elektrikeren. 

Anonymkode: 094ac...31f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har bestilt så du må betale. Dette er en sak mellom deg og nettselskapet, så da får du ta det videre med de etter du har betalt elektrikeren. 

Anonymkode: 094ac...31f

Enig 

Enkelte mener sikkert det er eletrikeren som skal betale,

krangla nok med privatkunder som skulle vært fratatt retten til å bestille noe som helst og satt under vergemål 

Anonymkode: 11604...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det finnes vel garantert et tema du absolutt ikke kan noe om. 

Anonymkode: acc11...fd0

Ikke meg du siterer.

Men ja, selvfølgelig. 

Da jeg lærte om jordfeil, hadde da eid bolig i mange år. 

Var oppe en tur midt på natta, mørkt i hele huset. Tittet ut, lys i gatene, lys hos naboene. Hentet telefonen (lommelykt), gikk til sikringsskapet. Alt så ok ut for meg. (kun vant til å se på de vanlige kursene). Gikk på google, leste litt, så på noen bilder. Gikk tilbake til sikringsskap, så da at den blå bryteren på siden var nede. Gikk tilbake til google. Jordfeil. Prøvde vippe opp, spratt tilbake.. 

Begynte feilsøking. En kurs av, jordfeilbryter på. Spratt opp. neste kurs, spratt opp... Til jeg kom til strøm ute, og jeg fikk tilbake strømmen i huset.

(Klarte selvfølgelig ikke sove igjen)

På morgenen ringte jeg elektriker, som kom kort tid etterpå, og fant vann i utebelysning. 

Anonymkode: 75252...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke deg. Sikring var gått, og det funket ikke å skru den på. Hvorfor skulle jeg mistenke noe annet? Jeg er ikke smart. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):
Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Altså hva var feilen? Og hvem ble enige om å sende regningen til nettselskapet?

En eller annen feil i en trafo på utsiden. 

Jeg skjønner TS!

Hvis hovedsikringen går flere ganger (på grunn av en feil på trafoen) så skjønner jeg at det er naturlig å tenke at det er noe feil i huset.

På den annen side virker det merkelig at hovedsikringen skulle gå pga feil på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Kort fortalt hadde vi et strømbrudd i huset. Ringte en lokal elektriker som lokaliserte feilen, og konstanterte at feilen lå utenfor huset. Elektrikeren hadde ikke autorisasjon til å arbeide på nettleieselskapet sitt utstyr, og kontaktet derfor selskapet som utbedret feilen. Vi ble enige om at regningen til den lokale elektrikeren skulle sendes nettleieselskapet. Nå nekter nettleieselskapet å betale denne regningen. 
 

Hvem skal betale regningen, og hvorfor? Hadde jeg visst feilen ikke lå hos meg, hadde jeg aldri ringt en lokal elektriker, og på den måten vært sikker på at jeg ikke skulle fått regninga. 

Anonymkode: acc11...fd0

Dette må du nok betale selv, kan ikke forvente at andre skal ta elektriker regningen din.
Om nettet og tven din hadde falt ut hadde du ringt leverandøren din eller en tekniker først? Det blir litt det samme, kan ikke bestille fagfolk før du har sjekket med selskapet som levere tjenester til deg, og du kan iallfall ikke kreve at de tar regningen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt uvesentlig om du er dum eller ei, TS. Poenget er at det var du som involverte elektriker i en situasjon der riktig fremgangsmåte var en annen enn å involvere elektriker, og da er det du som er nærmest å betale for den feilvurderingen. Hele spørsmålet om hvem som skal betale fremstår helt bisart, det er klart du skal betale dette. Samme hvor forståelig feilvurderingen din eventuelt måtte være.

Anonymkode: 84017...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt at sikringen inne hos deg gikk pga. feil på strøminntaket, mulig du har blitt lurt litt her.

Uansett, ved feil på strømnettet så er det første jeg sjekker driftsmeldinger hos nettselskapet, enten på nettsider eller ved å ringe (får da mulighet for å høre opplesing av driftsstopper/problemer osv.). Ved mistanke om feil på noe såpass dyrt og essensielt hadde jeg nok også ringt forsikringen min, og vurdert å la de håndtere saken, om ikke nettselskapet opplyste om feil (noe de for øvrig er veldig raske med å gjøre).

Noen ganger vil det lønne seg å ha litt is i magen og, de fleste vil klare seg i en time uten strøm, og innen da vil det være varslet feil, om du ikke varsler selv og får de til å undersøke - noe som hadde vært gratis for deg.
Alt i alt, når du bestiller elektriker på eget initiativ, så må du betale. Dyr lærepenge.

Anonymkode: ebd55...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deg. Det er derfor man alltid skal sjekke ut elektrikere før man avtaler noe, for å se om de er autorisert og se på anmeldelser fra tidligere kunder, og du brukte en annen elektriker enn den som strømselskapet anbefalte. 🤷🏻‍♀️ Så dette var din tabbe. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 17.33):

Kort fortalt hadde vi et strømbrudd i huset. Ringte en lokal elektriker som lokaliserte feilen, og konstanterte at feilen lå utenfor huset. Elektrikeren hadde ikke autorisasjon til å arbeide på nettleieselskapet sitt utstyr, og kontaktet derfor selskapet som utbedret feilen. Vi ble enige om at regningen til den lokale elektrikeren skulle sendes nettleieselskapet. Nå nekter nettleieselskapet å betale denne regningen. 
 

Hvem skal betale regningen, og hvorfor? Hadde jeg visst feilen ikke lå hos meg, hadde jeg aldri ringt en lokal elektriker, og på den måten vært sikker på at jeg ikke skulle fått regninga. 

Anonymkode: acc11...fd0

Du ringte elektriker så fort strømmen din hadde gått…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står i avtalevilkårene? Mulig det står noe om det der, men tror nok at du må betale 

Anonymkode: f900e...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...