AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Del Skrevet 14. august 2024 Håper å få råd fra andre som ikke drikker, men som likevel er sosialt anlagt om hvordan jeg skal oppmuntrende og gi støtte til min datter. Min datter ble nå student, og har vært nervøs fordi hun har vært forberedt på at for de fleste handler fadderuka mye om alkohol og festing. Nå er det i gang, og det min datter fryktet er realiteten. Det er riktignok et stort fokus på at det ikke skal være drikkepress, og det opplever hun heller ikke at det er, men hun føler likevel at hun blir usynlig og utelukket av at de andre blir fulle og høyrøstet. Dessuten møter ikke de andre på dagaktivitetene, fordi de er fyllesyk og dessuten må lade opp til kveldsaktivitvitetene (fylla). Ikke engang faddere møtte til dagaktivitet i dag. Vi er nå bare på andre dagen, og jeg er nervøs for at jeg ikke klarer å opprettholde støtte på god måte til å likevel delta på det meste, og hun ikke klarer å opprettholde motivasjonen til å delta. Samtlige i hennes faddergruppe drikker, og fokuset ligger på festing. Hun er sosial og utadvendt nok til at hun har kommet i kontakt med flere, også i dag når hun var eneste som møtte opp på dagaktivitet fra sin gruppe, men jeg merker at det koster henne mye å opprettholde optimisme når hun faller utenfor på grunn av dette med alkohol. Jeg er redd for at om et par dager vil hun slå fast at det ikke er vits i å møte opp mer. De hun får kontakt med og prater med skal uansett gå andre linjer, og vil ikke være hennes medstudenter. Er det noen som har erfaring med å være den som ikke drikker, og som har gode tips til hvordan man skal takle dette, og hvordan jeg som mamma skal være en god støtte og oppmuntring, og ikke si alt feil? Hvordan kan jeg oppmuntrende henne og gi henne mot til å stå på, uten å bli masete/irriterende? Synes det er veldig trist at fadderuka på en måte blir noe min datter bare tenker at hun må holde ut, med håp om at ting blir bedre når folk ikke fester hver dag. Hun virker innstilt på det, men er det noen som har vært gjennom dette og har tips til hvordan man kan få det kjekt også, selv om man er eneste i gruppa som ikke drikker? Anonymkode: a9816...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Del Skrevet 14. august 2024 Bare å holde seg edru og ha det gøy med de andre som drikker. Drikkepress og det å omgås folk som drikker vil hun nok gjøre gjennom hele studietiden. Hun får nok respekt fra de andre når hun står på sine prinsipper Anonymkode: 6a9bc...496 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg tenker at hun har en ypperlig mulighet for å være pådriver for å unngå drikkepress! Jeg drikker litt, men drikker meg aldri full, og er ofte den som er "kjedelig" på fest. Var også forsiktig i fadderuken. Jeg bare forklarte alle at man kan ha det gøy uten alkohol også. Voksne mennesker takler som regel å høre det. Anonymkode: 6d3b3...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Del Skrevet 14. august 2024 På tide å kutte navlestrengen. Anonymkode: afd14...cfe 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg sliter med å forstå at dette er noe du bekymrer deg over og til og med lager tråd på KG om. Hva så om hun ikke gidder å være med på fadderuken mer? Det er da absolutt ikke noe problem i det hele tatt! Jeg var heller ikke med på det da jeg var student, men kom jo helt greit inn i studiemiljøet av den grunn. Og dett var noe mamma overhodet ikke brydde seg om eller la seg på noe som helst måte oppi. Anonymkode: 09f58...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #6 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): På tide å kutte navlestrengen. Anonymkode: afd14...cfe AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg sliter med å forstå at dette er noe du bekymrer deg over og til og med lager tråd på KG om. Hva så om hun ikke gidder å være med på fadderuken mer? Det er da absolutt ikke noe problem i det hele tatt! Jeg var heller ikke med på det da jeg var student, men kom jo helt greit inn i studiemiljøet av den grunn. Og dett var noe mamma overhodet ikke brydde seg om eller la seg på noe som helst måte oppi. Anonymkode: 09f58...909 Jeg kommer til å være hennes mor og bry meg om hvordan hun har det til jeg går i graven. Dette betyr på ingen måte at det finnes noe navlestreng å kutte. Jenta er selvstendig, ansvarsfull, moden og grei til tross for at hun altså har en mor som bryr seg om hvordan hun opplever ting. Jeg er ikke redd for at hun ikke har ben i nesa nok til å klare seg. Det har hun. Anonymkode: a9816...7ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Bare å holde seg edru og ha det gøy med de andre som drikker. Drikkepress og det å omgås folk som drikker vil hun nok gjøre gjennom hele studietiden. Hun får nok respekt fra de andre når hun står på sine prinsipper Anonymkode: 6a9bc...496 Takk, det gjør hun nok. Hun har vært sterk nok til å ta egne selvstendige valg i flere år, så hun kommer nok til å stå på sine prinsipper. Hun synes ikke det blir noe gøy når folk blir overstadig beruset, og det er forhåpentligvis noe som avtar med årene. Hun var forberedt på dette vil jeg si, men kanskje ikke på at folk drikker såpass mye at de ikke møter på dagaktivitet. Anonymkode: a9816...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #8 Del Skrevet 14. august 2024 Hun må fake det. Late som hun drikker. Ellers blir hun ikke en del av gjengen seriøst. Anonymkode: 8d811...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #9 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun må fake det. Late som hun drikker. Ellers blir hun ikke en del av gjengen seriøst. Anonymkode: 8d811...d7c Det kommer ikke til å skje. Hun er en stolt ung kvinne som ikke legger seg på rygg. Hun er prinsippfast på at dersom folk ikke godtar henne som hun er kan det bare være. Anonymkode: a9816...7ec 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare å holde seg edru og ha det gøy med de andre som drikker. Drikkepress og det å omgås folk som drikker vil hun nok gjøre gjennom hele studietiden. Hun får nok respekt fra de andre når hun står på sine prinsipper Anonymkode: 6a9bc...496 Ja sykt gøy å henge med fulle folk... Anonymkode: 6087e...efd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #11 Del Skrevet 14. august 2024 Hvorfor ikke bare bli med å drikke? Anonymkode: a4827...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Håper å få råd fra andre som ikke drikker, men som likevel er sosialt anlagt om hvordan jeg skal oppmuntrende og gi støtte til min datter. Min datter ble nå student, og har vært nervøs fordi hun har vært forberedt på at for de fleste handler fadderuka mye om alkohol og festing. Nå er det i gang, og det min datter fryktet er realiteten. Det er riktignok et stort fokus på at det ikke skal være drikkepress, og det opplever hun heller ikke at det er, men hun føler likevel at hun blir usynlig og utelukket av at de andre blir fulle og høyrøstet. Dessuten møter ikke de andre på dagaktivitetene, fordi de er fyllesyk og dessuten må lade opp til kveldsaktivitvitetene (fylla). Ikke engang faddere møtte til dagaktivitet i dag. Vi er nå bare på andre dagen, og jeg er nervøs for at jeg ikke klarer å opprettholde støtte på god måte til å likevel delta på det meste, og hun ikke klarer å opprettholde motivasjonen til å delta. Samtlige i hennes faddergruppe drikker, og fokuset ligger på festing. Hun er sosial og utadvendt nok til at hun har kommet i kontakt med flere, også i dag når hun var eneste som møtte opp på dagaktivitet fra sin gruppe, men jeg merker at det koster henne mye å opprettholde optimisme når hun faller utenfor på grunn av dette med alkohol. Jeg er redd for at om et par dager vil hun slå fast at det ikke er vits i å møte opp mer. De hun får kontakt med og prater med skal uansett gå andre linjer, og vil ikke være hennes medstudenter. Er det noen som har erfaring med å være den som ikke drikker, og som har gode tips til hvordan man skal takle dette, og hvordan jeg som mamma skal være en god støtte og oppmuntring, og ikke si alt feil? Hvordan kan jeg oppmuntrende henne og gi henne mot til å stå på, uten å bli masete/irriterende? Synes det er veldig trist at fadderuka på en måte blir noe min datter bare tenker at hun må holde ut, med håp om at ting blir bedre når folk ikke fester hver dag. Hun virker innstilt på det, men er det noen som har vært gjennom dette og har tips til hvordan man kan få det kjekt også, selv om man er eneste i gruppa som ikke drikker? Anonymkode: a9816...7ec Be henne holde ut. Drikker de andre hvitvin, så bør hun prøve å drikke mozell. Drikker noen rosé, smart å drikke feks Frus. Drikkes det bare rødvin...da blir det Pepsi Max. Øl=eplemost. Dette har hjulpet meg på mange konferanser, middager, bursdager etc. Folk som drikker legger ikke merke til hva man har i glasset hvis bare fargen er riktig. Anonymkode: 90ea8...304 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Del Skrevet 14. august 2024 Min datter startet også som student denne uka. På hennes studie var fadderuka/ukene lagt opp ganske rolig mht fest og drikking med minst tre alkoholfrie dager, men fadderukeprogrammet til et annet studie hadde bare en alkoholfri dag. For meg var det sjokkerende at man legger opp til at ungdommen skal drikke og feste hver dag i ei uke eller to. Fullstendig galskap å svi av store deler av et magert studentbudsjett på festing før studiene i det hele tatt har startet. Jeg synes det er flott at din datter ikke ønsker å drikke alkohol, men det er veldig leit at fadderuka er så alkoholfokusert at det blir vanskelig for de som ikke ønsker å drikke. Hvis det ikke finnes noe alternativt sosialt miljø for de som ikke drikker, er det kanskje bedre å droppe det meste av feste-delen av fadderperioden. Anonymkode: 436f8...f3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Del Skrevet 14. august 2024 Jeg snakket med min datter nå, som har har som betalt sommerjobb å planlegge og stå for gjennomføringen av fadderukene på et større studiested i år. Hun sa at hvis fadderne ikke møter opp på dagaktivitetene, er det for dårlig, og de ansvarlige for fadderukene bør få beskjed. Men klart, det hjelper jo ikke din datter, hvis medstudentene ikke møter opp. Og i følge min datter er dessverre dette et problem, og det er vanskelig å gjøre noe med det. De har rusfrie arrangementer også, men ingen møter på det. Men...hvis din datter er sosial og har lett for å få venner, kommer hun til å klare seg fint når studiet starter opp. Men klart det er kjipt å bare holde ut fadderuka. Har ikke noe klart råd, men skjønner godt at du som mor vil hjelpe og oppmuntre henne. Er det bare 1 uke, eller er det 2? Anonymkode: 10f39...9f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke bare bli med å drikke? Anonymkode: a4827...987 Det er veldig mange gode grunner til å la være å drikke, slik som egen helse, økonomi, traumatisk oppvekst med alkoholiserte foreldre, religion og sikkert enda mange flere grunner. Det må være lov å si nei til alkohol uten at det må forklares og begrunnes på noen måte. Det er et personlig valg som må respekteres. Anonymkode: 436f8...f3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #16 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg kommer til å være hennes mor og bry meg om hvordan hun har det til jeg går i graven. Dette betyr på ingen måte at det finnes noe navlestreng å kutte. Jenta er selvstendig, ansvarsfull, moden og grei til tross for at hun altså har en mor som bryr seg om hvordan hun opplever ting. Jeg er ikke redd for at hun ikke har ben i nesa nok til å klare seg. Det har hun. Anonymkode: a9816...7ec Men dette er jo så utrolig ubetydelig. Hadde skjønt at du hadde brydd deg om det var noe alvorlig, men alkohol eller ikke under fadderuka er jo overhodet ikke noe problem. Så hvorfor lage styr utav det? Anonymkode: 09f58...909 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #17 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg snakket med min datter nå, som har har som betalt sommerjobb å planlegge og stå for gjennomføringen av fadderukene på et større studiested i år. Hun sa at hvis fadderne ikke møter opp på dagaktivitetene, er det for dårlig, og de ansvarlige for fadderukene bør få beskjed. Men klart, det hjelper jo ikke din datter, hvis medstudentene ikke møter opp. Og i følge min datter er dessverre dette et problem, og det er vanskelig å gjøre noe med det. De har rusfrie arrangementer også, men ingen møter på det. Men...hvis din datter er sosial og har lett for å få venner, kommer hun til å klare seg fint når studiet starter opp. Men klart det er kjipt å bare holde ut fadderuka. Har ikke noe klart råd, men skjønner godt at du som mor vil hjelpe og oppmuntre henne. Er det bare 1 uke, eller er det 2? Anonymkode: 10f39...9f5 Har fått inntrykk av at det bare er en uke heldigvis. Ja synes det er svært dårlig, men tror heller ikke det hjelper min datter å gi beskjed. De burde faktisk ha grupper hvor de passet på at det var flere som ikke drikker. Kanskje også at dagaktivitetene var de obligatoriske å møte på. Nå velges tydeligvis fest over dem, og tror ikke det er så positivt for noen å drikke så mye en hel uke at de er helt i svime på dagtid. Anonymkode: a9816...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #18 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men dette er jo så utrolig ubetydelig. Hadde skjønt at du hadde brydd deg om det var noe alvorlig, men alkohol eller ikke under fadderuka er jo overhodet ikke noe problem. Så hvorfor lage styr utav det? Anonymkode: 09f58...909 Det er kanskje ubetydelig for deg og også i det store og hele som livet er, men denne uka er det ikke helt ubetydelig for min datter og andre som ikke drikker at de faller utenfor sosialt fra starten av sitt studie. Å få det ok som student burde jo ikke handle om hvorvidt man drikker alkohol. På hvilken måte et det ubetydelig å falle utenfor det sosiale for unge mennesker? Anonymkode: a9816...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg snakket med min datter nå, som har har som betalt sommerjobb å planlegge og stå for gjennomføringen av fadderukene på et større studiested i år. Hun sa at hvis fadderne ikke møter opp på dagaktivitetene, er det for dårlig, og de ansvarlige for fadderukene bør få beskjed. Men klart, det hjelper jo ikke din datter, hvis medstudentene ikke møter opp. Og i følge min datter er dessverre dette et problem, og det er vanskelig å gjøre noe med det. De har rusfrie arrangementer også, men ingen møter på det. Men...hvis din datter er sosial og har lett for å få venner, kommer hun til å klare seg fint når studiet starter opp. Men klart det er kjipt å bare holde ut fadderuka. Har ikke noe klart råd, men skjønner godt at du som mor vil hjelpe og oppmuntre henne. Er det bare 1 uke, eller er det 2? Anonymkode: 10f39...9f5 Svarte vel litt for kjapt. Jo det hadde nok hjulpet henne at fadderne i det minste dukket opp. Da hadde hun jo ikke vært der helt alene. Nå ordnet det seg slik noenlunde med at hun bare satte seg ned med noen andre, og hun svært søt og utadvendt nok til at folk normalt tar imot henne med vennlighet, men det var som nevnt ikke bare bare å henge seg på andre grupper heller. Første gruppe hun hang seg på var fadderne vennlige nok, men veldig opptatt av å samle sin gruppe. De gjorde forsåvidt jobben sin de, men siden ingen fra hennes gruppe møtte var hun helt alene om hun ikke hang seg på noen. Så det hadde nok vært bedre om fadderne møtte i det minste. Jeg synes hun er tøff. Hun står i sine prinsipper og hun går selv om hun blir stående litt utafor på grunn av at hun ikke drikker, eller ender alene på dagaktivitetene. Da tar hun kontakt med andre folk, om det så må bli tilfeldige nye hver dag. Tenk om hun også hadde vært sjenert og sosialt usikker. Det er jo sikkert studentene i hennes situasjon som er det også. Anonymkode: a9816...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #20 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har fått inntrykk av at det bare er en uke heldigvis. Ja synes det er svært dårlig, men tror heller ikke det hjelper min datter å gi beskjed. De burde faktisk ha grupper hvor de passet på at det var flere som ikke drikker. Kanskje også at dagaktivitetene var de obligatoriske å møte på. Nå velges tydeligvis fest over dem, og tror ikke det er så positivt for noen å drikke så mye en hel uke at de er helt i svime på dagtid. Anonymkode: a9816...7ec Jeg med datter som er fadderansvarlig. Hun sier at fadderne kan drikke litt, men skal ikke bli beruset. Og de SKAL møte opp på dagaktivitetene! Men, som hun sier, det er frivillig å være fadder og vanskelig å få studentene til å stille som faddere, så å slå hardt ned på det er ikke så lett. Da ender de gjerne opp uten faddere. Fadderne må jo møte til skolestart 2 uker før sine medstudenter, og går dermed glipp av både ferie og penger/sommerjobb, så det er få som vil stille. Hun sier dette som en forklaring, ikke som en unnskylding og hun syns det er leit å høre at datteren din fikk en sånn opplevelse med fadderuka. Anonymkode: 10f39...9f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå