Gå til innhold

Salg av bunad, dilemma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Momma skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde aldri i livet solgt en arvet oldemorsbunad! Om den ikke hadde passet til meg, hadde den kanskje passet til døtre eller barnebarn, og jeg ville også vurdert å gi den videre til andre i familien før jeg solgte den.

Den er ikke arvet. Det er en «ny» bunad som hun betalte for. 

Anonymkode: a30fd...e87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg tenker at det er forskjell på om hun sydde den til deg selv, eller «bare» kjøpte den. Om hun sponset, men ikke har sydd noe av den ville jeg nok solgt den og kjøpt en bunad som passet bedre. Jeg ville ikke brukt det på babyutstyr. Sett ev. pengene i fond til babyen heller (i ditt navn), utstyr kan man finne billig brukt.

Behold og bruk ev. sølvet fra den gamle som minne. Sydde hun den ville jeg nok minimum sjekket om det er andre i familien (hennes) som vil overta den.

Anonymkode: 9fc92...cc4

Jeg er enig i det. Hadde ikke vurdert det om hun hadde sydd den selv og brukt tid på det. Det blir som å selge en dyr pc som faren din kjøpte deg, før han døde. På en måte.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig i det. Hadde ikke vurdert det om hun hadde sydd den selv og brukt tid på det. Det blir som å selge en dyr pc som faren din kjøpte deg, før han døde. På en måte.. 

På en måte…? PC-er går ut på dato, bunader varer nesten evig. 

Anonymkode: 1256e...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selge den delen du er misfornøyd med for å siden kjøpe en overdel som du ønsker deg. Det tenker jeg må være helt i orden.

Ellers hadde jeg latt den henge til fremtidige barns konfirmasjon. Plutselig får du ei jente som ønsker bunad..

Altså bunaden er ei arv i seg selv. Enten ta vare på den til du (eller barna) *må* selge eller la den være der den er frem til den finner sin eier i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok solgt den om jeg virkelig ikke hadde annen mulighet mtp økonomien og barnet selv om det sitter langt inne å si det er det bare en bunad mens barnet er vesentlig mye mer. 

Anonymkode: 65f2f...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bunad, som min avdøde mor har sydd til meg til konfirmasjonen min. Den passer ikke meg akkurat nå, men planen er at jeg skal komme meg inn i den igjen etter hvert.

Den har stor sentimental verdi for meg, både fordi mamma ikke lever lenger og fordi jeg vet hvor mye arbeid hun la ned i å lage den til meg ❤️ Kommer aldri til å selge den. Det har jeg rett og slett ikke samvittighet til❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Den er ikke arvet. Det er en «ny» bunad som hun betalte for. 

Oi, jeg leste litt for kjapt. Men jeg tror svaret mitt får gjelde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (1 time siden):

Men det er jo ting du kan bruke. Utfordringen til TS er jo at det er snakk om en ting hun ikke kler, og som derfor ikke blir brukt.

Du hadde sikkert ikke brukt disse tingene du nevner hvis de medførte ulemper for deg, f.eks. bestikk som satte vond smak på maten, smykker du fikk utslett av, servise som har altfor små/store deler osv.

Les innlegget mitt over om bunad.

Det er til annen slekts bruk, og jeg gleder meg til å se øyeblikkene, og da er det jo også til "bruk" for meg. 

Anonymkode: bcad0...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har en bunad sydd til henne, jeg fikk tilbud om bunad til konfirmasjon og takket nei. jeg var ikke så bunadete av meg på den tiden. jeg tenker at min egen datter skal arve min mors bunad til sin konfirmasjon, den må da tilpasses henne. 

kanskje din bunad kan arves videre av dine barn og hvem vet barnebarn. Jeg ville ikke nødvendigvis solgt et plagg som betyr så mye for deg.

Er det ingen mulighet for å få sydd den så den passer deg? Bytte ut vesten? Føler folk er mer avslappet til å endre bunader nå for tiden.

Anonymkode: 5db46...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 15.41):

Hei. Jeg har en bunad som ble sydd til meg da jeg ble konfirmert. Oldemor spanderte den på meg. 

Det er en bunad som jeg har et hat/elsk forhold til. Den passer ikke min kroppsfasong. vesten er i et slikt stoff som gjør at det ser rart ut rundt brystene i og med de er gigantisk store og samtidig har jeg en smal midje. Jeg bruker den ikke og den henger kun i skapet. Samtidig har den en sentimental verdi. Det betød mye for oldemor at jeg skulle få den bunaden og at den ble kjøpt av henne. Hun døde for 3år siden. 

Jeg synes det er for ille å selge den og kjøpe en ny, samtidig er det bortkastet å ha en bunad til flerfoldige tusen hengende i skapet som ikke blir brukt? 
Hva er det rette å gjøre her? Jeg kunne trengt pengene til andre ting. For eksempel til babyutstyr da jeg har en liten en på vei. Det vil hvertfall bli brukt. 

Jeg har spart min bunad, den skal jenta mi få til sin konfirmasjon❤️ 

Anonymkode: ea073...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en bunad med håpløst liv. Har skikkelig timeglassfasong i tillegg, så får noen enorme hofter og pupper i den. Men min bunad har farmor brodert og mamma sydd. Så selv om jeg føler meg skikkelig bondsk i den, har jeg innfunnet meg med at det er den jeg har. 
Men - hadde den bare vært kjøpt av farmor, hadde jeg lett solgt den og kjøpt en annen bunad.

Anonymkode: fcdbb...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...