AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Del Skrevet 14. august Virker på svar her inne som at mange tror norsk kosthold og kultur er så mye bedre enn andre. Vi skal gå i nikkers, spise fårikål og gomle grovbrød. Som bort i mot eneste folkeslag i verden, går vi turer uten mål og mening. Vi går for å gå. Det virker som det er en akseptert sannhet at det trauste er det beste. Vi slår oss på brystet og hyller vår sunne livstil. Og ja, sikkert sunnere enn mye annet, vi har alle sett tjukkaser fra USA på tv. Men hva med Sør Europeere? De spiser mat hvor smak er prioritert, de drikker vin istedenfor juice. De danser i stedet for å gå endeløse turer. Og lever like lenge som oss. Hvor er gevinsten vår? Til og med de ris-spisende asiatene lever lenger. Hvor er vår gevinst med å spise havre istedet? Jeg skriver ikke dette for å rakke ned på det norske men kanskje noen av oss bør komme ned fra sin høye hest, å være litt mer ydmyk i forhold disse tingene. Anonymkode: d6e6e...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 14. august #2 Del Skrevet 14. august Jøss, dette var litt blandet drops. Det er vel ingen som mener at det norske kostholdet er mye bedre enn andre lands. Da tenker jeg på hva nordmenn faktisk spiser og ikke kostholdsråd. Det at folk lever lengre i andre land kommer nok av at nordmenn ikke følger kostholdsrådene. Tur uten mål og mening, det var også en merkelig påstand, de fleste går vel tur for trim eller for å være ute i naturen, er det uten mål og mening? Jeg tror heller ikke at mange mener at nordmenn er mye sunnere enn resten av verden. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Del Skrevet 14. august Kristin70 skrev (11 minutter siden): Jøss, dette var litt blandet drops. Det er vel ingen som mener at det norske kostholdet er mye bedre enn andre lands. Da tenker jeg på hva nordmenn faktisk spiser og ikke kostholdsråd. Det at folk lever lengre i andre land kommer nok av at nordmenn ikke følger kostholdsrådene. Tur uten mål og mening, det var også en merkelig påstand, de fleste går vel tur for trim eller for å være ute i naturen, er det uten mål og mening? Jeg tror heller ikke at mange mener at nordmenn er mye sunnere enn resten av verden. Dette er faktisk noe jeg har fått tilbakemelding fra utlendinger som har vært i Norge. De har spurt hvor vi skal hen? Og hvis vi må dit, hvorfor må vi må gå dit? Å forklare at vi bare går for å gå, uten at vi må noe sted, virker snodig på mange utlendinger. Anonymkode: d6e6e...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Del Skrevet 14. august Ser du henviser til at folk lever lengre andre plasser i verden, men jeg tenker at man kanskje ikke trenger å konkurrere om hvem som lever lengst dersom målet er høyest livskvalitet. Er jo ikke alltid sånn at et langt liv er det beste livet. Forherligelsen av alkoholkulturen i Sør-Europa er jo heller ikke veldig helsebringende. Hvis man får mer glede av å danse en times tid enn å gå seg en tur i skogen eller foretrekker vann over vin så står man jo helt fritt til å velge det. Tror derimot at mange oppriktig trives med å gå turer og at de ikke oppleves som meningsløse slik du beskriver dem. Handler jo om perspektiv og så må folk velge hvordan de ønsker å leve sine liv. Anonymkode: 38403...413 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 14. august #5 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er faktisk noe jeg har fått tilbakemelding fra utlendinger som har vært i Norge. De har spurt hvor vi skal hen? Og hvis vi må dit, hvorfor må vi må gå dit? Å forklare at vi bare går for å gå, uten at vi må noe sted, virker snodig på mange utlendinger. Anonymkode: d6e6e...d6f Vi går jo ikke bare for å gå, men for å få naturopplevelser. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 14. august #6 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er faktisk noe jeg har fått tilbakemelding fra utlendinger som har vært i Norge. De har spurt hvor vi skal hen? Og hvis vi må dit, hvorfor må vi må gå dit? Å forklare at vi bare går for å gå, uten at vi må noe sted, virker snodig på mange utlendinger. Anonymkode: d6e6e...d6f Det er ikke bare i Norge man går på tur. Og det er jo ingen som tvinger noen. Jeg jobber for det meste innendørs, og derfor synes jeg det gjør godt med den friske luften jeg får når jeg går tur. Og angående matkulturen, vi har de tradisjonene vi har fordi det var den maten man kunne dyrke og lage i kaldt klima. Det var det som var tilgjengelig, og det er urealistisk at vaner man har hatt i mange hundre år utraderes på et blunk bare fordi andre ting blir tilgjengelige. Så er det noe med at du ikke trenger å gå på tur eller spise havre bare fordi noen andre gjør det. Når det er sagt, det finnes sikkert ungdommer (for jeg går ut fra at du ikke er så gammel) i andre land som sier akkurat det samme om sin kultur og sin skikker som det du gjør om Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 14. august #7 Del Skrevet 14. august 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er faktisk noe jeg har fått tilbakemelding fra utlendinger som har vært i Norge. De har spurt hvor vi skal hen? Og hvis vi må dit, hvorfor må vi må gå dit? Å forklare at vi bare går for å gå, uten at vi må noe sted, virker snodig på mange utlendinger. Anonymkode: d6e6e...d6f Det er ikke uten mål og mening, det er du som ikke kan forklare at det handler om naturopplevelser, trim og/eller avkobling. Du kan jo like gjerne si at dans er uten mål og mening. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 14. august #8 Del Skrevet 14. august (endret) Jaha, hvorfor kan vi ikke få lov til å være stolte av vår kultur, akkurat som andre er stolte av sin kultur? Du kaller den norske kulturen traust, en person fra et av landene du ramser opp kaller den spennende. Endret 14. august av Anononyma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 14. august #9 Del Skrevet 14. august Jeg forherliger ikke alt som er norsk, men jeg setter pris på vår kulturarv. Jeg synes det er gøy at det er så få som snakker vårt språk, norsk. Jeg synes nynorsk er nydelig. Fårikål og pinnekjøtt er noe av det beste jeg vet. Jeg mener Ibsen er en av de beste dramatikerne. Jeg synes vi har en spektakulær natur. Det er mye norsk jeg digger, men det vil ikke si at jeg ikke digger Sør-Europeere, noen ganger føler jeg meg mer Sør-Europeeisk enn norsk. Kunne gjerne bodd i Sør-Frankrike eller Nord-Italia om muligheten skulle by seg. Kulturen er svært annerledes, men hva så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Del Skrevet 14. august Det er vel tilbakemelding fra utlendinger fra litt mer fattige land, ikke det? For jeg kjenner meg litt igjen, jeg er selv fra et annet land, og når vi går tur i skogen, er det hovedsakelig for å sanke bær, sopp, noe. Bare gå tur sånn som i Norge virker da først litt rart. Men det er jo ikke helt sant, at man går for å gå. Man kan plukke bær og sopp også i Norge, og man går ikke tur bare for å gå. Man går til en topp, til et utsiktsplass, for å se noe vakkert, for å lufte hodet, for å belønne seg med en kjeks og kaffe på toppen 🙂 I Norge er det faktisk gøy til å gå tur, det er alltid noe fjelltopp eller vann, en liten foss, en spennende utsikt. Norsk mat, altså, det er jo sant at det er helt trist. Det er bare åpenbart pga klimaet. Selvsagt er ikke norsk tradisjon-mat er like rik på smaker som i et land der alt mulig av planter og frukt vokser lett. Fisk og korn, det er det man hadde og det overlevde man på, og hvis det ikke kom potet fra Amerika på et tidspunkt, ville vi aldri ha blitt så mange her i Nord. Men det betyr jo ingenting. Man kan samtidig akseptere historiske grunner til at norsk mat er som det er, og like det, fordi man er vokst opp med det og det er man vant til fra tidlig av. Uansett, det som jeg synes er mest imponerende, beundringsverdig, er norsk forhold til vinter. I et land der vinteren er kanskje 10 måneder (jo, for jeg har bodd i en plass i Norge der det snødde allerede i september og fortsatt i mai) - ja, der han man lært seg å ikke bare tåle, men å like vinteren. Å gå på ski, å glede seg til en kald dag, for da blir det jo bra skiføre, eller kanskje innsjøen fryser og vi kan også gå på skøyter, kjempegøy! Nå har jeg bodd i Norge i 24 år, og jeg er helt overbevist at dette er absolutt MUST innstilling, for å trives i Norge. Man må lære seg å elske vinteren, å sette pris på vinteren, for å trives i Norge, det er en veldig stor del av året ellers, hvis man bare hater vinteren. Anonymkode: 4d4d8...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Del Skrevet 14. august Det var litt dogmatisk. Jeg og de fleste vennene mine som jeg anser som "sunne" spiser en kombinasjon av norsk hverdagskost og asiatisk/sør-europeisk og generelt alt annet internasjonalt. Ren mat, men krydret mat er godt 😋 Likevel er det selvfølgelig mest bærekraftig å spise den maten vi dyrker selv og grønnsaker og frukt som vokser her i sesong. Da blir det norsk mat, og ikke importerte greier. Avocados vokser ikke i Norge. Når det gjelder aktivitet så må jeg slå et slag for hjemlandet, altså. Vi er generelt et aktivt folkeslag som får aktivitet inn med morsmelken. Klimatisk burde jo sørlige land knuse oss i aktivitet siden de har et klima som er ideelt for å være aktiv ute på vinterhalvåret. Her trosser vi vær og kulde og kommer oss ut selv i mørke og snø. Vi har likevel mye overvekt i Norge, og mye av grunnen til det er nettopp at mange overvektige ikke lever etter norske verdier med ren selvdyrket mat og aktivitet gjennom året. Vi har mye fabrikkert dritt som smaker godt. Akkurat som de har i Sør-Europa og Asia. Anonymkode: e0e17...478 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Virker på svar her inne som at mange tror norsk kosthold og kultur er så mye bedre enn andre. Vi skal gå i nikkers, spise fårikål og gomle grovbrød. Som bort i mot eneste folkeslag i verden, går vi turer uten mål og mening. Vi går for å gå. Det virker som det er en akseptert sannhet at det trauste er det beste. Vi slår oss på brystet og hyller vår sunne livstil. Og ja, sikkert sunnere enn mye annet, vi har alle sett tjukkaser fra USA på tv. Men hva med Sør Europeere? De spiser mat hvor smak er prioritert, de drikker vin istedenfor juice. De danser i stedet for å gå endeløse turer. Og lever like lenge som oss. Hvor er gevinsten vår? Til og med de ris-spisende asiatene lever lenger. Hvor er vår gevinst med å spise havre istedet? Jeg skriver ikke dette for å rakke ned på det norske men kanskje noen av oss bør komme ned fra sin høye hest, å være litt mer ydmyk i forhold disse tingene. Anonymkode: d6e6e...d6f Så fordi du mener at noe er traust så er det en gjeldende sannhet? Jeg elsker å gå tur i skog og mark,på fjellvandring osv og jeg gjør det fordi det gir meg noe og er langt ifra uten mål og mening. Å nei det er ikke bare vi nordmenn som går turer. Anonymkode: d4cfb...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er faktisk noe jeg har fått tilbakemelding fra utlendinger som har vært i Norge. De har spurt hvor vi skal hen? Og hvis vi må dit, hvorfor må vi må gå dit? Å forklare at vi bare går for å gå, uten at vi må noe sted, virker snodig på mange utlendinger. Anonymkode: d6e6e...d6f Ja det var jo en solid kilde. Anonymkode: d4cfb...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå