Gå til innhold

Skatt, ca prosent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tabelltrekk, med 48% trekk for biarbeidsgiver. Helt ok. 

Har nå byttet jobb. Forrige jobb er den jeg i løpet av året vil tjene mest på, så den er enda hovedarbeidsgiver. 

48% trekk for all lønn hele høsten blir vel mye skatt. 

Så jeg trenger å endre til prosenttrekk. 

Men da blir prosenttrekk bare 27%. Er ikke det veldig lite? 

Hvor mye er vanlig å betale i skatt? (Jeg trodde jeg før har pleid å betale rundt 35%, men er mange år siden jeg hadde prosenttrekk sist). 

 

Vil ikke ha smell. Men vil jo også ha penger å leve for i løpet av høsten... 

Anonymkode: bbee6...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er snakk om hovedarbeidsgiver til enhver tid. Ikke hvilken arbeidsgiver som har utbetalt mest lønn til deg i året.

Nå som du har byttet jobb, skal ny arbeidsgiver bruke hovedarbeidsgiver-delen av skattekortet ditt. Altså de kommer til å trekke skatt iht. den tabellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniff76 skrev (1 time siden):

Det er snakk om hovedarbeidsgiver til enhver tid. Ikke hvilken arbeidsgiver som har utbetalt mest lønn til deg i året.

Nå som du har byttet jobb, skal ny arbeidsgiver bruke hovedarbeidsgiver-delen av skattekortet ditt. Altså de kommer til å trekke skatt iht. den tabellen.

Det står på skatteetaten.no at hovedarbeidsgiver er den som betaler mest lønn i løpet av året. (Og siden min forrige arbeidsgiver ga meg lønn i 7mnd og den nye i kun 5, så vil forrige jo gi mer lønn i løpet av året). 

 

Men leser gjerne mer om det om jeg har misforstått noe, om du kanskje har en link jeg kan lese? 

Anonymkode: bbee6...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står på skatteetaten.no at hovedarbeidsgiver er den som betaler mest lønn i løpet av året. (Og siden min forrige arbeidsgiver ga meg lønn i 7mnd og den nye i kun 5, så vil forrige jo gi mer lønn i løpet av året). 

 

Men leser gjerne mer om det om jeg har misforstått noe, om du kanskje har en link jeg kan lese? 

Anonymkode: bbee6...f83

Jeg har heller ingen link, men bytter du hovedarbeidsgiver i løpet av året, beholder du tabellkortet, og den nye trekker fra tabell. Alle fradragene dine ligger innbakt i tabellen, og tas hensyn til ved månedslønn.

Jeg har byttet jobb mange ganger, og alltid gjort det på den måten.

Anonymkode: 7c785...216

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har heller ingen link, men bytter du hovedarbeidsgiver i løpet av året, beholder du tabellkortet, og den nye trekker fra tabell. Alle fradragene dine ligger innbakt i tabellen, og tas hensyn til ved månedslønn.

Jeg har byttet jobb mange ganger, og alltid gjort det på den måten.

Anonymkode: 7c785...216

Dette.

Og 27% er uansett ikke spesielt lavt.

Anonymkode: e7322...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bytter arbeidsgiver får du jo bare en ny hovedarbeidsgiver. Trenger ikke stresse med biarbeidsgiver

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men da blir prosenttrekk bare 27%. Er ikke det veldig lite? 

Husk at skattetrekket er et forskuddstrekk for en beregnet skatt over hele året. Du husker sikkert at du fikk feriepenger uten skattetrekk for litt siden, og mange gleder seg til desember fordi det er halv skatt denne måneden. Men det er ikke slik at det faktisk er halv skatt. Da hadde ihvertfall jeg hatt månedslønn på 15kr august-november ihvertfall, og 400'000 i desemberlønn... 

Det er fordi den faktiske skatten man skal betale fordeles ut over 10,5 måneder, ikke 12 som er et normalt gjennomsnittlig år. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/

Hovedarbeidsgiveren er den du mottar høyest inntekt fra.

Screenshot_2024-08-14-13-34-09-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.92936f5f5bdb0b26dd37ee5d648030d9.jpg

 

Dette skal gå av seg selv hos ny arbeidsgiver når det er snakk om normale, fulle eller nesten fulle stillinger. Hvis det er deltidsjobber, kan det være mer usikkerhet om de skal bruke hoveddelen eller biinntektdelen.

Du kan følge med på første lønnsslipp og sjekke at skatt er trukket iht tabellen i skattekortet ditt. Hvis de mot formodning har gjort feil, kontakter du lønningskontoret og ber dem endre i systemet sitt. Da blir det riktig måneden etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 % er ikke uvanlig. Du kan jo se sånn ca. selv hvor mye du betalte i fjor. Se på Skatteoppgjøret. Del beregnet skatt på inntekt så ser du sånn ca. 

Anonymkode: 5320e...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man tjener 600 000,-, skal man betale rundt 26% skatt. Siden vi ikke trekker skatt av feriepenger og halv skatt i desember, må vi betale litt mer de øvrige månedene. Dersom man har gjeld og fradragsposter vil skatten reduseres. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...