Gå til innhold

Her er mitt foreløpige kosthold

Gjest .Daniel.

Anbefalte innlegg

.Daniel. skrev (12 minutter siden):

Aldri smakt men nei ser ikke apetitlig ut! spiser heller havregrøt tror jeg enn bønner og linser haha!

Men da får du bruke litt på kjøtt. Så lenge du følger kostholdsrådene så er det fint. 

Du trenger å like maten for å få i deg nok kalorier, fordi det er viktig. Spis taco i dag hvis du ikke har spist middag. «Alle» liker taco. 😁

Forresten du er vel på en sunn vekt nå? Spør fordi for noen krever det at man legger litt på seg og må derfor spise litt mer kalorier for en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest .Daniel.
Kassettspiller skrev (3 minutter siden):

Men da får du bruke litt på kjøtt. Så lenge du følger kostholdsrådene så er det fint. 

Du trenger å like maten for å få i deg nok kalorier, fordi det er viktig. Spis taco i dag hvis du ikke har spist middag. «Alle» liker taco. 😁

Forresten du er vel på en sunn vekt nå? Spør fordi for noen krever det at man legger litt på seg og må derfor spise litt mer kalorier for en stund. 

Ja, absolutt, det trenger jeg!

Min vekt er foreløpig på 69 kg  og jeg er 164cm i høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Daniel. skrev (10 minutter siden):

Ja, absolutt, det trenger jeg!

Min vekt er foreløpig på 69 kg  og jeg er 164cm i høyde. 

Husk at tran kan være en fin kosttilskudd om du trenger mer av noen vitaminer. Da får du i deg blant annet vitamin A, D, E og omega 3. Liker du ikke smaken finnes det kapsler.

Du kan ta blodprøve for å finne ut om du har noen mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Daniel. skrev (1 time siden):

Aldri smakt men nei ser ikke apetitlig ut! spiser heller havregrøt tror jeg enn bønner og linser haha!

Linser må behandles riktig og brukes med riktige ingredienser for å bli godt. Jeg for min del foretrekker kikerter. Man kan kjøpe ferdigkokte (first price koster ca 11-12 kr for 1 pk), skylle de godt, og f.eks steke i panne med litt krydder. Godt å ha i salat, 

Men quinoa som jeg tipset deg om tidligere, er også et godt alternativ til protein som avveksling. Dette er et bedre type protein enn linser, og det er lett å lage. Koster ca 40 kr for 1 pk på 400 gram. Man lager det litt som ris: 1 del quinoa og 2 deler vann. Frøene må skylles veldig godt først. 
Supert å ha i salat, og som avveksling til kylling. 

Anonymkode: caf87...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 8/14/2024 at 11:32 AM, .Daniel. said:

Har ingen formål med å spise slik egentlig bortsett fra at jeg allerede har for mye å tenke på så alt strekker ikke til. Kan ikke bruke mer enn 1000 kr i veka på mat, helst 700. Kan spise havregryn men fjorland lager bedre... jeg ble også fortalt at havregryn hver dag er ikke sunt, det var en narkoman som sa til meg.

Skal skrive dette opp så jeg husker det neste gang jeg skal på matbutikken.

Jeg tenker to ting. 

1) Om du er interessert i å spare penger så kan det å lage maten selv være en fin måte.  Og om du skal lære å lage maten selv så kan jo havregrøt være en flott start siden det er enkelt å lage og noe du spiser ofte. Kanskje du kan sette deg som mål å prøve å lage bedre havregrøt enn Fjordland? Eller like bra, bare billigere?

Det står på Fjordland-pakka hva som er ingrediensene: Helmelk, 15 % kuttet havre, salt. Så burde være lett med litt prøving å lage det samme selv. Jeg måtte google hva "kuttet havre" er. Det er visst en type havregryn om gir mer struktur. Jeg klare bare å finne "steel cut" og vet ikke om det er det samme. Men om det er det samme så kan du jo sjekke om matbutikkene der du bor har "steel cut havregryn" og prøve å lage havregrøt på det.  Kanskje kan også noen som leser denne tråden fortelle om "steel cut" og "kuttet havre" er det samme. 

2) I stedet for å lære hvilke matretter som er usunne så bør du kanskje lære deg HVOROFOR enkelte matretter er sunne og ikke sunne. Hvorfor man bør ha variert kosthold. 

Anonymkode: 4fb44...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...