Gå til innhold

Her er mitt foreløpige kosthold

Gjest .Daniel.

Anbefalte innlegg

Fjordland er sunn og god mat, så det kan du trygt spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Kommer helt an på hva man kjøper fra Fjordland, Mye sunnere å spise fersk laks med grønnsaker enn ferdigmat. 

Anonymkode: caf87...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Protein er èn ting, men hem-jern, b12, m.m. Rødt kjøtt har f.eks mer b12 og jern enn kylling. 

Animalske produkter er ofte gode kilder til vitamin B12 . Jern også finnes i frukt og grønnsaker, men er selfølgelig ulike nivåer av mengder.

Kjøtt er uansett en svært næringsrik matvare som inneholder mange viktige stoffer, så jeg støtter det som en del av  kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Animalske produkter er ofte gode kilder til vitamin B12 . Jern også finnes i frukt og grønnsaker, men er selfølgelig ulike nivåer av mengder.

Kjøtt er uansett en svært næringsrik matvare som inneholder mange viktige stoffer, så jeg støtter det som en del av  kostholdet.

Det er ikke "ofte" en god kilde, det er de eneste kildene. Det er vesentlig mer b12 og jern i rødt kjøtt enn kylling. Jern fra grønnsaker kan ikke sammenlignes med hem-jern fra animalsk. Hem-jern taes opp og nyttiggjøres på en langt mer effektiv måte. Kvaliteten på næringsstoffene er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (6 minutter siden):

Men ikke spesielt billig i lengden. I hvert fall hvis målet til ts er å ha et matbudsjett å forholde seg til. 

Mat man lager selv, fra bunnen, smaker uansett mye bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøver du ikke matkasser? 4000kr er mye penger å bruke på mat når du er alene, du kan gjøre det mye billigere enn det.

Anonymkode: e82fd...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om man bare hadde spist bønner så sier det seg selv at man ikke får i seg nok, men om man har et sammensatt kosthold og i seg nok kalorier så trenger man ikke å gå rundt å være veldig bekymret for proteinmengden man får i seg. Hadde det vært et stort problem i samfunnet at folk generelt ikke fikk i seg nok proteiner hadde man hørt om det.

Anonymkode: cbaae...50b

Et balansert kosthold er viktig og jeg fokuserte mest på proteiner i innlegget. Hvis han spiser lite og får i seg for lite proteiner kan det føre til muskeltap, noe som vanligvis ikke er ønskelig.

Jeg regnet hvor mye han spiste ved hjelp av informasjonen, noe som er  ganske lite. Han nevner at han tar kosttilskudd, men det bør ikke erstatte et sunt og balansert kosthold.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke "ofte" en god kilde, det er de eneste kildene. Det er vesentlig mer b12 og jern i rødt kjøtt enn kylling. Jern fra grønnsaker kan ikke sammenlignes med hem-jern fra animalsk. Hem-jern taes opp og nyttiggjøres på en langt mer effektiv måte. Kvaliteten på næringsstoffene er viktig. 

Det er sant, det er derfor han trenger å balansere kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (15 minutter siden):

Men ikke spesielt billig i lengden. I hvert fall hvis målet til ts er å ha et matbudsjett å forholde seg til. 

Mat man lager selv, fra bunnen, smaker uansett mye bedre 😊

Enig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du tørr å stå frem for å spørre om råd ift. kosthold. Det vitner om at du er nysgjerrig, og tørr å gjøre deg sårbar ved å liste opp det du spiser.

Når det gjelder endring av kostholdet ditt, så vil jeg anbefale å kutte ut alt som er ultraprosessert og tilsatt sukker. Sukkerkonsumet i Norge fører til de fleste sykdommer som folk opplever i kroppen (kreft, inflammasjon, insulin, ov).

Spis rene kjøttprodukter uten tilsatte stoffer, en håndfull nøtter om dagen (naturell – uten salt og fett fra ultraprosesserte oljer), et variert utvalg av grønnsaker, frø, linser og bønner. Spis fisk og sjømat av og til.

Du skriver at du spiser lite brød. Surdeigsbrød er mye bedre å spise enn industrialisert brød som selges i dagligvarebutikker.

Kutt ut eller reduser fersk juice til maks 1 dl i ny og ne, da det inneholder mye sukker og har lav pH (farlig miks for tenner). Begrens fruktkonsumet ettersom frukt inneholder relativt mye sukker.

I starten vil du føle deg uvel, men det er fordi hormonene i kroppen din er fucket. Etter noen uker til måneder vil du merke at kroppen føles fantastisk og aldri gå tilbake til å konsumere søppelmaten som folk flest ukritisk putter i munnen.

Anonymkode: 65e41...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kommer helt an på hva man kjøper fra Fjordland, Mye sunnere å spise fersk laks med grønnsaker enn ferdigmat. 

Alle middagene et helt innenfor for en voksen mann, kalorimessig.

At det finnes sunnere er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .Daniel.
Kassettspiller skrev (13 timer siden):

Da er det viktig å spise nok, helst mer siden man er fysisk aktiv. 

Kroppen forbrenne muskler hvis du spiser for lite eller har et lite proteininntak. Det er noe du helst ikke vil at den skal gjøre regner jeg med. 

Du har nok forståelse for dette, men det er veldig viktig at du tar tak i dette slik at du får bedre psykisk helse. 

Jeg ville anbefalt å lagd store middager og spise restemat av dette. Da trenger du ikke å lage mat så ofte, men likevel få i deg sunn og god mat. Anbefaler gryteretter. 

Det er det.

Nei, det er ikke det jeg vil.

Jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .Daniel.
Kassettspiller skrev (13 timer siden):

Ønsker du å spare så bytt kjøtt med andre proteinkilder, for eksempel bønner. Billige og fungerer bra i mange retter. 

Bønner ser ikke så apetitlig ut.

Endret av .Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest .Daniel.
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har et bra utgangspunkt. Med noen enkle grep kan du få i deg litt mer variert kosthold. Disse er helt enkle grep for å forbedre kostholdet ditt, selv om det ikke blir perfekt :

*Frokost:  2 glass Skyr drikk (bringbær-variant), god morgen yogurt, av og til noen egg.*

Forslag: Bland 1,5 dl havregryn med skyr drikke/eller vanlig skyr i en skål kvelden før og hiv oppi en neve nøtter og ha i kjøleskapet over natta. Da har du kjøleskapsgrøt klar til frokost. Hvis nøtter blir for dyrt å spise hver dag ha det bare oppi annen hver dag. Du kan droppe god morgen yoghurt helt og erstatte det med et eple eller banan. Det er mulig vanlig gresk yoghurt fra Tine og litt billig syltetøy vil være billigere i lengen enn skyr drikke. Hvis du lager kjøleskapsgrøt med gresk yoghurt, ha oppi 200 g yoghurt og 0,5 dl vann så det ikke blir for tykt. Smak til med syltetøy.

*Lunsj: 2 glass Skyr drikk (bringbær-variant)*

Forslag: hvis du har mulighet lag en omelett, hvis du ikke er hjemme i lunsjtiden drikk skyr drikk/vanlig skyr/kesam, men ha noe frukt i tillegg og eventuelt en neve nøtter.

*Middag: Kyllingfilet med salat og dressing*

Forslag: kan du koke fullkornpasta til salaten eller ris? Det er billig og du får i deg mer karbohydrater. Hvis du synes linser er ok så kjøp en boks med kokte grønne linser, skyld dem i kald vann i en sil og ha litt oppi. Linser er billig mat.

Anonymkode: 9272a...8c2

Det kan jeg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .Daniel.
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det skjønner jeg! Som sagt, ta en ting av gangen. Innfør en og en ny rett, en og annen ny ingrediens, i det tempoet som fungere for deg. 

Har du forresten kjøkkenutstyr som blender, stavmikser, eller foodprosessor?

Det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut bøkene til Berit Nordstrand, eventuelt kokeboka til Marit Kolby. Der er det mye kunnskap, og et fint sted å starte😊

Anonymkode: d6fec...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

.Daniel. skrev (2 timer siden):

Ser kanskje ikke appetittelig ut, men er veldig godt og veldig allsidig. Kan krydres, brukes i gryter, supper, som tilbehør, i salater og som substitutt for kjøtt i feks taco. Vil anbefale deg å prøve om du ikke har smakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kvalm av å spise så mye skyr 😐 litt variasjon er bra og sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Daniel. skrev (5 timer siden):

Linser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .Daniel.
Kassettspiller skrev (32 minutter siden):

Linser da?

Aldri smakt men nei ser ikke apetitlig ut! spiser heller havregrøt tror jeg enn bønner og linser haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...