Kassettspiller Skrevet 14. august #41 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (1 minutt siden): Det gjør jeg, minimum 10,000 skritt hver dag. Det er det som er anbefalt minimum. Da er det viktig å spise nok, helst mer siden man er fysisk aktiv. Kroppen forbrenne muskler hvis du spiser for lite eller har et lite proteininntak. Det er noe du helst ikke vil at den skal gjøre regner jeg med. Du har nok forståelse for dette, men det er veldig viktig at du tar tak i dette slik at du får bedre psykisk helse. Jeg ville anbefalt å lagd store middager og spise restemat av dette. Da trenger du ikke å lage mat så ofte, men likevel få i deg sunn og god mat. Anbefaler gryteretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 14. august #42 Del Skrevet 14. august Ønsker du å spare så bytt kjøtt med andre proteinkilder, for eksempel bønner. Billige og fungerer bra i mange retter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #43 Del Skrevet 14. august Du har et bra utgangspunkt. Med noen enkle grep kan du få i deg litt mer variert kosthold. Disse er helt enkle grep for å forbedre kostholdet ditt, selv om det ikke blir perfekt : *Frokost: 2 glass Skyr drikk (bringbær-variant), god morgen yogurt, av og til noen egg.* Forslag: Bland 1,5 dl havregryn med skyr drikke/eller vanlig skyr i en skål kvelden før og hiv oppi en neve nøtter og ha i kjøleskapet over natta. Da har du kjøleskapsgrøt klar til frokost. Hvis nøtter blir for dyrt å spise hver dag ha det bare oppi annen hver dag. Du kan droppe god morgen yoghurt helt og erstatte det med et eple eller banan. Det er mulig vanlig gresk yoghurt fra Tine og litt billig syltetøy vil være billigere i lengen enn skyr drikke. Hvis du lager kjøleskapsgrøt med gresk yoghurt, ha oppi 200 g yoghurt og 0,5 dl vann så det ikke blir for tykt. Smak til med syltetøy. *Lunsj: 2 glass Skyr drikk (bringbær-variant)* Forslag: hvis du har mulighet lag en omelett, hvis du ikke er hjemme i lunsjtiden drikk skyr drikk/vanlig skyr/kesam, men ha noe frukt i tillegg og eventuelt en neve nøtter. *Middag: Kyllingfilet med salat og dressing* Forslag: kan du koke fullkornpasta til salaten eller ris? Det er billig og du får i deg mer karbohydrater. Hvis du synes linser er ok så kjøp en boks med kokte grønne linser, skyld dem i kald vann i en sil og ha litt oppi. Linser er billig mat. Anonymkode: 9272a...8c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #44 Del Skrevet 14. august Kassettspiller skrev (43 minutter siden): Ønsker du å spare så bytt kjøtt med andre proteinkilder, for eksempel bønner. Billige og fungerer bra i mange retter. Bønner mangler flere viktige næringsstoffer, så jeg vil ikke anbefale å bytte ut kjøtt og fisk med det. Helt ok å innføre litt belgfrukter som variasjon. Anonymkode: caf87...8bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #45 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (49 minutter siden): Det er overveldende mtp at jeg har mer enn nok å tenke på fra før... Alt trenger ikke å smake godt men alt kan heller ikke smake dritt. Det skjønner jeg! Som sagt, ta en ting av gangen. Innfør en og en ny rett, en og annen ny ingrediens, i det tempoet som fungere for deg. Har du forresten kjøkkenutstyr som blender, stavmikser, eller foodprosessor? Anonymkode: caf87...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 14. august #46 Del Skrevet 14. august (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bønner mangler flere viktige næringsstoffer, så jeg vil ikke anbefale å bytte ut kjøtt og fisk med det. Helt ok å innføre litt belgfrukter som variasjon. Anonymkode: caf87...8bd Trenger nok ikke å bytte det helt ut, men å ha noen kjøttfrie dager om han brydde seg såpass om prisen. Kjøtt er ofte bedre proteinkilder i tillegg, noe som er nok viktig for han. Endret 14. august av Kassettspiller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #47 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (9 timer siden): Det er ferdig råkost salat fra matbutikken. Jeg har ikke meny her hos meg. Du kjøper ikke frukt fordi det er dyrt, men så kjøper du ferdig laget råkost? Råkostsalat er jo noe av det noen kan lage selv. Anonymkode: cbaae...50b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #48 Del Skrevet 14. august Kassettspiller skrev (5 minutter siden): Ikke å bytte det helt ut, men å ha noen kjøttfrie dager om han brydde seg såpass om prisen. Jada, det går fint. Med et matbudsjett på ca 4000 kr i mnd, så dreier det seg nok mest om å lære seg matkombinasjoner og planlegging. Man kan fint spise rødt kjøtt og fisk i tillegg til kylling regelmessig, så lenge man handler smart. Anonymkode: caf87...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #49 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (9 timer siden): Har ingen formål med å spise slik egentlig bortsett fra at jeg allerede har for mye å tenke på så alt strekker ikke til. Kan ikke bruke mer enn 1000 kr i veka på mat, helst 700. Kan spise havregryn men fjorland lager bedre... jeg ble også fortalt at havregryn hver dag er ikke sunt, det var en narkoman som sa til meg. Skal skrive dette opp så jeg husker det neste gang jeg skal på matbutikken. Jeg bruker langt ifra 1000 kr. i uka og jeg har fersk frukt og grønt i huset Anonymkode: cbaae...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #50 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (2 timer siden): Har lastet den ned men det koster penger og det er ikke noe prøve-tilbud av appen. Nei, du kan bruke gratis varianten med reklame. Du får kalorier, protein, karbohydrater og fett. Skal du fiber, jern og så videre må du betale. Anonymkode: cd4e1...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 14. august #51 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jada, det går fint. Med et matbudsjett på ca 4000 kr i mnd, så dreier det seg nok mest om å lære seg matkombinasjoner og planlegging. Man kan fint spise rødt kjøtt og fisk i tillegg til kylling regelmessig, så lenge man handler smart. Anonymkode: caf87...8bd Det er sant. Kjøtt er mye bedre proteinkilde, noe som er nok viktig for han.☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .Daniel. Skrevet 14. august #52 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg bruker langt ifra 1000 kr. i uka og jeg har fersk frukt og grønt i huset Anonymkode: cbaae...50b Hva kjøper du da og hvor mye bruker du i veka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .Daniel. Skrevet 14. august #53 Del Skrevet 14. august Kassettspiller skrev (8 minutter siden): Det er sant. Kjøtt er mye bedre proteinkilde, noe som er nok viktig for han.☺️ Rødt kjøtt er bedre enn kyllingfilet som proteinkilde? Hva synes du om dette? Nå skal vi bare spise 350 gram rødt kjøtt i uka. Det forrige kostrådet hadde øvre grense på 500 gram i uka. Det nye rådet gir rom for å spise for eksempel én pølse, to skiver skinke på brødskiva og en middels biff i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #54 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (2 minutter siden): Hva kjøper du da og hvor mye bruker du i veka? Det varierer hva jeg kjøper av grønnsaker, men jeg kjøper grønnsaker på internasjonal grønnsaker brikker, kjøper grønnsaker som er sånn redd for å kjøpe frukt og grønt som er av butikkens eget billigmerke. Jeg ligger på toppen 700 kr. i uka i gjennomsnitt. Anonymkode: cbaae...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .Daniel. Skrevet 14. august #55 Del Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det varierer hva jeg kjøper av grønnsaker, men jeg kjøper grønnsaker på internasjonal grønnsaker brikker, kjøper grønnsaker som er sånn redd for å kjøpe frukt og grønt som er av butikkens eget billigmerke. Jeg ligger på toppen 700 kr. i uka i gjennomsnitt. Anonymkode: cbaae...50b Hva annet mat kjøper du enn grønnsaker? Siden du bruker bare 700 i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 14. august #56 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (5 minutter siden): Rødt kjøtt er bedre enn kyllingfilet som proteinkilde? Jeg tror kylling ofte er en bedre proteinkilde enn rødt kjøtt, men kylling inneholder færre kalorier. Det kan derfor være lurt å følge kostholdsrådene og variere mellom forskjellige proteinkilder. Kylling er utmerket for proteiner og du kan få de nødvendige kaloriene fra andre matvarer. Kalkun skal også være bra. Bønner er en god kilde til fiber og mineraler, men de inneholder mindre protein sammenlignet med kjøtt. Derfor bør du spise mer bønner hvis du velger å erstatte noe av kjøttet med dem. Du har også mulighet for å spise fisk. Det er også viktig å sørge for at du får i deg nok næring fra maten og ikke bruke kosttilskudd som en erstatning for et balansert kosthold. Selv om dette kanskje ikke er hensikten din så ville jeg bare nevne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #57 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (13 minutter siden): Hva annet mat kjøper du enn grønnsaker? Siden du bruker bare 700 i uka. Jeg spiser 100 % plantebasert og kjøper store poser med linser,belgfrukter,korn,gryn osv på internasjonale grønnsaksbutikker. Jeg kjøper store poser med mel, havregryn etc. som jeg bruker til å bake brød, rundstykker, havregrøt til frokost osv. jeg kjøper store poser med nøtter som jeg bruker til å lage eget nøttesmør,strø over grøten etc. dette er selvsagt ikke alt jeg kjøper og jeg kjøper langt ifra alt hver uke, men cluet er å kjøpe ting i litt større forpakninger og lage en god del av maten selv og ikke bruke penger på ting det er superenkelt å lage selv som for eksempel den råkostsalaten. Anonymkode: cbaae...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #58 Del Skrevet 14. august Kassettspiller skrev (39 minutter siden): Det er sant. Kjøtt er mye bedre proteinkilde, noe som er nok viktig for han.☺️ Protein er èn ting, men hem-jern, b12, m.m. Rødt kjøtt har f.eks mer b12 og jern enn kylling. Anonymkode: caf87...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #59 Del Skrevet 14. august Kassettspiller skrev (19 minutter siden): Jeg tror kylling ofte er en bedre proteinkilde enn rødt kjøtt, men kylling inneholder færre kalorier. Det kan derfor være lurt å følge kostholdsrådene og variere mellom forskjellige proteinkilder. Kylling er utmerket for proteiner og du kan få de nødvendige kaloriene fra andre matvarer. Kalkun skal også være bra. Bønner er en god kilde til fiber og mineraler, men de inneholder mindre protein sammenlignet med kjøtt. Derfor bør du spise mer bønner hvis du velger å erstatte noe av kjøttet med dem. Du har også mulighet for å spise fisk. Det er også viktig å sørge for at du får i deg nok næring fra maten og ikke bruke kosttilskudd som en erstatning for et balansert kosthold. Selv om dette kanskje ikke er hensikten din så ville jeg bare nevne det. Om man bare hadde spist bønner så sier det seg selv at man ikke får i seg nok, men om man har et sammensatt kosthold og i seg nok kalorier så trenger man ikke å gå rundt å være veldig bekymret for proteinmengden man får i seg. Hadde det vært et stort problem i samfunnet at folk generelt ikke fikk i seg nok proteiner hadde man hørt om det. Anonymkode: cbaae...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august #60 Del Skrevet 14. august .Daniel. skrev (31 minutter siden): Rødt kjøtt er bedre enn kyllingfilet som proteinkilde? Hva synes du om dette? Nå skal vi bare spise 350 gram rødt kjøtt i uka. Det forrige kostrådet hadde øvre grense på 500 gram i uka. Det nye rådet gir rom for å spise for eksempel én pølse, to skiver skinke på brødskiva og en middels biff i uka. Proteinmessig så er det ca det samme. Men det er andre næringsstoffer som er veldig viktig hvor rødt kjøtt er bedre enn kylling. B12, jern, sink, etc. Vi kan spise mer enn 350 gram i uka, det som er viktig er at du ikke spiser ultraprosessert kjøtt. Altså spis rent kjøtt, og ikke pølser osv med tilsetningsstoffer. Anonymkode: caf87...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå