AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #1 Skrevet 14. august 2024 Jeg er født på midten av 90-tallet og gikk på skolen på 90-tallet og tidlig 2000-tallet. Da husker jeg at gymtimene ofte var tilrettelagt kun for de som allerede var gode i idrett og vi som ikke var gode fikk lite ut av gymtimene. Som regel bestod gymtimene av ballspill hvor de beste alltid hadde ballen og vi dårligste fikk lite ut av gymtimene. Vi fikk ikke noe mosjon, vi ble ikke bedre teknisk og vi fikk ikke noe treningsglede. Så lurer på om det er tilsvarende i dag? Anonymkode: 33487...728 11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #2 Skrevet 14. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er født på midten av 90-tallet og gikk på skolen på 90-tallet og tidlig 2000-tallet. Anonymkode: 33487...728 Det skulle stått 80-tallet. Anonymkode: 33487...728 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #3 Skrevet 14. august 2024 Noen steder er det slik enda. Andre lærere er veldig opptatt av at en ska forbedre seg selv. Så den læreren kan eks si hvis en tenker karakter du starter på 2 men løpet av de timene vi har jobbet med dette har du forbedret seg og kom opp på 5. Mens en som eks egentlig er flink kan ha startet på 5 men ikke vist forbedring eller samarbeid gå ned til 4. Ser på videregående der mine har gått. Eldste hadde lærer som var opptatt av at alle skulle føle mestring og at bevegelse kunne være gøy. Så var det den lærere la opp til å lære hverdags aktivitet kunne være gøy og å forebygge skadder som de kunne få i arbeidslivet. Der yngste går er lærer kun opptatt av toppidrett og ungdommen her som normalt gar syntes gym var gøy hatter nå alt som hetter gym, de drev mye med tunge løft, løpe mye på tid, helvetesild trening kaldte ungdommen her det, ho har spydd x antall ganger fordi lærer påstår ho ikke har s løpt fort nok, presset ho da ho tråket over for han påstod ho løy, endte på legevakt og måtte ordne sener i foten fordi ho hadde belaster for mye. Tok 0 hensyn til legeerklæring om ting Anonymkode: 0ee3f...7f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #4 Skrevet 14. august 2024 Godt spørsmål. Født på 80-tallet jeg også og surra for det meste rundt uten å få ballen, og hvis jeg en sjelden gang fikk ballen så visste jeg ikke hva de skulle gjøre med den. Læreren spurte vel om vi kunne spillet, men jeg turte ikke si noe når alle sa "jaaaaa" og så bare satte de i gang. Håper det er mer inkluderende nå. Anonymkode: 2dfe6...a59 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Skrevet 14. august 2024 Kjipt at en tjukk dundre som scorer lavest på alle tester og er håpløs i alle ballspill skal få karakter 5 i gym for god innsats og forbedring. Tenk om man var elendig i matte, ja hadde den reneste dyskalkuli, men får karakteren 5 for god innsats og forbedring. Skal det være slik kunne man like godt droppet karakter i gym og bare hatt det som lysbetont aktivitet i en tøff skolehverdag. Anonymkode: 3b902...0ee 3 5
Arkana Skrevet 14. august 2024 #6 Skrevet 14. august 2024 (endret) Jeg oppfatter at gymtimene er svært allsidige og veldig opptatt av mer enn prestasjoner. Det er selvsagt en del ballspill, men det er også mye annet, inkludert dans, orientering, livredning i vann og annet. Ingen av mine er de som utmerker seg i idrett, men de har alle likt gymtimene. Om de har blitt teknisk bedre i ballspill eller annet er vanskelig for meg å bedømme som forelder, men de har jo åpenbart lært seg spillreglene, lært seg dansetrinn osv. På ungdomsskolen er både innsats, inkludering av andre og det å motivere andre en viktig del av karakteren så det handler heldigvis ikke bare om prestasjoner. Når det er sagt kan jeg ikke se hvorfor det skulle være så mye verre at en god del av gymkarakteren er basert på hvor flink man er i idrett når alle andre fagkarakterer er basert på nettopp det å være god i faget. En femmer i matte handler 100% om matteprestasjoner og 0 om innsats og motivasjon. Samtidig mener jeg også at gym er i en særstilling fordi det ikke bare handler om et resultater, men om folkehelse. Det er viktig at alle mennesker er i aktivitet så derfor er jeg enig i at gymkarakteren bør inneholde en balanse mellom prestasjon og innsats. Hvis man ser på læreplanen så handler gym om veldig mye mer enn hvor god man er. Endret 14. august 2024 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #7 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kjipt at en tjukk dundre som scorer lavest på alle tester og er håpløs i alle ballspill skal få karakter 5 i gym for god innsats og forbedring. Tenk om man var elendig i matte, ja hadde den reneste dyskalkuli, men får karakteren 5 for god innsats og forbedring. Skal det være slik kunne man like godt droppet karakter i gym og bare hatt det som lysbetont aktivitet i en tøff skolehverdag. Anonymkode: 3b902...0ee Er forskjell på gym og matte. Bruke hode og kropp er to forskjellige ting Anonymkode: a90e1...011 2 1
solsolsol Skrevet 14. august 2024 #8 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): . Skal det være slik kunne man like godt droppet karakter i gym og bare hatt det som lysbetont aktivitet i en tøff skolehverdag. Anonymkode: 3b902...0ee Ja, det burde det vært! Hva har ferdighetene dine i fotball eller tegning eller gitarspilling med hvor god lege eller ingeniør du er i stand til å bli? 4
solsolsol Skrevet 14. august 2024 #9 Skrevet 14. august 2024 Alle mine barn er gode i idrett og elsker gym, så jeg tipper det ikke er spesielt godt tilrettelagt for de svake. Den ene ungen skulle ha dans i en hel måned på u-skolen, men fordi (de fleste) elevene ikke ville det droppet de det bare 🫠
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #10 Skrevet 14. august 2024 Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet var det omtrent bare ballspill. Nå har barna mine litt mer variasjon, litt sirkeltrening og friidrett. Dans har de i musikk. Mine har helsigvis litt mer talent i ulike sporter enn jeg hadde. Jeg måtte bli voksen før jeg begynte å like aktivitet og jogger nå 5-6 ganger i uka. Gymtimene var bare en påminner om at fysisk aktivitet var for de flinke. Det er nok fortsatt litt slik, men ikke i like stor grad. Det handler nok om at ballspill er enkelt å organisere for mange, og timen går av seg selv. Anonymkode: 4dc03...2f4
Arkana Skrevet 14. august 2024 #11 Skrevet 14. august 2024 solsolsol skrev (14 minutter siden): Ja, det burde det vært! Hva har ferdighetene dine i fotball eller tegning eller gitarspilling med hvor god lege eller ingeniør du er i stand til å bli? Det samme kan man jo si om mange fag og for noen yrker er idrettsprestasjoner viktig. Jeg tenker at i stedet for å kutte fag eller karakterer burde man heller endre på kriteriene for å komme inn på høyere utdanning slik at det ikke er snittet av alle karakterer som betyr noe. Det er bortkastet bruk av både tid og ressurser at folk må bruke tid på å ta opp fullstendig irrelevante fag for å få snittet som kreves for å komme inn på en bestemt utdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #12 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjipt at en tjukk dundre som scorer lavest på alle tester og er håpløs i alle ballspill skal få karakter 5 i gym for god innsats og forbedring. Tenk om man var elendig i matte, ja hadde den reneste dyskalkuli, men får karakteren 5 for god innsats og forbedring. Skal det være slik kunne man like godt droppet karakter i gym og bare hatt det som lysbetont aktivitet i en tøff skolehverdag. Anonymkode: 3b902...0ee For en måte å snakke om andre mennesker på. Anonymkode: b2721...4e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #13 Skrevet 14. august 2024 1 hour ago, Arkana said: Jeg oppfatter at gymtimene er svært allsidige og veldig opptatt av mer enn prestasjoner. Det er selvsagt en del ballspill, men det er også mye annet, inkludert dans, orientering, livredning i vann og annet. Ingen av mine er de som utmerker seg i idrett, men de har alle likt gymtimene. Om de har blitt teknisk bedre i ballspill eller annet er vanskelig for meg å bedømme som forelder, men de har jo åpenbart lært seg spillreglene, lært seg dansetrinn osv. På ungdomsskolen er både innsats, inkludering av andre og det å motivere andre en viktig del av karakteren så det handler heldigvis ikke bare om prestasjoner. Når det er sagt kan jeg ikke se hvorfor det skulle være så mye verre at en god del av gymkarakteren er basert på hvor flink man er i idrett når alle andre fagkarakterer er basert på nettopp det å være god i faget. En femmer i matte handler 100% om matteprestasjoner og 0 om innsats og motivasjon. Samtidig mener jeg også at gym er i en særstilling fordi det ikke bare handler om et resultater, men om folkehelse. Det er viktig at alle mennesker er i aktivitet så derfor er jeg enig i at gymkarakteren bør inneholde en balanse mellom prestasjon og innsats. Hvis man ser på læreplanen så handler gym om veldig mye mer enn hvor god man er. Jeg er trådstarter. Jeg har ikke noe problem med å belønne resultater i gymtimen. MEN la oss si vi har en gymtime som består av fotball. Jeg har aldri spilt fotball i hele mitt liv og jeg blir satt på et lag hvor de andre på laget har spilt fotball på fritiden i 10 år. Siden jeg er elendig så får jeg aldri ballen og m jeg får ballen så ønsker de andre på laget at jeg gir den fra meg med en gang slik at de kan vinne kampen. Å gi karakterer her er jo helt håpløst. Fordi treningen kun er tilrettelagt for de som allerede er gode i fotball. Det er jo ikke slik i mattetimen at man har 1 mattebok som skal deles på alle i klassen og de som er best i matte passer på at de alltid får ha matteboka og den ikke "kastes bort" på de som er dårlig i matte. Samtidig som at mattelæreren synes det er helt greit at kun de beste i matte får ha matteboka. Ingen hadde godtatt at mattetimene var satt opp slik gymtimene var satt opp da jeg var barn. Selv husker jeg også dette med når man valgte lag og vi som ble dårligst naturlig nok blir valgt til sist. Man hadde jo aldri gjort det i mattetimen. Det er jo tilsvarene om hver mattetime skulle starte med at elevene skulle peke på hvem som var best og hvem som var dårligst i matte. Jeg er for øvrig enig i at gymtimene også handler om folkehelse slik at det er viktig å belønne innsats, i hvert fall for de som risikerer å få dårlig helse om de ikke får mer treningsglede. Jeg har heller ikke noe problem med at mattetimene delvis handler om prestasjoner. Det kan jo også motivere de som er dårlige. Men da må jo også de dårlige få sjans til å bli bedre. Gymtimene må være lagt opp slik at en som har dårlig karakter kan få god karakter om det legges inn innsats. Kanskje må vedkommende også legge inn innsats på fritiden. Det må jo en som er dårlig i matte også gjøre. TS Anonymkode: 33487...728 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #14 Skrevet 14. august 2024 1 hour ago, solsolsol said: Alle mine barn er gode i idrett og elsker gym, så jeg tipper det ikke er spesielt godt tilrettelagt for de svake. Den ene ungen skulle ha dans i en hel måned på u-skolen, men fordi (de fleste) elevene ikke ville det droppet de det bare 🫠 Sånn husker jeg det var da jeg var barn. 1 hour ago, AnonymBruker said: Da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet var det omtrent bare ballspill. Nå har barna mine litt mer variasjon, litt sirkeltrening og friidrett. Dans har de i musikk. Mine har helsigvis litt mer talent i ulike sporter enn jeg hadde. Jeg måtte bli voksen før jeg begynte å like aktivitet og jogger nå 5-6 ganger i uka. Gymtimene var bare en påminner om at fysisk aktivitet var for de flinke. Det er nok fortsatt litt slik, men ikke i like stor grad. Det handler nok om at ballspill er enkelt å organisere for mange, og timen går av seg selv. Anonymkode: 4dc03...2f4 Jeg tviler ikke på at ballspill er lettere å organisere når man er mange. Men det går jo på bekostning av at de som trenger gymtimene mest ikke får noe ut av gymtimene. Jeg som deg mislikte gymtimene som barn. Nå som voksen må jeg innrømme at jeg fortsatt ikke trener noe særlig. MEN jeg har måttet begynne med lett trening fordi jeg har dårlig rygg. Det er delvis derfor jeg lagde tråden . Jeg er blant de som burde fått moderat trening som barn slik at jeg tok med meg gode vaner og treningslyst inn i voksenlivet. TS Anonymkode: 33487...728 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #15 Skrevet 14. august 2024 Uff, husker ikke tilbake på gymtimene med glede. Det var 95% kjipt, og bidro til dårligere form enn jeg ellers ville hatt. Først i voksen alder har jeg funnet glede i flere sportslige aktiviteter, og er i mye bedre form nå som jeg nærmer meg 40 enn jeg var på videregående. Nå er alt på mine premisser, og da er det gøy. Anonymkode: 1ff1e...213 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #16 Skrevet 14. august 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Kjipt at en tjukk dundre som scorer lavest på alle tester og er håpløs i alle ballspill skal få karakter 5 i gym for god innsats og forbedring. Tenk om man var elendig i matte, ja hadde den reneste dyskalkuli, men får karakteren 5 for god innsats og forbedring. Skal det være slik kunne man like godt droppet karakter i gym og bare hatt det som lysbetont aktivitet i en tøff skolehverdag. Anonymkode: 3b902...0ee Samtidig så er det vel ingen grunn til at det er ballspill-ferdighetene som skal bestemme om an får 5er i gym. Dette er jo helt tilfeldig valgte aktiviteter og som en annen skrev så er de helt sikkert satt opp kun fordi det er enkelt for gymlæreren. Hvor mange av guttene som får 5er og 6er i gym fordi de er gode i ballspill hadde fått de samme karakterene om kravene i stedet for ballspill var at man kunne gå ned i spagatene eller om man fikk gymkarakter etter antall sammenhengene piruetter man klarte slik at man måtte klare 5 sammenhengene piruetter for å få 5er. Hvor kun piruetter med god form teller. Var en som skrev tidligere i tråden at gymlærerne droppet dans fordi elevene ikke likte det. Det hadde aldri blitt godtatt i mattetimene. Tenk om læreren i mattetimene droppet algebra fordi elevene sytes det var gøyere å konstruere vinkler med passeren. Det ville vært helt absurd. Det ville også vært absurd at disse elevene som nektet å gjøre algebra skulle få 5er på prøven fordi de var flinke i å konstruere vinkler når det de egentlig skulle gjøre var å gjøre algebra. Anonymkode: 248fe...8c9 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #17 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn husker jeg det var da jeg var barn. Jeg tviler ikke på at ballspill er lettere å organisere når man er mange. Men det går jo på bekostning av at de som trenger gymtimene mest ikke får noe ut av gymtimene. Jeg som deg mislikte gymtimene som barn. Nå som voksen må jeg innrømme at jeg fortsatt ikke trener noe særlig. MEN jeg har måttet begynne med lett trening fordi jeg har dårlig rygg. Det er delvis derfor jeg lagde tråden . Jeg er blant de som burde fått moderat trening som barn slik at jeg tok med meg gode vaner og treningslyst inn i voksenlivet. TS Anonymkode: 33487...728 Jeg er helt enig med deg, det car ment som en forklaring på hvorfor det gjerne blir sånn, at man tar minste motstands vei på alle måter, ikke noe godkjentstempel på løsningen. Det er minste motstands vei på flere måter, både at det krever lite å organisere og at 2/3 av elevene er svært fornøyd. Men jeg skulle likt å se den norsklæreren som hele tiden gjør som flertallet av elevene ønsker. Den læreren ville fort måtte motta ufrivillig veiledning. Anonymkode: 4dc03...2f4 2
Honey Dew Skrevet 14. august 2024 #18 Skrevet 14. august 2024 Slik var det på 60.- og 70-tallet også. Det var ikke snakk om elever som kanskje ikke klarte det de flinkeste i gymnastikk klarte. Det fantes ingen tilrettelegging og vi som slet med å delta ble ledd av og ble presset til å gjøre øvelser vi ikke klarte. Håper det er bedre i dag. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #19 Skrevet 14. august 2024 5 minutter siden, Honey Dew said: Slik var det på 60.- og 70-tallet også. Det var ikke snakk om elever som kanskje ikke klarte det de flinkeste i gymnastikk klarte. Det fantes ingen tilrettelegging og vi som slet med å delta ble ledd av og ble presset til å gjøre øvelser vi ikke klarte. Håper det er bedre i dag. Jeg også håper at ting er bedre i dag. Synes det er veldig rart at gymtimene har vært lagt opp slik og at det ikke ble gjort noe med for lenge siden . Det er vanskelig å skjønne hvorfor man skal ha gymtimer om de kun skal være leketimer for de som allerede er gode i idrett og at de som er dårlig i idrett kun skal kjenne på skammen over å ikke klare det andre ikke klarer. TS Anonymkode: 33487...728 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #20 Skrevet 14. august 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Noen steder er det slik enda. Andre lærere er veldig opptatt av at en ska forbedre seg selv. Så den læreren kan eks si hvis en tenker karakter du starter på 2 men løpet av de timene vi har jobbet med dette har du forbedret seg og kom opp på 5. Mens en som eks egentlig er flink kan ha startet på 5 men ikke vist forbedring eller samarbeid gå ned til 4. Ser på videregående der mine har gått. Eldste hadde lærer som var opptatt av at alle skulle føle mestring og at bevegelse kunne være gøy. Så var det den lærere la opp til å lære hverdags aktivitet kunne være gøy og å forebygge skadder som de kunne få i arbeidslivet. Der yngste går er lærer kun opptatt av toppidrett og ungdommen her som normalt gar syntes gym var gøy hatter nå alt som hetter gym, de drev mye med tunge løft, løpe mye på tid, helvetesild trening kaldte ungdommen her det, ho har spydd x antall ganger fordi lærer påstår ho ikke har s løpt fort nok, presset ho da ho tråket over for han påstod ho løy, endte på legevakt og måtte ordne sener i foten fordi ho hadde belaster for mye. Tok 0 hensyn til legeerklæring om ting Anonymkode: 0ee3f...7f6 Den første typen gymlærere tenker jeg er viktig. Jeg var som nevnt dårlig i gym. Men når man er dårlig i noe som barn så kan man også fort tenke at det ikke er noe vits å prøve å bli bedre. Selv har jeg ikke noe i mot at gymkarakteren delvis settes pga resultater. Men da må barna få en sjans til å forbedre resultatene. Trist at gymlæreren til ungen din ikke trodde på henne da hun sa hun hadde tråkket over. Men angående å lyve. Da jeg var barn var det flere som løy for å slippe gymtimene. Det vanlige var "glemte gymtøy". Men da burde jo lærerne tenkt over hva de kunne gjøre for å få barna til å ønske å ha gymtime. TS Anonymkode: 33487...728 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå